"Astrid Lindgren verkar ha varit så god och klok" - Intervju - LitteraturMagazinet

 Intervju 
"Astrid Lindgren verkar ha varit så god och klok"
Foto: Linus Glansholm
Bok-
presentation:
Nocturne : recept på drömmar
Författar-
presentation:
Isol
Spiral
Finns i lager, 208 kr
Petit, monstret
Isol
Inbunden
147 kr
En anka är bra att ha
Isol
Board book
133 kr
Numeralia
Isol
Inbunden
158 kr

2013 års ALMA-pristagare, "Isol"

"Astrid Lindgren verkar ha varit så god och klok"

– Jag älskar barnböcker! 
Det säger 2013 års ALMA-pristagare, den argentinska barnboksskaparen Marisol "Isol" Misenta som skapat bland annat “Petit, det lilla monstret”. Nu kommer hennes fjärde bok på svenska, "Nocturne – Recept på drömmar".

Att intervjua förra årets ALMA-pristagare är en upplevelse. Hon vänder och vrider på frågorna utan att ha några självklara svar. Pratar om sitt uttryck med genuin kärlek och stort allvar.
– Jag älskar barnböcker. Jag älskar den enkla historien och karaktärerna i barnböcker, säger hon.

Men vi börjar i mars 2013. Marisol Misenta – Argentinas mest kända bilderboksskapare som även kan titulera sig poet, sångerska, serietecknare, grafiker och kompositör – blev uppringd av Larry Lempert, ALMA-prisjuryns ordförande, i sitt hem i Buenos Aires – och blev först alldeles ställd.
–  Jag tänkte “det kan inte vara möjligt”, berättar hon.

Hon kände väl till det svenska ALMA-priset eftersom hon varit nominerad en gång tidigare. Men att verkligen bli den som fick priset blev en chock. Bara en sådan sak som att över 200 andra barnboksförfattare och illustratörer från hela världen var nominerade var överväldigande.
– Många av dem är mina hjältar så... det var fantastiskt, säger hon.

Samtidigt befann hon sig privat i en situation med mycket omkring sig. Hennes lilla son var bara knappt ett år gammal och hennes mamma var sjuk.
– Det var lite förvirrande, jag var tvungen att helt byta frekvens, säger hon.

Då, i mars 2013, hade hon varit i Sverige en gång, i samband med en utställning 2008. Under 2013 blev det ytterligare tre gånger. Hon är förtjust och berömmer den svenska inställningen till barnkultur, att det här anses både viktigt och betydelsefullt.
– Bara en sådan sak att ni i Sverige har ett pris där en en barnboksskapare prisas med fem miljoner kronor för sitt arbete, säger Marisol Misenta.
– Det hade aldrig hänt i Argentina, lägger hon till med eftertryck och berättar att tecknare och barnboksförfattare i hennes hemland har svårt att leva på sitt jobb och slåss fackligt för att få del av minimipensionen när de blir gamla.

Astrid Lindgren, som ALMA-priset tillägnas, är inte speciellt känd i Argentina och bara ett fåtal av hennes böcker finns att få tag på, berättar Marisol Misenta. Innan hon själv fick priset hade hon bara bekantat sig med “Bröderna Lejonhjärta”. Som pristagare har hon läst fler av Astrid Lindgrens böcker och dessutom lärt känna Astrid Lindgren som debattör genom texter och artiklar från olika tidningar. Marisol Misenta är mäkta stolt att få ett pris till just denna författares minne, säger hon.
– Hon verkar ha varit så god och klok.

Jag känner stor empati med det barnsliga sättet att se på världen"

Marisol Misenta själv både illustrerar och skriver barnböcker och ger ut dem under sitt smeknamn "Isol". Sedan debuten 1997 har hon en produktion på ett tiotal böcker bakom sig. Men på svenska finns bara tre av hennes titlar, alla påpassligt utgivna i år, efter att blev känt vem som skulle få ALMA-priset. I dagarna kommer den fjärde "Nocturne – Recept på drömmar".
– Jag känner stor empati med det barnsliga sättet att se på världen. Barn har inte samma kulturella begränsningar. På ett sätt är de både känsligare och mer transparenta. I barnen kan vi se mycket som egentligen är allmänmänskligt, säger hon.
– Med tiden blir vi bättre på att skydda oss mot att bli sårade. Vi förväntas bete oss vuxet för att få jobb, kärlek, pengar... Men vårt inre barn finns kvar där någonstans, säger hon.

Hon tycker själv att hon har god kontakt med sitt eget inre barn när hon skriver och illustrerar sina böcker. Det krävs ett öppet sinne när man skapar, säger hon.
– Man behöver vara nyfiken, undersöka och testa sig fram. Man måste kunna leka och känna sig fri. Jag tror att jag själv har ett ganska barnsligt sätt att se på saker som rättvisa och rädslor.

Tecknandet är viktigast (hon har bland annat gått Konsthögskolan i Buenos Aires) och utöver de helt egna produktionerna har hon även illustrerat texter av andra författare, exempelvis Jorge Luján ("Numeralia" finns på svenska) och Paul Auster.
– När jag ska teckna börjar jag alltid med att leka mig fram. Jag är lite som en vetenskapsman, säger hon.

Det är en eftertänksam men mycket välformulerad barnboksskapare som ALMA-juryn valde förra året. En formulering som "en bra barnbok ska öppna ditt sinne för en annan själ och få dig att förstå saker om dig själv som du inte visste om” är typisk för Marisol Misenta.

Vad är ett olyckligt slut? Om du känner något är det troligen en bra bok"

När jag frågar om en barnbok kan sluta olyckligt svarar hon med en motfråga:
– Vad är ett olyckligt slut? Om du känner något är det troligen en bra bok.
– Om det är en kvalitétsbok skadar det inte på något sätt att det går dåligt.

För Marisol Misenta är det viktiga med en bok att man utmanas att reflektera och att man lär sig att känna empati.
– En dålig bok försöker lära ut medan en bra bok lämnar till läsaren att själv hitta svaren.

Att hon själv fått barn har inte påverkat henne som barnboksskapare i någon större utsträckning, säger hon, mer än det självklara, att hon är ytterligare en erfarenhet rikare. Hon skriver och tecknar fortfarande utifrån sina egna upplevelser, inte utifrån sitt barns.

Då har hennes egen läsning av barnböcker förändrats betydligt mer, säger hon. När hon läser högt för sin son upptäcker hon att han gillar att läsa sådant som hon själv spontant inte hade valt.
– Min bebis är väldigt förtjust i Anna-Clara Tidholms "Knacka på", han gillar det där "knack, knack", jag måste göra det varje kväll, säger hon.
– Jag njuter av fler barnböcker nu! Det blir en upplevelse att dela med honom. 

Under sina besök i Sverige har hon upptäckt flera andra svenska illustratörer och blivit särskilt förtjust Jockum Nordström, Klara Persson, Eva Lindström, Anna Höglund och Gunna Grähs. 
– Jag vill gärna visa illustratörer från andra länder för i mitt hemland. Jag brukar köpa med mig böcker av inhemska barnboksskapare när jag är ute och reser och visa min redaktör. Jag är ganska kräsen faktiskt – så när jag hittar något jag gillar blir jag verkligen glad och vill sprida det, säger hon.
 

Fotnot: Vem som blir 2014 års ALMA-pristagare tillkännages i mars.


Profil: Hanna Modigh Glansholm

22 november 2013
 

Anmäl textfel

litteraturmagazinet.article_207224.comments
 Vad är ALMA-priset? 
  • ALMA-priset delas ut till Astrid Lindgrens minne en gång om året.
  • Det instiftades av Sveriges regering efter Astrid Lindgrens död år 2002.
  • Ambitionen är hög – ALMA ska vara barnboksförfattarnas motsvarighet till Nobelpriset i litteratur.
  • Priset är internationellt och prissumman är 5 miljoner svenska kronor (år 2013).
  • Tillkännagivandet sker cermoniellt under en presskonferens i mars. Fram till och med 2013 hölls den i Astrid Lindgrens födelsestad Vimmerby men från och med 2014 hålls den i Stockholm "av kostnadsskäl".
  • Priset delas ut under pampiga former i Stockholms Konserthus i maj månad i närvaro av Kronprinsessan Victoria. 

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Recensioner barnböcker

Lättläst x 4

Recension: Zenobia av Morten Dürr

Underbara bilder i mystisk skola

Recension: Mystiska skolan. Spöksången av Katarina Genar

Mamma fyller år

Recension: Konrad och kalaset av Åsa Mendel-Hartvig

Trubbel i sagoskogen

Recension: Sagan om den underbara familjen Kanin och Farbror Elände av Jonna Björnstjerna

Vänder inte kappan efter vinden

Recension: Ellen, dellen- av Maria Gripe

Smart och dramatiskt i Asptjärns nya bok

Recension: Wursten och veganen av Åsa Asptjärn

Interaktiv bilderbok med fordon

Recension: Hitta olikheterna : Snabba fordon av Violet Peto

Tidlös vänskapsskildring

Recension: Nattpappan av Maria Gripe

Talmannens hämnd

Recension: Talmannens hämnd av Martin Widmark , Petter Lidbeck

Försynt om utanförskap

Recension: Sahar som inte syns av Anna Platt

Tragikomiskt och skruvat

Recension: Tvillingarna Thornthwaites olycksaliga återkomst av Gareth P. Jones

Somrig rysare att avnjuta med glass en solig dag på stranden

Recension: Fyr 137 av Ingelin Angerborn

En oerhört fin spökhistoria om vänskap

Recension: Spökflickan av Katarina Genar

Högt tempo i Elsie Petréns nya deckare

Recension: Döden i Skuggmyra av Elsie Petrén

Rolig anarkism för barn

Recension: Vår megastora fuskbyggda trädkoja med 65 våningar av Andy Griffiths

Sympatiskt om barndomens känslor

Recension: Bruno 3000. Klubben av Åsa Anderberg Strollo

Ingenting är omöjligt i fantasin

Recension: Bättre än världens bästa bok av Jonas Karner

Poetiskt om växande

Recension: Det börjar med ett frö av Laura Knowles

Bort, hem och tillbaka igen

Recension: Tidsmaskinen av Nils Andersson

När livet återvänder

Recension: Huset som vaknade av Martin Widmark

”Då drömmer jag en dröm och så försvinner jag”

Recension: Allt är precis som vanligt av Kristina Murray-Brodin

Ninna får ett syskon

Recension: Ninna och syskongrodden av Matilda Ruta

”Det är väl klart att du måste ha kalas”

Recension: Min bästa väns kalas av Kristina Murray-Brodin

En bok om en hjulande mormor

Recension: Tant Vildas magi av Emma Holmgren

Vardagsrealistisk skildring av den där veckan innan barnbidraget

Recension: Veckan före barnbidraget av Elin Johansson

En stilfull lektion i empati

Recension: Veckan före barnbidraget av Elin Johansson

En flod som leder både till drömmar och verklighet

Recension: En flod av Marc Martin

En talande bok utan ord

Recension: Simbassängen av Ji Hyeon Lee

En saga om schizofreni

Recension: Flickan, mamman och demonerna av Suzanne Osten

Barnfantasy med syskonkärlek i fokus

Recension: Nyckeln till Hinsides av Albin Alvtegen
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB