Lyssna är det nya läsa - LitteraturMagazinet

 Krönikor 
Lyssna är det nya läsa
Bok-
presentation:
Kvinnan och apan
Författar-
presentation:
Peter Høeg

Ljudböcker

Lyssna är det nya läsa

Från vinyl till nerladdning. Om att läsa med öronen: underhållning, smärtlindring eller sömnmedel. För varje år som går ökar boklyssnandet i popularitet och det finns numera många sätt att göra det.

För mindre än två decennier tillbaka kunde man endast låna talböcker på biblioteket om man kunde uppvisa läkarintyg på att man var svagtseende eller neurologisk handikappad. Talböcker var då inlästa kassettböcker som förvarades i mycket tunga plastboxar men är numera ersatta av Daisy-böcker.

Jag förälskade mig omedelbart i Wahlunds djupa basröst och lyssnade många gånger på boken"

Min första vuxen-ljudbok köpte jag för femton år sedan och det innebar en stor förändring i mitt liv. Jag blev beroende direkt! Boken var Peter Hoeghs roman ”Kvinnan och apan” inläst av Torsten Wahlund. Jag förälskade mig omedelbart i Wahlunds djupa basröst och lyssnade många gånger på boken. Inte för handlingens skull utan för den fantastiska inläsningen. Självklart har jag följt Wahlunds vidare inläsningar och kunnat konstatera att han bevarat förmågan att anpassa inläsningen till bokens innehåll: röstläget, tempot, meningarnas längd. Senaste boken jag lyssnade till var en deckare där meningarna var korta, avbrutna på ett sätt som gjorde mig andfådd. Min första tanka var då att Wahlund förlorat stilen, men senare förstod jag att det var väl beräknat för de dramatiska ställena i boken där det var meningen att man skulle bli andfådd.

Problemet med kassettböckerna var att de slets ut allt för fort så det var en glädjande utveckling när CD-böckerna kom till biblioteken för ett drygt decennium sen och snart följdes av Mp3 böcker. Sen kom ju de nerladdningsbara böckerna för datorn och våra Iphones eller smartphones. Numera finns e-lån även för ljudböcker: dvs man lyssnar via datorn och måste vara uppkopplad så länge man lyssnar. Lånetiden är de sedvanliga fyra veckorna.

Ljudböcker, CD-böcker, Mp3-böcker, talböcker, Daisy, audio-books, Hörbuchen mm. Kärt barn har många namn. Numera börjar även en hel del facklitteratur finnas tillgänglig i något av ljudboksförmaten.

I takt med att antalet utgivningar har ökat har vi också fått ett flertal suveräna inläsare. Förutom Wahlund har vi numera även stjärnor som Katarina Ewerlöf, Anders Ekborg, Angela Kovac, Thomas Bolme, Viveca Lärn med många flera.

Vad är det då som karakteriserar en bra inläsare?

Jag har ännu inte vant mig vid Mark Levengoods tolkning av Tove Janssons Mumin-böcker. Han låter alldeles för snäll."

Rösten får inte vara för tunn, möjligen kan det fungera för ungdomsböcker men inte annars. En mogen röst som följer innehållet. Somliga engelska ”audio-books” är rena radioteatern och det kan ju ha sin charm. I huvudsak föredrar jag dock en mera neutral inläsning. Men skildrar boken ex en auktoritär person vill jag att inläsaren skall låta bestämd. Den danska inläsaren Tammi Øst har en tendens att bli mjukare på rösten där hon borde bli hårdare. Likadant har jag ännu inte vant mig vid Mark Levengoods tolkning av Tove Janssons Mumin-böcker. Han låter alldeles för snäll. Jag vill ha Birgitta Ulfsson mycket kärvare röst! Men det är ett vuxenperspektiv, barnperspektivet på böckerna är ju ett annat.

Somliga författare är också fantastiska inläsare. Astrid Lindgren är nog oersättlig. Hennes röst är så sammanvävd med hennes texter. Jag lyssnade på hennes berättelser då de lästes in på LP (vinylskivor) för många år sedan.

Viveca Lärn, Torgny Lindgren, Owe Wikström och Karin Alvtegen är andra goda exempel på författare som har en yttre röst som stämmer ihop med den röst som kommer fram i skrivandet. Det är inte alla författare förunnat och det får jag säkert anledning att återkomma till.

Sätten att lyssna varierar också bland olika människor. Vanligt är det att man börjat lyssna när man kör/ åker bil. Sen kan det utvecklas till att omfatta alla andra aktiviteter, såsom städning och gräsklippning. Smått absurd känns det för mig när Owe Wikström berättar hur han går på Golden Gate bron (eller möjligen var det i New York?) och lyssnar på Torgny Lindgren som väcker hans längtan hem till Norrland!

Personligen koncentrerar jag mig numera helst på en sak i taget och när jag lyssnar på mina böcker gör jag därför ingenting annat. Jag ger mig hän åt lyssnandet och låter mig föras ut i världen och in i upplevelser jag inte visste fanns. Det är oerhört spännande!

Dessutom kan jag rapportera att ljudböcker i alla sin formar är utmärkt smärtlindring och kan fungera som ett verkningsfullt och biverkningsfritt sömnmedel. I det senare fallet bör man välja en bok man känner till så inte spänningen i boken håller en vaken.


Profil: Esther Hansen

19 maj 2012
 

Anmäl textfel

Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet recenserar

Tät relationsroman där vemodet får ta plats

Recension: Sent på dagen av Tessa Hadley

Kristoffer Bark - lite blekare än Maria Wern

Recension: Dotter saknad av Anna Jansson

Hur var Förintelsen möjlig?

Recension: Varför kunde det ske? : det finns många förklaringar till Förintelsen av Barbro Eberan

En Mann för vår tid

Recension: Fyra noveller : Tonio Kröger ; Tristan ; Döden i Venedig ; Mario och trollkarlen av Thomas Mann

En nessersk feelgood

Recension: Halvmördaren : Krönika över Adalbert Hanzon i nutid och dåtid författad av honom själv av Håkan Nesser
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB