Dansen på Stieg Larssons grav - LitteraturMagazinet

 LitteraturMagazinet Debatt 
Dansen på Stieg Larssons grav
Bok-
presentation:
Män som hatar kvinnor
Författar-
presentation:
Stieg Larsson
Utg.år: 2004
Storpocket
Finns i lager, 140 kr
MP3 CD
Finns i lager, 280 kr
Pocket
Finns i lager, 73 kr
Flickan som lekte med elden
Stieg Larsson
Storpocket
140 kr
MP3 CD
280 kr
Pocket
73 kr
Luftslottet som sprängdes
Stieg Larsson
MP3 CD
280 kr
Pocket
73 kr

Norska författaren Tom Egeland: "Skamligt och obegripligt"

Dansen på Stieg Larssons grav

Världens förlag dansar på Stieg Larssons grav. Det är ingen vacker syn.

Stieg Larsson var redan död när han tog världen med storm. Över 75 miljoner människor har läst Millennium-trilogin. Inte minst den tuffa men sårbara Lisbeth Salander – ett datageni och en outsider – blev en ikon för många. Tillsammans med författare som Henning Mankell och Jo Nesbø banade Stieg Larsson väg för det som internationellt kallas för nordic noir.

Knappt ett år innan "Män som hatar kvinnor" gavs ut dog Stieg Larsson hastigt och oväntat, bara 50 år gammal. Nu har hans arvtagare och förlaget Norstedts bett författaren David Lagercrantz att skriva en uppföljare till Millennium-trilogin. Det handlar, märk väl, inte om att färdigställa Larssons fjärde och ofullbordade manus. Nej, Lagercrantz har ombetts att skriva en helt ny fjärde roman om Lisbeth Salander och Mikael Blomkvist. En ny roman, helt från grunden. Det är han i full gång med. Förlag världen över hållen andan av upphetsning och glädje. En ny Stieg Larsson-bok!

Men vad sa ni förresten – en ny Stieg Larsson bok? Nej, det är inte en ny Stieg Larsson-bok. Och nej, jag förstår inte vad våra svenska vänner sysslar med. Jag tycker att det är skamligt. Och obegripligt. Hur kan man tillåta sig att dansa på Stieg Larssons grav på det här sättet?

Jag anklagar inte arvtagarna i första hand – de är inte branschfolk och har knappast en principiell inställning till detta. Men deras rådgivare?

Jag förstår inte hur Norstedts kan tycka att detta är en så strålande idé. Gav Stieg Larsson någonsin sitt medgivande till ett kommersiellt utnyttjande av hans böcker, hans litterära universum och hans litterära figurer?

Jag förstår inte att David Lagercrantz – som mina norska kollegor som känner honom talar mycket varmt om – tackar ja. Han är en duktig författare – han kan hitta på sina egna litterära universum. Gärna i Stieg Larssons anda. Men inte med Stieg Larssons figurer och miljöer.

Jag förstår inte att det norska förlaget Gyldendal – tillsammans med förlag över hela jorden – jublar över galenskapen.

Ett litterärt universum tillhör författaren – punkt slut!"

Varför reagerar jag?

Från ett författarperspektiv er svaret uppenbart: Ett litterärt universum tillhör författaren – punkt slut! Juridiskt och ekonomiskt har självklart rättighetsinnehavarna lagen på sin sida. Men i mina ögon har de inte en moralisk eller litterär rätt att klampa in i en avliden författares litteratur.

Stieg Larssons figurer och miljöer dör med Larsson. Tyvärr.

För mig känns det som om förlaget vill mjölka kassakon för allt vad den är värd.

Kurt Wallander tillhör Henning Mankell. Erica Falck och Patrik Hedström tillhör Camilla Läckberg. Harry Hole tillhör Jo Nesbø. Cato Isaksen tillhör Unni Lindell. Hanne Wilhelmsen tillhör Anne Holt. Konrad Sejer tillhör Karin Fossum. Varg Veum tillhör Gunnar Staalesen. Så här kan jag fortsätta och fortsätta.

Själv har jag ägnat många år och böcker åt att skapa och forma min romanhjälte, den albino arkeologen Bjørn Beltø. Han är min. Om jag faller ner död på gatan imorgon kan inte mitt norska förlag Aschehoug och mina arvingar be en annan författare att skriva nya böcker om Bjørn och hans arkeologiska gåtor. Och om Jo Nesbø ramlar ner från en av de där bergsväggarna han älskar att bestiga så kan inte vår gemensamma redaktör ringa mig och fråga: "Du, kan du tänka dig att skriva en ny thriller om Harry Hole?"
Det säger väl sig själv, eller hur?

Men för Norstedts är detta uppenbarligen inget problem.

Förlaget hänvisar till andra exempel från den kommersiella litteraturhistorien. Som om litterär stöld är helt i sin ordning bara någon annan har gjort det förut. Parallell: Det är inte fel att råna en bank eftersom så många banker redan har blivit rånade.

Vid några tillfällen – speciellt på den superkommersiella genremarknaden – har författare gett sitt förlag och sina arvingar lov att fortsätta på en serie som han har skapat. Vid sådana tillfällen är det självklart helt i sin ordning. Då har författaren – ägaren av det litterära universumet – gett sitt godkännande. Personligen tycker jag att det är absurt, men det må så vara. Poängen är att det måste ske i samråd med författaren medan denne är i livet.

Stieg Larsson gav aldrig någon liknande blankofullmakt till sina släktingar eller sitt förlag. Det ligger på förlagets ansvar att bevisa att de har en sådan fullmakt. Jag tvivlar. Hans död kom som en överraskning för alla, inte minst för honom själv. Då hans hjärta slutade slå var han mitt uppe i arbetet med ett fjärde – hittills opublicerat – manus (alltså: ett helt annat manus än det Lagercrantz har blivit ombedd att skriva). Det fanns knappast i Stieg Larssons tankar att han skulle dö så plötsligt.

Att hans änka står där utan rättigheterna – eftersom de var sambos och inte gifta –är sorgligt nog i sig. Men det är en fråga för juridiken. Min oro handlar istället om Stieg Larssons rättigheter och anseende. Han ligger kall i sin grav utan möjlighet att stoppa hela projektet. Han änka är rasande – men maktlös.
Vem för Stieg Larssons talan – medan förlag världen över dansar på hans grav?

Litterära universum tillhör författarna som skapat dem. Så enkelt är det. Andra författare får hitta på sina egna universum, sina egna miljöer, sina egna litterära figurer. Och inte snylta på andra.
Det finns ingen anledning till att glädja sig åt en ny "Stieg Larsson-roman". Stieg Larsson är död!
Därför är det inte bara ett hån mot Stieg Larsson och hans arv, utan mot läsarna. De vilseleds att tro att de får något de inte får: En ny Stieg Larsson-roman.

1936 gav Margaret Mitchell ut klassikern "Borta med vinden" som belönades med Pulitzer-priset året därpå. Hon vägrade skriva en uppföljare. Det gav hennes efterkommande – alltså rättighetsinnehavarna – fanken i. 1991 gav de författaren Alexandra Ripley rätten att skriva "uppföljaren" – med stora citationstecken – "Scarlett". Romanen var ett hafsverk. Recensenterna sågade den. Vad Margaret Mitchell i sitt litterära himmelrike tyckte kan vi bara föreställa oss.

Det är fullt möjligt att Lagercrantz kan skriva en riktigt bra bok i Stieg Larssons anda. Jag tycker bara inte att han ska göra det.

Blir det en ny Pippi Långstrump-bok om jag skriver en ny roman om Pippi imorgon? Självklart inte. Inte ens om rättighetsinnehavarna till Astrid Lindgrens verk ger sin tillåtelse. Det blir heller inte en ny Harry Hole-roman om en eller annan författare får för sig att ta över efter Jo Nesbø och dikta vidare i hans litterära universum.

Eftersom det norska förlaget Gyldendal är mycket måna om att få rättigheterna till den nya Stieg Larsson-romanen hoppas de kanske på liknande möjligheter själva framöver? Vad sägs om att be någon författare att fortsätta på den avlidne Tor Ulvens enastående författarskap?

Otänkbart! Naturligtvis. Helt otänkbart.

Men eftersom deckare tillhör ett kommersiellt kretslopp så slår uppenbarligen inte den etiska ryggmärgsreflexen till. Nej, eftersom det "bara är deckare" är det inte längre lika otänkbart. Oavsett vad Stieg själv skulle ha tyckt. Jag kan bokstavligen höra det plingande ljudet från kassaapparaterna.

När jag dör så går Bjørn Beltø i graven med mig. Han kan leva vidare mellan pärmarna på de böcker som redan getts ut. På samma sätt förtjänar Lisbeth Salander och alla figurer som Larsson skapat, att få gå i graven tillsammans med sin skapare: Stieg Larsson. De lever vidare på boksidorna som skrevs av Larsson och ingen annan. De ska inte behöva vandra vidare i litteraturen som levande döda, underkastade Norstedts makt och vilja. 

Text: Tom Egeland

Översättning: Erika Wallman, LitteraturMagazinet


Texten är även publicerad i Norge i nättidningen bok365.

19 december 2013
 

Anmäl textfel

Kommentar av Agneta V.

Det är Eva, bara Eva som ska ha talan här och vi vet alla vad hon känner och tycker om detta. Ännu en gång får man skämmas för hur brodern och Nordstedts bokförlag våldför sig på Stieg och Eva. Hur kan dom var så elaka? Så jag håller fullständigt med dig Tom Egeland.

29 mars 2014
Osignerad kommentar

Idag det är PENGAR som dikterar människors tankar och beslut. Ja, i alla fall mångas. Jag är inte förvånad, bara ledsen.

4 januari 2014
Kommentar av Johan Bengtsson

Jag kan inte begripa den här upprördheten. Nej, Stieg L. hade väl inte tänkt att någon annan skulle skriva om hans figurer, men han hade väl heller inte tänkt avlida långt innan serien var klar. Ulla Trenter fortsatte där Stieg T. slutat, John Gardner m.fl. skrev om Bond. Och hur många deckarförfattare är det inte som har fortsatt med sina serier alldeles för länge? Det är förmodligen svårare att hitta dem som s.a.s. "slutat i tid"...

"Våldtäkt", "levande döda" -- nä nu får ni allt nyktra till lite!

30 december 2013
Kommentar av Nils Thor

En mycket bra artikel av Egeland. Jag instämmer.

David Lagercrantz får gärna skriva en deckare. Han är en bra författare. (Syndafall i Wilmslow var mycket bra.)

Men rör inte Salander och Blomkvist. De tillhör Stieg Larsson.

22 december 2013
Kommentar av Mia

Håller med fullkomligt! Moraliskt känner jag att det i s f vore mer rätt att publicera den 4:e boken. Utan ändringar ! Oavsett hur långt han kommit. Låta läsarna skapa sin egen fantasi om vad som hände sen. Så hade jag velat ha det om jag varit han. Eller om jag varit hans sambo! R.I.P Stieg

21 december 2013
Kommentar av Anna Stahre

Mycket bra artikel! Det är ju absurt att andra ska stjäla en författares litterära gestalter. Smaklöst, helt enkelt.

20 december 2013
Kommentar av Gun Svahn

En helt befängd tanke att skriva en bok och använda de karaktärer som en annan författare har skrivit om i tre fantastiskt bra böcker.

Tänk om någon skulle komma på idén att skriva en fortsättning på en av Strindbergs böcker, eller Vilhelm Mobergs böcker eller Astrid Lindgrens - världen skulle nog tro att vi var komplett galna i Sverige!

19 december 2013
Kommentar av PelllE

Jag har sagt det tidigare och jag är väldigt glad att Tom Egeland har utvecklat det och utalat sitt förakt!

19 december 2013
Osignerad kommentar

Jag ser faktiskt inget bra skäl att inte skriva denna bok. Varför hindra läsarna att inte få en fortsättning? Förlaget ska absolut se till att boken blir välskriven.

19 december 2013
Kommentar av Kurt Aust

Jeg forstår at du er osignerad ...!

20 december 2013
Kommentar av Ami

Vad menar du?

20 december 2013
Skriv svar
Kommentar av Mija

Förstår överhuvudtaget inte upprördheten och tycker brösttonerna om att man "dansar på Stieg Larssons grav" som direkt osmakliga. Figurer som författare skapar tillhör inte författarna utan världen. Vill författarna behålla dem för sig själv bör de sluta publicera. Helt förlegat tänkande.

19 december 2013
Osignerad kommentar

Skulle skriva något liknande men du formulerade det perfekt. :)

19 december 2013
Kommentar av Stefan M

"Figurer som författare skapar tillhör inte författarna"? Den formuleringen uttrycker ett "tänkande"som började anses förlegat redan för tvåhundra år sedan. Glad att se att du i alla fall använder ordet "skapar" vilket tyder på att du insett att författare och andra konstnärer faktiskt skapar något som inte funnits utan dem.

När någon - vem som helst - skriver en dikt, en bok, ett stycke musik, eller något annat som är unikt i sitt slag har skaparen från första stund ensam rätt att förfoga över det skapade. Hen kan välja att lägga det i en byrålåda, ge bort det gratis eller försöka ta betalt för det. I bästa fall vill många ta del av det skapade, vilket kan ge upphovsmannen en inkomst, samt göra det skapade tillgängligt för "världen". Men att det skapade "tillhör världen" innebär inte att världen kan göra vad de vill med det, åtminstone inte i kommersiellt syfte. Man kan inte ta boken eller musiken ifrån den som som skapat den och sälja den själv! Inte heller får man ge bort det som författaren skapat och försöker leva på gratis. Det kunde - och gjorde - man fram till slutet på 1700-talet, men numera anser och förstår (så gott som) alla att ett sådant handlande är både respektlöst, omoraliskt och förkastligt, vilket också lagstiftningen speglar.

20 december 2013
Skriv svar
Osignerad kommentar

Som de flesta andra kan jag bara instämma! Jag vill inte att någon annan ska skriva böcker om mina karaktärer!

Den äkta författaren är inte den som undviker att imiteras av andra, utan den som inte Kan imiteras av andra!! - Somerset Maughham

19 december 2013
Kommentar av Elvira Birgitta Holm

Det kan inte sägas bättre. Jag är uppriktigt förbannad över detta tilltag. Skriv nåt eget i samma anda, OK! Men det här är en dålig idé från start till mål.

19 december 2013
Kommentar av Mattias Lönnebo

Jag kan bara hålla med dig till 100%

19 december 2013
Kommentar av Linda

How about Gregorius av Bengt Ohlsson? För att nämna ett exempel.. Litterära gestalter får liv igen, kan vara efterlängtat av läsare.

19 december 2013
Kommentar av Anne-Charlotte

Jag tycker inte det är samma sak. Gregorius är skriven ur en helt annan synvinkel. Ingen kan väl se den som en fortsättning på Hjalmar Söderbergs roman Doktor Glas.

19 december 2013
Skriv svar
Kommentar av MR

Förslag på titel den fjärde boken: "Författaren som sålde sig för pengar"

19 december 2013
Kommentar av met

... som såldes...?

19 december 2013
Skriv svar
Kommentar av Mimmi

Bra. Instämmer fullständigt.

19 december 2013
Kommentar av Frida

Äntligen ord på mina tankar! Tack för det.

19 december 2013
Kommentar av Wendy Engman
nej
19 december 2013
Kommentar av Marie Karlsson
som en arbetskamrat sa: "bara det att det blir en fjärde bok i en trlogi..... skumt!" :-)
19 december 2013
Kommentar av Hedvig Ernholm
Nej det är fel. Särskilt som filmindustrin är intresserad av resultatet.
19 december 2013
Kommentar av Ann-marie Flodell
Jag älskar hans böcker och vill gärna läsa en till men .......
19 december 2013
Kommentar av Pia

Va, då blir det ju inte hans böcker - eller hur.

20 december 2013
Skriv svar
Kommentar av Anders Peterson
Jämförelsen med Beckfilmerna håller inte riktigt - ingen har skrivit 26 nya Sjöwall-Wahlöö-deckare utan anknytning till originalböckerna och kallat det för en fortsättning på "roman om ett brott"!
19 december 2013
Kommentar av Ingrid Hansson
Stieg Larsson har hittat på personer, miljö osv. Att någon nu ska "låna" allt detta utan att kunna få författarens medgivande känns helt fel!
19 december 2013
Kommentar av Barbro Edberg
Inte bra!
19 december 2013
Kommentar av Lillemor Bohlin
Uselt.
19 december 2013
Kommentar av Tommy Hedblom
Men. Om man nu har en bra idé till en story, varför inte hitta på egna karaktärer? För att det handlar om pengar är väl det enkla svaret.
19 december 2013
Kommentar av Lars Hollén
En mängd fortsättningar skrevs och gavs ut av Don Q. Cervantes gillade dem inte.
19 december 2013
Kommentar av Marianne Garland
Jag har inga problem med det. Det sker ju hela tiden med populära alster. Tänk t.ex.på Beck-filmerna. Och David Lagerkranz kan säkert förvalta pundet rätt...
19 december 2013
Kommentar av Katarina Djordjevic
Johan Rosenlind, det utspelas alltid efter samma mönster - om 100 kommentarer är det glömt. Tyvärr.
19 december 2013
Kommentar av Johan Rosenlind
Nej du Katarina, det är det verkligen inte. Inte för oss som arbetar som författare.
19 december 2013
Kommentar av Maya Sigfridsson
NEJ. Absolut inte!!!
19 december 2013
Kommentar av Katarina Djordjevic
Ännu en pseudodebatt. Eller, ett försök till. Om ett tag är det glömt.
19 december 2013
Kommentar av Johan Rosenlind
Det finns en parameter som gör att projektet går mot något bra (har själv uttalat med skeptiskt på annan plats här) det är att Expo får överskottet. Det känns riktigt bra. /johanrosenlind.se
19 december 2013
Kommentar av Kurt

Tja, hvor stor del av överskottet? 10%?

20 december 2013
Skriv svar
Kommentar av Maria Jourdanis
Nej, det tycker jag inte är rätt!! Följ manuset eller låt bli!
19 december 2013
Kommentar av Helen Hed
Låt han försöka. Det är idag rätt vanligt att andra författare går in och fortsätter populära serier. Går det bra så blir det succé. Går det dåligt? Tja, då vet vi ju det. Tiderna förändras.
19 december 2013
Kommentar av Argentum Aydan
Det är fel!
19 december 2013
Kommentar av Pernilla Hell
Men om ALL vinst går till Expo, tror jag nog att det inte kulle vara några bekymmer!
19 december 2013
Kommentar av Pernilla Hell
Vad hate Stieg själv sagt? Avgörande, men svårt att veta...
19 december 2013
Kommentar av Ally Marie Ringbo
Och Stieg L. ler kanske i 'himlen' och tycker att det var på tiden! ....få se vad de hittar på!?
19 december 2013
Kommentar av Lena Ryman Wildén
Hela idén låter helt galen!!! Money, money, money!
19 december 2013
Kommentar av Kai Johansson
Den literära girigheten vet inga gränser......
19 december 2013
Kommentar av Kaj Voodoo Hobroh
Uselt. Girigt. Det handlar bara om : Pengar Girighet Usel Fantasilöshet ..... Börja nåt nytt istället... Hoppsan , det går ju inte ; då blir de osäkra på om det inbringar Pengar.... Nej ; Far åt fanders med dessa Beräknande Skitideer. <3 :-D
19 december 2013
Kommentar av Eve Mandre
Hur kan man låtsas vara någon man inte är...
19 december 2013
Kommentar av Per Medstrand
Skulle faktiskt va intressant om någon författare skrev om Pippi långstrumps vuxna liv, så även där har artikelns författare fel.. Och att Stieg Larsson är död som han skriver är en sanning, men hans romanpersoner kan leva vidare, jag leker med tanken om en författare själv började skriva uppföljare till Stieg L verk utan att förlaget var inblandat, hur hade det tagits emot..personligen hade jag klassat det som verkligt intressant konst.. Ni verkar så upptagna runt girighet, ..de nya böckerna kommer att vara fristående böcker givetvis, det kommer väl alla att förstå.. Kanske blir det riktigt respektfullt och bra..Homage till Stieg Larsson..
19 december 2013
Osignerad kommentar

Den väsentliga skillnaden med det är att en bok om Pippi Långstrump som vuxen INTE är en bok om Pippi Långstrump så som vi läsare känner henne. Perspektivet skulle vara helt nytt, eftersom hon inte längre är ett barn utan en människa med helt andra erfarenheter.

Att skriva en roman som fortsätter där de andra slutade, som utger sig från att vara uppföljare om exakt samma karaktärer - det är inte att skriva ny litteratur, det är att skriva fanfiction. Inget fel i det i sig, det finns gott om exempel på riktigt bra fanfiction och du kan publisera det på vilka hemsidor du vill. Att sälja det som en officiell ny Stieg Larsson-bok är en helt annan sak. Det är att framställa det som något det inte är. Faktum är att även Pippi-varianten är en form av fanfiction, men onekligen en bra mycket intressantare sådan en en ren kopia med "ny" handling.

19 december 2013
Skriv svar
Kommentar av Stefan Åberg
Tror knappast upplagan blir i paritet med de övriga böckerna.
19 december 2013
Kommentar av Barbro Ott
Även om det är legalt,så tycker jag, att det i det här fallet,är omdömeslöst och inte minst girigt.
19 december 2013
Kommentar av Per Medstrand
Och Stieg Larssons verk är väl inte mycket mera än en kriminalhistoria som var spännande, inget nationellt storverk precis.. Jag är lite förvånad över kulturens övermoral med en gång om förlag kan tjäna pengar, det är samma gamla motsättning och motstånd, en väldigt gammalmodig inställning.. Kultur och konst är upplevelse..härligt eller hur!!
19 december 2013
Kommentar av Anki Lagerstedt
Den där Lagercranntz o förlaget gör vad som helst, t ex, vanhedrar Stieg L, för pengar! Fy!
19 december 2013
Kommentar av Per Medstrand
Hmm..Är den fria konsten helt plötsligt begränsad..? Ni verkar bara se pengarna, i grunden utvecklas kulturen som ger upplevelser..
19 december 2013
Kommentar av Maria Ilves
Fattar inte varför folk är så upprörda. Inte första gången en författare tar över en annan författares skapelser. Litteraturen skulle bli tråkigare om det inte skedde emellanåt.
19 december 2013
Kommentar av Ewa Klingberg
Håller med Birgitta Alm. Det är inte första gången detta sker och det är dessutom fullt legalt att göra det.
19 december 2013
Kommentar av Lotta Claesson Fd Wiberg
Jag blir upprörd därför att det luktar mer pengar än ett genuint litterärt intresse. Det gäller att smida medan järnet är varmt...
19 december 2013
Kommentar av Birgitta Alm
Bengt Ohlsson gick in i Hjalmar Söderbergs verk om Doktor Glas med sin uppföljare Gregorius och fick dessutom Augustpriset för det 2004. Jag förstår inte denna upprördhet?
19 december 2013
Osignerad kommentar

Skillnaden ligger i perspektivet. Gregorius är inte ur samma perspektiv, utan tillför något nytt och står på egna ben. Det som talas om här är bara en ren kopia.

19 december 2013
Osignerad kommentar

Birgitta Alm - Bengt Ohlsson bok var INTE en "uppföljare". Han skrev inte en fortsättning på Söderbergs roman. Han skrev, som tidigare påpekats, ett eget verk med en helt annan avsikt.

20 december 2013
Skriv svar
Kommentar av Estelle Domeij
Eva har väl ingen talan. Hon har ju blivit helt överkörd av dödsboet.
19 december 2013
Kommentar av Kjell Clasborn
Instämmer helt!
19 december 2013
Kommentar av Alicja Rosenau
Så kändes det för mig också. Kan inte heller förstå detta jublande.
19 december 2013
Kommentar av Birgitta Mukkavaara
Går inte att gilla!#dansen!
19 december 2013
Kommentar av Viveca Mäkitalo
Det är ju helt obegripligt att det får förekomma! Vad säger Eva egentligen om detta?
19 december 2013
Kommentar av Piedad Castilla Castillo
Jag håller med. Absolut!
19 december 2013
Kommentar av Britt-Marie Göransson
Det är ju rena våldtäkten som pågår. Hur kan något sådant få ske?
19 december 2013
Kommentar av Ingster Allan
Ogillar
19 december 2013
litteraturmagazinet.article_209324.comments
 Tom Egeland 

Tom Egeland är en norsk författare som har gett ut tolv bästsäljande spänningsromaner. Han är översatt till 24 språk och har även skrivit manus för film och tv.

Han sitter i styrelsen för det norska författarförbundet och är litteraturrecensent i Norges största dagstidning, VG – Verdens Gang. Egeland var tidigare journalist och kvällsredaktör på Aftenposten och nyhetschef på norska TV2.

Tom Egeland debuterade 1988. Genombrottet kom 2001 med "Cirkelns ände" (på svenska 2005).

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Aktuella recensioner

En kärlekshistoria på flykt

Recension: Exit väst av Mohsin Hamid

Litterär vinst på ekonomisk förlust

Recension: Jag har inte råd : Sorrow nr 5 av Marcus Stenberg

Lättläst x 4

Recension: Zenobia av Morten Dürr

Vackert om ett mörkt förflutet

Recension: Vid glömskans rand av Sergej Lebedev

Underbara bilder i mystisk skola

Recension: Mystiska skolan. Spöksången av Katarina Genar

Bland kojor och slott

Recension: I klockornas tid av Maria Gripe

Oblodigt om blodsband

Recension: Säg att du är min av Elisabeth Norebäck

Spännande fantasy men orealistisk hjältinna

Recension: Eldens arvtagare av Sarah J. Maas

Från mediokert mot episkt

Recension: Midnattskronan av Sarah J. Maas

En villfaren bokkram

Recension: Krama mig hårt din jävel! av Mathias Leclér
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB