![]() En, två, många - om barns tidiga matematiska tänkande - Häftad
Beställningsvara,
401 kr
|
En, två, många - om barns tidiga matematiska tänkande
Av Camilla Björklund

Bok- presentation: |
En, två, många - om barns tidiga matematiska tänkande |
Författar- presentation: |
Camilla Björklund |
Häftad
Beställningsvara,
401 kr
|
Även riktigt små barn har förmågor och färdigheter som är grundläggande för att räknefärdigheten ska utvecklas. I takt med att barnet får fler erfarenheter, och möter en mångfald fenomen och företeelser i omvärlden, utvecklas tänkandet mot en allt mer komplex förståelse av samband som kan beskrivas med matematiska begrepp och symboler.
Läs mer
Boken handlar om det lilla barnets matematiska utveckling och lärarens roll i barnets lärande. I boken sammanfattar författaren Camilla Björklund den forskning och teoribildning som i dag finns om små barns matematiska tankeutveckling och matematiklärande och ger exempel på hur lärare kan arbeta med matematik i förskolan.
Om författarna
Camilla Björklund är docent i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hon forskar om de yngsta barnens matematiklärande och undervisar på Göteborgs universitet. Hon var med i expertgruppen som fick lämna utlåtanden om förslaget till revidering av läroplanen för förskolan.
Lyssna till UR:s intervju Camilla Björklund om matematik i förskolan och förändringarna i och med Lgr11.
Recensioner
"Lärarens roll för barns lärande i förskolan framhävs särskilt. Det är samspelet mellan barn och lärare som skapar förutsättningar för barnet att nyfiket utforska matematik. /.../en lärobok som nuvarande och blivande förskolelärare bör ta del av."
ur Förskolan Nr 8
Utgåvor
Även riktigt små barn har förmågor och färdigheter som är grundläggande för att räknefärdigheten ska utvecklas. I takt med att barnet får fler erfarenheter, och möter en mångfald fenomen och företeelser i omvärlden, utvecklas tänkandet mot en allt mer komplex förståelse av samband som kan beskrivas med matematiska begrepp och symboler.
Bok: 114768
Anmäl textfel