Elias Ericson skrev ögonöppnare om trans - Intervju - LitteraturMagazinet

 Intervju 
Elias Ericson skrev ögonöppnare om trans
Foto: Alexis Johansson
Bok-
presentation:
Åror
Författar-
presentation:
Elias Ericson
Häftad
Finns i lager, 226 kr

Tecknaren bakom "Åror"

Elias Ericson skrev ögonöppnare om trans

Elias Ericson debuterade i år med serieromanen "Åror" om en ung transperson som försöker hitta sin plats i ett kyligt Stockholm. Många debutanter har haft en lång resa till den första boken, men Ericson beskriver det som att den "bara hände".

Elias Ericson har nyss gått ut gymnasiet. "Åror" skapades under den sista gymnasietiden.
– Jag ritade den i ett A4-block för tolv kronor. Karaktärerna hade växt inom mig under en lång tidsperiod och behövde liksom komma ut och se världen, säger han.

Huvudpersonen i "Åror" heter Mika och är en transperson som just har flyttat till Stockholm och börjat gymnasiet. Han känner ingen och ingen förstår honom.
– Mika är en väldigt miserabel och queer tonåring. Jag kan se mig själv och folk jag känner i honom. Han är inte baserad på någon specifik person, utan snarare en mashup av många sorgsna människor.

Att Mika är miserabel är närmast en underdrift – han håller på att gå under av ångest och hat mot sig själv och sin kropp. Det kan tyckas som att var och varannan bok idag skildrar depression eller ångest. Samtidigt är "Åror" ett ovanligt naket porträtt av det inre mörkret.
– Det kändes viktigt att skildra Mikas självförakt, då depression är extremt vanligt bland HBTQ-personer, säger Elias Ericson.
Men påpekar i nästa andetag att det är viktigt att komma ihåg att det är en stereotyp att alla transpersoner mår dåligt.
– Det kändes viktigt för mig att inkludera en annan transperson som kontrast till Mika, en som inte mår särskilt dåligt. Tredimensionell representation är viktigt, särskilt när det rör sig om underrepresenterade grupper.

Att en transperson skildras över huvud taget är fortfarande ovanligt"

I "Åror" är det karaktären Izzy som får representera en annan sida. 
– Izzys karaktär föddes som en kontrast till Mika för att balansera upp historien, men hon är väldigt mycket mer än så. Hon är en egen, självständig person och inte Mikas andra hälft.

Izzy är den får Mikas liv att vända. Mika är introvert, hon är extremt extrovert och fartfylld. Ericson beskriver henne som en stark, Pippi Långstrump-liknande karaktär.
– Hon säger och gör det Mika önskar att han vågade. Samtidigt är hennes liv långt ifrån perfekt.

Att en transperson skildras över huvud taget i serier och annan kultur är fortfarande ovanligt. Ericson understryker att det inte alls är hopplöst att vara trans. Mika kan bli en lyckligare människa, även om vi inom bokens universum bara får en glimt av ett annat, lyckligare liv. 

Under intervjun gör jag en tabbe: jag frågar varför Ericson har valt att skildra transpersonen Mika "innan" en könskorrigering. Ericson tycker det är problematiskt att tala om en transpersons liv som en ”före-efter”-process. Han understryker att många transpersoner varken gör hormonella eller kirurgiska ingrepp, men ändå kan ha svårt att bli förstådda av omgivningen.

Reaktionerna på "Åror" har över lag varit positiva och många verkar faktiskt ha förstått lite mer om hur fruktansvärt det kan vara att hela tiden bli uppfattad på fel sätt.
– Vissa människor har talat om den som en ögonöppnare, vilket absolut betyder mycket, säger Elias Ericson.

För alla som längtar efter "Åror 2" ger Ericson ett sorgligt besked – ingen uppföljare lär komma.

Tidigare har Ericson tecknat onlineserier i sin blogg, främst science fiction-serien Espaced. Han beskriver att just onlineformen är friare och mindre nervös:
– Så fort något dyker upp i tryckt form blir det så officiellt. Jag älskar bokform också, så klart, men bloggen är definitivt mindre ångestfylld.

Tillslut kom jag fram till att visuell «perfektion» är något subjektivt och inte alltid det bättre alternativet"

Formen har varit en viktig fråga under skapandet av "Åror", som är medvetet tecknad på ett slarvigt sätt. Att släppa det detaljerat genomarbetade och satsa på att förmedla känslor genom fartfyllda linjer var inget enkelt beslut:
– Jag hade mycket ångest kring det. Tillslut kom jag fram till att visuell ”perfektion” är något subjektivt och inte alltid det bättre alternativet. Hade "Åror" varit tecknad i helfärg med jätteflådiga perspektiv och korrekt anatomi hade den aldrig blivit klar. Jag tycker att tecknarstilen reflekterar historiens kärna, och därför är jag nöjd.

Hur framtida serieböcker kommer att vara tecknade, fartfyllt eller inte, beror helt på vilka berättelser det blir. Elias Ericson tycker själv att han har blivit bättre på att teckna snabbt och snyggt – så alla vi som gillade tecknargreppet i "Åror" kan alltså se fram emot något ännu mer givande.

Ericson har påverkas av olika genrer, som film, illustration, spel och böcker. Men självklart också av andra serieskapare.
– Det finns något härligt i kravlösheten som präglar både den svenska seriescenen och amatörtecknandet, säger han.

Han nämner bland annat Daniel Ahlgren, Coco Moodysson, Henrik Bromander och Åsa Grennvall som inspirationskällor till "Åror".

Just nu jobbar Ericson på en barnbok, "Blompojken", men han har också planer på helt andra projekt.
– Att göra en interaktiv, digital serie någon gång vore jättehäftigt, och jag är definitivt intresserad av att dyka djupare in i indiespelscenen och kanske till och med skapa något eget någon gång. 

Vi lär få ser mer av Elias Ericson framöver. Spel, serier, barnböcker – vem vet, men "Åror" ter sig som startpunkten för ett ambitiöst skapande, långt bortom de färdiga mallarna.  


Profil: Sebastian Lönnlöv

4 december 2013
 

Anmäl textfel

litteraturmagazinet.article_208231.comments

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet recenserar

En kärlekshistoria på flykt

Recension: Exit väst av Mohsin Hamid

Litterär vinst på ekonomisk förlust

Recension: Jag har inte råd : Sorrow nr 5 av Marcus Stenberg

Lättläst x 4

Recension: Zenobia av Morten Dürr

Vackert om ett mörkt förflutet

Recension: Vid glömskans rand av Sergej Lebedev

Underbara bilder i mystisk skola

Recension: Mystiska skolan. Spöksången av Katarina Genar
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB