Det ultimata tipset finns inte - LitteraturMagazinet

Det ultimata tipset finns inte

Det ultimata tipset finns inte

Jag tänkte att jag skulle ge dig det ultimata tipset. Inte tipset som gör att texten blir superbra, färdigställd, inskickad, antagen och en riktig kioskvältare. Åh, om jag ändå satt på det tipset! Nej, jag menar det där lilla men ack så viktiga tipset på hur man kommer igång. Över huvud taget.

Jag tänkte att jag skulle ge dig det ultimata tipset på hur du tar det första tramptaget, det som leder till nästa och nästa och nästa. Tills det rullar.

Men tyvärr. Jag kan inte ge dig det tipset, för efter några funderare kom jag på att det inte finns. Vi är många som strävar mot samma mål men eftersom vi är olika så har vi också olika behov, vanor och tillvägagångssätt.

Vi kan jämföra med fysisk hälsa. Det finns flera vägar att försöka uppnå hälsa, från superfrukostflingor till bergsbestigning med armhävningar på toppen.

  • Det finns de som joggar i det tysta år efter år, ensamma i ösregnet, målmedvetet och inneslutna i sig själva.
  • Sen har vi dem som under peppande tillrop från en ledare intervalltränar, regelbundet och intensivt, utan att längre lägga märke till hur det luktar i den gamla gympasalen.
  • Sen har vi ju dom som spelar fotboll för att bli som Zlatan och dom som spelar fotboll för att umgås och sjunga hejaramsor.
  • Och inte att förglömma, den stora massan som köper nya, dyra kläder och springer tårna av sig mellan nyår och trettonhelgen på grund av något ogenomtänkt löfte.

Skulle vi tvinga alla dessa att träna samma sport, samma dagar, efter att de ätit samma frukostflingor? Skulle de behöva springa i samma skor?

Alla som skriver behöver olika tips. Vi har de uthålliga kämparna, extremisterna, de sociala, de introverta, gamla och unga. Ja, och så de där som köper nya datorer, pennor, skrivböcker, post-it-lappar och till och med kalkstenshus på Gotland för att nå sitt mål.

Vi har de uthålliga kämparna, extremisterna, de sociala, de introverta"

Det är inte alla som har behållning av skrivarkurser, få kan köpa ett helt nytt hus. Några skriver enträget och regelbundet medan andra jobbar i intervall. Ibland beror det på att man hittat sitt sätt men ofta beror det på att man får jobba utifrån de förutsättningar man har. Det är därför de morgonpigga sitter uppe mitt i natten och de som har det för tyst hemma sitter på stamfiket och skriver. Andra skickar familjen på charter och tar på sig hörselkåpor för att få största möjliga tystnad.

Så det närmaste jag kan komma ett tips är att du ska träna. Hur du sedan väljer att lägga upp det är inte min ensak, huvudsaken är att du trivs med ditt sätt. Har du även möjlighet att påverka dina förutsättningar så försök göra det. Men för guds skull, förköp dig inte. Stor litteratur har skrivits på både pergament och sälskinn. Ingen superdator i världen kommer att ta dig i mål.

Kanske är det någon av övningarna i LitterturMagazinets skrivarskola som blir ditt första tramptag, som får det att börja rulla. Om du sedan vill utföra dem i ensamhet och hemlighet eller visa upp resultatet här på Skriv! och diskutera med andra sociala skribenter, det bryr jag mig inte om.

Jag är själv i grunden en envis ensamskrivare men har ibland vågat mig ut bland folk med mina texter, tankar och frågor. Det känns ovant men är också ganska roligt. Träna allsidigt heter det ju som bekant.


Profil: Erika Wallman

24 maj 2013
 

Anmäl textfel

Kommentar av Monica Ericson
Jag är typ en isolerad skrivfäktare så att delta i Skrivarskolan är inspirerande, motiverande och utvecklande. Ska jag komma vidare med mitt ordnöteri (oavsett vilka beslut det gäller) behövs den så värdefulla återkopplingen och de goda råden. Skrivarskolan med alla dess intressanta deltagare stärker också den egna magkänslan jag har.
11 juni 2013

Magkänslan! Man ska inte envist hålla fast vid allt man skrivit och man ska åtminstone försöka att inte bli arg när man får kritik, men magkänslan får man inte säga nej till förrän den är motbevisad.

29 maj 2013
Skriv svar
Kommentar av Marianne Collvin
Bra med synpunkter för det vidgar perspektivet och det är alltid nyttigt.... :)
11 juni 2013
Kommentar av Anamarija Todorov
precis som med allt annat i livet finns det inte enkla recept eller huskurer...
11 juni 2013
Osignerad kommentar

Hej Erika. För några veckor sedan gav jag de första två hundra A4-sidorna (med 5.5 cm marginaler) till en välrenomerad dramaturg. När hon läst ringde hon och bad om ett möte. När vi sågs, hade hon tårar i ögonen och lovade mig att gratis "strukturera upp" mina 716 sidor, - och jag är minst sagt jätteskraj, detta är mitt omfattande liv, - jag har skrivit en månad om året i fem år, isolerad i någon cell-liknande tillvaro. Nu står jag här och vet inte om jag ska tacka ja, eller om jag ska stoppa ner det i datorn igen - eller---ouff. Detta var en svår kamp! Helst vill jag bara dunka ner mitt Usb-minne på någon förläggares bord och försvinna. Jag vet, det finns inga entydiga svar på denna icke-fråga. Men ändå...?

24 maj 2013

Å vad spännande, du som skrivit denna kommentar... !!! Svar på din fråga får någon annan råda dig i... Jag skulle nog tagit chansen... Kram och lycka till, du okända...!!

25 maj 2013

Tror jag håller med, chansa och få en annans syn på din text. Det betyder inte att du har förlorat den första versionen, du har snarare två och det är alltid lärorikt.

29 maj 2013
Skriv svar
litteraturmagazinet.article_188685.comments

Redaktör

Erika Wallman är utbildad inom textdesign och är redaktionsmedlem på LitteraturMagazinet. Här under vinjetten "Wallmans textverkstad" skriver hon krönikor och inspirationstexter som kompletterar skrivarskolan.
Om riskerna med att göra passionen till sitt jobb

Om riskerna med att göra passionen till sitt jobb

Jag har än en gång tagit risken och gjort ett brinnande intresse till mitt jobb. Jag jobbar med språk och skrivande och när jag är ledig läser och skriver jag ännu mer. Jag bollar med mina och andras ord nästan varje vaken timme. Därför måste jag hålla hårt i frivilligheten, i nyfikenheten. Jag är livrädd för att skrivandet ska gå på slentrian.

Läs mer ...
Lär dig smaka på orden!

Lär dig smaka på orden!

Vad är det som gör vissa texter så levande? Hur kommer det sig att man tycker att en beskrivning träffar helt rätt? Det är mycket som spelar in så klart, men en viktig del är ordvalet. Att skriva handlar mycket om ordkunskap, om att bygga upp ett ordförråd och kunna välja rätt ord vid rätt tillfälle.

Läs mer ...
Undvik att skriva hissmusik

Undvik att skriva hissmusik

Om vi bortser från intrigen och persongalleriet, miljöerna och dispositionen – vad kan du mer göra för att din text ska bli fängslande och läsvärd? Svaret är enkelt: variation. Se på din text som ett musikstycke! En enformig melodi blir till hissmusik, det vill säga man slutar lyssna. Men strör man ut små, nästan omärkbara nyanser, känns det in i märgen.

Läs mer ...

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet recenserar

Trubbel i sagoskogen

Recension: Sagan om den underbara familjen Kanin och Farbror Elände av Jonna Björnstjerna

Smart och dramatiskt i Asptjärns nya bok

Recension: Wursten och veganen av Åsa Asptjärn

Ett brev för historien

Recension: Jane Austens brev av Jane Austen

Grekiska gudar i New York

Recension: Oraklets gåta av Rick Riordan

Rafflande höstläsning

Recension: Sov du lilla videung av Cilla Börjlind
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB