Det ultimata tipset finns inte - LitteraturMagazinet

Det ultimata tipset finns inte

Det ultimata tipset finns inte

Jag tänkte att jag skulle ge dig det ultimata tipset. Inte tipset som gör att texten blir superbra, färdigställd, inskickad, antagen och en riktig kioskvältare. Åh, om jag ändå satt på det tipset! Nej, jag menar det där lilla men ack så viktiga tipset på hur man kommer igång. Över huvud taget.

Jag tänkte att jag skulle ge dig det ultimata tipset på hur du tar det första tramptaget, det som leder till nästa och nästa och nästa. Tills det rullar.

Men tyvärr. Jag kan inte ge dig det tipset, för efter några funderare kom jag på att det inte finns. Vi är många som strävar mot samma mål men eftersom vi är olika så har vi också olika behov, vanor och tillvägagångssätt.

Vi kan jämföra med fysisk hälsa. Det finns flera vägar att försöka uppnå hälsa, från superfrukostflingor till bergsbestigning med armhävningar på toppen.

  • Det finns de som joggar i det tysta år efter år, ensamma i ösregnet, målmedvetet och inneslutna i sig själva.
  • Sen har vi dem som under peppande tillrop från en ledare intervalltränar, regelbundet och intensivt, utan att längre lägga märke till hur det luktar i den gamla gympasalen.
  • Sen har vi ju dom som spelar fotboll för att bli som Zlatan och dom som spelar fotboll för att umgås och sjunga hejaramsor.
  • Och inte att förglömma, den stora massan som köper nya, dyra kläder och springer tårna av sig mellan nyår och trettonhelgen på grund av något ogenomtänkt löfte.

Skulle vi tvinga alla dessa att träna samma sport, samma dagar, efter att de ätit samma frukostflingor? Skulle de behöva springa i samma skor?

Alla som skriver behöver olika tips. Vi har de uthålliga kämparna, extremisterna, de sociala, de introverta, gamla och unga. Ja, och så de där som köper nya datorer, pennor, skrivböcker, post-it-lappar och till och med kalkstenshus på Gotland för att nå sitt mål.

Vi har de uthålliga kämparna, extremisterna, de sociala, de introverta"

Det är inte alla som har behållning av skrivarkurser, få kan köpa ett helt nytt hus. Några skriver enträget och regelbundet medan andra jobbar i intervall. Ibland beror det på att man hittat sitt sätt men ofta beror det på att man får jobba utifrån de förutsättningar man har. Det är därför de morgonpigga sitter uppe mitt i natten och de som har det för tyst hemma sitter på stamfiket och skriver. Andra skickar familjen på charter och tar på sig hörselkåpor för att få största möjliga tystnad.

Så det närmaste jag kan komma ett tips är att du ska träna. Hur du sedan väljer att lägga upp det är inte min ensak, huvudsaken är att du trivs med ditt sätt. Har du även möjlighet att påverka dina förutsättningar så försök göra det. Men för guds skull, förköp dig inte. Stor litteratur har skrivits på både pergament och sälskinn. Ingen superdator i världen kommer att ta dig i mål.

Kanske är det någon av övningarna i LitterturMagazinets skrivarskola som blir ditt första tramptag, som får det att börja rulla. Om du sedan vill utföra dem i ensamhet och hemlighet eller visa upp resultatet här på Skriv! och diskutera med andra sociala skribenter, det bryr jag mig inte om.

Jag är själv i grunden en envis ensamskrivare men har ibland vågat mig ut bland folk med mina texter, tankar och frågor. Det känns ovant men är också ganska roligt. Träna allsidigt heter det ju som bekant.


Profil: Erika Wallman

24 maj 2013
 

Anmäl textfel

Redaktör

Erika Wallman är utbildad inom textdesign och är redaktionsmedlem på LitteraturMagazinet. Här under vinjetten "Wallmans textverkstad" skriver hon krönikor och inspirationstexter som kompletterar skrivarskolan.
Om riskerna med att göra passionen till sitt jobb

Om riskerna med att göra passionen till sitt jobb

Jag har än en gång tagit risken och gjort ett brinnande intresse till mitt jobb. Jag jobbar med språk och skrivande och när jag är ledig läser och skriver jag ännu mer. Jag bollar med mina och andras ord nästan varje vaken timme. Därför måste jag hålla hårt i frivilligheten, i nyfikenheten. Jag är livrädd för att skrivandet ska gå på slentrian.

Läs mer ...
Lär dig smaka på orden!

Lär dig smaka på orden!

Vad är det som gör vissa texter så levande? Hur kommer det sig att man tycker att en beskrivning träffar helt rätt? Det är mycket som spelar in så klart, men en viktig del är ordvalet. Att skriva handlar mycket om ordkunskap, om att bygga upp ett ordförråd och kunna välja rätt ord vid rätt tillfälle.

Läs mer ...
Undvik att skriva hissmusik

Undvik att skriva hissmusik

Om vi bortser från intrigen och persongalleriet, miljöerna och dispositionen – vad kan du mer göra för att din text ska bli fängslande och läsvärd? Svaret är enkelt: variation. Se på din text som ett musikstycke! En enformig melodi blir till hissmusik, det vill säga man slutar lyssna. Men strör man ut små, nästan omärkbara nyanser, känns det in i märgen.

Läs mer ...

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet recenserar

Kortprosans mästare på väg mot genombrott

Recension: BORGES 1 : 1923-1944 av Jorge Luis Borges

Spänning som gränsar till skräck

Recension: Vittne av Caroline Mitchell

Med världsbygge och persongalleri som fängslar och berör

Recension: Czentes Omega av Anna Jakobsson Lund

Färden mot upplysning

Recension: Labyrint Illumination av Karin Pasche

En dag på förskolan

Recension: Allan och Mike: Vi leker att jag är din pappa av Tora von Platen
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB