Recension av Bluebird, Erika Bernalt: Hur fri är den fria kärleken? - LitteraturMagazinet

 LitteraturMagazinet recenserar 
Hur fri är den fria kärleken?
Foto: Malin Bernalt

LitteraturMagazinets recension av Bluebird, Erika Bernalt

Hur fri är den fria kärleken?

Det ovanliga språket, den obekväma utopin och den ojämna skarven mellan njutning och äckel gör boken till en spännande debut"
Betyg: 3 Betyg: 3 Betyg: 3 Betyg: 3 Betyg: 3
Bok-
presentation:
Bluebird
Författar-
presentation:
Erika Bernalt
Inbunden
Beställningsvara, 271 kr

I Erika Bernalts författardebut skildras Ön, där kärleken och nakenheten är fri. De flesta är bekväma med det, men inte Bluebird. Hon längtar istället till Staden.

Bluebird bor på en frodig, fruktsam paradisö där människorna lever i harmoni med naturen. Kärleken är fri, kropparna är nakna, sex är lika med fulländning. Men Bluebird är inte som alla andra; hon bär skjortor, hon har ett huvud för matematik, hon äcklas av det ständigt närvarande sexet. Som ofulländad är hon en udda fågel, oförstådd av de andra öborna, ensam på sitt lilla kontor vid djungelskogen.

Föräldrarna oroar sig, grannen tränger sig på, den fria kärleken är ett socialt måste – krävande, kvävande, kväljande. Bluebird klamrar sig fast vid drömmen om Staden, den avlägsna plats där de bryr sig om ekonomi och trender och säkert aldrig ens tänker på sex.

Språket i boken är avskalat och rättframt, vilket gör huvudpersonens upplevelse av sin svettiga, pulserande omvärld otroligt påträngande. Som läsare känner jag mig lika instängd i boken som Bluebird gör i sin tindrande sagovärld av bultande kön. Att boken är skriven i andra person, alltså att huvudpersonen skrivs som "du", gör att Bluebird känns extra utsatt, betraktad och dömd. Det är ett annorlunda grepp som det kan ta några avsnitt att komma in i, men effekten det får på läsningen är i mina ögon värd besväret.

Min läsning präglas av den paradoxala instängdhet och utsatthet Bluebird känner. Det är inte en bekväm eller ens en behaglig läsning; jag vill rädda Bluebird ur sin situation lika mycket för min egen skull som för hennes. När Bluebird tvingas möta sin egen kroppslighet är det närmast en skärseld jag måste följa henne genom – vilket jag utstår bara på grund av den ömhet jag känner för henne. Jag återkommer till samma smärtsamma fråga gång på gång: "Finns det ingenstans där Bluebird får höra hemma?", en fråga som inte har ett enkelt svar.

Den medkänsla Erika Bernalt lyckas väcka för sin huvudperson är imponerande, särskilt med tanke på bokens genomgående känsla av obehag. Det ovanliga språket, den obekväma utopin och den ojämna skarven mellan njutning och äckel gör boken till en spännande debut – de grafiska beskrivningarna och den hopplösa stämningen blir dock väl mycket att svälja.

Profil: Elina Lindström

Mottagen: 1 april 2016

 
litteraturmagazinet.article_422634.comments

Anmäl textfel

Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet recenserar

Mördande spänning

Recension: Midsommarmorden av Magnus Nordin

Lagom spännande sommarlovsbok

Recension: Balthasar Bruns detektivbyrå. Mysteriet med den försvunna katten av I. V. Steinman

Siri, vanlig men ovanlig

Recension: Siri, rymlingen och smugglargropen av Katarina de Verdier

Om framgång, motgång och identitet

Recension: Eliza och hennes monster av Francesca Zappia

Lysande fotbollsnostalgi

Recension: Tipsextra : klubbarna, matcherna, spelarna av Per Malmqvist Stolt
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB