Söker du efter "Skratta hela vägen till butiken : om humor i reklamen" av Einar Korpus? Du kan sluta leta. Våra experter i antikvariat hjälper dig eftersöka boken - utan extra kostnad - och den levereras direkt hem i brevlådan.
Skratta hela vägen till butiken : om humor i reklamen
Av Einar Korpus

Bok- presentation: |
Skratta hela vägen till butiken : om humor i reklamen |
Författar- presentation: |
Einar Korpus |
![]() |
Är reklam något att skratta åt? Ja, ofta är det så. Reklamen vill gärna få oss på gott humör. Om vi blir roade av en annons blir vi förhoppningsvis vänligt inställda till den produkt som reklamen handlar om.
Reklammakarna själva brukar ofta hävda att humor är något man ska vara försiktig med - "humor kan döda hela annonsen", menar somliga. Trots detta har påfallande många av de annonser som vunnit den prestigefyllda reklamtävlingen Guldägget haft ett tydligt humoristiskt anslag.
Reklamhumorn kan ta sig en lång rad uttryck: enkla ordvitsar och andra språklekar, ironi, självironi, drift med konkurrenterna, roliga möten mellan ord och bild, ofrivilliga roligheter - listan kan göras lång.
I den här boken har Einar Korpus försökt bringa ordning i alla dessa möjligheter. De olika kapitlen tar i tur och ordning upp de olika typer av humor som finns i reklam, och exemplifierar med befintliga annonser, från 1800-talet och fram till idag. Många av dem känner man igen. Reklamen finns överallt, hela tiden. Tröttsamt och irriterande, tycker många, men ganska ofta bjuds man också på ett gott skratt. Här är några roliga exempel:
· Ska ni hänga med på ostskiva? Kommer det några schyssta kex? (Riksost)
· Trött på den dåliga lönen som tysklärare? Bli tysk lärare. (Lärarnas riksförbund)
· Våra produkter kan göra dig ful, fet och olycklig. (Systembolaget)
· Idag finns det femton utrotningshotade arter i Sveriges natur. En av dem bär keps. (LRF)
Skratta hela vägen till butiken är kultur- och reklamhistoria i underhållande förening.
Utgåvor
Är reklam något att skratta åt? Javisst! Rolig reklam gör konsumenterna på gott humör och därmed mer köpsugna. Reklamhumorn kan ta sig en lång rad uttryck: ordvitsar och andra språklekar, ironi, självironi, drift med konkurrenterna, roliga möten mellan ord och bild, ofrivilliga roligheter - listan kan göras lång. Här får vi gott om exempel, i annonser från 1800-talet och fram till idag. Många av annonserna känner vi igen, och flera av dem har vunnit priser i Guldäggstävlingen. Humor verkar vara ett vinnande koncept.
Skratta hela vägen till butiken är kultur- och reklamhistoria i underhållande förening.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Bok: 9147
Anmäl textfel