LitteraturMagazinets recension
av Förlåtelsen, Hanne-Vibeke Holst
Släktkrönika möter psykologisk thriller






Hanne-Vibeke Holst är duktigt på att skapa ett läsintresse från första sidan och inledningen till ”Förlåtelsen” är inget undantag. Med maximal dramatik kastas vi in historien. Tyska krigsflygplan susar över hustaken i en liten dansk by i april 1940 samtidigt som prästfrun Gerda får födslovärkar. Några sidor senare är vi i Berlin 2011 där operachefen Helena vaknar till ljudet av en pågående vattenläcka och får kasta sig ur sängen.
I centrum för historien står just denna Helena, den danskfödda operachefen som står på toppen av sin karriär. Som chef för Berliner opera ska hon just den här dagen, då boken utspelar sig, få en demokratipris för att hon – trots protester från islamister – tidigare under året valde att sätta upp en opera där en avbild av Muhammeds huvud visades. Säkerhetsuppbådet är enormt och läsaren sitter hela tiden på helspänn för vad som ska hända.
Holst har även tidigare inspirerats av verkliga händelser. I ”Förlåtelsen” har hon lånat idén från ett verkligt drama då Berlins Deutsche Oper år 2006 valde att lägga ner en produktion av Mozarts ”Idomeneo” efter islamistiska hot. I föreställningen visades bland annat profeten Mohammes huvud.
Nutidspartierna av boken är upplagda som en psykologisk thriller som utspelar sig under ett enda dygn. Läsaren sitter med andan i halsen och undrar hur det ska gå.
Men ”Förlåtelsen” är inte bara en samtidsroman – det är också en släktkrönika där en viktig pusselbit är händelser i en prästfamilj under den tyska ockupationen av Danmark under andra världskriget. Hanne-Vibeke Holst väver skickligt ihop alla bitar till en helhet.
”Förlåtelsen” känns till viss del som typisk Holst-roman. Här har vi kvinnan med makt som kämpar med sin roll som kvinna och mor. Stämningar i samtiden är exakt fångade, till exempel oron för terrordåd. Här finns också den omvårdande fadern, sexskildringarna, den rappa dialogen och personporträtten – som många gånger balanserar fint på gränsen till det klichéartade.
Samtidigt visar romanen nya sidor av Holst som författare. Både den tydliga flirten med deckargenren och att hon använder sig av historiska tillbakablickar är någonting nytt.
Det sistnämnda är riktigt lyckat. De historiska avsnitten i ”Förlåtelsen” glänser som pärlor. Särskilt berättelsen från det ockuperade Danmark sticker ut. Jag hade gärna läst en hel roman om prästfamiljens vedermödor under kriget. Det känns äkta på djupet och har fler nyanser än nutidsberättelsen som i jämförelse känns en smula tillyxad med ytligare karaktärer som är svårare att komma inpå livet.
Som helhet blir det en spännande och underhållande historia som väcker tankar om lögner och vad de gör med oss. Ibland känns lösningarna, som för historien framåt, lite väl enkla och övertydliga. Men det blir lätt förlåtet i och med att romanen från början till slut är så konsekvent genomförd. Hanne-Vibeke Holst vet vad hon gör och läsaren kan tryggt luta sig tillbaka. Alla trådar knyts ihop och alla frågor får sina svar.
Mottagen: 6 juli 2012
Hanne-Vibeke Holst om yttrandefrihet och terrorhot
Ny roman av danska succéförfattaren
Anmäl textfel