Han kan tänka sig att döda sin huvudperson - Intervju - LitteraturMagazinet

 Intervju 
Han kan tänka sig att döda sin huvudperson
Bok-
presentation:
Stjärnklart
Författar-
presentation:
Lars Wilderäng
Midvintermörker
Lars Wilderäng
Midsommargryning
Lars Wilderäng

Lars Wilderäng byter genre i sin tredje roman

Han kan tänka sig att döda sin huvudperson

Thrillerförfattaren Lars Wilderäng är egenutgivaren som lyckats bättre än de flesta. Nu finslipar han på sin tredje roman som kommer ut i augusti 2014 – en dystopi om en svensk apokalyps.
– Det finns inte så mycket inom den genren i Sverige och det ska bli roligt att utforska den, säger han.

Författaren och samhällsbloggaren Lars Wilderäng debuterade med thrillern ”Midvintermörker”, som han gav ut på eget förlag 2011. Det gick väldigt bra och boken blev en av de mest sålda egenutgivna böckerna i Sverige under det året, vilket ledde till att ett etablerat förlag uppmärksammade honom och sedermera gav ute inte bara debuten, utan även uppföljaren ”Midsommargryning”.

Nu har han bestämt sig för att byta genre och skriva en dystopi. I det nya fokuset ligger främst berättelsen om en svensk undergång och i augusti kommer romanen ”Stjärnklart”.

De två första böckerna utspelar sig i ett framtida Sverige, där landet blir attackerade av Ryssland och tvingas försöka försvara sig på bästa möjliga sätt.
Lars Wilderängs tredje roman, ”Stjärnklart” kommer i augusti 2014 och den ska vara fristående från de två tidigare. 
– Det blir en svensk dystopisk post-apokalyptisk roman, inspirerad av bland annat ”Flickan från ingenstans” av Justin Cronin och ”Lucifer’s Hammer” av Niven/Pournelle. Det finns inte så mycket inom den genren i Sverige och det ska bli roligt att utforska den. Men jag har inte tänkt att den ska bli lika tjock som en del böcker inom ämnet är, många är uppemot tusen sidor, vilket kan bli lite för mastigt. Jag skriver hellre kortare och i en serie istället.

Att byta genre påverkar inte bara bokens upplägg, innehåll och planering, utan har i Lars fall även skrivprocessen. Perspektivet har blivit annorlunda från hans tidigare böcker, vilket har förändrat hans sätt att arbeta.
– Nu när jag byter genre och därmed perspektiv utifrån mitt berättande har jag märkt att skrivprocessen har blivit svårare. Det tar tid att skriva, ibland blir det inget alls, ibland blir det mycket som man sedan får slänga och ibland är det som man dömde ut för tre veckor sedan precis det man letar efter i dag.

Det tar tid att skriva, ibland blir det inget alls"

Fokuset i ”Stjärnklart” blivit mer inriktad på karaktärsdramatik än i hans tidigare böcker, vilket gör att persongalleriet har blivit mer varierande och utvecklats till att bli mer komplext. Han menar att det bidrar till hans utveckling som författare då han tvingas att reflektera över de olika karaktärernas reaktioner i olika situationer, samt vilka konsekvenser det kan ha för berättelsen. Samtidigt måste han arbeta för att hålla läsaren på tå och bibehålla spänningen genom hela boken.
– Som läsare ska man aldrig vara trygg i vad som händer med karaktärerna, om de ska överleva eller om det ska gå bra för dem, säger han.

– Den som stryker med kanske är en av huvudpersonerna, den man inte vill att det ska gå illa för. I slutet av en bok ska berättelsen ha uppnått ett mål – det är ett bra slut, men det behöver inte nödvändigtvis vara samma som att det går bra för alla i berättelsen. Författare som bara låter bikaraktärerna dö i sina berättelser, de tappar trovärdigheten till slut. Som läsare kan man acceptera mycket, zombier och vampyrer till exempel, men inte att samma lilla skara hela tiden överlever på de mest mirakulösa sätt!


Profil: Emma Kreü

25 februari 2014
 

Anmäl textfel

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet recenserar

Hisnande läsning när Pessl är tillbaka

Recension: Neverworld av Marisha Pessl

Galant om fångar i tiden

Recension: Neverworld av Marisha Pessl

Mysig skräck för nybörjarläsare

Recension: Mystiska skolan. Charlie, Charlie, är du där? av Katarina Genar

Förfelad expedition in i mystiskt område

Recension: Avgrund av Jeff Vandermeer

Lisbeth Salander-aktig hjälte i actionfylld deckare

Recension: Farlig lek av Angela Marsons
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB