Recension av Allt det där jag sa till dig var sant, Amanda Svensson: Ljuvligt språk i magnetisk berättelse - LitteraturMagazinet

 LitteraturMagazinet recenserar 
Ljuvligt språk i magnetisk berättelse
Foto: Khashayar Naderehvandi

LitteraturMagazinets recension av Allt det där jag sa till dig var sant, Amanda Svensson

Ljuvligt språk i magnetisk berättelse

Hantverket är onekligen imponerande. Det är en fröjd att befinna sig i Svenssons värld "
Bok-
presentation:
Allt det där jag sa till dig var sant
Författar-
presentation:
Amanda Svensson
Inbunden
Beställningsvara, 271 kr
Pocket
Beställningsvara, 69 kr

Amanda Svenssons tredje roman, "Allt det där jag sa till dig var sant", är lika delar fängslande som bisarr.

Amanda Svensson debuterade 2008 med den uppmärksammade och kritikerrosade "Hey Dolly"; ett verk hon följde upp på ett minst sagt värdigt sätt med sin andra roman, "Välkommen till den här världen", som belönades med en nominering till Augustpriset 2011. "Allt det där jag sa till dig var sant" är hennes tredje roman, och den är skriven med samma språkliga frenesi och fria bildspråk som de tidigare två.

Boken inleds med att den namnlösa huvudpersonen anländer till en folkhögskola på den skånska landsbygden för att gå skrivarlinjen, och följer henne sedan där under två terminer. Utsvulten på kärlek och erfarenhet inleder hon en relation med en av de manliga eleverna på skolan. Han går allmän linje, men har storartade författarplaner och döper genast sitt nya kärleksintresse till Lilja Brik, i relation till sitt eget alter ego Vladimir Majakovskij.

Vad som till en början verkar vara en klassisk kärlekshistoria med passionerade och hemliga möten i internatets korridorer, rör sig under berättelsens gång mot alarmerande destruktivitet.

Hantverket är onekligen imponerande. Det är en fröjd att befinna sig i Svenssons värld. Språket är ljuvligt, det bubblar och sjuder och det finns inte en död radbrytning. "Allt det där jag sa till dig var sant" är lika delar fängslande som bisarr; djup tragik blandas obesvärat med fantasirikt sagoberättande.

Det finns dock ett problem, karaktärerna känns bitvis slarvigt utyxade, på gränsen till karikatyrartade. "Majakovskij", eller "poeten" som han också kallas, är så pretentiös att det stundvis blir fånigt, och Ilse, huvudpersonens vapendragare, är ett yrväder på ett sätt som känns konventionellt och utforskat. Men då berättelsen i allmänhet, och språket i synnerhet, är så magnetiskt är det lätt att bortse från detta.

Slutligen handlar "Allt det där jag sa till dig var sant" inte bara om en ung kvinnas självtvivel och skruvade relation, utan det är också en vacker och viktig berättelse om systerskap, frigörelse och kärleken till sagor.

Profil: Therese Olsson

Mottagen: 19 januari 2016

 
Kommentar av AO

Jag blir sugen o läsa den

19 januari 2016
litteraturmagazinet.article_401686.comments

Anmäl textfel

ANNONS
 Författarporträtt 

Amanda Svensson

Amanda Svensson debuterade vid 21 års ålder med romanen "Hey Dolly". Hennes andra roman, "Välkommen till världen", publicerades 2011 och nominerades till Augustpriset.

Utgivning

Ett liv som trasig

av Amanda Svensson
Häftad, Finns i lager, 226 kr

Där flickor blir pirater. En e-singel ur Granta 1

av Amanda Svensson
"Det är natt och min romanfigur Lilja kan inte sova." Där flickor...

Allt det där jag sa till dig var sant

av Amanda Svensson
Hon anländer till skrivarskolan, någonstans på den skånska landsb...

Jag vill veta var stockrosorna kommer ifrån

av Amanda Svensson
Jag frågar henne igen om hon minns den första kvällen, enda kväll...

Tredje fyran

av Amanda Svensson
Novellix ger ut kvalitetslitteratur i fickformat. Fyra nyskrivna ...

Välkommen till den här världen:

av Amanda Svensson
Välkommen till den här världen utspelas på en avgränsad plats där...

Hey Dolly

av Amanda Svensson
Dolly har en pojkvän som heter Mårten och som irriterar henne. "S...

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet recenserar

En resa kring köttets lust och lustar

Recension: Granatkastaren av Mo Yan

Okonstlat om verklighetens grymheter

Recension: Tjugo verkliga mord : En rättsläkare minns av Lennart Rammer

Ett lättläst och välordnat skräckmöte

Recension: Jag heter Död - 13 skräckhistorier av Lena Arro

En mindre putsad Walt Whitman

Recension: Utvalda dagar av Walt Whitman

Härlig fantasy för barn som briljerar med både enkelhet och gråskalor

Recension: I monstrens rike: De förhäxade barnen av Johanna Strömqvist
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Chefredaktör: Hanna Modigh Glansholm (tjänstledig)
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.LittMag 2.15.7.onlyNewEditons