En mästare lämnar den yttersta stranden - LitteraturMagazinet

 Krönikor 
En mästare lämnar den yttersta stranden

Ursula K. Le Guin avliden

En mästare lämnar den yttersta stranden

Ursula K. Le Guin har gått bort, men lämnar vår värld berikad med egna – Övärlden, Gethen, Anarres och Urras, för att nämna några. Genom sina många verk inom science fiction och fantasy väjer hon inte för frågor utan enkla svar som speglar mänskliga utmaningar och tillkortakommanden här och nu. Hur präglar vi kön på vårt samhälle? Ras? Hur tar vi hand om varandra, eller vår miljö, eller jord?

Jag minns min första upplevelse av Övärden, där en ung och ambitiös, men något utstött, pojke utforskar magin på sin trollkarlsskola och den nya värld Le Guin målar upp i klara färger men moraliska gråskalor. Le Guins personer känns alltid äkta, grundade i världar som renodlar vältänkta filosofiska frågor. Då var jag kanske tolv, och ”Trollkarlen från övärlden” steg till toppen av min boklista, med Sparvhök – jag gillade aldrig hans sanna namn då – som min favorit bland fantasyhjältar. Och boken har sedan dess aldrig fallit långt från den platsen.

Le Guins mästerskap visar sig kanske främst i kombinationen av brännande framsynta ämnen och överdådiga världsbyggen för att rama in och bära berättelserna. I ”Mörkrets vänstra hand” skildrar hon mötet mellan de androgyna kulturerna på Gethen och resten av mänskligheten, representerad av planetsammanslutningen Ekumens sändebud. Filosofiskt, socialt och biologiskt bygger hon ett relationsdrivet drama som spänner över ännu en hel världs öde – speglat i en handfull individer. Mötet mellan människor, kulturer och folk står alltid i fokus.

Le Guins verk lever vidare också hos dem hon inspirerat till egna berättelser. Salman Rushdie, David Mitchell, Orson Scott Card, Neil Gaiman och Iain M. Banks är några namn som nämns. Men otaliga andra har låtit Le Guins världar och personer inspirera till egna världsbyggen, för den egna byrålådan, i rollspel med kompisgänget, eller för livshållning och personliga ställningstaganden. Å deras vägnar sänder jag en tanke och ett tack till Övärldens sanna magiker, som lämnat vår yttersta strand för nya äventyr.


Profil: Johan Köhler

24 januari 2018
 

Anmäl textfel

litteraturmagazinet.article_531832.comments

Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Aktuella recensioner

Från förälskelse till förtryck

Recension: Helvetet jag kallade kärlek av Lena Bivner

Magisk läsning om en gåtfull verklighet

Recension: Labyrint – vägen in av Karin Pasche

Tragisk intrig i godmodig inramning

Recension: De vänsterhäntas förening av Håkan Nesser

Negligerat skrå i hemmets lugna vrå

Recension: Vaggvisa av Leila Slimani

Kerstin Ekman i sitt livs högform

Recension: Gubbas hage av Kerstin Ekman

Historien i en fascinerande trollspegel

Recension: Rövarna i Skuleskogen. av Kerstin Ekman

Med humor och svärta om anställningsintervjun

Recension: Vi hör av oss av Jacob Sundberg

Fransk skärva i snygg förpackning

Recension: För fåglarna dör av Frédéric Dard

Om mänskliga relationer och onda handlingar

Recension: Händelser vid vatten av Kerstin Ekman

Mer miljö än spänning

Recension: Flickan utan hud av Mads Peder Nordbo
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB