Recension av Bortbytingen, Emelie Östergren: Mästerlig tolkning av Lagerlöfs saga "Bortbytingen" - LitteraturMagazinet

 LitteraturMagazinet recenserar 
Mästerlig tolkning av Lagerlöfs saga "Bortbytingen"

LitteraturMagazinets recension av Bortbytingen, Emelie Östergren

Mästerlig tolkning av Lagerlöfs saga "Bortbytingen"

Sagorna tar aldrig slut - och serier är precis rätt medium för att föra fram berättelser"
Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5
Bok-
presentation:
Bortbytingen
Författar-
presentation:
Emelie Östergren
Häftad
Finns i lager, 244 kr

Frågan om kärlekens gränser är central i Lagerlöfs saga. Emelie Östergren gör en konstnärlig och funktionell överföring till serieformat.

Om ditt eget barn byttes ut mot en trollunge, hur skulle du då reagera? Skulle du hata eller älska det annorlunda barnet? 

Östergren har redan tidigare publicerat flera spännande och vältecknade seriealbum. På några få år har hon etablerat sig som ett av de mest intressanta svenska seriekonstnärsskapen. Konsten ligger nämligen alltid nära i Östergrens absurda, fulsnygga, läskigt läckra bilder. Dessutom äger Östergren den viktigaste egenskapen hos en konstnär: den att gå sin alldeles egna väg, rakt in i surrealismen, drömmen, fantasin.

"Bortbytingen" är kanske Östergrens mest realistiska album hittills – och då bygger den ändå på en av folktro inspirerad saga som ingen mindre än Selma Lagerlöf har skrivit. Som titeln antyder handlar det om en av de sägner där ett troll byter bort sitt eget barn mot ett människobarn.

Här är det ett nyblivet föräldrapar någonstans i Sverige för länge sedan som rider genom skogen. När hästarna känner att ett troll finns i närheten råkar de i sken och mamman tappar sitt lindebarn. Trollmamman som går omkring i skogen med sitt eget barnaknyte i famnen fascineras av människobarnet och tar med sig det därifrån. Kvar på marken blir trollungen.

När människoföräldrarna hinner dit ser det genast vad som har skett. Deras eget barn hade inte sylvassa tänder, det var inte fult och magert. Ändå klarar mamman inte av att lämna trollungen på marken. Hon tar den med sig, trots makens trumpna missnöje.

Problemet är att ett troll inte får plats bland människorna. Det här barnet, som spottar ut sin gröt men slukar råttorna som katten släpar in, vinner inget gillande hos grannarna i byn. Familjen blir hatad och pappan försöker undanröja barnet, men varje gång räddas det av sin nya människomamma.

Jag ska inte avslöja slutet men självklart finns det en sensmoral. Historien här är fängslande i sig och går, som efterordet visar, att tolka symboliskt. Vilka får inte plats? Var går gränsen för det mänskliga? Vilka vill vi inte ha ibland oss?

Nu har jag fokuserat på historien i sig, som Östergren på ett mästerligt sätt för vidare men det gör hon ju genom sina bilder. Östergren säregna tecknande, som alltid varit värt att uppmärksamma, blir här inte bara speciellt utan också funktionellt, när det ägnas åt att återberätta Lagerlöfs saga.

Genom teckningarna svärmar flugor – eller är det fjärilar? Här är människorna avbildade minst lika groteska som trollen, samtidigt som deras fördomsfulla ondska är ännu värre. "Bortbytingen" är ett bevis på att sagorna aldrig tar slut och på att serier precis är rätt medium för att föra fram både moderna och klassiska berättelser.

Tidigare i år har Marcus Ingvarsson med "En herrgårdssägen" visat vad en serietolkning av Lagerlöf kan ge. Östergrens sätt att närma sig Lagerlöf är helt annorlunda, men minst lika väl genomfört och oupphörligen fascinerande.

Jag hoppas att många får ta del av "Bortbytingen" och att den kan väcka både tankar om samtid och framtid, kärlek till seriegenrens möjligheter och lust att läsa Lagerlöf.

Synd bara att boken är så dåligt limmad. Min bok höll inte ens för en enda läsning och det gör nog tyvärr att färre än nödvändigt kan njuta av Östergrens eminenta återberättande av Lagerlöfs alltför moderna moralkaka.

Profil: Sebastian Lönnlöv

Mottagen: 3 oktober 2014

 
litteraturmagazinet.article_249279.comments

Anmäl textfel

ANNONS
 Författarporträtt 

Emelie Östergren

Hon är utbildad på Konstfack och har gett ut ett antal verk, både i mindre upplagor, fanzines och på större förlag. Debuten kom med "Evil Dress" 2009.

Utgivning

Lisa och monsterhuset

av Emelie Östergren
Inbunden, Finns i lager, 154 kr

Bortbytingen

av Emelie Östergren
I den prunkande skogen rövar trollmor bort ett barn för att statu...
Häftad, Finns i lager, 244 kr

Elefantstenen

av Emelie Östergren
Charlie har fått en papegoja! Det är bara ett problem med den. Ä...
Inbunden, Finns i lager, 169 kr

Skräcken i Dunwich och andra berättelser

av Emelie Östergren
Den tredje volymen av Tecknade klassiker är Skräcken i Dunwich oc...
Inbunden, Finns i lager, 259 kr

Little boxes

av Emelie Östergren
En surrealistisk serieberättelse för vuxna, om bland annat vattenläckor och tolv små flickor.

The Duke and his army

av Emelie Östergren
Stenätande monster, trånga tunnlar, droppande klet, stumma dockor...

Evil Dress

av Emelie Östergren
Jag vet ingen som tecknar så förhäxande som Emelie Östergren. Eme...

Utgivning - andra språk

The story of a girl (eng)

av Emelie Östergren
Mr Kenneth träffar sin kärlek i denna färgsprakande nya volym. De...

Mr K dresses up (eng)

av Emelie Östergren
Nya äventyr med Mr Kenneth, skaparen av Evil dress. Det är dags a...

Mr. Kenneth (eng)

av Emelie Östergren
Emelie Östergren fortsätter på Evil dress-temat i sin berättelse ...

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet recenserar

En hästbok utöver det vanliga

Recension: Som stjärnor faller av Lin Hallberg

Unga företagare mot mobbning

Recension: Maja och Hugo upptäcker att alla är olika av Miranda Arvidsson

Två personer, en tillfällighet

Recension: Idag är allt av Nicola Yoon

Försynt om utanförskap

Recension: Sahar som inte syns av Anna Platt
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Chefredaktör: Hanna Modigh Glansholm (tjänstledig)
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.LittMag 2.15.7.onlyNewEditons