Undvik att skriva hissmusik - LitteraturMagazinet

Undvik att skriva hissmusik

Undvik att skriva hissmusik

Om vi bortser från intrigen och persongalleriet, miljöerna och dispositionen – vad kan du mer göra för att din text ska bli fängslande och läsvärd? Svaret är enkelt: variation. 

Och jag talar inte om att växla berättarperspektiv eller att hoppa i tid och rum, utan om variation på ordnivå, meningsnivå och detaljnivå. De små, små förändringarna som gör enorm skillnad.

Ordnivå
Skaffa dig största möjliga ordkunskap genom att läsa mycket och läsa alla sorters texter, från Höga visan till nyhetstelegram. Lär dig hitta rätt i din ordskatt och variera med synonymer när du börjar upprepa dig. Hittar du inget annat ord, prova att bygga om hela meningen.

Meningsnivå
Blanda korta och långa meningar. Det är världens bästa och enklaste knep för att göra en kompakt textmassa intressantare och även mer lättläst, vad den än handlar om. Texter med många långa meningar känns statiska och enformiga medan texter med många väldigt korta meningar känns ryckiga och ojämna. Jag kan inte säga hur långa eller korta meningarna ska vara eller hur ofta du ska växla, till detta finns inget facit, men att variera lite är alltid bättre än att inte variera alls.

Detaljnivå
Fågel, fisk eller mittemellan? Ibland fastnar man med blicken i en viss höjd vilket inte är speciellt roligt för läsaren. Om du som författare bara sveper över rummet lite från ovan får man ingen tydlig bild av personerna som befinner sig där - men man vill heller inte djupdyka i en kaffekopp och få varje spilld droppe på duken redovisad. Genom enkla beskrivningar ger du läsaren utrymme att fylla i själv, sedan kan du göra precisa blixtnedslag på detaljnivå som ger det där lilla extra, både till det du beskriver och till upplevelsen av texten.

Se på din text som ett musikstycke! En enformig melodi blir till hissmusik, det vill säga man slutar lyssna"

Se på din text som ett musikstycke! En enformig melodi blir till hissmusik, det vill säga man slutar lyssna. När det gäller text så slutar man läsa medan man läser, man börjar tänka på annat och upptäcker efter flera sidor att man inte minns någonting.

En hackig melodi blir störande på ett annat sätt, man tillåts aldrig vila och följa med på ett bekvämt sätt i musiken, eller i texten. Man får lägga all kraft på att hålla sig kvar istället för att komma in i handlingen.

Sträva efter en behaglig melodislinga i grunden som bryts av emellanåt med hjälp av större variationer och växlingar. Strö sedan ut små, nästan omärkbara nyanser, de där pärlorna som bara glimmar till men som känns in i märgen. Sen är du så gott som hemma! 

Men – hur gör man då? Med risk för att låta tjatig: Öva, prova, läs. Snart nog har du lärt dig när du har tagit i för mycket och vad som är lagom för att variationen ska gynna din text. Prova gärna något av följande:

Läs varje mening högt och gör en konstpaus mellan varje. Känns de ungefär lika långa? Prova att ändra några och se vad som händer. Tycker du att det är svårt att gå på känsla kan du räkna stavelser istället eftersom det snarare är där och inte i teckenmängden eller antalet ord det enformiga har sitt ursprung.

Titta på en scen i din berättelse som inte är så spännande som du skulle önska. Fågel, fisk eller mitt emellan - vilken nivå befinner du dig på mest? Släng in en mening som lyfter eller sänker blicken och se vad som händer.

Låt, som vanligt, någon annan läsa texten. Har du en ursprungstext som du gjort om kan läsaren få jämföra texterna och tycka till.


Profil: Erika Wallman

13 juni 2013
 

Anmäl textfel

Kommentar av Mattias Lönnebo

Så sant som det var sagt :-)

8 maj 2014
litteraturmagazinet.article_191214.comments

Redaktör

Erika Wallman är utbildad inom textdesign och är redaktionsmedlem på LitteraturMagazinet. Här under vinjetten "Wallmans textverkstad" skriver hon krönikor och inspirationstexter som kompletterar skrivarskolan.
Om riskerna med att göra passionen till sitt jobb

Om riskerna med att göra passionen till sitt jobb

Jag har än en gång tagit risken och gjort ett brinnande intresse till mitt jobb. Jag jobbar med språk och skrivande och när jag är ledig läser och skriver jag ännu mer. Jag bollar med mina och andras ord nästan varje vaken timme. Därför måste jag hålla hårt i frivilligheten, i nyfikenheten. Jag är livrädd för att skrivandet ska gå på slentrian.

Läs mer ...
Lär dig smaka på orden!

Lär dig smaka på orden!

Vad är det som gör vissa texter så levande? Hur kommer det sig att man tycker att en beskrivning träffar helt rätt? Det är mycket som spelar in så klart, men en viktig del är ordvalet. Att skriva handlar mycket om ordkunskap, om att bygga upp ett ordförråd och kunna välja rätt ord vid rätt tillfälle.

Läs mer ...
Det ultimata tipset finns inte

Det ultimata tipset finns inte

Jag tänkte att jag skulle ge dig det ultimata tipset. Inte tipset som gör att texten blir superbra, färdigställd, inskickad, antagen och en riktig kioskvältare. Åh, om jag ändå satt på det tipset! Nej, jag menar det där lilla men ack så viktiga tipset på hur man kommer igång. Över huvud taget. Första tramptaget som leder till nästa och nästa och nästa. Tills det rullar. Men tyvärr. Jag kan inte ge dig det tipset.

Läs mer ...

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet recenserar

En kärlekshistoria på flykt

Recension: Exit väst av Mohsin Hamid

Litterär vinst på ekonomisk förlust

Recension: Jag har inte råd : Sorrow nr 5 av Marcus Stenberg

Lättläst x 4

Recension: Zenobia av Morten Dürr

Vackert om ett mörkt förflutet

Recension: Vid glömskans rand av Sergej Lebedev

Underbara bilder i mystisk skola

Recension: Mystiska skolan. Spöksången av Katarina Genar
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB