Söker du efter "GAKK : grafisk AKK : om saker, bilder och symboler som alternativ och kompletterande kommunikation" av Boel Heister Trygg? Du kan sluta leta. Våra experter i antikvariat hjälper dig eftersöka boken - utan extra kostnad - och den levereras direkt hem i brevlådan.
GAKK : grafisk AKK : om saker, bilder och symboler som alternativ och kompletterande kommunikation
Av Boel Heister Trygg
Bok- presentation: |
GAKK : grafisk AKK : om saker, bilder och symboler som alternativ och kompletterande kommunikation |
Författar- presentation: |
Boel Heister Trygg |
![]() |
Formgivare: | Prinfo Team Offset |
Illustratör: | Sara Hyltén Cavallius |
Frågorna är många:
Vem behöver grafisk alternativ och kompletterande kommunikation (GAKK)?
Vilka vägar kan stödja en god språkutveckling?
Vad ska man välja och varför? Kan man blanda?
Hur ska introduktion och uppbyggnad ske?
Är färgglada bilder och fotografier lämpliga att använda? Vilka personer kan använda Bliss? Vad är Pictogram?
Kan en "pratapparat" lösa kommunikationsproblem? Vad är PECS- och TEACHH-metoderna som ofta används vid autism - kan de underlätta kommunikation?
Kan datorer fungera som kommunikationshjälpmedel?
Produktionsstöd har erhållits från Specialpedagogiska institutet.
Utgåvor
När personer med funktionshinder behöver stöd i sin kommunikationsutveckling prövas ofta grafiska redskap i form av saker, bilder och symboler. Alla grafiska vägar är inte lika ändmålsenliga för en god utveckling.
Boken ger en översikt över området men framför allt en samlad bild över hur man med hjälp av olika grafiska vägar kan stödja kommunikations- och språkutveckling i ett längre perspektiv. Kommunikation och språk tar lång tid att bygga upp. Det sker i samspel med omgivningen och med hjälp av goda redskap som passar för dagens behov men som också förbereder för morgondagens,
Författaren är logoped, har mångårig erfarenhet inom AKK-området och tidigare gett ut flera skrifter.
Frågorna är många:
Vem behöver grafisk alternativ och kompletterande kommunikation (GAKK)?
Vilka vägar kan stödja en god språkutveckling?
Vad ska man välja och varför? Kan man blanda?
Hur ska introduktion och uppbyggnad ske?
Är färgglada bilder och fotografier lämpliga att använda? Vilka personer kan använda Bliss? Vad är Pictogram?
Kan en "pratapparat" lösa kommunikationsproblem? Vad är PECS- och TEACHH-metoderna som ofta används vid autism - kan de underlätta kommunikation?
Kan datorer fungera som kommunikationshjälpmedel?
Produktionsstöd har erhållits från Specialpedagogiska institutet.
Bok: 125221
Anmäl textfel