Recension av Fåglarna och vi, Joar Tiberg: En vingklippt historia - LitteraturMagazinet

 LitteraturMagazinet recenserar 

LitteraturMagazinets recension av Fåglarna och vi, Joar Tiberg

En vingklippt historia

Ska man låta barn skåda fåglar via böcker bör man nog tänka sig för några varv hur man förmedlar det på ett målgruppsanpassat vis, så det inte blir urholkat"
Betyg: 1 Betyg: 1 Betyg: 1 Betyg: 1 Betyg: 1
Bok-
presentation:
Fåglarna och vi
Författar-
presentation:
Joar Tiberg
Inbunden
Finns i lager, 241 kr

Lena Wallberg läser Joar Tibergs lättlästa "Fåglarna och vi", och funderar över vilken målgrupp som egentligen är tilltänkt.

"Alla fåglar kommit ren"… Ja, det går inte att komma ifrån att vi människor har ett speciellt och ofta kärleksfullt förhållande till pippin. När den vintertrötte nordbon yrvaket kravlar sig fram ur vinterdvalan och blinkar fram vårens pollenallergi, ja då vet man att även flyttfåglarna är i antågande. Vi skaldar om dem, vi härmar glatt deras visslande, vi välkomnar kakafonierna i skogen om våren medan man kanhända brister ut i ett: "glad såsom fågeln i morgonstunden", vi matar flitigt de små liven om vintrarna och förbannar när de gladeligen använt billacken som flockavträde.

De mer hängivna supportrarna springer ut i vass och myr för att spana in exklusiviteter med kikare och i Rachel Carsons "Silent spring" är det fågelsångens bedövande tystnad som varslar om en annalkande miljökatastrof och apokalyps. Således. Jag såg mycket fram emot att få öppna "Fåglarna och vi" i en blekt, darrande vårsol som äntligen börjar värma fram krokusen i rabatten. Men lika kvickt som den okynniga solen går i moln och den aprilbistra kylan skrattande gör sig påmind i märg och ben, lika snabbt svalnade mitt mod vid läsningen. Så denna recension kommer färgas av: NJA.

Vissa meningar är så upphackade att en gröngöling skulle kunna traggla sig igenom dem med lätthet, medan andra möjligen fungerar bättre för något äldre"

Det jag reagerar främst på i denna lättlästa faktaboksversion är, något jag tidigare uppmärksammat i vissa andra lättlästa varianter, en synnerligen oklar målgrupp. Vissa meningar är så upphackade att en gröngöling skulle kunna traggla sig igenom dem med lätthet, medan andra möjligen fungerar bättre för något äldre. Tänk det lågstadiebarn som har lässvårigheter och ska krångla sig igenom ord som: pepparkornsögat och slokmustaschen! Den mer neutrala texten blandas plötsligt upp med udda kommentarer, inlägg och referenser vilket garanterat torde konfundera en färsk liten läsare. Exempelvis som här vid beskrivningen av en fågelunges premiärtur:

Det är som en unge uppe på en trampolin. Kanske femmans högsta hopptorn, den ser skraj ut, men så gör den det. Kastar sig ut! Man kan se föräldrarna en bit bort. De sitter och kikar. De får inte komma för nära. Det här är läskigt, men det ska gå. Fågeln ska ut på egna vingar. Föräldern får se till att inte vara för beskyddande och hindra det som är svårt. Då kan ungen eller barnet få problem senare i livet. Vi ska bli flygare, inte tvekare.

Dylika jämförelser påminner snarare om en illa förklädd vuxenuppfostranspekpinne än ett barntillvänt berättande! Andra säregna utsagor är: "Fåglarna är ganska kloka varelser, de ser skillnad på en fågelskrämma och en bondgubbe" eller det andligt konnoterande: "Den [lärkan] är alldeles stilla på himlen, och svirrar med vingarna, och ser verkligen ut att stå upp. Som en liten präst i en mycket hög predikstol. Men vad lärkan egentligen säger i sin predikan, det får man gissa själv." (Förutsätts alla barn av idag att vara flitiga kyrkobesökare?) Beskrivningen av den fulla fågeln som tryckt i sig jästa, alkoholhaltiga bär på marken under hösten blir märklig, med tanke på att mycket av det som skrivs jämförs med människans förehavanden, så att det här blir underförstått att det kan refereras till sådana olyckliga omständigheter. Vi känner till uttryck som: "full som en alika" eller "fyllekaja" av den anledningen. Tveksamt utförande i en barnbok, är min åsikt. Jag säger: NJA.

Till det kommer invändningar mot de tecknade bilderna. Jag hade gärna sett mycket mer estetiskt tilltalande bilder av de sköna fåglar som nämns, så att man tydligt kunnat se hur de ser ut! Inte bara serveras oengagerande bilder som är kluddigt sketchartade och inte alls förhöjer upplevelsen det minsta. De påminner om modernismens experimentella konstinriktningar och ligger närmast dadaismen i den analysen. Allt detta till min stora besvikelse ska tilläggas, eftersom jag är en bildmänniska i mångt och mycket och, liksom barn oftast gör, älskar färgglada och tilltalande bilder i böcker. Så: NJA.

Särskilt viktig är kvalitén i en lättläst barnbok, då de som har det kämpigt verkligen behöver mötas av ett väl genomtänkt textval och lämplig ordlängd"

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att denna bok inte kommer bli utsliten. Det vete fåglarna om jag ens kan lyfta fram så mycket positivt. Möjligtvis det att jag fick en påminnelse om att fågelgnolandet på hösten kallas skuggsång. Ska man låta barn skåda fåglar via böcker bör man nog tänka sig för några varv hur man förmedlar det på ett målgruppsanpassat vis, så det inte blir urholkat. Särskilt viktig är kvalitén i en lättläst barnbok, då de som har det kämpigt verkligen behöver mötas av ett väl genomtänkt textval och lämplig ordlängd. Bilderna måste vara betydligt mycket mer ändamålsmässiga, för det är så viktig del av helhetsintrycket. Ett näbbigt NJA, är dystergökstemat här och hur ruggigt tråkigt det än är kan jag bara konstatera att "Fåglarna och vi" är en vingklippt historia.

Profil: Lena Wallberg

Mottagen: 3 maj 2016

 
Kommentar av A

Men Fåglarna och vi är väl inte alls en barnbok utan en lättläst bok för vuxna?

18 maj 2016
litteraturmagazinet.article_426019.comments

Anmäl textfel

ANNONS

Utgivning

Fåglarna och vi

av Joar Tiberg
Inbunden, Finns i lager, 241 kr

Den blå traktorn

av Joar Tiberg
Inbunden, Finns i lager, 158 kr

Hyllan Hyllan

av Joar Tiberg
På hyllorna i denna bok har Joar Tiberg ställt upp utmönstrade or...
Pocket, Finns i lager, 14 kr

Rovan

av Joar Tiberg
Inbunden, Finns i lager, 172 kr

Vi springer

av Joar Tiberg
"Här är jag och min kompis Åke. Det är jag till höger, Åke står t...

Tung trafik och lilla vägen

av Joar Tiberg
Joar Tibergs nya diktsamling börjar aldrig och slutar heller aldr...

Fogghelflora

av Joar Tiberg
Med två ben i backen gör Joar Tiberg sina observationer av tillva...

Fåglar i förorten : med Finnskogen och södra Indien

av Joar Tiberg
I sin femte bok befinner sig Joar Tiberg bland fåglar stor iaktt...

Ingenting händer : en resa genom Sverige

av Joar Tiberg
Joar Tiberg har rest där ingenting händer - i glesbygdens Sverige...
Häftad, Finns i lager, 118 kr

Vad säger fågeln?

av Joar Tiberg
En bilderbok för de minsta med tolv olika fågelarter. till varje ...

Hej rädd!

av Joar Tiberg
Är det bara barn som är rädda? Är vuxna också rädda? Och hur är d...

Ansvaret Ansvaret Ansvaret Ansvaret

av Joar Tiberg
Det gör för ont för att sova det gör inte tillräckligt ont för at...
Häftad, Finns i lager, 266 kr

Vindutsikter för söndagen

av Joar Tiberg
jag slickar i mig av oljanhuuuu, går nedhukad mot trottoarkantens...

Mellanben

av Joar Tiberg
”d: sm n:sm sm:ch nl:jusa, lj:snua, sm:, n:ljs, sm:(det blir näst...

Månen blev rädd

av Joar Tiberg
Joar Tiberg och Anna Höglund har skapat en svindlande skön bilder...

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Recensioner barnböcker

En oerhört fin spökhistoria om vänskap

Recension: Spökflickan av Katarina Genar

Högt tempo i Elsie Petréns nya deckare

Recension: Döden i Skuggmyra av Elsie Petrén

Rolig anarkism för barn

Recension: Vår megastora fuskbyggda trädkoja med 65 våningar av Andy Griffiths

Sympatiskt om barndomens känslor

Recension: Bruno 3000. Klubben av Åsa Anderberg Strollo

Ingenting är omöjligt i fantasin

Recension: Bättre än världens bästa bok av Jonas Karner

Poetiskt om växande

Recension: Det börjar med ett frö av Laura Knowles

Bort, hem och tillbaka igen

Recension: Tidsmaskinen av Nils Andersson

När livet återvänder

Recension: Huset som vaknade av Martin Widmark

”Då drömmer jag en dröm och så försvinner jag”

Recension: Allt är precis som vanligt av Kristina Murray-Brodin

Ninna får ett syskon

Recension: Ninna och syskongrodden av Matilda Ruta

”Det är väl klart att du måste ha kalas”

Recension: Min bästa väns kalas av Kristina Murray-Brodin

En bok om en hjulande mormor

Recension: Tant Vildas magi av Emma Holmgren

Vardagsrealistisk skildring av den där veckan innan barnbidraget

Recension: Veckan före barnbidraget av Elin Johansson

En stilfull lektion i empati

Recension: Veckan före barnbidraget av Elin Johansson

En flod som leder både till drömmar och verklighet

Recension: En flod av Marc Martin

En talande bok utan ord

Recension: Simbassängen av Ji Hyeon Lee

En saga om schizofreni

Recension: Flickan, mamman och demonerna av Suzanne Osten

Barnfantasy med syskonkärlek i fokus

Recension: Nyckeln till Hinsides av Albin Alvtegen

Härlig fantasy för barn som briljerar med både enkelhet och gråskalor

Recension: I monstrens rike: De förhäxade barnen av Johanna Strömqvist

Könstillhörighet som ämne i två nya böcker för unga

Recension: Om jag var din tjej och George av Meredith Russo och Alex Gino

I Guds sköna värld

Recension: Leta och peka Bibeln av Julia Stone

Ett gosigt monster att ta till sitt hjärta

Recension: Monstret i natten av Mats Strandberg

En vingklippt historia

Recension: Fåglarna och vi av Joar Tiberg

Världar och folk som möts, i skogen och i staden

Recension: Hallahem - Sveket vid sjön av Susanne Trydal

Monsterskolan i serieformat övertygar inte

Recension: Välkommen till Skogsbingelskolan av Mårten Melin

Zkräck, zpänning, zombier

Recension: Zombiefeber av Kristina Ohlsson

Händelserik berättelse om äventyr och uppfinningar

Recension: Mino och Micke - Mörka bergens hemlighet av Kjell Thorsson

Charmigt om sökandet efter en cool morbror

Recension: Noa får en liten morbror av Louella Bergman

Fantasifull men medioker barnboksdebut

Recension: Odjuret vaknar av Ola Lindholm

Ensamt monster söker vän!

Recension: Det ensamma monstret av Chris Judge
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Chefredaktör: Hanna Modigh Glansholm (tjänstledig)
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.LittMag 2.15.7.onlyNewEditons