Blott ett annat namn för ljus : tre texter av Frida Stéenhoff - LitteraturMagazinet

 Glansholms Bokhandel & Antikvariat 

Söker du efter "Blott ett annat namn för ljus : tre texter" av Frida Stéenhoff? Du kan sluta leta. Våra experter i antikvariat hjälper dig eftersöka boken - utan extra kostnad - och den levereras direkt hem i brevlådan.

 Recensioner 

Läsarrecension av Blott ett annat namn för ljus, Frida Stéenhoff

Intressanta tidsdokument med stor aktualitet

Stéenhoff är väl värd att läsas idag - även om sorgligt få lär göra det"
Frida Stéenhoff levde 1865-1945 och skrev dramatik, debattexter och annan litteratur. Stéenhoff var på sin tid mycket kontroversiell och tillhörde kretsen kring Ellen Key. Det är från Stéenhoffs drama "Lejonets unge" som Key lånat frasen “barnets århundrade”. Den här samlingsvolymen från Rosenlarv förlag rymmer tre av Stéenhoffs texter: föredraget "Feminismens moral" (1903), novellen "Ett s&aum...
Läsarrecension: Sebastian Lönnlöv
 Redaktionell presentation 
Bok-
presentation:
Blott ett annat namn för ljus : tre texter
Författar-
presentation:
Frida Stéenhoff

Blott ett annat namn för ljus : tre texter

Tre texter

En samlingsvolym med de tre texterna ”Feminismens moral” (1903), ”Ett sällsamt öde” (1911) och ”Lejonets unge”(1896).

Den första texten är ett visionärt manifest, den andra en novell och den tredje en pjäs.

Frida Stéenhoff väckte mycket uppmärksamhet med dessa texter och fokuserade mycket på feminism, friheten framför äktenskapet och genusidentitet.
 

 Information från förlaget 

Blott ett annat namn för ljus : tre texter

Av Frida Stéenhoff

Bok-
presentation:
Blott ett annat namn för ljus : tre texter
Författar-
presentation:
Frida Stéenhoff
Originaltitel: Feminsmens moral, Ett sällsamt öde, Lejonets unge
ovrigt: Christina Carlsson Wetterberg

Frida Stéenhoff (1865-1945) var en framstående och kontroversiell dramatiker, författare och debattör. Tre av hennes texter är nu samlade i boken Blott ett annat namn för ljus: Tre texter av Frida Stéenhoff.


Med skriften Feminismens moral (1903) introducerade Stéenhoff begreppet feminism i Sverige med den betydelse det har idag. Feminismens moral är ett visionärt manifest som argumenterar för feminismen som samhällsförändrande kraft.


Stéenhoff ansågs även radikal i sina krav på bland annat barnbegränsning och rätt till abort, och i sin övertygelse att sedligheten har sin grund i kärleken och inte i äktenskapet. Dramat Lejonets unge (1896) framkallade praktiskt taget panik i Sundsvalls societet. Premiären föregicks av en intensiv debatt i pressen och det ryktades att stadens ungherrar köpt upp alla visselpipor de kunnat hitta inför premiären. I dramat revolterar Saga Leire mot samhällets konventioner när hon väljer konsten, friheten och kärleken framför äktenskapet.


Även i novellen Ett sällsamt öde (1911) utmanar Stéenhoff. Den queera kärlekshistorien om Mikael och Ethel berör på ett intressant sätt sexualitet, genusidentitet och maskulinitet. I alla dessa texter finns en vilja att belysa och förändra, liksom det gör i hela Stéenhoffs författarskap. Efterordet av Christina Carlsson Wetterberg, professor i historia, berättar om Stéenhoff som författare utifrån den tid hon verkade i.



Ur Feminismens moral:

Feminismen vill verka rationellt, i enlighet med förnuftet.

Den älskar upplysning.

Dess moral är blott ett annat namn för – ljus.



Ur Lejonets unge:

REKTORN (utom sig).

Ni äro galna! (till ADIL) Och du är inte myndig! Lagen skall hindra dig!

ADIL

Lagen hindrar inte människor att älska!

SAGA

Bara att gifta sig – och det tänka vi inte göra!

REKTORN (till SAGA, upprörd).

Trampar ni rent av på det lagliga äktenskapet?

SAGA (trotsigt, försöker skämta).

Nej då! Jag skulle kunna smutsa mina skor!



Ur Ett sällsamt öde:

Hennes blick stannade först en stund vid hans händer. De såg ut som om de varit av elfenben. Hon hade aldrig sett någon ha sådana händer, varken man eller kvinna. De verkade ej levande. Hon erfor ett plötsligt, oförklarligt medlidande med hela mannen för händernas skull, fast de var bildsköna med smala fingrar och fullkomliga naglar. Men de föreföll alltför späda och bräckliga.

Utgåvor

Häftad
Förlag: Rosenlarv förlag
Lagerstatus: Avvaktar tilltrycksbeslut

Frida Stéenhoff (1865-1945) var en framstående och kontroversiell dramatiker, författare och debattör. Tre av hennes texter är nu samlade i boken Blott ett annat namn för ljus: Tre texter av Frida Stéenhoff.

Frida Stéenhoff (1865-1945) var en framstående och kontroversiell dramatiker, författare och debattör. Tre av hennes texter är nu samlade i boken Blott ett annat namn för ljus: Tre texter av Frida Stéenhoff.


Med skriften Feminismens moral (1903) introducerade Stéenhoff begreppet feminism i Sverige med den betydelse det har idag. Feminismens moral är ett visionärt manifest som argumenterar för feminismen som samhällsförändrande kraft.


Stéenhoff ansågs även radikal i sina krav på bland annat barnbegränsning och rätt till abort, och i sin övertygelse att sedligheten har sin grund i kärleken och inte i äktenskapet. Dramat Lejonets unge (1896) framkallade praktiskt taget panik i Sundsvalls societet. Premiären föregicks av en intensiv debatt i pressen och det ryktades att stadens ungherrar köpt upp alla visselpipor de kunnat hitta inför premiären. I dramat revolterar Saga Leire mot samhällets konventioner när hon väljer konsten, friheten och kärleken framför äktenskapet.


Även i novellen Ett sällsamt öde (1911) utmanar Stéenhoff. Den queera kärlekshistorien om Mikael och Ethel berör på ett intressant sätt sexualitet, genusidentitet och maskulinitet. I alla dessa texter finns en vilja att belysa och förändra, liksom det gör i hela Stéenhoffs författarskap. Efterordet av Christina Carlsson Wetterberg, professor i historia, berättar om Stéenhoff som författare utifrån den tid hon verkade i.



Ur Feminismens moral:

Feminismen vill verka rationellt, i enlighet med förnuftet.

Den älskar upplysning.

Dess moral är blott ett annat namn för – ljus.



Ur Lejonets unge:

REKTORN (utom sig).

Ni äro galna! (till ADIL) Och du är inte myndig! Lagen skall hindra dig!

ADIL

Lagen hindrar inte människor att älska!

SAGA

Bara att gifta sig – och det tänka vi inte göra!

REKTORN (till SAGA, upprörd).

Trampar ni rent av på det lagliga äktenskapet?

SAGA (trotsigt, försöker skämta).

Nej då! Jag skulle kunna smutsa mina skor!


Ur Ett sällsamt öde:

Hennes blick stannade först en stund vid hans händer. De såg ut som om de varit av elfenben. Hon hade aldrig sett någon ha sådana händer, varken man eller kvinna. De verkade ej levande. Hon erfor ett plötsligt, oförklarligt medlidande med hela mannen för händernas skull, fast de var bildsköna med smala fingrar och fullkomliga naglar. Men de föreföll alltför späda och bräckliga.

Utgivningsdatum: 20070308
9789197599320

Bok: 174003

Anmäl textfel

Utgivning

Den smala vägen : skådespel i tre akter

av Frida Stéenhoff
Aina och Henry Rosdal har varit lyckligt gifta i 25 år. Men famil...

Blott ett annat namn för ljus : tre texter

av Frida Stéenhoff
Samlingsvolym med tre texter som vid sina publiceringa väckte stor uppmärksamhet och diskuterade utmanande ämnen.

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Aktuella recensioner

Bländande vackert om en värld där djuren dör

Recension: Den sista migrationen av Charlotte McConaghy

Tro möter vetenskap i roman om en familj

Recension: Inte av denna världen av Yaa Gyasi

Inkluderande bidrag till svensk historieskrivning

Recension: Svenska hjältar : från Engelbrekt till Greta Thunberg av Gösta Hultén

Kärlek och svek, lögner och drömmar

Recension: Lyckans son av Herbjørg Wassmo

Bricken går till rätta med sig själv

Recension: Som skuggan följer ljuset av Vibeke Olsson

Vardagsäventyr i matbutiken

Recension: Vilse av Ola Belin

De två mot de andra

Recension: F av Katarina Frostenson

Ett lyckopiller i höstmörkret

Recension: Terapeuten som inte visste vad han gjorde av Max Schüllerqvist

Den moderna storstadskvinnan och hennes eskapader

Recension: I sommar blir det nog bättre av Sisko Savonlahti
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB