![]() Elevers olikheter: och specialpedagogisk kunskap - Häftad
Finns i lager,
358 kr
|
Elevers olikheter: och specialpedagogisk kunskap
Av Bengt Persson

Bok- presentation: |
Elevers olikheter: och specialpedagogisk kunskap |
Författar- presentation: |
Bengt Persson |
Häftad
Finns i lager,
358 kr
|
– Vad skiljer vanlig pedagogik från specialpedagogik?
– Hur har den specialpedagogiska yrkesrollen förändrats under senare år?
– Vad har specialpedagogiken för funktion i en inkluderande skola?
– Tydliga kunskapskrav, fler nationella prov och tidigare betyg – vad får det för konsekvenser för elevers utveckling och lärande?
Läs mer
Frågor som dessa är högaktuella i den svenska skolan under 2000-talets andra decennium. Senare års genomgripande reformer i den svenska skolan handlar inte bara om pedagogiska frågor utan har även en påtaglig ideologisk prägel. Från att ha haft funktionen som samhällets viktigaste instrument för demokratisk utveckling, jämlikhet, jämställdhet och gemenskap har skolan alltmer blivit en arena där kunskap ses som nyckeln till framgång på en global marknad.
I denna den tredje omarbetade upplagan belyses hur skolan hanterar den naturliga variationen i olikheter mellan elever samt vilka kunskaper lärare behöver för att skapa goda lärandemiljöer för alla barn och unga. Vidare redogörs för ett antal forskningsprojekt där verksamheten för elever i behov av särskilt stöd studerats. Även lärarutbildningens betydelse för möjligheten att skapa optimala lärandebetingelser för alla elever tas upp liksom konsekvenser av att allt fler elever utreds och får diagnoser.
I boken beskrivs också internationella förhållanden och överenskommelser med betydelse för synen på en inkluderande skola – en skola för alla – och de utmaningar en sådan skola innebär.
Om författarna
BENGT PERSSON är professor i specialpedagogik vid Högskolan i Borås. Han har mångårig erfarenhet som klasslärare och speciallärare i grundskolan och har haft ett stort antal expertuppdrag inom det specialpedagogiska området såväl i Sverige som internationellt.
Recensioner
”Hur hanterar vi den naturliga variationen av olikheter mellan skolans elever och vad innebär egentligen det oklara begreppet specialpedagogik? […] Persson argumenterar för ett relationellt perspektiv, dvs. en interaktion som sker i samspel med skolans övriga pedagogiska verksamhet. Det handlar om en verksamhet som arbetar långsiktigt, där inte bara eleven utan också läraren och lärmiljön är i fokus för specialpedagogiska åtgärder. […] Denna tankeväckande och angelägna bok är oumbärlig för ALLA som arbetar inom skolans värld. Då skapas kanske möjligheter att vi kan få igång långsiktiga lösningar, som verkligen ger effekt för de elever som behöver extra stöd i någon form.” BTJ häfte 13122031 Lektör Elisabeth Eliasson Roos
Utgåvor
Vilka är skillnaderna mellan vanlig pedagogik och specialpedagogik?
Vad innebär begreppen inkludering och exkludering?
Hur förklarar man att vissa barn och ungdomar ständigt "hamnar efter"?
Ovanstående är frågor som är ständigt aktuella inom svensk skola och lärarutbildning. I boken ges en god grund att stå på för såväl studerande som yrkesverksamma inom området.
Boken belyser hur skolan hanterar olikheter mellan elever samt vilka kunskaper lärare behöver för att skapa miljöer som ger alla barn och unga möjlighet till god inlärning. Särskilt tonvikt läggs vid förhållanden då specialpedagogiska åtgärder efterfrågas, när den vanliga pedagogiken inte räcker till.
Författaren betonar i boken även vikten av väl fungerande arbetslag där specialpedagogisk kompetens utgör ett naturligt inslag.
I boken ges också en översiktlig bild av internationella förhållanden och överenskommelser med betydelse för synen på en inkluderande skola - en skola för alla - och de utmaningar detta medför.
Författaren Bengt Persson är fil. Dr. i pedagogik och har lång erfarenhet inom det specialpedagogiska området. Han arbetar med specialpedagogisk forskning och utbildning vid Göteborgs universitet.
– Vad skiljer vanlig pedagogik från specialpedagogik?
– Hur har den specialpedagogiska yrkesrollen förändrats under senare år?
– Vad har specialpedagogiken för funktion i en inkluderande skola?
– Tydliga kunskapskrav, fler nationella prov och tidigare betyg – vad får det för konsekvenser för elevers utveckling och lärande?
Bok: 115496
Anmäl textfel