Charlotte Rogan skriver om kamp på liv och död - Intervju - LitteraturMagazinet

 Intervju 
Charlotte Rogan skriver om kamp på liv och död
Bok-
presentation:
Livbåten
Författar-
presentation:
Charlotte Rogan
Pocket
Finns i lager, 69 kr

Debuterar i 60-årsåldern

Charlotte Rogan skriver om kamp på liv och död

Den amerikanska författaren Charlotte Rogans debutroman "Livbåten" ges ut på svenska i dagarna. Boken har en gastkramande intrig där ett trettiotal skeppsbrutna kämpar för sin överlevnad i en livbåt mitt ute på öppet hav.
– Att läsa om katastofer hjälper oss att uppskatta saker som vi tar för givna i vardagen, säger hon till LitteraturMagazinet.

Charlotte Rogan är i Sverige för att lansera sin debutbok “Livbåten” som kom ut i USA och Storbrittannien våren 2012. Där blev den en stor försäljningsframgång och nu i november 2013 kommer den på svenska.

Mediaintresset är stort. Charlotte Rogan medverkar i dagarna i både radio, teve och annan press i Sverige. Hennes intryck är att den svenska journalistkåren har en väldigt seriös inställning till böcker.
– Jag har haft några av mina bästa samtal om boken med svenska journalister, säger hon till LitteraturMagazinet.

Precis som många andra författare, som får sina böcker översatta, fascineras hon av det faktum att en bok kan tolkas på olika sätt beroende på på kulturell kontext. Innehållets olika trådar väcker olika tankar och skapar olika samtal beroende på var romanen ges ut – precis som den personliga läsupplevelsen skiljer sig åt från person till person på individnivå.
– Varje kultur kan tillföra något nytt till läsningen. Till exempel är den tragiska Estoniaolyckan mycket närvarande i medvetandet hos svenskar när de läser “Livbåten”, säger hon.

Jag älskar skrivprocessen och under många år var det nog för mig"

Charlotte Rogan har skrivit för skrivbordslådan de senaste 25 åren och fått sina manus refuserade flera gånger. Först nu, när hon är i 60-årsåldern, kommer hennes debut. “Livbåten” har hon skrivit på i tio års tid.
– Jag älskar skrivprocessen och under många år var det nog för mig, säger hon ödmjukt.

Samtidigt vill hon förstås, som alla författare, ha en publik.
– Jag är förvånad och glad över det positiva mottagandet av boken. En romanförfattare skriver boken från insidan, vilket gör det mycket svårt att se den från utsidan, alltså från publikens synvinkel. Jag är väldigt glad över att folk har förstått vad jag försökte förmedla!

Ett av bokens teman är vad som händer med människor i extrema situationer. Boken är upplagd som en psykologisk thriller berättad av en kvinna som befinner sig i en mardrömssituation. Fartyget hon färdades med har gått under och bara ett trettiotal passagerare har klarat sig. Men livbåten de sitter i är egentligen för liten. Några måste bort för att resten ska kunna överleva.

Är det enda moraliskt riktiga, som människor kan göra i en sådan situation, att sätta sig ner och dö helt lugnt?"

Idén till boken kommer från autentiska rättegångsprotokoll som Charlotte Rogan läste av en slump när hon gick igenom sin mans arkiv – även om hon understryker att både fartyget i boken och passagerarna är helt fiktiva skapelser.
Fallen hon tog del av handlar om skeppsbrutna som ställdes inför rätta för saker som de gjort för att överleva när de kämpade för sitt liv. Charlotte Rogan säger att hon ville utforska dilemmat kring vad som är okej och inte okej att göra mot andra människor i situationer som vi vanligtvis aldrig möter och kan knappt ens kan föreställa oss.
– Jag ställde frågan: Är det enda moraliskt riktiga, som människor kan göra i en sådan situation, att sätta sig ner och dö helt lugnt? undrar hon.

Svaret på frågan lämnar hon till läsarna men hon hoppas att hon med sin bok lyckas visa hur svårt det är att döma människor för saker de gör under katastrofer.
– Lagen försöker få oss att tro att det är möjligt för andra att avgöra vem som är oskyldig och vem som är skyldig, säger hon.

Varför tror du att folk är så intresserade av läsa om katastrofer?
– Jag tror det handlar om att det rör vid rädslan för det otrygga i vår existens. Jag tror också att många är intresserade av de moraliska dilemman som man ställs inför i en katastrofsituation. Dessutom ger katastrofskildringar oss möjlighet att föreställa oss vad vi själva skulle göra i en sådan situation. Att läsa om katastofer hjälper oss också att uppskatta saker som vi tar för givna i vardagen, säger hon. 


Profil: Hanna Modigh Glansholm

8 november 2013
 

Anmäl textfel

litteraturmagazinet.article_205878.comments

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet recenserar

Litterär vinst på ekonomisk förlust

Recension: Jag har inte råd : Sorrow nr 5 av Marcus Stenberg

Lättläst x 4

Recension: Zenobia av Morten Dürr

Vackert om ett mörkt förflutet

Recension: Vid glömskans rand av Sergej Lebedev

Underbara bilder i mystisk skola

Recension: Mystiska skolan. Spöksången av Katarina Genar

Bland kojor och slott

Recension: I klockornas tid av Maria Gripe
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB