Spoilers är ett stort problem - LitteraturMagazinet

 LitteraturMagazinet Debatt 
Spoilers är ett stort problem

Manne Fagerlind, författare

Spoilers är ett stort problem

Det är roligare att läsa en bok om man inte vet vad som ska hända.

När jag skriver detta är det en vecka till första recensionsdagen för min nya roman, och jag börjar bli nervös. Framför allt förstås för att få griniga recensioner, eller rentav vällustiga sågningar, men det finns också en annan oro. Jag är rädd att recensenterna ska avslöja för mycket om bokens handling.

Jag tror att spoilers, som detta numera kallas även på svenska, är ett stort problem, inte bara för mig utan för litteraturen i stort. Böcker är utsatta för så hård konkurrens i vår tid, från filmer, påkostade tv-serier, roliga små appar, en hel uppsjö av moderna tidsfördriv. Vi måste låta det vara lustfyllt och spännande att läsa, och spoilers tar bort en stor del av glädjen. Det är helt enkelt roligare att läsa en bok om man inte vet vad som ska hända.

Inför lanseringen av båda mina romaner har jag haft långa diskussioner med förlaget om vad som egentligen ska stå i presentationstexterna"

Det är inte alls bara recensioner som kan innehålla spoilers. Inför lanseringen av båda mina romaner har jag haft långa diskussioner med förlaget om vad som egentligen ska stå i presentationstexterna, för det är viktigt för mig att läsarna ska vara nyfikna på hur det ska gå. Alltför ofta vet man en hel del om det bara man har läst en boks baksidestext.

Så varför är spoilers så vanligt? Jag tror att det finns två anledningar.

Först och främst är det ärligt talat svårt att undvika. En recensent har mer än en uppgift: förutom att bedöma boken ska han eller hon också beskriva den. En av de svåraste delarna av recensentens hantverk är just att beskriva boken utan att röja för mycket om handlingen, men som författare blir man alltid lika glad när recensenten lyckas med det.

Men dessutom tror jag det finns en annan förklaring. När det gäller mer litterära böcker verkar man ibland anse att handlingen inte är så viktig, att det som ska bedömas är det konstnärliga uttrycket och bokens teman och djup.

Personligen tror jag dock att det är en missuppfattning. Några av de författare som jag beundrar mest, som Kerstin Ekman, Sofi Oksanen och Ian McEwan, skriver till exempel romaner som både är högklassig litteratur och spännande, effektiva berättelser. Vi gör dem och deras böcker en björntjänst om vi avslöjar handlingen, för då blir läsningen för många mer en intellektuell övning än ett äventyr.

Eftersom jag själv skriver litterära romaner men ändå vill att de ska vara spännande och att handlingen ska överraska läsaren, gör detta mig lite extra nervös för spoilers. Jag kan bara hoppas att mina läsare kommer att veta så lite som möjligt om min roman när de öppnar den.
 


Manne Fagerlind, författare och gästskribent

10 januari 2014
 

Anmäl textfel

Håller med om att spoilers kan förstöra mycket. Har råkat på baksidestext till en deckare där en övernitisk skribent beskrev skeendet så att hela intrigen sedan blev ointressant. Men många baksidestexter skrivs väl även av författarna själva och då blir det säkert med en mer varsam hand. Fast recensenterna kan ju fortfarande förstöra.

30 januari 2014
Kommentar av idnum

Läste en spoiler i ett förord en gång, och jag tappade lusten att läsa boken på direkten. Jag hyser fortfarande ett ohälsosamt hat mot denna gästförfattare som berättar vem som dör och hur. En vacker dag skall jag läsa ut boken. Och efter detta tänker jag skriva ett välformulerat hatbrev till den förvridna människa som skrev förordet.

14 januari 2014
Kommentar av Ami

Det är relevant att skilja mellan en "bra" recension och spoiler. I en recession ger man bara en bild av bokens innehåll utan att avslöja mycket och detta är viktigt för samtliga läsare. Emellertid en bokmal inte behöver läsa spoiler, tycker jag.

11 januari 2014
Osignerad kommentar

Jag skulle aldrig köpa en bok utan spoilers bla av den anledningen att jag har läst så oerhört mycket så jag inte kan komma ihåg alla titlar. En koll på om jag har läst boken eller inte är lätt att genomföra via baksidestexten. Författarnamn kan ibland också råka i glömska. Men inte en historia eller romanfigurer.

10 januari 2014
litteraturmagazinet.article_210549.comments

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Aktuella recensioner

En kärlekshistoria på flykt

Recension: Exit väst av Mohsin Hamid

Litterär vinst på ekonomisk förlust

Recension: Jag har inte råd : Sorrow nr 5 av Marcus Stenberg

Lättläst x 4

Recension: Zenobia av Morten Dürr

Vackert om ett mörkt förflutet

Recension: Vid glömskans rand av Sergej Lebedev

Underbara bilder i mystisk skola

Recension: Mystiska skolan. Spöksången av Katarina Genar

Bland kojor och slott

Recension: I klockornas tid av Maria Gripe

Oblodigt om blodsband

Recension: Säg att du är min av Elisabeth Norebäck

Spännande fantasy men orealistisk hjältinna

Recension: Eldens arvtagare av Sarah J. Maas

Från mediokert mot episkt

Recension: Midnattskronan av Sarah J. Maas

En villfaren bokkram

Recension: Krama mig hårt din jävel! av Mathias Leclér
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB