Recension av Döda rummet, Per Demervall: Da Vinci-koden i serieform med Strindberg i huvudrollen - LitteraturMagazinet

 Gästrecension 

Recension av Döda rummet, Per Demervall

Da Vinci-koden i serieform med Strindberg i huvudrollen

Serier och Strindberg som i vanliga fall är en alldeles perfekt kombination faller här väldigt platt till marken""
Bok-
presentation:
Döda rummet : Strindbergs sista drömspel
Författar-
presentation:
Ola Skogäng
Inbunden
Finns i lager, 251 kr

”Döda rummet”, som förstås anspelar på Strindbergs ”Röda rummet”, kommer ut väldigt lägligt. Det är ju – som ingen torde ha undgått att märka – 100 år sedan Strindberg trillade av pinn och ”Döda rummet” handlar just om detta hundraårsjubileum. I ”Döda rummet” är dock en hel del saker ganska annorlunda. Andra världskriget har aldrig slutat, Sverige har 200 miljoner invånare, etc. Helt enkelt en alternativ historieskrivning som leder till en alternativ nutid där Strindberg anses vara en fantasyförfattare. Det finns dock ett Strindbergsällskap som för några år sedan försökte göra en statskupp – och självklart är det kring detta mystiska sällskap som boken kretsar. Lägg till några ytterligare ingredienser: en huvudperson som är förföljd journalist och avhoppare från sällskapet, en ledare som heter Don Bernadotti och vill bli kung, en nedfryst Strindberg som hålls vid liv av en väktare… och voila! Du har ”Döda rummet”.

För den som vill läsa ”Da Vinci-koden” i serieform med Strindberg i huvudrollen är detta helt perfekt. Tyvärr är det ganska b. Ungefär så b som en ”Da Vinci-koden” i serieform med Strindberg i huvudrollen helt enkelt måste vara. Allting äger rum på en otroligt barnslig deckarnivå, teckningarna är visserligen ganska fina men ser alltför datorgjorda ut, och storyn som kan verka invecklad är i själva verket otroligt tunn. Slutklämmen kan te sig intelligent men i själva verket är det bara den gamla låt-alltihop-vara-en-dröm-lösningen, om än i lite pimpad form. Nej, serier och Strindberg som i vanliga fall är en alldeles perfekt kombination faller här väldigt platt till marken. Den enda behållningen är att jag får mig några goda skratt över hur vansinnigt fånigt alltihop är – och mer än så vill jag faktiskt få med mig när jag kliver ut ur en bok.

Profil: Sebastian Lönnlöv

Mottagen: 17 maj 2012

 

Anmäl textfel

Utgivning

Hallå hallå! : från röksignal till smarta telefoner

av Per Demervall
En lättläst bok i serietecknarstil om en av vår tids mest betydel...

Rosenhanes äventyr : kaffe eller te?

av Per Demervall
Ett äventyr på Bellmans tid. Det är 1700-tal och nymodigheter som...

Det var inte så länge sen- : en resa till sextiotalets Södermalm

av Per Demervall
En grafisk roman om hur det var att växa upp i sextiotalets Stock...

Barnens alla glada visor

av Per Demervall
Det här är samlingsvolymen med de bästa visorna ur de tre härliga...

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet recenserar

Oslipat och fyllt med känsla

Recension: Bleknande berg av Kazuo Ishiguro

Vittnesmål från en av årets fredspristagare

Recension: Den sista flickan : berättelsen om min fångenskap och kamp mot Islamiska staten av Nadia Murad

Samma driv i karaktärer och prosa när två blivit en

Recension: Tre timmar av Anders Roslund

Mer än en sommarlovsskildring

Recension: Trettonde sommaren av Gabriella Sköldenberg

Ett Sverige i nöd

Recension: Svälten : hungeråren som formade Sverige av Magnus Västerbro
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB