Söker du efter "Boo.com" av Gunnar Lindstedt? Du kan sluta leta. Våra experter i antikvariat hjälper dig eftersöka boken - utan extra kostnad - och den levereras direkt hem i brevlådan.
Boo.com
Av Gunnar Lindstedt

Bok- presentation: |
Boo.com |
Författar- presentation: |
Gunnar Lindstedt |
![]() |
Utgåvor
Det lät så bra, att kunna shoppa dygnet runt, 365 dagar om året utan att ens behöva gå ut. Internet skulle revolutionera vårt sätt att leva. De tre unga svenskarna Ernst Malmsten, Kajsa Leander och Patrik Hedelin skulle sälja kläder över nätet och nå hela världen. Medierna skapade bilden av boo.com som det hetaste e-handelsföretaget i Europa och investerare satsade miljardbelopp. Men bakom kulisserna pågick intriger och maktkamp mellan de tre grundarna där även investmentbanker som J.P. Morgan och Goldman Sachs var inblandade. Bara några månader efter lanseringen gick boo.com i konkurs och 400 anställda i London, New York, Stockholm och München avskedades. Journalisten Gunnar Lindstedt ger en unik och osminkad bild av penningslöseri och uppblåsta PR-kampanjer, en kritisk granskning av de senaste årens Internethysteri där boo.com blev något av en symbol. "Ett pojk- och flickboksäventyr i den globala finansvärlden...Otroligt? Jo, men sant." Smålandsposten "Gunnar Lindstedts bok är intressant också för att den försöker skildra det större skeendet under de allra vildaste dot.com-åren. Åren då analytiker och ekonomijournalister över hela världen sporrade varandra till nya idiotvärderingar av bolag som knappt fanns, åren då erfarna industri- och finansmän över hela världen rusade in i Internetföretagens styrelser och öste hundratals miljoner över de vaga visionernas företag." Göteborgs-Posten Gunnar Lindstedt är verksam som reporter på Veckans Affärer och utgav 2000 Svindlade affärer, historien om Trustor som även den finns i Månpocket. Han mottog Stora Journalistpriset för sitt avslöjande av Trustoraffären.
Girighet, framgång, revanschlust, ursinniga maktstrider och tillslut omedelbar konkurs med förlorade miljardbelopp och avsked för 400 anställda i London, New York, Stockholm och München. Boo.com blev något av en symbol för det sena 1900-talets Internetysteri och IT-boom.
Tre unga svenskar lanserade ett e-handelsföretag som skulle sälja märkeskläder över hela världen. Det här är den sanna berättelsen om hur en fotomodell, en festfixare/bokförläggare/??? och en ung finansanalytiker kunde dupera världens ledande investmentbanker och få investerare att satsa över en miljard kronor i ett projekt som mest liknade en skimrande dröm.
Välskrivet, spännande och personligt skildrar journalisten och författaren till Svindlande affärer - historien om Trustor, Gunnar Lindstedt, spelet mellan entreprenörer, medierna och investerare som lade grunden för IT-boomen och vilka enorma förluster som väntade såväl stora som små aktörer när karusellen slutade snurra.
Sedan boo.com fallit vände hela utvecklingen för Internet-branschen. Förväntningarna förbyttes istället till överdriven misstro och rädsla för att investera och dotcom-döden svepte fram i dess spår.
Gunnar Lindstedt har skrivit en initierad och oberoende skildring av förloppet bakom boo.com. Boken speglar också den skyggande finansvärlden och näringslivet som avfärdade sanningen in i det sista tills bubblan slutligen sprack och den största floppen i den korta IT-historien var ett faktum.
Det lät så bra, att kunna shoppa dygnet runt, trehundrasextiofem dagar om året utan att ens behöva gå ut. Internet skulle revolutionera vårt sätt att leva. De tre unga svenskarna Ernst Malmsten, Kajsa Leander och Patrik Hedelin skulle sälja kläder över nätet och nå hela världen.
Medierna skapade bilden av boo.com som det hetaste e-handelsföretaget i Europa och investerare satsade miljardbelopp. Men bakom kulisserna pågick intriger och maktkamp mellan de tre grundarna där även investmentbanker som J.P. Morgan och Goldman Sachs var inblandade. Bara några månader efter lanseringen gick boo.com i konkurs och fyrahundra anställda i London, New York, Stockholm och München avskedades.
Journalisten Gunnar Lindstedt ger en unik och osminkad bild av penningslöseri och uppblåsta PR-kampanjer, en kritisk granskning av förra decenniets internethysteri där boo.com blev något av en symbol.
Bok: 19088
Anmäl textfel