Att skriva spännande, - Mattias Lönnebos blogg på LitteraturMagazinet

 Mattias Lönnebos blogg 
Att skriva spännande

Att skriva spännande

Bok-
presentation:
Hetta
Författar-
presentation:
Lee Child
Pocket
Färdig att skickas, 52 kr 69 kr

Det finns en hel rad exempel på tekniker som författare använder för att bygga upp det här subtila vi kallar ”spänning” i en roman. Dvs att vi dras med i bokens handling och gärna vill veta vad som ska hända. Vi kan knappt lägga i från oss boken av nyfikenhet på fortsättningen. Vi bryr oss om huvudpersonernas öde.

Man appelleras av olika typer av miljöer och personskildringar. Vissa läsare har höga språkkrav och irriterar sig på slarviga författare, andra överser med detta bara historien är fängslande. Många gillar Liza Marklund, medan andra lägger ifrån sig hennes böcker med en djup suck. Smaken är helt enkelt olika.

Cliffhangers är ett medvetet sätt att avbryta historien just innan ett avgörande skede för att byta kapitel och synvinkel så att man inte genast får veta vad som ska hända. Spänningen upprätthålls genom ovissheten och läsaren får vackert vänta. Idén är att det ska locka till fortsatt läsning. Robin Hobbs fantasytegelstenar bygger i hög grad på detta.

Författaren kan också använda språket. Meningarna, de kan medvetet satsradas (egentligen borde de enligt grammatiken varit åtskilda av punkt, men i stället kommateras dem). Kafka använde sig av den tekniken för att skapa en frustrerad stämning. Meningarna kan också vara stackato-korta, onormalt korta och hela tiden punkterade där man kanske skulle önskat kommatering. Detta kan ge en känsla av hyperventilerad andnöd, att berättelsen är så spännande att författaren inte hade tid att skriva längre: Budskapet måste fram NU! Annars är det för SENT! Lee Child är en författare som gärna använder sig av ett korthugget språk.

HP Lovecraft, välkänd skräcknestor, använde sig av adjektiv för att göra berättelserna fasansfulla, namnlöst avskyvärda, drypande av gräsliga, hädiska onämnbarheter. Så där går han på och det bidrar till hans speciella stil. Han skapar en härlig skräckstämning men böckerna blir aldrig särskilt spännande. (Dock kultförklarade)

Att låta vardagen förvandlas, är ett knep som båda de ovan nämnda och många andra rysarförfattare som Stephen King tycker om. Det skenbart vardagliga bryts ned och visar sig vara något helt annat. När man rakar sig vid badrumsspegeln följer plötsligt hela ansiktet med i rakhyvelns drag… Eller, de små oskyldiga barnen är mördarmaskiner: tex John Ajvide Lindqvist, Lilla stjärna.

Hur gör jag då själv när jag skriver? Eftersom jag oftast skriver i romanform försöker jag variera stilen. Läsaren orkar inte med spänning hela tiden, det måste varvas med lugnare avsnitt som ändå genom detaljer eller intressanta relationer fångar läsaren på ett annat sätt. Jag har använt mig av vardagliga situationer så att läsaren ska kunna knyta an till berättelsen, känna igen sig i vardagsspänningen. Jag har använt mig av satsradning i kortare hektiska avsnitt, men varit försiktig med cliffhangers. Det får gärna finnas några, men spänningen ska inte enbart bygga på ovissheten, tycker jag.

Huvudkaraktärerna måste vara så intressanta att läsaren oroar sig för deras välbefinnande. Man ska gilla dem, på något sätt. 

Det får finnas våld, men jag drar ned på det. Att frossa i våld förtar dess udd, gör oss avtrubbade. Jag vill inte att mina läsare ska bli avtrubbade - utan att de drabbas av dramatiken. Ofta är antydningar ännu effektivare än det detaljbeskrivna, eftersom det sätter läsarens fantasi i rörelse. Jag vill också förmedla ett underliggande budskap i det jag skriver, en ofta outtalad mening mot våld och förtryck, samhällets banala materialism som får oss att distansera oss från medmänniskans lidande. Och inte minst, barnets styrka och återupprättelse, när mörkret tycks vara kompakt.

(Viktor Kant är pseudonym för undertecknad. I min thriller Rött Kort har jag försökt att använda samtliga knep, och några till.)

Jag tror att det outtalade kan förmedla både spänning och engagemang både i det skrivna ordet och i våra verkliga liv.


Avdelning: Skriv! Taggar: #spänning #intrig #cliffhangers
10 juni 2016
 

Svekets spel

Svekets spel

Skådespelaren Magnus Schmitz (Känd från Bron mm.)är rutinerad och hans röst passar mycket bra till berättelsen, som är tänkt att vara både spännande, upprörande, men också hoppfull"

När jag i våras fick reda på att Word Audio Publishing ville göra ljudbok av mitt manus så blev jag verkligen glad. Och idag har den sin premiär på streamingtjänsterna och som nedladdning, om man vill köpa den som en enskild ljudbok.


Avdelning: Spänning Taggar: #Ryssland #gatubarn #deckare #polis #svek
Kommentera
 

Lovecraft Country

Lovecraft Country

Lovecraft Country av Matt Ruff
HP Lovecrafts makabra och legendariska skräck behöver knappast någon längre introduktion. Hans morbida och mörka poetiska berättelser har starkt påverkat populärkulturen.


Avdelning: Fantastik Taggar: #rasism; skräck #Lovecraft
Kommentera
 

En historisk roman som överraskar

Bok-
presentation:
Odysséen
Författar-
presentation:
Homeros
Pocket
Finns i lager, 69 kr

En historisk roman som överraskar

Det har sedan Illiaden och Odyssén av Homeros, gjorts många versioner av krigen, kärleken och intrigerna i antiken. Det har skett i form av romaner, pjäser, musik och filmer. Vår fascination för den antika världen och den enorma och avgörande betydelsen den har för världen idag och vår egen historia upphör inte. Shakespeare hade den. (Antonius och Kleopatra. Julius Ceasar osv.) Och storfilmer som Troy och Gladiator och serier på Netflix finner sin publik.


Avdelning: Skönlitteratur Taggar: #Troja #Homeros #Odysseus #krig #antiken
Kommentera
 

Children of Ruin av Adrian Tchaikovsky

Children of Ruin av Adrian Tchaikovsky

Uppföljaren till Children av Time var inte en besvikelse. Den brittiske författaren Adrian Tchakovsky har skrivit ännu en episk science fiction om livet och medvetandet. 

För det är om livet, medvetandet och universums strävan efter allt högre komplexitet, mitt i det hotande kaoset som författarens SF-böcker handlar. Det är dråpligt, intelligent och spännande. Ättlingar till överlevarna i Children of Time, uppsnappar några signaler från ett annat solsystem. Människorna, en instans av en artificiell intelligens och människornas spindelallierade ger sig ut för att utforska. De finner en civilisation i nöd, och ett dödligt hot mot allt högre liv.
Hur skulle vattenvarelsers rymdskepp se ut? Hur kommunicerar man med helt annorlunda intelligenta varelser? Kan man finna gemensamma lösningar och uppnå förståelse när så mycket skiljer oss åt?

Författarens svar är ”Ja, om viljan finns.” Och det känns uppmuntrande i dessa tider då vi människor avsiktligt misstolkar och brunsmetar varandra i det offentliga samtalet, och blir allt mer rädd för den som har andra åsikter än vi själva.

Children of Ruin får 4,5 av 5 rymdskepp. Läs både Children of Time och Childern of Ruin. Riktigt högklassigt!
 


Avdelning: Fantastik Taggar: #science fiction #spindlar #rymdskepp
Kommentera
 

Stranger Things 3

Stranger Things 3

Netflix serie Stranger Things gjorde stor succe när den kom 4 juli 2016. Nostalgifaktorn, de goda skådespelarinsatserna, ett välskrivet manus och intressanta karaktärer gjorde sitt. Nu har jag sett säsong tre som nyligen släppts som enligt vissa uppgifter lär bli den sista. Men för säkerhets skull fanns det ändå en slags öppning för en fortsättning i slutminuten. 


Avdelning: Spänning Taggar: #strangerthings3 #netflix #tv-serier
Kommentera
 

Riganterna av David Gemmell

Bok-
presentation:
Stormsvärd
Författar-
presentation:
David Gemmell

Riganterna av David Gemmell

David Gemmell skrev många böcker och räknas som en av de stora inom fantasygenren. Hans serie Riganterna är i fyra delar. Stormvärd, Midnattsfalken, Korphjärta och Stormryttarna. De går att få tag i på svenska som begagnade eller via bibioteken. Jag läste dem på engelska - The Rigante Series. De finns tillgängliga via bokhandeln och som e-böcker.


Avdelning: Fantastik Taggar: #skottar #bergsfolk #spänning #riganter
Kommentera
 

Det där med trovärdigheten

Bok-
presentation:
Sagan om ringen
Författar-
presentation:
J. R. R. Tolkien
Utg.år: 1954

Det där med trovärdigheten

Jag vet att det kanske är en motsägelse och ett konstigt krav, att jag vill ha trovärdighet även i fantasy och science fiction-skildringar, oavsett om det handlar om böcker eller filmer. Vi har tex Star Wars. Det är en rymdsaga och realism är inget som ska spela någon roll. Jag köper antigravitation, lasersvärd och rymdmonster. Jag köper kraften. Men när man har bombrymdskepp i rymden, som släpper bomber som faller nedåt, trots att det annars är tyngdlöst … (The Last Jedi) det irriterade mig, men andra kanske inte alls tänker på det.

Alien Prometheus

En misslyckad film med logiska luckor stora nog för Herculesplan att flyga igenom. Ett exempel är när Fifield och Millburn går vilse i grottan. Hur kommer det sig att de överhuvudtaget gick vilse och att ingen hörde deras begäran om att få återvända? Att ingen förstod att de var borta utan bara antog att de var kvar med sina kamrater? Att ingen kunde vägleda dem rätt, med tanke på all högteknologisk övevakningsutrustning som hade koll på deras positioner osv? Inte så trovärdigt precis.

Och Sagan om Ringens Örnar, är ett välkänt exempel på konstighet. Varför tog inte brödraskapet Örnarna till Domedagsklyftan istället för att riskera livet på marken? Det irriterar mig inte så mycket, eftersom örnarna har ungefär samma funktion i boken som änglarna har i bibeln. De låter sig inte kontrolleras utan dyker upp ”när det är meningen”. Ändå tycker jag att Tolkien kunde ha funderat på deras roll när det gällde att rädda Gandalf från Orthanc. Kanske kunde han ha kommit på något annat sätt?

Hur overklig världen än är – eller snarare hur annorlunda mot vår värld fiktionen än är, så behöver den vara logisk i sin egen kontext. Logiska luckor eller motsägelser är lika störande i en fantasivärld som i en berättelse om vår egen. Ett världsbygge har sina egen inneboende logik och sina egna lagar. Trots allt det fantastiska i fiktionen som måste de spelreglerna följas för att inte berättelsen ska bryta förtrollningen som den har skapat hos läsaren eller tittaren.

En annan fallgrop är bristande kunskaper. När författaren beskriver något, ofta ett militärt fältslag, och det blir uppenbart för den som kan sin militärhistoria att man helt enkelt inte slogs på det där sättet med svärd. Brister i trovärdighet och detaljer skaver och förstör en kanske annars utmärkt bok. Eller religion är en vanlig fallgrop för svenska författare – Det kan nämligen vara svårt för en person som saknar religiösa erfarenheter att på ett trovärdigt sätt skildra en troende persons andliga liv. När då en läsare som har sådana kunskaper upptäcker alla fel, faller boksidorna platt till marken.

Det finns nog ingen berättelse som är helt utan fel och brister. Här och var finns det logiska luckor och svagheter, när författaren inte har tänkt efter ordentligt. Men förhoppningsvis ska de vara så små och oväsentliga att man ändå köper historien och låter sig förtrollas. Det är gott nog. Jag hoppas att mina egna berättelser är någorlunda befriade från sånt. Men jag är inte säkert på det. Förr eller senare kommer någon att fråga: Har du tänkt på att ... ?

Slutligen kommer jag att tänka på att vår vanliga verkliga värld är helt mirakulöst fantastisk i sig. Men att vi människor inte är särskilt rationella. Vårt handlande är sannerligen fullt av logiska luckor. Framförallt är vi blinda för undret att existera och radiostyrda att dränka vår längtan efter helhet i ett rus av konsumtion. 


Avdelning: Fantastik Taggar: #logiskaluckor #trovärdighet #starwars
Kommentera
 LitteraturMagazinet Skriv! 

LitteraturMagazinet Skriv! - speciellt för alla som älskar att skriva, gillar språk och kanske har ett eget skrivprojekt i skrivbordslådan.

Följ vår skrivarskola genom att bli medlem. Diskutera idéer med andra skrivintresserade. Läs recensioner av aktuella skrivarböcker, författarintervjuer, krönikor och mer.

Välkomna till LitteraturMagazinet Skriv!

Bli medlem
Ditt fullständiga namn:
Din epost:
 
Logga in
Epostadress:
Lösenord:
Behöver du ett nytt lösenord? Klicka här!
 LitteraturMagazinet presenterar 
"Men det måste finnas ett hopp - det blir mer realistiskt"

Författarblogg: Mattias Lönnebo

"Men det måste finnas ett hopp - det blir mer realistiskt"

Mattias Lönnebo är en skönlitterär författare vars utgivning innefattar flera fantasyböcker men även mer vardagliga relationsnoveller. Stilen präglas av spänning, mytologi och existentiellt djup och han vänder sig både till vuxna och yngre läsare. Vid sidan av sitt författarliv verkar han som präst i Svenska kyrkan och militärpastor.

– Det finns väldigt många ungdomsböcker som är deprimerande och mörka. Själv kan jag mycket väl tänka mig att skriva om negativa saker – men det måste finnas ett hopp. Jag menar att det är mer realistiskt, förklarar han.

Läs mer ...

Sök i bloggen

 

Mattias Lönnebos böcker

Fyrtornet vid Maspalomas

av Mattias Lönnebo
En gripande novell om en livsavgörande vändpunkt. Jasmine träffar...

Genom Skuggornas dal

av Mattias Lönnebo
Livets pärlor har blivit stulna och det lilla landet är i stor fa...


Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB