Recension av Jakobsböckerna, Olga Tokarczuk: Mystik, karisma och vardag i en salig röra - LitteraturMagazinet

 LitteraturMagazinet recenserar 
11
Mystik, karisma och vardag i en salig röra
Foto: Lukasz Giza

LitteraturMagazinets recension av Jakobsböckerna, Olga Tokarczuk

Mystik, karisma och vardag i en salig röra

Tokarczuks mästerverk består i att ur dunklet lyfta en färgsprakande bild av en svunnen tid, och göra den relevant för oss i dag"
Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5
Bok-
presentation:
Jakobsböckerna
Författar-
presentation:
Olga Tokarczuk

När Olga Tokarczuk ger sig i kast med att skildra ett utsnitt av Polens historia plockar hon i maklig takt upp tråd för tråd ur härvan mellan pärmarna och lyckas med konststycket att väva bilder genom en imponerande snörlek. Efter dryga tusen sidor är alla stumparna utredda, uppnystade och jag kan belåten lägga boken ifrån mig.

Olga Tokarczuk tecknar med säker hand scener från sjuttonhundratalets Polen och länderna som gränsar därtill. Hon fångar tiden och dess gång, från barocken in i upplysningen, allt medan hon följer berättelsen om Jakob Frank och hans märkliga rörelse av till kristendomen förment omvända judar. I själva verket står sekten för en sammansnodd version av de tre världsreligionerna, där inga lagar längre gäller och vedertagna normer och tabun måste brytas.

Tokarczuk bjuder på en överväldigande exposé av platser, människor, kulturer, idéer, skick och oskick. Högstämd mystik, vulgära profaniteter och vardagliga bestyr blandar sig tätt, tätt i Jakob Franks sekt. Berättelsen tar sin början bland de avfälliga judar i mitten av sjuttonhundratalet som menar att Messias redan kommit. Den kulturen blir grogrund för Jakob Franks förkunnelse, där han rör sig mellan Polen, Valakiet, Balkan, Turkiet, Mähren och Tyskland. Obönhörligt räknar berättelsen ned (sidnumreringen är omvänd!) till dess naturliga slut och coda, med Jakobs död och hans efterföljares vidare öden.

Genomgående uppehåller sig Tokarczuk vid den karismatiske ledaren, hans makt och vilja med sin rörelse, från ungdomlig yra över kraftdagarnas vittomfattande visioner och försök till protokommunistiskt sexuellt frigjort idealsamhälle till ålderdomens fastklamrande vid inflytande och status. Det är sektmedlemmarnas interna motsättningar och rörelsens verkan på sin omvärld som utgör berättelsens motor.

Den märkvärdiga historien pusslas ihop genom många olika personers brev och berättelser. Ofta tar Tokarczuk små språng i tidsflödet – någon händelse sammanfattas i ett par rader, sedan följer det detaljerade förloppet något avsnitt senare. Förutom de olika texttyperna – brev, krönikor, nära-döden-syner och återberättelser – ackompanjerar Tokarczuk sin komposition med illustrationer: titelblad, kabbalistiska scheman, latinska läroblad, träsnitt, kopparstick, kartor och porträtt.

Jag anar Tokarczuks porträtt av sitt eget värv i prästen Chmielowski och poeten Elżbieta Drużbacka, där den förste ”ger kvintessensen av några hundra författare som jag själv läst från pärm till pärm” och den andra ”fullkomligt fri i det Du skriver ... öser ur fantasin och hjärtat”. Romanen bygger på djuplodande efterforskningar och historiska dokument, men hålls naturligtvis samman av en sprudlande fantasi och detaljrikedom.

Tokarczuk sätter Polen i fokus för sin blick och vänder sig effektivt emot bilden av östra Europa som en utkant. Visst finns här gränsland till det orientala och visst utgör själva gränsöverskridandet en förutsättning för hela bokens handling, men precis som dess huvudpersoner betraktar författaren Polen som händelsernas centrum. Gränserna och kulturmötena blir till en smältdegel som formar romanens myller av människor och intriger.

Utöver de geografiska och kulturella gränserna levandegör Tokarczuk övergången från barockens tankevärld till upplysningens tidevarv. Där den barocka människan lätt passar in teser och världsbyggen till enstaka iakttagelser eller upplevelser, kräver upplysningen något mer. Men, som Jakobs levnadstecknare Nachman konstaterar: upplysning leder ofrånkomligt till en baksida i skugga. Tokarczuks mästerverk består i att ur dunklet lyfta en färgsprakande bild av en svunnen tid, och göra den relevant för oss i dag.

Profil: Johan Köhler

Mottagen: 11 december 2019

 

Anmäl textfel

Utgivning

Björnens ögonblick

av Olga Tokarczuk
Olga Tokarczuk är född 1962 och bosatt i Wrocław i sydvästra Pole...

Styr din plog över de dödas ben

av Olga Tokarczuk
Styr din plog över de dödas ben. I ett avsides hörn av den polsk...

Löparna

av Olga Tokarczuk
Löparna kallas den gammaltroende ryska sekt som inte erkänner någ...

Spel på många små trummor

av Olga Tokarczuk
Spel på många små trummor är ett urval ur den polska prosaisten O...

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet recenserar

Anna Jansson - fortfarande på topp

Recension: Dödslistan av Anna Jansson

En diktning med anslag av extas och triumf

Recension: I grenverket av Lennart Sjögren

Journalistik när den är som bäst

Recension: Klubben av Matilda Gustavsson

Liten bok om tacksamhet

Recension: Om det inte vore för dig av Delphine de Vigan

Grafisk utgåva skänker nytt liv åt Anne Franks dagbok

Recension: Anne Franks dagbok av Ari Folman
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB