Perspektiv och tempus, - Mattias Lönnebos blogg på LitteraturMagazinet

 Mattias Lönnebos blogg 

Perspektiv och tempus

Bok-
presentation:
Tre dumskallar
Författar-
presentation:
Mattias Lönnebo
Kanariefågeln och fladdermusen
Mattias Lönnebo
Häftad
183 kr 217 kr

En bra roman eller novell faller inte på berättarperspektivet, men beroende på vad du vill säga så kan det ena passa bättre än det andra. Målet är ju att nå läsarens hjärta och alla medel är tillåtna. När man sedan komplicerar det hela med tidsformerna blir det riktigt intressant.

Exempel 1
Plötsligt får jag en känsla av att någon eller något stirrar på min försvarslösa rygg nedifrån källaren. Jag vänder mig hastigt om men ser inget särskilt. Kanske är det bara en råttas blick i nacken jag anat? Men känslan av att vara iakttagen vill inte ge med sig.
– Här är en dörr, viskar Tomas. Åh, nej! Den är låst!
Han trevar runt.
– Förresten, här är ett vred.
Med ett högt klickade ljud och sedan ett knarrande som skulle kunna väcka döda, glider dörren upp. Jag skyndar ut, ivrig att komma bort från källarens obehagligt, tryckande närvaro.
Vi befinner oss i en hall, det blir mycket lättare att andas. Väggarna är täckta av grönmålad pärlspont. På klädhängarna finns några kappor. I skostället ett par stövlar och några fula damskor. Ett blommigt paraply hänger från en krok. Jag rycker till. Ett avskyvärt, uppstoppat kamelhuvud sticker ut från väggen. Varför vill kärringen att en sådan vidrig inredningsdetalj ska välkomna gästerna? Det ser båda malätet och missformat ut och har dessutom en onaturlig utbuktning i pannan, nästan som av ett horn. Tänderna är spetsiga som på en varg.
Huden knottrar sig.
Vi ser på varandra.
– Sjukt, säger Tomas.

Vilket perspektiv valde jag här? Jo, första person och tempus är presens. Det är hämtat ur en skräcknovell som är tänkt att vara maximalt tät och krypande.” Tre dumskallar” MIX förlag 2012. Första person är särskilt bra när man vill beskriva en karaktärs inre liv genom egna tankar, känslor och minnen. När man vill ha närhet mellan läsaren och berättarjaget. Men om man använder sig av första person får man passa sig så att berättelsen inte blir för kletig och sentimental. Därför är jag försiktig med detta tempus när jag ska beskriva barns lidande, och annat som jag själv blir upprörd över. Risken finns att jag tar i för mycket. 

Exempel 2
Gan förvånade henne med en present: En skål apelsiner.
Den frukten måste ha färdats långt eftersom klimatet på ön var för kallt för att odla citrusfrukter. Det betydde att en båt just anlänt från sydligare breddgrader, kanske från hennes eget hemland? Kanske kunde hon smita med tillbaka?
När hon åt apelsinen växte hennes hemlängtan. Känslan när klyftorna krossades mellan tänderna och fruktköttet spreds över tungan; doften och den underbara smaken.
Det smakade hemma. Hon låtsades att en droppe apelsinsaft stänkt i ögat och torkade tårarna med en flik av klänningen.
Gan log:
”Tyckte du om den?”

Och här valde jag att använda tredje person, imperfekt. Texten är hämtad ur ”Kanariefågeln och fladdermusen” Det är en fantasyroman med parallellhandlingar och långväga resor och skiftande, exotiska miljöer. Där tyckte jag att det behövdes ett vidare perspektiv och en del förklaringar. Dessutom finns det flera huvudpersoner och läsaren får själv välja vem man vill identifiera sig med.
Som ni märker så skiljer sig texterna åt, inte bara vad gäller personernas perspektiv utan även vad gäller tidsformerna. Den första är i presens och den andra är imperfekt. Man kan få fram olika effekter genom att blanda dessa person- och tidsperspektiv.
Grundfrågan som jag ställer mig är vad det är för slags historia som jag vill berätta. Om jag vill ha mer distans och överblick använder jag mig av ett tredje person. Om jag vill underlätta för närhet och känslosamhet använder jag första person. Tredje person är tveklöst enklast, tycker jag. Då kan man beskriva detaljer som de inblandade personerna inte är medvetna om, vilket kan ge större djup åt berättelsen. De kan vara med om ett skeende som bara du som läsare helt och fullt förstår. Och om det är en sådan historia man vill berätta så kan man använda detta perspektiv.
Risken med tredje person är att avståndet kan kännas för stort till huvudpersonerna och att läsaren inte känner sig berörd. Detta försöker jag överbrygga med att ha en tillräckligt intressant historia som hela tiden drivs framåt. En av de riktigt stora fördelarna med tredje person är att ibland kunna använda ett utpräglat ”flugan på väggen”-perspektiv. Den välkände Hemingway använde det gärna i sina bästa berättelser. Personernas inre liv beskrivs då knappt alls utan känslorna gestaltas nästan bara genom karaktärernas yttre beteenden. Jag skriver ”nästan” för författare gör ibland undantag från sina egna principer när de känner för det, och när berättelsen mår bra av det.

Exempel 3
Han lyssnar till fågelsången och vågorna. Ljudet av jetmotorerna har tystnat. Han kan inte längre höra helikoptern. Kylskåpet surrar svagt.
Han lägger plötsligt sin högra hand på pistolen men tvekar, låter ännu inte fingrarna greppa kolvens räfflade valnötsträ och stål. Han blir sittande på samma sätt under en ganska lång stund.
Steg närmar sig längs strandpromenaden och han ser upp. Där kommer en ung rödhårig man i shorts, t-shirt och sandaler. När mannen får syn på honom, vinkar han och börjar småspringa. Han tar inte vägen genom grinden utan hoppar vigt över den låga muren och ställer sig två meter från den andre.
– Får jag slå mig ner? säger han på engelska med den där typiska norska dialekten som den andre så väl känner igen. Turisterna behöver bara öppna munnen så kan han placera dem i rätt land, och ofta även från vilken del av landet de kommer.
– Visst.
Norrmannen drar hastigt ut stolen. Metallbenen skrapar mot stenläggningen. Han sätter sig och får syn på pistolen, iakttar den under några sekunder och lutar sig sedan tillbaka.
– En Colt .45, konstaterar han.

Ur min novell ”Undergången” Det är ett exempel på en mycket hårdkokt historia med ett 99% ”Flugan på väggen”-perspektiv; tredje person och presens. Det handlar om liv och död; ödet och ingen utväg. Jag avviker endast från det vid något enstaka tillfälle då jag, som ni ser, förklarar att mannen med pistolen är bra på att känna igen dialekter. Om man är väldigt ”hard core” så kan man istället låta detta komma fram i dialogen:
– Du kommer från Norge, eller hur?
– Hur visste du det?

Välkänd tidsmaskin ur "Tillbaka till framtiden" Tempusförvirringen blir? är? var? total.

Vad man till sist väljer handlar nog mest om tycke och smak och vad man tycker känns naturligt.

Lite mer udda och ovanliga perspektiv kan vara att skriva romaner i du-perspektiv, eller fjärde person dvs. man-form. Experimentera är roligt, men just dessa perspektiv känns inte helt aktuella för mig.
Det man får göra är att prova sig fram, blanda tempus och perspektiv; sätta samman och ta isär. Vad passar bäst för den berättelse som ska bli till? Ibland vet man inte det när man börjar. Man får skriva om och jämföra. I många böcker har det blivit ett lyckat resultat genom att blanda olika perspektiv och tempus. Det gäller dock att hålla tungan rätt i mun. Den viktigaste lärdomen jag har dragit är att man ska ändra sig om så behövs.

Att arbeta om – är jobbigt, men väl värt mödan när man hittat rätt.

Mattias Lönnebo

Exempeltexterna ovan (c) Mattias Lönnebo 2012-2013
 


Avdelning: Skriv! Taggar: #perspektiv #tempus #tidsform
16 oktober 2013
 

Svekets spel

Svekets spel

Skådespelaren Magnus Schmitz (Känd från Bron mm.)är rutinerad och hans röst passar mycket bra till berättelsen, som är tänkt att vara både spännande, upprörande, men också hoppfull"

När jag i våras fick reda på att Word Audio Publishing ville göra ljudbok av mitt manus så blev jag verkligen glad. Och idag har den sin premiär på streamingtjänsterna och som nedladdning, om man vill köpa den som en enskild ljudbok.


Avdelning: Spänning Taggar: #Ryssland #gatubarn #deckare #polis #svek
Kommentera
 

Lovecraft Country

Lovecraft Country

Lovecraft Country av Matt Ruff
HP Lovecrafts makabra och legendariska skräck behöver knappast någon längre introduktion. Hans morbida och mörka poetiska berättelser har starkt påverkat populärkulturen.


Avdelning: Fantastik Taggar: #rasism; skräck #Lovecraft
Kommentera
 

En historisk roman som överraskar

Bok-
presentation:
Odysséen
Författar-
presentation:
Homeros
Pocket
Finns i lager, 69 kr

En historisk roman som överraskar

Det har sedan Illiaden och Odyssén av Homeros, gjorts många versioner av krigen, kärleken och intrigerna i antiken. Det har skett i form av romaner, pjäser, musik och filmer. Vår fascination för den antika världen och den enorma och avgörande betydelsen den har för världen idag och vår egen historia upphör inte. Shakespeare hade den. (Antonius och Kleopatra. Julius Ceasar osv.) Och storfilmer som Troy och Gladiator och serier på Netflix finner sin publik.


Avdelning: Skönlitteratur Taggar: #Troja #Homeros #Odysseus #krig #antiken
Kommentera
 

Children of Ruin av Adrian Tchaikovsky

Children of Ruin av Adrian Tchaikovsky

Uppföljaren till Children av Time var inte en besvikelse. Den brittiske författaren Adrian Tchakovsky har skrivit ännu en episk science fiction om livet och medvetandet. 

För det är om livet, medvetandet och universums strävan efter allt högre komplexitet, mitt i det hotande kaoset som författarens SF-böcker handlar. Det är dråpligt, intelligent och spännande. Ättlingar till överlevarna i Children of Time, uppsnappar några signaler från ett annat solsystem. Människorna, en instans av en artificiell intelligens och människornas spindelallierade ger sig ut för att utforska. De finner en civilisation i nöd, och ett dödligt hot mot allt högre liv.
Hur skulle vattenvarelsers rymdskepp se ut? Hur kommunicerar man med helt annorlunda intelligenta varelser? Kan man finna gemensamma lösningar och uppnå förståelse när så mycket skiljer oss åt?

Författarens svar är ”Ja, om viljan finns.” Och det känns uppmuntrande i dessa tider då vi människor avsiktligt misstolkar och brunsmetar varandra i det offentliga samtalet, och blir allt mer rädd för den som har andra åsikter än vi själva.

Children of Ruin får 4,5 av 5 rymdskepp. Läs både Children of Time och Childern of Ruin. Riktigt högklassigt!
 


Avdelning: Fantastik Taggar: #science fiction #spindlar #rymdskepp
Kommentera
 

Stranger Things 3

Stranger Things 3

Netflix serie Stranger Things gjorde stor succe när den kom 4 juli 2016. Nostalgifaktorn, de goda skådespelarinsatserna, ett välskrivet manus och intressanta karaktärer gjorde sitt. Nu har jag sett säsong tre som nyligen släppts som enligt vissa uppgifter lär bli den sista. Men för säkerhets skull fanns det ändå en slags öppning för en fortsättning i slutminuten. 


Avdelning: Spänning Taggar: #strangerthings3 #netflix #tv-serier
Kommentera
 

Riganterna av David Gemmell

Bok-
presentation:
Stormsvärd
Författar-
presentation:
David Gemmell

Riganterna av David Gemmell

David Gemmell skrev många böcker och räknas som en av de stora inom fantasygenren. Hans serie Riganterna är i fyra delar. Stormvärd, Midnattsfalken, Korphjärta och Stormryttarna. De går att få tag i på svenska som begagnade eller via bibioteken. Jag läste dem på engelska - The Rigante Series. De finns tillgängliga via bokhandeln och som e-böcker.


Avdelning: Fantastik Taggar: #skottar #bergsfolk #spänning #riganter
Kommentera
 

Det där med trovärdigheten

Bok-
presentation:
Sagan om ringen
Författar-
presentation:
J. R. R. Tolkien
Utg.år: 1954

Det där med trovärdigheten

Jag vet att det kanske är en motsägelse och ett konstigt krav, att jag vill ha trovärdighet även i fantasy och science fiction-skildringar, oavsett om det handlar om böcker eller filmer. Vi har tex Star Wars. Det är en rymdsaga och realism är inget som ska spela någon roll. Jag köper antigravitation, lasersvärd och rymdmonster. Jag köper kraften. Men när man har bombrymdskepp i rymden, som släpper bomber som faller nedåt, trots att det annars är tyngdlöst … (The Last Jedi) det irriterade mig, men andra kanske inte alls tänker på det.

Alien Prometheus

En misslyckad film med logiska luckor stora nog för Herculesplan att flyga igenom. Ett exempel är när Fifield och Millburn går vilse i grottan. Hur kommer det sig att de överhuvudtaget gick vilse och att ingen hörde deras begäran om att få återvända? Att ingen förstod att de var borta utan bara antog att de var kvar med sina kamrater? Att ingen kunde vägleda dem rätt, med tanke på all högteknologisk övevakningsutrustning som hade koll på deras positioner osv? Inte så trovärdigt precis.

Och Sagan om Ringens Örnar, är ett välkänt exempel på konstighet. Varför tog inte brödraskapet Örnarna till Domedagsklyftan istället för att riskera livet på marken? Det irriterar mig inte så mycket, eftersom örnarna har ungefär samma funktion i boken som änglarna har i bibeln. De låter sig inte kontrolleras utan dyker upp ”när det är meningen”. Ändå tycker jag att Tolkien kunde ha funderat på deras roll när det gällde att rädda Gandalf från Orthanc. Kanske kunde han ha kommit på något annat sätt?

Hur overklig världen än är – eller snarare hur annorlunda mot vår värld fiktionen än är, så behöver den vara logisk i sin egen kontext. Logiska luckor eller motsägelser är lika störande i en fantasivärld som i en berättelse om vår egen. Ett världsbygge har sina egen inneboende logik och sina egna lagar. Trots allt det fantastiska i fiktionen som måste de spelreglerna följas för att inte berättelsen ska bryta förtrollningen som den har skapat hos läsaren eller tittaren.

En annan fallgrop är bristande kunskaper. När författaren beskriver något, ofta ett militärt fältslag, och det blir uppenbart för den som kan sin militärhistoria att man helt enkelt inte slogs på det där sättet med svärd. Brister i trovärdighet och detaljer skaver och förstör en kanske annars utmärkt bok. Eller religion är en vanlig fallgrop för svenska författare – Det kan nämligen vara svårt för en person som saknar religiösa erfarenheter att på ett trovärdigt sätt skildra en troende persons andliga liv. När då en läsare som har sådana kunskaper upptäcker alla fel, faller boksidorna platt till marken.

Det finns nog ingen berättelse som är helt utan fel och brister. Här och var finns det logiska luckor och svagheter, när författaren inte har tänkt efter ordentligt. Men förhoppningsvis ska de vara så små och oväsentliga att man ändå köper historien och låter sig förtrollas. Det är gott nog. Jag hoppas att mina egna berättelser är någorlunda befriade från sånt. Men jag är inte säkert på det. Förr eller senare kommer någon att fråga: Har du tänkt på att ... ?

Slutligen kommer jag att tänka på att vår vanliga verkliga värld är helt mirakulöst fantastisk i sig. Men att vi människor inte är särskilt rationella. Vårt handlande är sannerligen fullt av logiska luckor. Framförallt är vi blinda för undret att existera och radiostyrda att dränka vår längtan efter helhet i ett rus av konsumtion. 


Avdelning: Fantastik Taggar: #logiskaluckor #trovärdighet #starwars
Kommentera
 LitteraturMagazinet Skriv! 

LitteraturMagazinet Skriv! - speciellt för alla som älskar att skriva, gillar språk och kanske har ett eget skrivprojekt i skrivbordslådan.

Följ vår skrivarskola genom att bli medlem. Diskutera idéer med andra skrivintresserade. Läs recensioner av aktuella skrivarböcker, författarintervjuer, krönikor och mer.

Välkomna till LitteraturMagazinet Skriv!

Bli medlem
Ditt fullständiga namn:
Din epost:
 
Logga in
Epostadress:
Lösenord:
Behöver du ett nytt lösenord? Klicka här!
 LitteraturMagazinet presenterar 
"Men det måste finnas ett hopp - det blir mer realistiskt"

Författarblogg: Mattias Lönnebo

"Men det måste finnas ett hopp - det blir mer realistiskt"

Mattias Lönnebo är en skönlitterär författare vars utgivning innefattar flera fantasyböcker men även mer vardagliga relationsnoveller. Stilen präglas av spänning, mytologi och existentiellt djup och han vänder sig både till vuxna och yngre läsare. Vid sidan av sitt författarliv verkar han som präst i Svenska kyrkan och militärpastor.

– Det finns väldigt många ungdomsböcker som är deprimerande och mörka. Själv kan jag mycket väl tänka mig att skriva om negativa saker – men det måste finnas ett hopp. Jag menar att det är mer realistiskt, förklarar han.

Läs mer ...

Sök i bloggen

 

Mattias Lönnebos böcker

Fyrtornet vid Maspalomas

av Mattias Lönnebo
En gripande novell om en livsavgörande vändpunkt. Jasmine träffar...

Genom Skuggornas dal

av Mattias Lönnebo
Livets pärlor har blivit stulna och det lilla landet är i stor fa...


Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB