Recension av Allt jag inte minns, Jonas Hassen Khemiri: Den gäckande berättelsen om en sanning som inte finns - LitteraturMagazinet

 LitteraturMagazinet recenserar 
Den gäckande berättelsen om en sanning som inte finns
Foto: Martin Stenmark

LitteraturMagazinets recension av Allt jag inte minns, Jonas Hassen Khemiri

Den gäckande berättelsen om en sanning som inte finns

Förutom att berättarperspektivet ständigt växlar dyker författaren på typiskt postmodernt manér också upp med sin egen röst i romanen"
Bok-
presentation:
Allt jag inte minns
Författar-
presentation:
Jonas Hassen Khemiri
Inbunden
Beställningsvara, 257 kr
MP3 CD
Beställningsvara, 280 kr
Pocket
Finns i lager, 69 kr

I Jonas Hassen Khemiris Augustprisbelönade roman "Allt jag inte minns" leker författaren med förhållandet mellan fiktion och verklighet. En underfundig humor i språket gör sig också påmind.

Varför dog Samuel? Det är frågan som utgör navet i Jonas Hassen Khemiris roman "Allt jag inte minns". I ett snabbt tempo och med tvära kast mellan flera röster får läsaren möta olika personer i Samuels närhet, och genom deras minnen växer bilden eller snarare bilderna av Samuel fram. Samuel livsnjutaren som fyller på "erfarenhetsbanken", Samuel bästa vännen, Samuel den stora Kärleken och Samuel barndomsvännen. Så har vi också mormodern som Samuel behandlar med stor ömhet, men som ofta inte känner igen honom förrän han tar på sig sin morfars slitna pälsmössa. Hur ska vi veta vems version som är den rätta?

Precis som i Khemiris tidigare romaner "Ett öga rött" och "Montecore. En unik tiger" leker författaren med förhållandet mellan fiktion och verklighet. Förutom att berättarperspektivet ständigt växlar dyker författaren på typiskt postmodernt manér också upp med sin egen röst i romanen och förhandlar med romanfigurerna om berättelsen. Förresten, slår det mig, kan vi inte veta om den som kallas "författaren" i romanen också är en del av fiktionen eller om det är Khemiri själv. Är berättelsen om Samuel författarens sätt att bearbeta en verklig förlust eller inte? Det är förvirrande men mest underhållande.

Även om Khemiri inte är lika språkligt innovativ som i sina tidigare romaner uppskattar jag den vardagliga stilen som t.ex. "Först kom Pantern. Sen hennes frisyr. Och sist hennes parfym slash cigarettlukt." Den underfundiga, lite filosofiska humorn i språket gör sig också påmind, t.ex. genom mormoderns användning av olika talesätt som skruvas till: " - Jo tack. Det knallar och går, sa slagverkaren till fyrverkerispecialisten.
- Varför då? sa Samuel. - Ursäkta? - Varför sa slagverkaren det till fyrverkerispecialisten? - Det får du fråga honom om."

Integrationstemat är närvarande i nästan allt Khemiri har skrivit och även om integration inte på samma sätt som i tidigare romaner är huvudtema här så finns det. I stort sett alla romankaraktärerna har egen erfarenhet av att vara svensk med invandrarförtecken och Samuel själv som jobbar på migrationsverket hjälper dessutom till att skydda hotade flyktingkvinnor. Visst skymtar samhällskritiken fram på olika sätt, t.ex. genom skildringar av en segregerad arbetsmarknad som kan leda till kriminalitet, och genom hur olika myndigheter behandlar invandrare.

Så varför dog Samuel? Och varför är det så viktigt för åtminstone den fiktive författaren? Jo, om man knyter samman bokens handling med sättet den är skriven på skymtar ett tänkbart budskap fram: Det som har hänt har hänt. Varför det hände finns det olika berättelser om. Det är den sanningen vi måste förhålla oss till: att verkligheten har oändligt många namn. Det är förvirrande. Och lite befriande.

Profil: Gunilla Ståhlberg

Mottagen: 3 december 2015

 
Kommentar av AS

"språkligt innovativ" är det detsamma som att inte bry sig särskilt mycket om att få det rätt?

7 december 2015
Redaktionens kommentar av GS

Jag tänker att språkligt innovativ t.ex. kan betyda att man experimenterar med de olika varianter som språket rymmer eller med att skapa nya ord. Khemiri har i tidigare romaner bl.a. använt sig av stilkrockar mellan formell stil och den talspråksvariant som ibland kallas "blattesvenska" vilket får spännande effekter.

27 december 2015
Skriv svar
litteraturmagazinet.article_379351.comments

Anmäl textfel

Utgivning

Allt jag inte minns

av Jonas Hassen Khemiri
Pocket, Finns i lager, 69 kr

Bang 2(2012) Tema känslor

av Jonas Hassen Khemiri
I detta nummer av Bang undersöks känslopalettens mångfacetterade ...

Jag ringer mina bröder

av Jonas Hassen Khemiri
Upptakten till Jonas Hassen Khemeris nya bok är en bil som har exploderat i Stockholm. Boken utspelar sig under ett dygn då vi får följa Amor som irrar runt i stan. Gränsenmellan paranoia och verklighet blir allt suddigare.
Pocket, Finns i lager, 73 kr
Pocket, Finns i lager, 73 kr

Myrios Jag ringer mina bröder Novellpaket (pdf + mp3)

av Jonas Hassen Khemiri
I ett novellpaket ingår: Novellbok, 3 ex. (från och med 2012 års ...

Vanya vet

av Jonas Hassen Khemiri
Vanya efter sin första arbetsdag: Med mig den här parkleken komme...

Oändrat oändlig

av Jonas Hassen Khemiri
Helt ärligt. Jag skulle inte ändra någonting för vår kärlek var d...

Så som du hade berättat det för mig (ungefär) om vi hade lärt känna varandr

av Jonas Hassen Khemiri
Men. Det var något med den här ringningen som kändes. Jag vet in...
Häftad, Finns i lager, 50 kr

Montecore

av Jonas Hassen Khemiri
I "Montecore" får författaren Jonas Hassen Khemiri, som nyss bliv...
Pocket, Finns i lager, 73 kr

Invasion! : pjäser noveller texter

av Jonas Hassen Khemiri
Invasion! är en samling texter av olika karaktär som visar på bre...
Pocket, Finns i lager, 62 kr

Montecore : en unik tiger

av Jonas Hassen Khemiri
Ni minns väl Las Vegas-stjärnorna Siegfried och Roy? Under en för...

Ett öga rött

av Jonas Hassen Khemiri
Halim bor i en Stockholmsförort. Halim drömmer om en revolutionär livstil, han har genomskådat allt, skolan, integrationsplanen, allt. Men hans pappa har övergett kampen, och talar istället bara om vikten av att lära sig bra svenska. Men Halim tänker fortsätta, tills dess att han nått toppen.
Pocket, Finns i lager, 73 kr

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet recenserar

Atwood är "Stormens" öga

Recension: Häxyngel av Margaret Atwood

Portalfantasy på hal is

Recension: Isporten. Mörkt vatten av Jonna Berggren

Inte bara mamma

Recension: Barnvagnsblues av Ester Roxberg

Lyckopiller för gamla och unga

Recension: I slutet av regnbågen av Bitte Andersson

Viktig bok om folkhemskhetens dolda historia

Recension: Ditt liv och mitt av Majgull Axelsson
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB