Recension av Min kamp 5, Karl Ove Knausgård: Med absolut gehör för ögonblicksdetaljer och känslostämningar - LitteraturMagazinet

 LitteraturMagazinet recenserar 

LitteraturMagazinets recension av Min kamp 5, Karl Ove Knausgård

Med absolut gehör för ögonblicksdetaljer och känslostämningar

Om Knausgård växlade ner till fyran i förra boken är han nu uppe på femte växeln igen. Blotta tanken på att denna svit snart är slut känns svår att uthärda"
Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5
Bok-
presentation:
Min kamp 5
Författar-
presentation:
Karl Ove Knausgård
Utg.år: 2012
Pocket
Finns i lager, 66 kr

Knappt en dag har gått det senaste året utan att jag pratat Knausgård med folk jag mött. Alla verkar hysa starka åsikter om denna man, även de som inte har läst en rad av honom.

Efter tre helt makalösa volymer var Knausgård nära att tappa bort mig i sin fjärde. Någonstans mellan frasiga spermafläckar, upphetsning över 13-åriga elevers bröst och pubertalkonstnärligt övermod höll jag på att förlora intresset för huvudpersonen.

Men så lät författaren fadern dyka upp, berättelsen återfann sin becksvärta och jag köpte de nyss genomsuckade 100 sidorna trivialiteter. Alla delar av en människas liv är inte med nödvändighet intressanta, tänkte jag.

I den femte boken flyttar Knausgård till Bergen för att bli student. I ryggsäcken har han fjärde bokens gränslösa självförtroende. Som ny författarstudent i Agnar Mykles förlovade stad känner han sig stundtals vidöppen, oövervinnerlig, förmögen till att ta sig vart han vill i hela världen. I hans hjärta bultar livet, starkt, friskt och trofast.

Men så bryts tonårshybrisen ned, och snart krävs tio öl i pojkmagen, för att självförtroendet inte ska svika. I sina studiekamrater på Skrivekunstakademiets ögon är han bara en omogen tonårspojke med hävdelsebehov. En spoling som viftar med författarnamn ”som medeltidsriddare viftade med fanor”.

Det ur barndomen sprungna självföraktet sköljer över honom som tidvattenvågor. Kvar står en gänglig pojke vadandes i självhat, alkohol, ångest och avund. Rädslan att inte räcka till. Att vara större i orden än i anden. Att sakna djup och originalitet.

Livet hinner i kapp honom, och när till slut det riktigt självdestruktiva våldet gör sitt intåg i berättelsen kommer det som ett brev på posten.

En bit in i den femte boken slår det mig att den fjärde bokens trivialiteter kan ha skrivits in i berättelsen för att skapa dimensioner. Att de långa passagerna enligt en i förväg uttänkt plan kan ha lagts till för att ge det som skulle komma större kraft. Tanken är svindlande. För att som författare våga lita på att det man har att berätta är så intressant att man kan kosta på sig att låta upptakten sträcka sig över flera hundra sidor krävs ett enormt konstnärligt mod.

Knausgårds kamp utkämpas som bekant mot en inre fader. En man som en gång hade en utstrålning som en kung och som hållit sin familj i skräck. Men som nu blivit olycklig, fet, alkad och ynklig. Som har fallit ihop. Och som slutligen lyckas att med systematisk målmedvetenhet supa ihjäl sig.

Först när rädslan för fadern avtar och Knausgård lyckas tygla honom genom att göra honom till en del av sin egen skrivna berättelse börjar proppen lösas upp, för livet, kärleken och kreativiteten, och orden börjar falla ur honom.

Och Knausgård kan äntligen börja skriva bort pappans blick som möter honom i badrumsspegeln på morgonen. Påbörja den livslånga kampen att bryta arvet av mörker och skuld.

Knausgårds värld befolkas av män. Manliga författare, manliga idoler, manliga vänner. Och Knausgård famlar runt i sin egen könsidentitet. Blir endast imponerad av storslaget maskulina berättarröster, försöker härma, men hittar aldrig sin egen basröst. När orden till sist kommer till honom gör de det på ett ganska otraditionellt manligt vis. Och den inre värld hans berättelse öser ur är offrets.

Allra vackrast blir texten när den fryser ögonblick. Knausgård har vad jag uppfattar som ett absolut gehör för ögonblicksdetaljer och känslostämningar. Berättelsen kan flyga framåt för att sedan plötsligt stanna upp vid en känsla, som han sedan genom ett par exakta formuleringar liksom fotograferar. Som sekunden av ömhet inför brodern när han stämmer elgitarren; förälskelsen i de skrattande ögonen som plötsligt får något osäkert, famlande över sig; det menlöst brutala när mormodern i knäpptyst senildimma misshandlar morfadern; broderns sorgförvridna ansikte under pappans begravning. Det är denna säregna form av exakt gestaltning som är böckernas motor.

Om Knausgård växlade ner till fyran i förra boken är han nu uppe på femte växeln igen. Blotta tanken på att denna svit snart är slut känns svår att uthärda. Att den sjätte och sista delen är över 1100 sidor lång känns just nu som en lisa för själen. Själv menar författaren att den avslutande sjätte delen är ett ”litterärt självmord”. Jag hoppas för guds skull att han inte menar vad han säger. Ur mannen flödar fantastisk litteratur.

Profil: Anna-Maria Carnhede

Mottagen: 8 oktober 2012

 
Kommentar av Eva Asplund

Du har väckt mitt intresse för att läsa serien trots den för mig mycket negativt laddade titeln ! Så skummar jag väl förbi de hundra sidorna...

9 oktober 2012
Ogranskad kommentar. Vid granskning kan den redigeras eller avpubliseras.
Kommentar av Anna-Maria Carnhede

Vilken fin kommentar! Hoppas du håller med mig efter att ha läst dem!

13 juli 2014
Skriv svar
Kommentar av Magica de Hex

Har just inhandlat trean och ser mycket fram emot den. Gillar de två första böckerna extremt mycket. Det riktigt enastående, enligt min mening, är att det är lika spännande som en thriller, lika inkännande som en vacker dikt och lika intimt som en kärleksroman - utan att det egentligen händer något särskilt. Kanske är det helt enkelt så att verkligheten överträffar dikten.

9 oktober 2012
litteraturmagazinet.article_154437.comments

Anmäl textfel

ANNONS
 Författarporträtt 

Karl Ove Knausgård

Han är mannen bakom uppmärksammade serien "Min kamp" men gjorde sin debut som författare med "Ute av verden" 1998.

Karl Ove Knausgård har fått flera prestigefyllda litterära pris och nomineringar bland annat Kritikerprisen.

I "Min kamp" ingår sex delar. Den första boken i serien har sålts i hundratusentals exemplar och givits ut i tolv länder.

Utgivning

Om hösten

av Karl Ove Knausgård
Inbunden, Finns i lager, 280 kr

Om vintern

av Karl Ove Knausgård
Inbunden, Finns i lager, 280 kr

Ut ur världen

av Karl Ove Knausgård
Pocket, Finns i lager, 73 kr

Nackar

av Karl Ove Knausgård
Nacken lever i skymundan, i ansiktets skugga. I denna bok har Tho...

Själens Amerika

av Karl Ove Knausgård
Själens Amerika är en sammanställning av Karl Ove Knausgårds vikt...
Pocket, Finns i lager, 69 kr

Min kamp 6

av Karl Ove Knausgård
Med sjätte delen avslutar Karl Ove Knausgård sin episka autofikti...
Excess, Finns i lager, 145 kr
Pocket, Finns i lager, 73 kr

Min kamp 5

av Karl Ove Knausgård
Femte delen av Karl Ove Knausgårds mäktiga autofiktiva roman Min ...
Pocket, Finns i lager, 66 kr

Allt som är i himmelen = All that is in heaven

av Karl Ove Knausgård
»Hela världens skönhet«Sydsvenskan»Allt som är i himmelen påminne...

Min kamp 4

av Karl Ove Knausgård
Karl Ove Knausgårds fjärde "Min kamp"-bok. Boken handlar om en ung man med författardrömmar. Det är alkohol, förbjuden kärlek, skuld och skrivkramp. Huvudpersonen flyttar till en fiskeby i norr för att jobba som lärare och få ihop pengar till att kunna skriva.

Min kamp 3

av Karl Ove Knausgård
Den tredje delen av Karl Ove Knausgårds mäktiga autofiktiva roman...
Pocket, Finns i lager, 69 kr

Min kamp 1

av Karl Ove Knausgård
Min kamp är Karl Ove Knausgårds mäktiga självbiografiska roman. F...
Pocket, Finns i lager, 69 kr

Min kamp 2

av Karl Ove Knausgård
Den andra delen i Karl Ove Knausgårds auto fiktiva romanserie Min kamp. Efter första bokens presentation av hans far och dennes begravning fortsätter nu berättelsen om hans egna författarskap, om sökandet efter nya relationer och identitet då han lämnar Norge för att bosätta sig i Sverige.
Pocket, Finns i lager, 66 kr

Min kamp

av Karl Ove Knausgård
Första delen i en självbiografisk serie som snabbt har blivit snackis och hypermodern klassiker

En tid för allt

av Karl Ove Knausgård
Karl Ove Knausgård börjar sin gammaltestamentliga berättelse med ...

Utgivning - andra språk

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet recenserar

Triss i spänning på topp

Recension: Leona – Utan mänskligt värde av Jenny Rogneby

Underbar lyrik om diktens nödvändighet

Recension: Dikten är tanken som far genom hjärtat och spränger det av Marie Lundquist

Tidlös vänskapsskildring

Recension: Nattpappan av Maria Gripe

Ett viktigt tidsdokument

Recension: Andrum : Om stölden av en flyktingkris och om de bestulna av Viktor Banke

Brobyggande poesi

Recension: Andra säsongens grödor på flaska av Qiao
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Chefredaktör: Hanna Modigh Glansholm (tjänstledig)
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.LittMag 2.15.7.onlyNewEditons