Söker du efter "Vips Väggplansch" av Lena Hultgren? Du kan sluta leta. Våra experter i antikvariat hjälper dig eftersöka boken - utan extra kostnad - och den levereras direkt hem i brevlådan.
Vips Väggplansch
Av Lena Hultgren

Bok- presentation: |
Vips Väggplansch |
Författar- presentation: |
Lena Hultgren |
![]() |
Lena Hultgrens nya läslära för åk F–2!
Lena Hultgren, författaren till den älskade läsläran om Mini, har skrivit en helt ny serie om hunden Vips som en natt lämnas ensam på trappan till det nyöppnade Vov Hotell. Berättelsen om Vips och alla gäster som kommer till hotellet trollbinder både dig och dina elever, precis som Mini har gjort. Och titta på bilderna! Vem kan motstå Sara Bergmans alla karaktärsfasta hundprofiler.
Möter och utmanar eleverna på fyra nivåer
Vips finns på fyra läsnivåer i fyra olika böcker för att du som lärare ska kunna möta och utmana alla elever på deras egen nivå.
Läs mer
Pedagogiska tankar
Vips läslära har en kombinerad läsinlärningsmetod med dragning åt ljudmetoden. Vips är framarbetad med en bunden bokstavsordning där tanken är att en bokstav i taget presenteras, så att eleverna successivt kan ljuda ihop små korta ord och får tid att bearbeta varje bokstav och ljud. Detta gör att det är du som lärare som styr läsinlärningsprocessen i ditt klassrum, från bokstavsarbete till att träna läsflyt.
Efter flera års forskning inom läs- och skrivinlärning och rapporter från olika undersökningar som handlar om barns läsförståelse vet vi att våra svenska elevers läsförmåga har blivit allt sämre. Våra elever är goda läsare och knäcker läskoden relativt fort. Mer illavarslande är det med elevernas förståelse av den lästa texten. En slutsats som har dragits är att eleverna alltför tidigt lämnas ensamma att själva förstå och tolka den lästa texten.
Vår intention med Vips är att lärare och elever ska samlas i gemensamma högläsningsstunder som leder till samtal och som ger eleverna den förförståelse de behöver inför deras egen läsning i någon av läseböckerna.
Spridningen vad gäller bokstavskännedom och avkodning bland sjuåringar är stor i dagens skolor. Därför har vi tagit fram fyra läsnivåer i fyra olika böcker för att du som lärare ska kunna möta alla elever på deras egen nivå. Böckerna har samma innehåll och bilder men olika mycket text.
Vi vill också underlätta svenskundervisningen i integrerade klasser med åk F–1 så att bokstavsarbetet och läsningen kan påbörjas i lugn takt redan på förskoleklassnivå.
Komponenter
Vips består av en högläsningsbok, arbetsbok, elevens egen läsebok, läxbok, väggplansch, cd med alfabetssånger och lärarhandledning.
- Högläsningsbok Högläsningsboken är starten i arbetet med Vips. Det är här du som lärare väcker elevernas nyfikenhet genom att läsa högt för dem. Varje kapitel presenterar en bokstav och ger eleverna god förförståelse inför texterna i deras egna läseböcker.
- Väggplansch I högläsningsboken får eleverna höra berättelsen. På väggplanschen får de studera interiören på Vov Hotell. På så sätt får eleverna inspiration och god förförståelse inför det fortsatta bokstavsarbetet.
- CD med alfabetssånger Till varje kapitel finns minst en sång som hör ihop med den gäst eller de gäster som kommer till Vov Hotell. Sångerna speglar gästernas olika karaktärer och har olika musikgenrer som exempelvis tango, jazz, pop, rock, folkvisa och vals.
- Arbetsbok I Vips får eleverna möta bokstavsarbetet innan de läser på sin egen nivå i någon av läseböckerna. Arbetsgången underlättar läsningen genom att eleverna möter bokstav, ord och ordbilder som finns i läseböckerna redan i arbetsboken. Arbetsböckerna finns på två nivåer. Arbetsbok 1–2 hör till läsebok 1 och 2. Arbetsbok 3–4 hör till läsebok 3 och 4.
- Läsebok Elevens läsebok finns på fyra nivåer i fyra olika böcker. Detta för att läsläran ska passa såväl nybörjarläsaren som kodknäckaren som läser med flyt. Texterna i elevläseböckerna har samma handling och anknyter tydligt till berättelsen i högläsningsboken.
- Lärarhandbok Lärarhandledningen kallas lärarhandbok för att betona användningen av den i lärarens dagliga praktiska och faktiska arbete. Innehållet i lärarhandboken är gediget med många handfasta tips och idéer på teman och aktiviteter, förslag på ämnesintegration och samverkan samt kopieringsunderlag.
- Läxbok I Läxboken får föräldrarna automatiskt en inblick i den fantasivärld som barnen kommer att vara uppfyllda av. Där finns också en folder som informerar föräldrarna om hur de kan hjälpa och stimulera barnet att utveckla sin läs- och skrivförmåga oavsett vilken nivå deras barn läser och arbetar.
Upplägg
Med en gemensam läsupplevelse av berättelsen i högläsningsboken och genomgång i hela gruppen hjälper eleverna varandra med ord- och begreppsförklaringar som ger både god förförståelse och god läsförståelse.
Efter högläsningen förbereds elevernas egen läsning i arbetsboken där de jobbar vidare med den aktuella bokstaven. Här får eleverna lära sig kopplingen mellan ljud och bokstav, träna bokstavsformen, möta ordbilder för det aktuella kapitlet och träna läsförståelse.
Eleven läser sen i sin egen nivåanpassade läsebok. I varje kapitel presenteras en "bokstavsfigur" som också är huvudfigur i det kapitlet. Sista sidan i elevläsebokens kapitel består av läsövningar som tränar rim, sammansatta ord, motsatser, ordbilder m.m. På så sätt får eleverna tidigt möta genreläsning och träna olika lässtrategier.
Efter varje ny bokstavsgenomgång fäster klassen gemensamt upp respektive bokstavsfigur i rätt dörr på våningsplanen på väggplanschen. Så småningom finns alla figurerna representerade i dörrarna och eleverna ser alla som har checkat in på hotellet. Väggplanschens storlek är 70x100 cm.
- Läsebok 1: Kodknäckaren – nivå 1: versaler – ordbilder – bildstöd, ord med inlärda bokstäver
- Läsebok 2: Kodknäckaren – nivå 2: versaler och gemener – ordbilder – bildstöd, ord med inlärda bokstäver
- Läsebok 3: Träna läsflyt – nivå 3: ljudstridig stavning med bildstöd, mer text
- Läsebok 4: Läsflyt – nivå 4: ljudstridig stavning, mycket text med lite längre och svårare ord
Om författarna
Författare är Lena Hultgren, lågstadielärare. Lena fick Svenska Akademiens svensklärarpris år 2000 för att hon med sina texter stimulerar barns läsande. Lena är också författare till Läsgåvan och KOD 45.
Illustratör är Sara Bergman.
Utgåvor
I Vips läslära är lärarens högläsning och det lärande samtalet utgångspunkt för elevernas eget läsande och lärande. I högläsningsboken väcker du som lärare nyfikenhet och klassen tränar lässtrategier tillsammans. Arbetsboken både förbereder och efterarbetar elevernas egen läsning i läseboken. För att möta och utmana alla elever finns läseboken på flera nivåer.
I Vips läslära är lärarens högläsning och det lärande samtalet utgångspunkt för elevernas eget läsande och lärande. I högläsningsboken väcker du som lärare nyfikenhet och klassen tränar lässtrategier tillsammans. Arbetsboken både förbereder och efterarbetar elevernas egen läsning i läseboken. För att möta och utmana alla elever finns läseboken på flera nivåer.
Läs mer
Pedagogiska tankar
De senaste årens rapporter från olika undersökningar som handlar om barns läsförståelse har visat att våra svenska elevers läsförmåga har blivit allt sämre. Våra elever är goda läsare och knäcker läskoden relativt snabbt. Mer illavarslande är det med elevernas läsförståelse. En slutsats som har dragits är att eleverna alltför tidigt lämnas ensamma att själva förstå och tolka den lästa texten.
Med den vetskapen har vi till Vips gjort en högläsningsbok, för att förbättra elevernas läsförståelse. Med högläsningsboken får eleverna draghjälp av läraren och av varandra in i texten och texten tolkas gemensamt för en djupare förståelse.
Högläsningsbokens text ger också språklig stimulans på en högre nivå än om eleverna enbart läser själva i egna läseböcker. Dessutom får eleverna med högläsningsboken en förförståelse för texten de själva ska läsa i sina egna läseböcker. Under läsningen i högläsningsboken tränar läraren eleverna i lässtrategier; tänka framåt och bakåt i handlingen, reda ut oklarheter och svåra ord, klura ut underförstådd information osv.
I arbetsgången för Vips, jobbar eleverna i arbetsboken innan de läser i sin egen läsebok. Nya bokstäver, ordbilder och grammatiska moment i läseböckerna tränas i arbetsböckerna så att avkodningen blir enklare. Då kan eleverna fokusera mer på innehållet och mindre på avkodningen när de läser i sina egna läseböcker. Arbetet i ett kapitel avslutas även i arbetsboken, då med fokus på läsförståelse.
Komponenter och arbetsgång
I Lena Hultgrens nya läslära Vips får klassen lära känna hunden Vips och de märkliga gästerna på Vov Hotell, men även hotellets mer okända gäster som De osynliga små och rymdvarelsen Neona …
HÖGLÄSNINGSBOKEN. Lärarens högläsningsbok startar arbetet med Vips. Det är här du som lärare väcker elevernas nyfikenhet genom att läsa högt för dem. När eleverna lyssnar på texten får de en god förförståelse inför texten i deras egna läseböcker.
ARBETSBÖCKER. I Vips arbetsböcker arbetar eleverna med det som är nytt i kapitlet, innan de läser på sin egen nivå i någon av läseböckerna. Den individuella läsningen förbereds alltså i arbetsboken. Arbetsböckerna finns på två nivåer i både åk 1 och åk 2. Arbetet med ett kapitel avslutas även i arbetsboken, denna gång med fokus på läsförståelse.
LÄSEBÖCKER. Elevens läsebok finns på fyra nivåer i åk 1 och två nivåer i åk 2. Oavsett nivå har läsböckerna samma innehåll och bilder. Texterna i läseböckerna hänger intimt ihop med berättelsen i högläsningsboken. Läseböckerna fungerar därför inte utan högläsningsboken.
LÄRARHANDBOKEN. Lärarhandledningen kallas lärarhandbok för att betona vikten av den i lärarens dagliga praktiska och faktiska arbete. Innehållet i lärarhandboken är gediget med många handfasta tips och idéer på teman och aktiviteter, förslag på ämnesintegration och samverkan samt kopieringsunderlag.
LÄXBOKEN. I läxboken får föräldrarna en inblick i den fantasivärld som barnen kommer att vara uppfyllda av. Där finns också information till föräldrarna om hur de kan hjälpa och stimulera barnet att utveckla sin läs- och skrivförmåga.
VÄGGPLANSCHEN ÅK 1. I högläsningsboken får eleverna höra berättelsen. På väggplanschen får de studera interiören på Vov Hotell. På så sätt får eleverna inspiration och god förförståelse inför det fortsatta bokstavsarbetet.
CD MED ALFABETSSÅNGER. Till varje kapitel finns minst en sång som hör ihop med den gäst eller de gäster som besöker hotellet.
Läseböckerna - svårighetsnivåer
ÅK 1 Läsebok nivå 1: Kodknäckaren: versaler – ordbilder – bildstöd, ord med inlärda bokstäver
ÅK 1 Läsebok nivå 2: Kodknäckaren: versaler och gemener – ordbilder – bildstöd, ord med inlärda bokstäver
ÅK 1 Läsebok nivå 3: Träna läsflyt: ljudstridig stavning med bildstöd, mer text
ÅK 1 Läsebok nivå 4: Läsflyt: ljudstridig stavning, mycket text med lite längre och svårare ord
ÅK 2 Läsebok nivå 1: Enklare nivå som passar de elever som läst Vips nivå 1 och 2 i åk 1.
ÅK 2 Läsebok nivå 2: Svårare nivå som passar de elever som läst nivå 3 och 4 i åk 1.
Om författarna
Författare till Vips är Lena Hultgren. Lena är lågstadielärare och fick Svenska Akademiens svensklärarpris år 2000 för att hon med sina texter stimulerar barns läsande. 2013 fick hon SLFF:s läromedelspris Lärkan. Lena är också författare till Läsgåvan och KOD 45. Välkommen att möta Lena för att diskutera läsläran Vips, läs-, skriv- och språkutveckling, pedagogik, metodik, läromedel och Lgr11 i Facebookgruppen Vips läslära
Illustratör till Vips är Sara Bergman.
Bok: 117737
Anmäl textfel