Recension av Mannen utan öde, Imre Kertész: En berättelse omöjlig att glömma - LitteraturMagazinet

 LitteraturMagazinet recenserar 

LitteraturMagazinets recension av Mannen utan öde, Imre Kertész

En berättelse omöjlig att glömma

Han kan inte ställa sig utanför som vi och se lägren som en ö i tiden och världen."
Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5
Bok-
presentation:
Mannen utan öde
Författar-
presentation:
Imre Kertész

I sin lägenhet bakom järnridån i Budapest försökte Imre Kertész i årtionden att skriva om sina upplevelser i Auschwitz, Buchenwald och Zeitz. Först när han fick en liten bok i handen, skriven av en för honom okänd fransman, hittade han äntligen tonen för sin historia.

Boken han hittat var Albert Camus "Främlingen".

Året var 1957 och Kertész, som överlevt nazisternas koncentrationsläger, hade hamnat i nästa totalitära regim. Han ville skriva ner sin berättelse utan den allvetande blicken i backspegeln som nästan undantagslöst behärskar Förintelsens vittnesberättelser. 

Liksom i "Främlingen" är berättarrösten i "Mannen utan öde" nästan helt fri från emotionella färgningar. Mer likt en kamera registrerar den skeenden, kyssar såväl som sadism, utan att värdera. Det är en distans som vid första anblicken verkar orimlig. När den först kom ut i Ungern möttes boken av tystnad.

Först när ett förlag i Berlin gav ut den vann den uppskattning, och så småningom belönades Imre Kertész med Nobelpriset i litteratur. Sedan dess har berättelsen om fjortonårige György Köves resa från Budapest till Auschwitz och Buchenwald hittat många läsare.

Györgys familj är sekulariserade judar. Han själv kan inte ens orden i bönen morbrodern ber med honom, vet inte vad de betyder. Den gula tygstjärnans hela innebörd är klar för läsaren, men inte för honom. Auschwitz och judeutrotning har han aldrig hört talas om.

Vi dras obönhörligt in i Györgys smutsiga halmbädd, vi bär hans cementsäck och vi finner, som han, logiken bakom det hela rimlig"

Det är en del av det ohyggliga i "Mannen utan öde", att vi som läsare vet mer än György. Men också att vi genom honom ser tågfärden, sorteringen, tvättningen och arbetet. Barnet har inga förkunskaper. När läkaren vid tågets ankomst sorterar upp de anlända männen i två grupper, sympatiserar vi med György, som snabbt lägger sig till med läkarens värderande blick: han där är för gammal, han för mager, han ser lämplig ut. György underkänner från sin plats i de lämpligas grupp vissa av dem som läkaren skickar dit. Sedan bär det av till duscharna.

Det är små steg, nästan omärkbara ur Györgys perspektiv, och så har hans verklighet förändrat sig.

Men också läsarens verklighet förändras. Vi dras obönhörligt in i Györgys smutsiga halmbädd, vi bär hans cementsäck och vi finner, som han, logiken bakom det hela rimlig.

Fjortonåringen känner förargelse över de klumpiga arbetsskorna, irritation när han inte får sova, men trots allt skapar han sig en förståelse för hur det inte kan vara på något annat sätt.

Han kan inte ställa sig utanför som vi och se lägren som en ö i tiden och världen. För honom är lägren hela världen. Det vi som läsare uppfattar som distans hos pojken från hans upplevelser är egentligen vår egen historiska distans inverterad.

Kertész moraliserar aldrig. Han låter bara barnet registrera allt med samma tonlösa röst"

Kertész moraliserar aldrig. Han låter bara barnet registrera allt med samma tonlösa röst. György hatar inte sina fångvaktare, eller känner ilska över sin situation, han är där han är och följer spelreglerna.

Hat känner han först när han är tillbaka i Budapest igen. Kriget är slut och människorna där möter honom antingen med oförstående eller med alltför påträngande önskningar om att han ska berätta hur det var. För György är det inte något som ”var”, utan något som fortfarande pågår, som aldrig kommer att ta slut. ”Det är om koncentrationslägrens lycka jag borde berätta för dem nästa gång de frågar” tänker han. ”Om de frågar. Och om jag inte själv glömmer det.”

Imre Kertész berättelse om György Köves är omöjlig att glömma.

Profil: Nina Fries

Mottagen: 7 april 2013

 
 Relaterade artiklar 

Recension

Kertész registrerar allt med samma tonlösa röst

I sin lägenhet bakom järnridån i Budapest försökte Imre Kertész i årtionden att skriva om sina upplevelser i Auschwitz, Buchenwald och Zeitz. Först när han fick en liten bok i handen, skriven av en för honom okänd fransman, hittade han äntligen tonen för sin historia. Boken han hittat var Albert Camus "Främlingen". Så småningom kom självbiografiska romanen "Mannen utan öde" som ofta omtalas som en av de starkaste skildringarna av Nazitysklands förintelseläger. Boken gav ut av Norstedts i januari 2013 med ett nyskrivet förord av Steve Sem-Sandberg. LitteraturMagazinets Nina Fries har läst boken.

Läs mer ...

Anmäl textfel

Utgivning

Den sista tillflykten

av Imre Kertész
Inbunden, Finns i lager, 273 kr

Från Budapest till Berlin : en dagbok

av Imre Kertész
"Att så här tio år senare läsa hur tankarna gick i realtid är, he...
Inbunden, Finns i lager, 260 kr

Den engelska flaggan

av Imre Kertész
Historien om en ung mans väg i efterkrigstidens kom­munistiska Bu...
Inbunden, Finns i lager, 172 kr

Dossier K. : en självbiografi

av Imre Kertész
I sin självbiografi berättar nobelpristagaren Imre Kertész inträn...
Inbunden, Finns i lager, 217 kr

Mannen utan öde / Lättläst

av Imre Kertész
Det andra världskriget pågår. Efter ett år i koncentrationsläger ...
Pocket, Finns i lager, 80 kr

Mannen utan öde / Fiasko / Kaddish för ett ofött barn

av Imre Kertész
Med denna trilogi om en man utan öde blev Imre Kertész ett världs...

Det landsförvisade språket : essäer och tal

av Imre Kertész
Efter att som tonåring ha sett fasorna i Buchenwald och som vuxen...

Likvidation

av Imre Kertész
Likvidation Imre Kertész Nu avslutar Kertész sin serie romaner o...

Mannen utan öde

av Imre Kertész
Budapest 1944. En polis tvingar ut en ung jude ur skolbussen. Den...

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet recenserar

En nessersk feelgood

Recension: Halvmördaren : Krönika över Adalbert Hanzon i nutid och dåtid författad av honom själv av Håkan Nesser

Från Sargassohavet och tillbaka igen

Recension: Ålevangeliet : Berättelsen om världens mest gåtfulla fisk av Patrik Svensson

Humor och inlevelseförmåga i läsvärd roman

Recension: Vissla i mörker av Emma Healey

Samma typ av annorlunda böcker

Recension: Det slutna sällskapet av Elizabeth Klehfoth

Förändring på gott och ont

Recension: Systerklockorna av Lars Mytting
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB