En mästare lämnar den yttersta stranden - LitteraturMagazinet

 Krönikor 
En mästare lämnar den yttersta stranden

Ursula K. Le Guin avliden

En mästare lämnar den yttersta stranden

Ursula K. Le Guin har gått bort, men lämnar vår värld berikad med egna – Övärlden, Gethen, Anarres och Urras, för att nämna några. Genom sina många verk inom science fiction och fantasy väjer hon inte för frågor utan enkla svar som speglar mänskliga utmaningar och tillkortakommanden här och nu. Hur präglar vi kön på vårt samhälle? Ras? Hur tar vi hand om varandra, eller vår miljö, eller jord?

Jag minns min första upplevelse av Övärden, där en ung och ambitiös, men något utstött, pojke utforskar magin på sin trollkarlsskola och den nya värld Le Guin målar upp i klara färger men moraliska gråskalor. Le Guins personer känns alltid äkta, grundade i världar som renodlar vältänkta filosofiska frågor. Då var jag kanske tolv, och ”Trollkarlen från övärlden” steg till toppen av min boklista, med Sparvhök – jag gillade aldrig hans sanna namn då – som min favorit bland fantasyhjältar. Och boken har sedan dess aldrig fallit långt från den platsen.

Le Guins mästerskap visar sig kanske främst i kombinationen av brännande framsynta ämnen och överdådiga världsbyggen för att rama in och bära berättelserna. I ”Mörkrets vänstra hand” skildrar hon mötet mellan de androgyna kulturerna på Gethen och resten av mänskligheten, representerad av planetsammanslutningen Ekumens sändebud. Filosofiskt, socialt och biologiskt bygger hon ett relationsdrivet drama som spänner över ännu en hel världs öde – speglat i en handfull individer. Mötet mellan människor, kulturer och folk står alltid i fokus.

Le Guins verk lever vidare också hos dem hon inspirerat till egna berättelser. Salman Rushdie, David Mitchell, Orson Scott Card, Neil Gaiman och Iain M. Banks är några namn som nämns. Men otaliga andra har låtit Le Guins världar och personer inspirera till egna världsbyggen, för den egna byrålådan, i rollspel med kompisgänget, eller för livshållning och personliga ställningstaganden. Å deras vägnar sänder jag en tanke och ett tack till Övärldens sanna magiker, som lämnat vår yttersta strand för nya äventyr.


Profil: Johan Köhler

24 januari 2018
 

Anmäl textfel

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Aktuella recensioner

Tunn linje mellan framgång och katastrof

Recension: Fallet av Lars Wilderäng

En bok om det obeständiga

Recension: Den tunna isen av Lena Einhorn

Kärnfullt när bok blir serie

Recension: Guldkompassen 1 av Stéphane Melchior

Välkommen till Franks värld

Recension: Planeten Frank av David Yoon

Tät relationsroman där vemodet får ta plats

Recension: Sent på dagen av Tessa Hadley

Kristoffer Bark - lite blekare än Maria Wern

Recension: Dotter saknad av Anna Jansson

Hur var Förintelsen möjlig?

Recension: Varför kunde det ske? : det finns många förklaringar till Förintelsen av Barbro Eberan

En Mann för vår tid

Recension: Fyra noveller : Tonio Kröger ; Tristan ; Döden i Venedig ; Mario och trollkarlen av Thomas Mann

En nessersk feelgood

Recension: Halvmördaren : Krönika över Adalbert Hanzon i nutid och dåtid författad av honom själv av Håkan Nesser

Från Sargassohavet och tillbaka igen

Recension: Ålevangeliet : Berättelsen om världens mest gåtfulla fisk av Patrik Svensson
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB