En handbok är också en bok, - Mattias Lönnebos blogg på LitteraturMagazinet

 Mattias Lönnebos blogg 
En handbok är också en bok

En handbok är också en bok

Bok-
presentation:
Tusen år till : glimtar från kulturarvet i svenska kyrkan
Författar-
presentation:
Verbum

Det har blivit ett ”himla liv” kring Svenska kyrkans förslag till ny Kyrkohandbok. En kyrkohandbok är alltså boken med gudstjänstritualerna. Exempelvis dopritualet, eller högmässan, eller hur man genomför en begravning. Där finns även musiken, med de sakrala melodierna, flera med medeltida anor, och andra nyskrivna, som framförs under liturgin. Det kan tex vara den sång prästen sjunger inför nattvarden – ”Upplyft era hjärtan” ( Sursum Corda). Poängen är att de förvalda bönerna och musiken gör att gudstjänstdeltagarna kan vila i liturgin, känna igen sig och uppleva något stort och heligt, oavsett ”vart du dig i världen vänder”. Ett slags meditation i gemenskapen.

Den förra handboken kom 1986, men behöver revideras. Kommittén som arbetar med frågan har i uppdrag att språket ska bli mer inklusivt (vad det nu innebär) och lättillgängligt. Samtidigt så måste religiösa texter i gudstjänsternas ritualer också vara bärare av teologiskt innehåll som stämmer med den kristna tron. Igenkänningsfaktorn måste finnas där. Syftet är mycket gott, men nu har tre tunga remissinstanser sågat resultatet. Detta har dessutom fått stort genomslag i media, vilket förvånade mig med tanke på hur marginaliserad religionen är i Sverige.

Kritiken förstår jag delvis efter att själv, med höjda ögonbryn, studerat förslaget. Där finns bra saker, men också sådant som inte håller måttet. Det kan handla om grammatiska fel, teologisk otydlighet eller helt enkelt dåligt flyt i språket. Som författare så vet jag ju hur många gånger man måste skriva om sina ord och meningar innan man är färdig, och att man behöver ta hjälp av utomstående lektörer. Precis när man tror sig vara helt klar, så visar det sig att man inte är det. Det är jobbigt och man kan känna sig misslyckad. Men det är bara att kavla upp ärmarna igen.

Musikaliska akademien, Vitterheten och Den Svenska akademien. Den senare konstaterar att förslaget är ofärdigt och att det finns mängder med både språkliga och teologiska tveksamheter. Den avslutanden delen i kritiken är mycket vass:

”Kanske måste man göra upp med den illusion som består i att gudstjänstens språk skulle kunna vara omedelbart tillgängligt för alla kyrkobesökare och i stället försvara en position som räknar med en långsamt växande förtrogenhet. Inget språk, det må vara religiöst eller litterärt, som utsatts för minsta stilisering kan vara omedelbart tillgängligt för alla. Detta leder till slutsatsen att Kyrkohandboken inte borde väja för "stötestenar" i stil med adekvat arkaiserande formuleringar (under förutsättning att de är teologiskt-liturgiskt motiverade). Kanske måste man tillåta det religiösa språket att till en början vara lika förbryllande som det litterära. Den som första gången läser ett betydande diktverk är ofta till en början desorienterad, men detta är helt i sin ordning. Varför skulle kontakten med Nya testamentet inte lyda samma lag?” (Svenska Akademien)

Uppdatering: Ärkebiskopen har nu avvisat Svenska Akademiens teologiska kritik och ger sitt svar här.

Ja, så är det naturligtvis. Och detta har väldigt många vanliga präster, musiker och kyrkobesökare insett för länge sedan. Ett typiskt exempel är att föräldrar vid barndop nästan alltid vill sjunga ”Tryggare kan ingen vara”. Fastän orden är rätt gammamodiga så förstår man vad de handlar om. Och man känner igen sig och har lärt sig att tyda koderna.

Men varför det blev som det blev, kan jag bara spekulera över. Jag har stor respekt för de ansvariga personerna i den operativa projektledningen, som är erkänt duktiga och kompetenta personer med hög akademisk skolning. Men i den innersta ledningen kan jag inte hitta någon välbekant poet, skönlitterär författare eller språklig expert. Där finns kanske en delförklaring? Saknades vissa kompetenser? Vilka externa språkliga experter har man anlitat? Var grupprocessen av den arten att det blev svårt att ifrågasätta vissa formuleringar när de väl "satt sig"?

En ordentlig bearbetning och redigering krävs. Jag betvivlar visdomen i att anta en ny handbok redan 2017. 

Det ska bli intressant att följa fortsättningen. Men en sak kan man konstatera: En handbok är också en bok, och lyder under liknande litterära lagar som ett diktverk eller en högtstående roman.  Den är till för att gestalta budskapet från böckernas bok i Gudstjänstens drama. Det kan man inte forcera fram.


Avdelning: Fakta Taggar: #svenska kyrkan #Handbok #liturgi #kristen
3 maj 2016
 

Orwells 1984 fortfarande kontroversiell

Bok-
presentation:
Jane Eyre
Författar-
presentation:
Charlotte Bronte
Pocket
Beställningsvara, 69 kr
CD-skiva
Finns i lager, 226 kr
Häftad
Finns i lager, 260 kr

Orwells 1984 fortfarande kontroversiell

I Kina kanske 1984 anses som en tvivelaktig bok av kommunistpartiet, men du kan köpa den och läsa den. På universitet i väst borde det vara högt i tak, kan man tycka. Och en klassiker som 1984 borde vara självklar läsning i litteraturstudierna. Visserligen är boken obehaglig, har ett vuxet innehåll och många blir starkt känslomässigt berörda av den.


Avdelning: Skönlitteratur Taggar: #triggerwarning #storebror #universitet #censur
Kommentera
 

G-som i gärningsman av Sulo Karlsson, Deanne Rauscher

Bok-
presentation:
De mest hatade : om pedofiler och andra sexualbrottslingar
Författar-
presentation:
Börje Svensson
Inbunden
Finns i lager, 280 kr
Häftad
Finns i lager, 298 kr

G-som i gärningsman av Sulo Karlsson, Deanne Rauscher

Det gick ett sus genom Sverige när den här boken släpptes förra året, som vill skildra det glammiga 80-talets smutsiga baksida. Den omhuldade journalisten S-profilen och regissören känd för G-som i gemenskap och Stockholmsnatt, avslöjades ha haft relationer med unga tonårspojkar som var allt annat än oskyldiga. Relationerna alltså ...


Avdelning: Fakta Taggar: #pedofil #pojkar #80-talet #Hildebrand #G #kulturman
Kommentera
 

NOS4A2

Bok-
presentation:
NOS4R2
Författar-
presentation:
Joe Hill

NOS4A2

av Joe Hill King.

Stephen och Tabitha Kings son, är en framgångsrik författare som fått flera av sin verk överförda till TV. NOS4A2 eller Nosferatu, är det senaste exemplet som fått liv på kanalen Prime.


Avdelning: Skräck Taggar: #jullandet #TV #pepperkakor #nöjesfält
Kommentera
 

Lögner och kanaler

Bok-
presentation:
The lies of Locke Lamora
Författar-
presentation:
Scott Lynch
Pocket
Finns i lager, 133 kr

Lögner och kanaler

Sent omsider läser jag Scott Lynch roman, Locke Lamoras lögner. Jag har läst den engelska originalversionen från 2006. Den första i en bokserie, som kan komma att omfatta sju volymer.


Avdelning: Fantastik Taggar: #Venedig #magi
Kommentera
 

All Systems Red

All Systems Red

Murderbot vill egentligen bara ligga i sin koj och se på nedladdade såpor i internminnet"

The Murderbot Diaries, av Martha Wells, är en sere kortromaner som handlar om stridsrobotar, eller cyborgs, människa korsad med maskin och vapensystem. Det är full fart från första till sista sidan!


Avdelning: Fantastik Taggar: #sciencefiction #murderbot
Kommentera
 

Stephen King Senare

Bok-
presentation:
Stephen King goes to the movies
Författar-
presentation:
Stephen King

Stephen King Senare

Stephen King har skrivit en bok där huvudpersonen Jamie kan se döda personer, precis som pojken i filmen Sjätte sinnet. (Berättarjaget är huvudpersonen ett antal år senare, i tjugoårsåldern.) Filmen nämns till och med av berättarjaget, för att förklara skillnaderna och likheterna mellan hans förmåga och det som pojken i filmen har.


Avdelning: Skräck Taggar: #barn #uppväxt #spöken
Kommentera
 

Heroes Die

Heroes Die

Språket är grovt, grymheten utstuderad och cynismen går på högvarv. Och det dryper av kroppsvätskor"

Av Mathew Woodring Stover

Heroes die är den första i serien om Caine eller Hari Michaelsson. Den första boken kom ut 1999, och följdes av fyra actionspäckade volymer.
I en framtida dystopisk värld frodas ett tydligt klassamhälle där olika klaner härskar i en statisk ordning där man föds till en viss kast. Endast med stora besvär kan man röra sig mellan kasterna, och personliga relationer mellan personer av olika kast är till och med olagliga. Det skådespel som ändå får människor att stå ut är de spännande äventyren som utspelas på parallelljorden Overworld. En plats där människor och vidunder och sagoväsen lever sida vid sida. De härskande klasserna på jorden tjänar enorma belopp på att utnyttja Overworld som en nöjdesplanet och plats dit man skickar speciellt tränade skådespelare, och sedan får massorna hemma på jorden uppleva deras äventyr via något slags neurolink. Följden blir att Overworlds maktstrukturer och varelser manipuleras allt för underhållningens skull.


Avdelning: Fantastik Taggar: #Caine #våld #Overworld
Kommentera
 LitteraturMagazinet Skriv! 

LitteraturMagazinet Skriv! - speciellt för alla som älskar att skriva, gillar språk och kanske har ett eget skrivprojekt i skrivbordslådan.

Följ vår skrivarskola genom att bli medlem. Diskutera idéer med andra skrivintresserade. Läs recensioner av aktuella skrivarböcker, författarintervjuer, krönikor och mer.

Välkomna till LitteraturMagazinet Skriv!

Bli medlem
Ditt fullständiga namn:
Din epost:
 
Logga in
Epostadress:
Lösenord:
Behöver du ett nytt lösenord? Klicka här!
 LitteraturMagazinet presenterar 

Författarblogg: Mattias Lönnebo

"Men det måste finnas ett hopp - det blir mer realistiskt"

Mattias Lönnebo är en skönlitterär författare vars utgivning innefattar flera fantasyböcker men även mer vardagliga relationsnoveller. Stilen präglas av spänning, mytologi och existentiellt djup och han vänder sig både till vuxna och yngre läsare. Vid sidan av sitt författarliv verkar han som präst i Svenska kyrkan och militärpastor.

– Det finns väldigt många ungdomsböcker som är deprimerande och mörka. Själv kan jag mycket väl tänka mig att skriva om negativa saker – men det måste finnas ett hopp. Jag menar att det är mer realistiskt, förklarar han.

Läs mer ...

Sök i bloggen

 


Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB