Söker du efter "Om man håller sig i solen" av Johanna Ekström? Du kan sluta leta. Våra experter i antikvariat hjälper dig eftersöka boken - utan extra kostnad - och den levereras direkt hem i brevlådan.
Recension av Om man håller sig i solen, Johanna Ekström
Bakom en fasad där språk är allt
LitteraturMagazinets recension av Om man håller sig i solen, Johanna Ekström
Poetisk men övertydlig uppväxtskildring
Bok- presentation: |
Om man håller sig i solen |
Författar- presentation: |
Johanna Ekström |
Utg.år: | 2012 |
Om man håller sig i solen
Vad händer när vi bara bryr oss om det yttre, om det där verkliga livet som egentligen är vårt riktiga liv alltid vill hållas gömt bakom en fasad som alltid ska hållas på topp. Vad händer om man tillslut brakar igenom isen och allt visas upp?
Det var som att gå på skare och då och då trampa igenom. Skaren var språket och lössnön där under all den sanning vi inte gav ord för. Det var en hopplös gång. Man skar sig, man föll omkull, sölade ner sig. Om man inte var viktlös. Om man inte kunde glida.
Om man håller sig i solen
Av Johanna Ekström
Bok- presentation: |
Om man håller sig i solen |
Författar- presentation: |
Johanna Ekström |
Utg.år: | 2012 |
bibliografisk_person: | Johanna Ekström |
Det var som att gå på skare och då och då trampa igenom. Skaren var språket och lössnön där under all den sanning vi inte gav ord för. Det var en hopplös gång. Man skar sig, man föll omkull, sölade ner sig. Om man inte var viktlös. Om man inte kunde glida. Det vackra huset i Stora Skuggan är alltid redo att beskådas. Kakelugnarna och den gedigna bordsskivan i ek, nyplockade vildrosor, ostindiska koppar och rena linnehanddukar på gästtoaletten. Stora vackra ytor, inga mattor, och en äppelträdgård runt knuten. Mamma och pappa och de två barnen är också redo att betraktas, en borgerlig författarfamilj som gärna och med van hand uppvisar sitt liv: kreativiteten, lyckan, skrivmaskinen och de nyplockade blommorna; dillpotatis på spisen.
Men vad händer när ytan är allt? När språket används för att förhöja verkligheten? När kärleken kräver en motprestation, en lyckad och lycklig fasad? När idyllen i själva verket grundar sig i ett svek? Och hur säger man sanningen när orden är till för att dölja den? Om man håller sig i solen är en uppgörelse med det man inte får tala om, med en uppväxt där sanningen definieras av hur väl man lyckas formulera sig. Om man hela livet balanserar på skaren - vad händer då man sätter ner foten?
Utgåvor
Det vackra huset Stora Skuggan är alltid redo att beskådas. Kakelugnar, nyplockade vildrosor, ostindiska koppar och linnehanddukar på gästtoaletten. Mamma och pappa och de två barnen är också redo att betraktas, en borgerlig författarfamilj som gärna visar upp kreativiteten och lyckan, skrivmaskinen och dillpotatisen på spisen.
Men vad händer när ytan är allt? När idyllen i själva verket grundar sig i ett svek? Och hur säger man sanningen när orden är till för att dölja den?
Om man håller sig i solen är en uppgörelse med det man inte får tala om, med en uppväxt där sanningen definieras av hur väl man lyckas formulera sig. Om man hela livet tvingas befinna sig i solen - vad händer när man går in i skuggan?
Det var som att gå på skare och då och då trampa igenom. Skaren var språket och lössnön där under all den sanning vi inte gav ord för. Det var en hopplös gång. Man skar sig, man föll omkull, sölade ner sig. Om man inte var viktlös. Om man inte kunde glida.
Det vackra huset i Stora Skuggan är alltid redo att beskådas. Kakelugnarna och den gedigna bordsskivan i ek, nyplockade vildrosor, ostindiska koppar och rena linnehanddukar på gästtoaletten. Stora vackra ytor, inga mattor, och en äppelträdgård runt knuten. Mamma och pappa och de två barnen är också redo att betraktas, en borgerlig författarfamilj som gärna och med van hand uppvisar sitt liv: kreativiteten, lyckan, skrivmaskinen och de nyplockade blommorna; dillpotatis på spisen.
Men vad händer när ytan är allt? När språket används för att förhöja verkligheten? När kärleken kräver en motprestation, en lyckad och lycklig fasad? När idyllen i själva verket grundar sig i ett svek? Och hur säger man sanningen när orden är till för att dölja den?
Om man håller sig i solen är en uppgörelse med det man inte får tala om, med en uppväxt där sanningen definieras av hur väl man lyckas formulera sig. Om man hela livet balanserar på skaren - vad händer då man sätter ner foten?
Vad händer när ytan är allt?
Det var som att gå på skare och då och då trampa igenom. Skaren var språket och lössnön där under all den sanning vi inte gav ord för. Det var en hopplös gång. Man skar sig, man föll omkull, sölade ner sig. Om man inte var viktlös. Om man inte kunde glida.
Det vackra huset i Stora Skuggan är alltid redo att beskådas. Kakelugnarna och den gedigna bordsskivan i ek, nyplockade vildrosor, ostindiska koppar och rena linnehanddukar på gästtoaletten. Stora vackra ytor, inga mattor, och en äppelträdgård runt knuten. Mamma och pappa och de två barnen är också redo att betraktas, en borgerlig författarfamilj som gärna och med van hand uppvisar sitt liv: kreativiteten, lyckan, skrivmaskinen och de nyplockade blommorna; dillpotatis på spisen.
Men vad händer när ytan är allt? När språket används för att förhöja verkligheten? När kärleken kräver en motprestation, en lyckad och lycklig fasad? När idyllen i själva verket grundar sig i ett svek? Och hur säger man sanningen när orden är till för att dölja den?
Om man håller sig i solen är en uppgörelse med det man inte får tala om, med en uppväxt där sanningen definieras av hur väl man lyckas formulera sig. Om man hela livet balanserar på skaren - vad händer då man sätter ner foten?
Omslagsformgivare: Johan Melbi
Vad händer när ytan är allt?
Det var som att gå på skare och då och då trampa igenom. Skaren var språket och lössnön där under all den sanning vi inte gav ord för. Det var en hopplös gång. Man skar sig, man föll omkull, sölade ner sig. Om man inte var viktlös. Om man inte kunde glida.
Det vackra huset i Stora Skuggan är alltid redo att beskådas. Kakelugnarna och den gedigna bordsskivan i ek, nyplockade vildrosor, ostindiska koppar och rena linnehanddukar på gästtoaletten. Stora vackra ytor, inga mattor, och en äppelträdgård runt knuten. Mamma och pappa och de två barnen är också redo att betraktas, en borgerlig författarfamilj som gärna och med van hand uppvisar sitt liv: kreativiteten, lyckan, skrivmaskinen och de nyplockade blommorna; dillpotatis på spisen.
Men vad händer när ytan är allt? När språket används för att förhöja verkligheten? När kärleken kräver en motprestation, en lyckad och lycklig fasad? När idyllen i själva verket grundar sig i ett svek? Och hur säger man sanningen när orden är till för att dölja den?
Om man håller sig i solen är en uppgörelse med det man inte får tala om, med en uppväxt där sanningen definieras av hur väl man lyckas formulera sig. Om man hela livet balanserar på skaren - vad händer då man sätter ner foten?
"Det är bara de nära som kommer åt oss. Om det har Johanna Ekström skrivit en gripande allmängiltig roman." Kulturnytt
Bok: 184298
Anmäl textfel
Johanna Ekström
Johanna Ekström är främst känd som författare, men har även verkat som konstnär och manusskribent till dans och performanceföreställningar. Hon har tidigare gett ut flera dikt och novellsamlingar innan hon 2004 gav ut sin första roman.
Johanna Ekström
Johanna Ekström är främst känd som författare, men har även verkat som konstnär och manusskribent till dans och performanceföreställningar. Hon har tidigare gett ut flera dikt och novellsamlingar innan hon 2004 gav ut sin första roman.
Utgivning
Om man håller sig i solen
av Johanna EkströmJag ska vakna stående
av Johanna EkströmDet enda främmande
av Johanna EkströmFiktiva dagboken
av Johanna EkströmVad vet jag om hållfasthet
av Johanna EkströmAvskedsstafetten
av Johanna EkströmTitta, hon kryper
av Johanna EkströmUtgivning - andra språk
Sök bok/författare/artikel