Bli skådespelare i din favoritförfattares saga - LitteraturMagazinet

 Essäer 
Bli skådespelare i din favoritförfattares saga

Spela rollspel

Bli skådespelare i din favoritförfattares saga

Tolkiens Midgård har gjort ett starkt intryck på många av sina läsare på grund av den känsla av liv, kontinuitet och realism som sipprar igenom hans speciella form av fantasy. På det sättet är Midgård en perfekt plats för rollspel.

Tolkiens värld lever på det sättet vidare och fortsätter att utvecklas – genom vår egen kreativitet.  

Ibland räcker det inte med att läsa en bok en gång. I vissa fall är törsten inte släckt ens när du läser den för tredje gången. Du kan helt enkelt inte få nog av den värld som författaren skapat. Då är det bra att det finns rollspel! Genom rollspelet kan du själv kliva in i den magiska världen som författaren skapat – trots det faktum att den skrivande handen och det skapande sinnet för länge sedan lämnat det här jordelivet.

Även om Tolkiens litteratur sätter punkt för den roll som han själv spelat i dess varande, kan din roll i Midgårds framtid ses som näst intill obegränsad. Tack vare klassiskt rollspel kan man idag med interaktivt berättande skapa sina egna karaktärer i Midgård och genom dem måla upp berättelser som använder sig av det Tolkien skapat och ta det till en helt ny nivå. Smaug var inte den enda draken i Midgård. Dimmiga Bergen är fortfarande fyllda av orcher som gömmer sig i underjordiska städer, och Saurons korruption sträckte sig långt in bland maktens korridorer i Gondors städer. Vad är det som säger att Saurons fall innebar slutet på människans girighet och makthunger?

Rollspel föddes i USA på 1970-talet och hade ett stort genombrott i Sverige vid skiftet mellan 1980- och 1990-talet. Drakar och Demoner från Äventyrsspel var en av de största. Från början hade rollspel väldigt enkla regler och förutsättningar som var närmare taktiska konfliktspel än något annat, men med tiden såg många dess värde som ett verktyg för att skapa nya berättelser med karaktärer som hade både emotionellt djup och heroisk potential.

Fenomenet rollspel har gått igenom många utvecklingsfaser. Idag finns det även rollspel i digitalt format som är oerhört populärt, men det ursprungliga konceptet lever vidare med gränslös potential för den som vill skapa egna upplevelser i sin favoritförfattares fotspår.

För dem som inte vet hur rollspel går till, så handlar det om ett grundläggande koncept. Man sätter sig ner med en liten grupp personer kring ett bord, med ett regelverk som utgör ramarna för spelet. Utifrån spelets regler skapar alla spelare, (som kan jämföras med skådespelare i en teaterpjäs) en egen rollkaraktär som med siffror visar t.ex. hur empatisk, livskraftig och smart hon är. Sedan är det spelledarens uppgift (som kan jämföras med teaterpjäsens regissör) att presentera kronologiska händelser (som kan jämföras med pjäsens handling) för spelarna som interagerar med varandra genom sina rollkaraktärer för att lösa händelsens situationer, problem och mysterier. Ofta används tärningar för att lägga till en spänningsmoment i det oförutsägbara, då rollkaraktärerna även kan misslyckas, skadas och berövas livet. Det handlar mer om samarbete än att någon skall ”vinna”. Hela konceptet kan jämföras med improvisationsteater där bordet är själva scenen, fantasin är verktyget och där utgången är långt ifrån säker.

För er som attraheras av tanken att skapa på det här sättet i Tolkiens värld finns det sedan 2012 ett prisbelönt engelskt rollspel som heter The One Ring (Den Enda Ringen) skrivet av Francesco Nepitello, och som enligt många är det absolut bästa försöket hittills att skriva ett rollspel med syftet att framkalla den stämning som genomsyrar Midgård.

Det har ett grundläggande fokus på tiden precis efter boken Hobbiten och använder sig av ett spelsystem som helt och hållet främjar olika teman Tolkien gärna framhävde, som t.ex. kamratskapets styrka, mörkrets korruption, det vilda landskapet och episka konflikter. Spelet är som det syns på engelska, så det förutsätter en grundläggande kunskap i språket för att kunna läsa igenom allt material, men i det interaktiva berättandet är det upp till var och en vilket språk man använder.

I ”The One Ring ”kan du t.ex. skapa en egen hobbit, med sin egen bakgrund och karaktärsdrag vitt skilda från Frodos styrkor och svagheter. Genom spelledarens intriger kan du använda din hobbitkaraktär för att skapa en plats i ett Midgård som lever vidare genom din fantasi och rollkaraktärens förmåga att hantera konflikter, motsättningar och framgångar. Om du delar den känsla av tomhet som många känner när Tolkiens böcker inte längre räcker till är The One Ring nyckeln in till ett Midgård som kan leva precis så länge du själv vill, utan restriktioner som punkten i slutet av Tolkiens sista textrad. 


Profil: Peter Bergman

21 januari 2013
 

Anmäl textfel

Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Aktuella recensioner

En nessersk feelgood

Recension: Halvmördaren : Krönika över Adalbert Hanzon i nutid och dåtid författad av honom själv av Håkan Nesser

Från Sargassohavet och tillbaka igen

Recension: Ålevangeliet : Berättelsen om världens mest gåtfulla fisk av Patrik Svensson

Humor och inlevelseförmåga i läsvärd roman

Recension: Vissla i mörker av Emma Healey

Samma typ av annorlunda böcker

Recension: Det slutna sällskapet av Elizabeth Klehfoth

Förändring på gott och ont

Recension: Systerklockorna av Lars Mytting

Fjorton karameller som ingen är den andra lik

Recension: Leka vuxen av Marica Källner

Betydligt mer än ännu en bilderbok om döden

Recension: Den långa resan av Sofia Hedman

Under det röda oket

Recension: Det hemliga pianot : från Maos arbetsläger till de stora konsertscenerna av Xiao-Mei Zhu

Fartfyllt storstadsliv blir till småstadsidyll

Recension: Hem till Scupper Island av Kristan Higgins

Bästsäljande feelgood av brittisk debutant

Recension: Sambo på försök av Beth O'Leary
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB