Recension av Simbassängen, Ji Hyeon Lee: En talande bok utan ord - LitteraturMagazinet

 LitteraturMagazinet recenserar 
En talande bok utan ord

LitteraturMagazinets recension av Simbassängen, Ji Hyeon Lee

En talande bok utan ord

"I vattnet, under ytan, öppnar sig en helt ny värld""
Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5
Bok-
presentation:
Simbassängen
Författar-
presentation:
Ji Hyeon Lee
Inbunden
Finns i lager, 143 kr

”Simbassängen” är en textlös bilderbok, som genom sina illustrationer förmedlar en berättelse på ett sätt som hade gjort text överflödig. Istället för att vara en läsare, eller en lyssnare, så blir en snarare en deltagare där en själv får skapa sig en uppfattning om bokens berättelse och budskap.

Boken börjar med en ganska liten simbassäng, som i sin rektangulära form inte ser så mycket ut för världen. Den blir snabbt överfull av plaskande badgäster, vilket gör att bokens huvudkaraktär – ett barn med badmössa, simglasögon och blåa badbyxor - tvekar innan den dyker ner i bassängen. Väl i vattnet, under ytan, öppnar sig en helt ny värld som huvudkaraktären utforskar med en annan badgäst, som också är ett barn med badmössa, simglasögon men med en röd baddräkt.

Eftersom berättelsen saknar faktiska ord, och bara förs fram genom illustrationerna, skapas det per automatik en mängd olika sätt att berätta fram bokens handling. Barnet kan likväl sitta själv och bläddra i boken och därigenom bilda sin egna uppfattning om vad boken handlar om, som att få den berättad av någon annan. Det finns också en möjlighet att vända på de vanliga högläsningsrollerna där barnet är lyssnaren och den äldre är berättaren, och istället låta barnet berätta för den äldre personen vad den tänker utspelar sig. Dessa interaktiva möjligheter kan naturligtvis även utövas på böcker med text, men i ”Simbassängen” blir det snarare ett faktiskt krav än en valbar möjlighet att hitta nya sätt att berätta om vad som utspelar sig på sidorna.

Boken är relativt stor i sitt fysiska format, vilket känns relevant för bokens illustrativa innehåll – bokens fokus ligger delvis i det faktum att det under ytan i simbassängen finns ett enormt djup, som inte kapslas in av sidornas fysiska kanter, utan fortsätter utanför dessa. Färgskalan går i en lugn, mjuk ton vilket klingar samstämmigt med den lugna tonen som den illustrativa berättelsen förmedlas genom.

”Simbassängen” är illustratören JiHyeon Lees debutbok, och publicerades första gången år 2013. Först i år, år 2016, publiceras boken och jag kan inte annat än undra: Vad är det som har tagit så lång tid?

Profil: Hanna Johansson

Mottagen: 21 oktober 2016

 
litteraturmagazinet.article_455894.comments

Anmäl textfel

Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Recensioner barnböcker

Lyckan att vara ett bokbarn

Recension: Bokbarnet av Sam Winston

Lagom spännande sommarlovsbok

Recension: Balthasar Bruns detektivbyrå. Mysteriet med den försvunna katten av I. V. Steinman

Siri, vanlig men ovanlig

Recension: Siri, rymlingen och smugglargropen av Katarina de Verdier

Finstämt om drömmarnas kraft

Recension: När vi blundar av Lotta Olsson

Bland ilska och andra känslor

Recension: Varför är mamman arg? av Kristina Murray-Brodin

Färgglada fakta

Recension: På jobbet : Byggaren av Ando Twin

Spänning och humor i klassiskt fantasyäventyr

Recension: Mörkret över Aerwiar : Wingfeather Bok ett av Andrew Peterson

Bullbak, en barn- och vuxensak!

Recension: Vi bakar bullar av Sarah Vegna

Portalfantasy på hal is

Recension: Isporten. Mörkt vatten av Jonna Berggren

Tomten och hans renar på vers

Recension: Natten före julafton av Clement C Moore

Kärleksförklaring till det lilla barnet

Recension: Aldrig har jag sett av Lena Sjöberg

Vem dansar i norrskenet?

Recension: Där norrskenet dansar av Jenny Sjödin

Utmärkt, men alltför kort spökhistoria

Recension: Nattskräck av Magnus Nordin

Lättläst x 4

Recension: Zenobia av Morten Dürr

Underbara bilder i mystisk skola

Recension: Mystiska skolan. Spöksången av Katarina Genar

Mamma fyller år

Recension: Konrad och kalaset av Åsa Mendel-Hartvig

Trubbel i sagoskogen

Recension: Sagan om den underbara familjen Kanin och Farbror Elände av Jonna Björnstjerna

Vänder inte kappan efter vinden

Recension: Ellen, dellen- av Maria Gripe

Smart och dramatiskt i Asptjärns nya bok

Recension: Wursten och veganen av Åsa Asptjärn

Interaktiv bilderbok med fordon

Recension: Hitta olikheterna : Snabba fordon av Violet Peto

Tidlös vänskapsskildring

Recension: Nattpappan av Maria Gripe

Talmannens hämnd

Recension: Talmannens hämnd av Martin Widmark , Petter Lidbeck

Försynt om utanförskap

Recension: Sahar som inte syns av Anna Platt

Tragikomiskt och skruvat

Recension: Tvillingarna Thornthwaites olycksaliga återkomst av Gareth P. Jones

Somrig rysare att avnjuta med glass en solig dag på stranden

Recension: Fyr 137 av Ingelin Angerborn

En oerhört fin spökhistoria om vänskap

Recension: Spökflickan av Katarina Genar

Högt tempo i Elsie Petréns nya deckare

Recension: Döden i Skuggmyra av Elsie Petrén

Rolig anarkism för barn

Recension: Vår megastora fuskbyggda trädkoja med 65 våningar av Andy Griffiths

Sympatiskt om barndomens känslor

Recension: Bruno 3000. Klubben av Åsa Anderberg Strollo

Ingenting är omöjligt i fantasin

Recension: Bättre än världens bästa bok av Jonas Karner
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB