Recension av Lyan, Norman Manea: Om litteraturens kraft och möjligheter - LitteraturMagazinet

 LitteraturMagazinet recenserar 

LitteraturMagazinets recension av Lyan, Norman Manea

Om litteraturens kraft och möjligheter

Labyrinter spelar en viss roll i romanen och hela boken är som en litterär labyrint. Många gånger undrar man vart man ska komma ut"
Bok-
presentation:
Lyan
Författar-
presentation:
Norman Manea
Utg.år: 2013

Norman Manea är en rumänsk författare som har upplevt förintelseläger, Ceauşescus förtryck och en tillvaro i exil. I den senaste romanen ”Lyan” blandar han och ger ur sina erfarenheter.

Det är ett gäng rumänska intellektuella som handlingen kretsar kring. Alla har ett förflutet som förser dem med minnen och olika roller i berättelsen. Matematikern Palade hittas mördad efter att bland annat ha anklagat sin tidigare lärare och förebild Dima för fascistiska kopplingar. Även författaren Peter Gaşpar kritiserar auktoriteten Dima. Han mottar ett brev med Borges-citat som kan tolkas som hotfulla och ser sig tvingad att gömma sig.

Med ovanstående beskrivning kan man lätt tro att ”Lyan” är en kriminalroman. Men istället handlar boken mer om hur personerna hanterar tillvaron i den ”Nya världen”. Såväl tid och rum har förändrats och det visar sig svårt att helt och hållet fly från gamla synder, sorger och plågor. Det märks kanske mest på Augustin Gora som vid flykten från Rumänien lämnade sin älskade Lu (som sedan inledde en kärleksrelation med kusinen Peter Gaşpar). På ålderns höst upplever han kroppens och medvetandets förfall, mestadels i ensamhet.

Labyrinter spelar en viss roll i romanen och hela boken är som en litterär labyrint. Många gånger undrar man var man ska komma ut. Språket är vindlande och ibland går man vilse i den ganska avancerade prosan. Det kryllar av tänkvärda strofer om kärlek, politik, livet och döden, men man måste vara fokuserad för att hänga med i svängarna.

I ”Lyan” återkommer Manea hela tiden till kraften i litteraturen. Kan man påverka en läsare så kan man påverka världen. Därför kan litteraturen också innebära ett hot, inte bara som några meningar i ett brev. ”Fiktionen är en del av verkligheten, det vet du ju, man manipulerar verkligheten,” säger Palade till en okänd jag-person. Med sitt dramatiska och dynamiska sätt att uttrycka sig verkar författaren själv vilja visa på litteraturens möjligheter.

Profil: Henrik Elstad

Mottagen: 29 augusti 2013

 

Anmäl textfel

Utgivning

Lyan

av Norman Manea
Det förflutna hinner ikapp en grupp rumänska intellektuella i USA...

Huliganens återkomst

av Norman Manea
Huliganens återkomst är Norman Maneas kritikerrosade memoarer som...

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet recenserar

Tät relationsroman där vemodet får ta plats

Recension: Sent på dagen av Tessa Hadley

Kristoffer Bark - lite blekare än Maria Wern

Recension: Dotter saknad av Anna Jansson

Hur var Förintelsen möjlig?

Recension: Varför kunde det ske? : det finns många förklaringar till Förintelsen av Barbro Eberan

En Mann för vår tid

Recension: Fyra noveller : Tonio Kröger ; Tristan ; Döden i Venedig ; Mario och trollkarlen av Thomas Mann

En nessersk feelgood

Recension: Halvmördaren : Krönika över Adalbert Hanzon i nutid och dåtid författad av honom själv av Håkan Nesser
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB