"Gunilla Woldes betydelse kan inte förringas" - LitteraturMagazinet

 Krönikor 
"Gunilla Woldes betydelse kan inte förringas"
Bok-
presentation:
Totte städar
Författar-
presentation:
Gunilla Wolde
Inbunden
Finns i lager, 100 kr
Totte är liten
Gunilla Wolde
Inbunden
100 kr
Emma dammsuger
Gunilla Wolde
Inbunden
100 kr
Emmas första dag på dagis
Gunilla Wolde
Inbunden
100 kr

Erika Wallman minns ett betydelsefullt författarskap

"Gunilla Woldes betydelse kan inte förringas"

Vuxna frågar sig ibland hur intressant det egentligen är med en bok om ett barn som dammsuger? "Vi glömmer att för barnen i målgruppen är det tillräckligt spännande att röra ihop en kaka – och första hålet i en tand är läskigt nog" skriver Erika Wallman.

Sedan Gunilla Wolde avled tidigare i veckan har jag läst flera artiklar om hennes författarskap. Kanske inte så många eller djuplodande artiklar som man skulle kunna tro med tanke på hennes betydelse men kanske kommer det att skrivas avhandlingar om henne i sinom tid.

Hennes betydelse genom framför allt karaktärerna Totte och Emma kan inte förringas. De tar vid där Barbro Lindgrens Max-böcker slutar och krattar manegen åt Gunilla Bergströms Alfons. Max är det lilla barnet vars upplevelser kretsar kring det egna jaget och de spontana känslorna som väcks av de närmaste prylarna och varelserna; pottan, kakan, hunden, bilen. Något som den riktigt unga läsaren känner igen sig i. Alfons är den äldre filosofen som problematiserar, planerar och fantiserar, som kan sätta ord på sina tankar och känslor och efter bästa förmåga försöker förhålla sig till människorna runt omkring.

Utrymmet mellan Max och Alfons har Totte och Emma lyckats fylla för många barn under flera decennier. De uträttar saker; bakar, bygger, städar. De besöker tandläkaren och doktorn och går på dagis. Men de har också känslor, blir arga, ledsna och tvärtemot. De utforskar och förklarar motsatser, roller och strukturer, Totte med sin kompis Malin och Emma med vännen Per. Böckerna är mer konkret undervisande än Alfons som istället manar till reflektion och samtal.

Vuxna skrattar ibland åt Emma och Totte. Kallar böckerna för typiskt 70-tal, överpedagogiska, präktiga och plyschiga. Tycker att de är tråkiga att läsa om och om igen, utan fart och fläkt och äventyr. Hur intressant är en bok om ett barn som dammsugar egentligen? Vi glömmer att för barnen i målgruppen är det tillräckligt spännande att utforska dammsugarens funktioner eller röra ihop en kaka. Att första hålet i en tand är läskigt nog. Barn vill förstå sammanhang och få koll på läget för att genom kunskapen kunna känna sig lite tryggare i den värld som är så svår att kläm på.

För barn som har svårt att ta till sig böcker där det händer för mycket i texten och på bilderna, där det inte är självklart vart uppmärksamheten ska riktas, är Gunilla Woldes böcker en jättebra ingång till böckerna värld. De är avskalade, vardagliga, konkreta med tydligt fokus och kronologisk handling. Även de filmer som har gjorts av böckerna om Emma och Totte går i ett lagom tempo de är totalt befriade ifrån hysteriska ljud och blixtsnabba klipp.

Även för barn som håller på att lära sig svenska är Emma och Totte omvittnat bra bekantskaper med sina vardagliga, användbara ord och enkla förklaringar till lite svårare begrepp, prepositioner och motsatser.

Nej, Gunilla Woldes böcker är kanske inte de mest färgsprakande och hisnande historier du har i din bokhylla, men det hon har åstadkommit, och fortfarande åstadkommer, med dem är desto häftigare.  


Profil: Erika Wallman

17 april 2015
 

Anmäl textfel

Kommentar av Mia

Jobbar på ett bibliotek och dessa böcker lnaas forfarande.

21 april 2015
Osignerad kommentar

Precis!

17 april 2015
litteraturmagazinet.article_315592.comments

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Recensioner barnböcker

Lättläst x 4

Recension: Zenobia av Morten Dürr

Underbara bilder i mystisk skola

Recension: Mystiska skolan. Spöksången av Katarina Genar

Mamma fyller år

Recension: Konrad och kalaset av Åsa Mendel-Hartvig

Trubbel i sagoskogen

Recension: Sagan om den underbara familjen Kanin och Farbror Elände av Jonna Björnstjerna

Vänder inte kappan efter vinden

Recension: Ellen, dellen- av Maria Gripe

Smart och dramatiskt i Asptjärns nya bok

Recension: Wursten och veganen av Åsa Asptjärn

Interaktiv bilderbok med fordon

Recension: Hitta olikheterna : Snabba fordon av Violet Peto

Tidlös vänskapsskildring

Recension: Nattpappan av Maria Gripe

Talmannens hämnd

Recension: Talmannens hämnd av Martin Widmark , Petter Lidbeck

Försynt om utanförskap

Recension: Sahar som inte syns av Anna Platt

Tragikomiskt och skruvat

Recension: Tvillingarna Thornthwaites olycksaliga återkomst av Gareth P. Jones

Somrig rysare att avnjuta med glass en solig dag på stranden

Recension: Fyr 137 av Ingelin Angerborn

En oerhört fin spökhistoria om vänskap

Recension: Spökflickan av Katarina Genar

Högt tempo i Elsie Petréns nya deckare

Recension: Döden i Skuggmyra av Elsie Petrén

Rolig anarkism för barn

Recension: Vår megastora fuskbyggda trädkoja med 65 våningar av Andy Griffiths

Sympatiskt om barndomens känslor

Recension: Bruno 3000. Klubben av Åsa Anderberg Strollo

Ingenting är omöjligt i fantasin

Recension: Bättre än världens bästa bok av Jonas Karner

Poetiskt om växande

Recension: Det börjar med ett frö av Laura Knowles

Bort, hem och tillbaka igen

Recension: Tidsmaskinen av Nils Andersson

När livet återvänder

Recension: Huset som vaknade av Martin Widmark

”Då drömmer jag en dröm och så försvinner jag”

Recension: Allt är precis som vanligt av Kristina Murray-Brodin

Ninna får ett syskon

Recension: Ninna och syskongrodden av Matilda Ruta

”Det är väl klart att du måste ha kalas”

Recension: Min bästa väns kalas av Kristina Murray-Brodin

En bok om en hjulande mormor

Recension: Tant Vildas magi av Emma Holmgren

Vardagsrealistisk skildring av den där veckan innan barnbidraget

Recension: Veckan före barnbidraget av Elin Johansson

En stilfull lektion i empati

Recension: Veckan före barnbidraget av Elin Johansson

En flod som leder både till drömmar och verklighet

Recension: En flod av Marc Martin

En talande bok utan ord

Recension: Simbassängen av Ji Hyeon Lee

En saga om schizofreni

Recension: Flickan, mamman och demonerna av Suzanne Osten

Barnfantasy med syskonkärlek i fokus

Recension: Nyckeln till Hinsides av Albin Alvtegen
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB