LitteraturMagazinets recension av Kaufmanns utvalda, Karl Almén Burman

Betyg: 3 Betyg: 3 Betyg: 3 Betyg: 3 Betyg: 3
Kaufmanns utvalda
Karl Almén Burman
Inbunden
Finns i lager, 136 kr

Författaren Karl Almén Burman har inspirerats av sin farmors berättelser från hennes tid som sköterska på ett svenskt mentalsjukhus under 1950-talet och skrivit ett spännande psykologiskt drama.

Bokens huvudperson och berättare är konstnären André som på grund av en lögn i en förtvivlad situation placerades på ett mentalsjukhus med det missvisande namnet Paradisgården när han var 14 år gammal. Året var 1947 och Paradisgården styrdes av doktor Kaufmann, en man med en vision om en fredlig värld som skulle ledas av läkare och vetenskapsmän. På sjukhuset var Kaufmann fruktad och avgudad och det var lika delar välsignelse och förbannelse att vara en av hans utvalda, med allt vad det innebar.

Som vuxen är André fortfarande halvt om halvt besatt av doktor Kaufmann. Han återvänder till Paradisgården, läser journaler, minns, och skriver ner sina minnen styckvis för att komma underfund med sitt förflutna. Det märks att Karl Almén Burman är insatt. Det är lätt att att föreställa sig maten, kläderna, cellerna och de gemensamma utrymmena i Paradisgården och det gamla stallet som användes som skolbyggnad fastän ingen direkt undervisning bedrevs där.

Där finns en tråd av skarp kritik mot rättslösheten och godtyckligheten kring vilka som betraktades vara i behov av vård"

Karl Almén Burman låter André dra i ett nystan av många lösa trådar. Där finns en tråd av skarp kritik mot rättslösheten och godtyckligheten kring vilka som betraktades vara i behov av vård, och en mot den så kallade vården som mestadels bestod av maktmissbruk och övergrepp. Ytterligare en tråd rör den starka vänskapen mellan barnen som tydde sig till varandra, en annan om hur vistelsen där för alltid kom att påverka dem och slutligen en tråd som försöker leta sig ända in i doktor Kaufmanns hjärna. Och hur förfärligt det än är så tvivlar jag inte en sekund på att det är sant i den bemärkelsen att det skulle ha kunnat hända på riktigt.

Metaberättandet – det att Burman skriver sin bok genom André – är snyggt, och borde göra så att historien kommer ännu närmare läsaren, men trots det upplever jag berättaren som lite disträ och frånvarande, och hans konst som ganska vag. Jag anar att André döpt kapitlen efter sina målningar, men jag önskar att kopplingen varit tydligare så att konsten och litteraturen fått existera sida vid sida när han återupplever sin ungdom. Efterforskningen han gör handlar om doktor Kaufmann, som i och för sig är en intressant och mångsidig figur, men själv blir jag mer fundersam över sköterskorna. Hur hade de hamnat där, hur såg de på sig själva, och hur stod de ut?

Även om jag ibland upplever att en del lite lösryckta skildringar av olika skeenden kommer i vägen för själva handlingen är det en innehållsrik, trovärdig och spännande historia som utspelar sig i en miljö som kan göra vem som helst galen.

Det är möjligt att de tunga svarta skuggorna som kastades från gamla 'dårhus och hospital' dröjer sig kvar i det kollektiva minnet än idag"

Karl Almén Burman inleder boken med att redogöra för några oetiska men betydelsefulla experiment som inneburit mycket för den medicinska vetenskapen. Jag hade gärna sett att han även avslutade med motsvarande information om hur många som satt inspärrade, eller att han drog någon parallell till hur man ser på psykisk ohälsa idag. Trots att det inte är lika stigmatiserande med psykisk sjukdom nu som för bara några år sedan är det möjligt att de tunga svarta skuggorna som kastades från gamla "dårhus och hospital" dröjer sig kvar i det kollektiva minnet än idag, även om verksamheterna är nedlagda. Och vem vill bli förväxlad med en sönderplockad och fredlös människa, fråntagen sina mänskliga rättigheter?

Profil: Sandra Sandström

Mottagen: 12 maj 2016

litteraturmagazinet.article_429735.comments