Söker du efter "Den store Gatsby / Lättläst" av F Scott Fitzgerald? Du kan sluta leta. Våra experter i antikvariat hjälper dig eftersöka boken - utan extra kostnad - och den levereras direkt hem i brevlådan.
Den store Gatsby / Lättläst
Av F Scott Fitzgerald
|
Bok- presentation: |
Den store Gatsby / Lättläst |
|
Författar- presentation: |
F Scott Fitzgerald |
|
|
Det är 1920-tal i USA. Nick flyttar till ett rikt område utanför New York. Där börjar han umgås med landets allra förmögnaste människor. De arbetar inte, i stället går de på partyn, dansar och dricker drinkar. Granne med Nick bor en märklig man som kallas för Den store Gatsby. I Gatsbys väldiga hus hålls fantastiska fester. Men ingen känner Gatsby. Vem är han?
Den store Gatsby är en av 1900-talets mest berömda böcker. Det är en berättelse om livet i lyx, men också om grymhet, svek och olycklig kärlek. Här är boken återberättad till lättläst svenska av författaren Johan Werkmäster.
Utgåvor
Den store Gatsby är en av 1900-talets mest berömda böcker. Det är en berättelse om livet i lyx, men också om grymhet, svek och olycklig kärlek. Nu är den återberättad till lättläst svenska av Johan Werkmäster.
Det är 1920-tal i USA. Nick flyttar till ett rikt område utanför New York. Där börjar han umgås med landets allra förmögnaste människor. De arbetar inte, i stället går de på partyn, dansar och dricker drinkar. Granne med Nick bor en märklig man som kallas för Den store Gatsby. I Gatsbys väldiga hus hålls fantastiska fester. Men ingen känner Gatsby. Vem är han? Den store Gatsby är en av 1900-talets mest berömda böcker. Det är en berättelse om livet i lyx, men också om grymhet, svek och olycklig kärlek. Här är boken återberättad till lättläst svenska av författaren Johan Werkmäster.
Nick Carraways mystiske granne är känd som "Den Store Gatsby". Under sommaren dras Nick in i grannen Gatsbys virvel av fester, pengar och jazzmusik. De lever det lyckliga men hetsiga livet.
Men vem är egentligen Gatsby? Var har han fått sin förmögenhet ifrån? Ryktet går. Vad är sanning? Vad är lögn?
Där finns också Nicks kusin Daisy som en gång lovade att gifta sig med Gatsby. Och där är Daisys lika förmögne man Tom. Nick blir inblandad i en tragedi som utspelar sig bland lögner och en förljugen värld av lyx och pengar.
Den store Gatsby kom först ut 1925 i USA. Den utspelar sig i en flott förort till New York 1922. Det är en tragisk historia om kärlek, passion och våld. Den omåttligt förmögne och gåtfulle Jay Gatsby försöker fånga sin ungdoms kärlek Daisy genom att visa hur framgångsrik han har blivit. De möts och kärleken blossar upp på nytt och hela historien slutar i en katastrof.
Även om historien är ett klassiskt triangeldrama finns det mycket att begrunda. Utöver kärlekshistorien kan man fundera på om vi har förändrat vårt synsätt sedan 1920-talet. Är det viktigt med framgång? Hur stor betydelse har ärlighet och lojalitet för oss i dag?
Boken finns även på engelska: The Great Gatsby.
Bok: 230680
Anmäl textfel

