LitteraturMagazinets recension av Riket på världens tak, Patricia Temoche Cortez

Grym historia som förtjänar ytterligare fördjupning

Temoche Cortez gläntar på dörren till en del av historien som inte ingår i standardverken"
Betyg: 3 Betyg: 3 Betyg: 3 Betyg: 3 Betyg: 3
Riket på världens tak
Patricia Temoche Cortez

Inkariket kittlar sedan länge västerlänningars fantasi, med sin blodiga undergång, förment enorma rikedomar, gåtfulla härskare, skrämmande mumier och otillgängliga bortglömda bergsstäder. Patricia Temoche Cortez sammanfattar den moderna forskningens bild av det främsta amerikanska riket före européernas ankomst.

Inkarikets ursprung är höljt i dunkel. Här berättas historien ogenerat med avseende på källorna – sagor, partsinlagor, arkeologiska fynd och filtrerat genom erövrarnas ögon. Så sammanfogar författaren en hjälpligt heltäckande bild av en vilt främmande kultur. Vi får stifta bekantskap med inkahärskarnas vendettor och erövringar, riterna kring manbarhet, massbröllop och människooffer, och kvinnornas inflytande och betydelse som gåvor.

Temoche Cortez anstränger sig att låta läsaren förstå de komplicerade släktbanden, synen på samhällsklasser, effektiv förvaltning utan ett skriftspråk, medborgarplikter och förfaderskulten. Ur dunklet klarnar bilden av en kollektiv kultur där individen underställs det gemensamma. Här är inte ens härskaren oundgänglig, utan störtas till förmån för dugligare släkt vid behov. Livet sammanblandas med existensen efter döden och ursprung och härkomst är avgörande.

Temoche Cortez gläntar alltså på dörren till en del av historien som inte ingår i standardverken – inkariket utöver dess möte med västvärlden under femtonhundratalet. Skildringen spänner över mytiskt ursprung, härskarfejder, kultur, religion och rikets kris och fall inför konkvistadorerna. Inkariket byggdes ursprungligen på kompromisser och förhandlingar men utvecklas till en skoningslös kultur av nostalgiskt tillbakablickande som blomstrar genom expansionskrig till dess spanjorerna anländer.

Boken skrapar på ytan av den hemlighetsfulla historien. Som alltid visar en närmare granskning av föreuropeisk amerikansk historia dynamiska samhällen av vitt skilda slag med egna drivkrafter och kulturella särdrag. Även denna kortfattade bok hinner avfärda fördomsfulla uppfattningar om sydamerikanska förhållanden före Pizarro. Men jag hade önskat en lödigare berättelse, mer utbroderade detaljer och en diskussion av tolkningarna författaren gör.

Trots allt fungerar ”Riket på världens tak” väl som en första introduktion till inkarikets historia och kultur. Det korta formatet lockar till ytterligare fördjupning i ämnet. En utmaning är de många inka-namnen på personer, platser och företeelser. Ofta lämnas ingen tolkning av ordens betydelser, som jag tror skulle hjälpt mig att komma ihåg dem bättre. En namnlista hade också underlättat. Boken kompletteras av en liten inlaga med illustrationer av hög kvalitet, medan kartmaterialet är alltför schematiskt och hade vunnit på fler detaljer.

Det är olyckligt att källorna inte anges tydligare i texten. Nu anmodas jag acceptera författarens tolkning av beläggen utan att själv kunna värdera trovärdigheten. Vilka slutsatser som bygger på muntlig tradition, nedtecknade iakttagelser eller arkeologiska fynd framgår ofta inte. Boken erbjuder ändå en kortfattad men bred översikt i torr akademisk ton. Det spännande stoffet lyckas tyvärr inte gripa tag som det borde. I stället velar författaren mellan genrer och hamnar i ett mellanting av populärvetenskap och lärobok.

Profil: Johan Köhler

Mottagen: 25 augusti 2016

Lika insiktsfulla som uttrycksfulla betraktelser om mat