Hemlighetsmakeriet kring priset fascinerar - LitteraturMagazinet, Sveriges största litterära magasin

 Litteraturblogg Linda Odén 

Hemlighetsmakeriet kring priset fascinerar

Nu har antalet kvinnliga pristagare ökat till 12 men fortfarande har det aldrig hänt att en kvinna fått priset två år i rad"

Jag har alltid fascinerats av Nobelpriset och det hemlighetsmakeri som finns kring priset. Till många andra priser presenteras både långa och korta listor av nominerade, men när det gäller Nobelpriset i litteratur finns inga sådana. Diskussionerna kring pristagare förblir hemlig i 50 år, vilket betyder att vi först långt efteråt får ta del av Akademiens resonerande kring vem som ska bli pristagare. Många stora författare har förbigåtts och inte sällan har Akademien kritiserats för detta.

Folkets val var länge Astrid Lindgren, min största önskan var istället alltid att Tomas Tranströmer skulle få priset och när han fick det jublade och grät jag i klassrummet inför en grupp minst sagt skeptiska elever. Där fick de på något sätt bekräftat att deras lärare är inte så lite galen. I alla fall galen i böcker. Vilka författare som får priset besästämmer de aderton, men det är Nobels testamente som ligger till grund för deras val.

Kriterierna för litteraturpriset var enligt Nobels testamente fem:

  • Åt dem, som … hafva gjort menskligheten den största nytta.
  • Under det förlupne året.
  • Intet afseende fästes vid någon slags nationalitetstillhörighet.
  • Den, som inom litteraturen har producerat det utmärktaste.
  • I idealisk rigtning.

 
Hur kan litteratur ses som nytta? Vad är i så fall litteratur som ”hafva gjort menskligheten den största nytta”? Min tolkning av detta skulle vara att läsarna får veta något de inte tidigare visste. Detta kriterie skulle då handla om innehållet och de människor vilka författaren ger en röst.
Att detta ska ha skett under det senaste året är definitivt ett kriterie som Svenska Akademien helt frångått. Snarare kan Nobelpriset ses som ett pris för lång och trogen tjänst. Ett pris som ges en författare för hens livsgärning. Dags för någon som faktiskt skrivit något banbrytande det senaste året kanske?


Inget avseende ska fästas vid nationalitet. Att Horace Engdahl uttalar sig nedlåtande om Amerikansk litteratur, som han gjorde för några år sedan, är alltså inte direkt lämpligt. Att utifrån testamentet kritisera Akademien för att föredra europeiska män fungerar egentligen heller inte.


Priset ska ges till den” som inom litteraturen har producerat det utmärktaste” vad detta nu må betyda. Min tolkning är att detta handlar om stil och språk. Att de flesta pristagare har en säregen stil är vanligt. Tänk bara på Toni Morrissons fantastiska prosa och Tomas Tranströmers begåvade lyrik.


Slutligen ska litteraturen vara ” i idealisk rigtning”, vilket jag tolkar som att den ska vara samhällsnyttiga och inte bara underhållande. Betänk bara att det som är rätt varierar över tid. Även tolkningen av testamentet har förändrats över tid. Ingenting konstigt med det egentligen. I början var just ordet idealisk i centrum. Ett ord som från början skrevs fel och det är egentligen osäkert huruvida Nobel verkligen menade idealisk, eller kanske idealiserad. Vad är skillnaden? Vad har ordvalet för betydelse?


I flera motiveringar märks ordet, som t.ex gällande Sully Prudhomme (1901) ”hög idealitet”, Selma Lagerlöf (1909) ”den ädla idealiteten”. Sedan 1926 har just idealitet inte nämnts i motiveringarna. Klart är alltså att det går mode i hur vinnarmotiveringarna ser ut. Från idealisk till nyskapande, allmängiltig och till och med ironisk. Ibland står språket i centrum, men ofta handlar det om vad författaren gjort för sitt land eller för mänskligheten. En nytta för andra är alltså viktig. Nytta skulle också kunna handla om att upplysa den bredare publiken om platser och händelser som fått liten eller ingen uppmärksamhet. Att ge en röst åt den som inte själv har någon.


I testamentet står ingenting om pristagarens kön, men att det på alla år bara funnits 12 kvinnliga pristagare. Att det i början av förra seklet främst var män som prisades är ganska naturligt, men att mer inte har hänt nu mer än 100 år senare är märkligt och beklagansvärt.
Susanna Fors konstaterar i sin artikel Litteraturen har två kön – minst: Men nobelpriset har gått till 87 män och 9 kvinnor   från 2002, att det finns författare och kvinnliga författare. Troligen har Akademien, som alltid bestått av en majoritet män, fokuserat på just manliga författare. Kanske är det bara det män skriver som på riktigt är allmängiltigt, då män läser böcker av män medan kvinnor läser böcker av både män och kvinnor. Det skumma är att en global spridning vill nås, men att första valet alltid blir en manlig författare. Minns bara motiveringen till att ge priset till Doris Lessing, som lydde "den kvinnliga erfarenhetens epiker, som med skepsis, hetta och visionär kraft har tagit en splittrad civilisation till granskning". En motivering som gjorde författaren själv vansinnig.


Double standards, är ett uttryck myntat av Virginia Woolf som visar hur litteratur skriven av män ses som bättre än den skriven av kvinnor, trots att det på ytan rör sig om samma genre. Både Tolstoj och Austen skriver t.ex. tjocka romaner om relationer mellan män och kvinnor som utspelar sig i en salong. Lite som att böcker av kvinnor om kvinnor ofta kallas chick-lit eller ännu värre tantsnusk medan män möjligen skriver relationsromaner, men oftast rätt och slätt romaner. Den utmärktaste litteraturen kan med denna syn kanske inte skrivas av kvinnor.
 
Så här citeras Ebba Witt-Brattström i Fors artikel:
 
"Se på Nobelpriset: vi tar det bästa oavsett kön, ras och så vidare, heter det. Och så blir resultatet nio kvinnor och 87 män. Det borde ha varit åtminstone 40% kvinnor, utan vidare. I den meningen är det fortfarande två världar. Det som män gör rankas högre, enbart på grund av att de är män. Det finns ingen annan förklaring. Man kan inte tala om kvalitetsskillnader efter kön. Inom båda könen finns alla kvalitetsskillnader."

 

Nu har antalet kvinnliga pristagare ökat till 12 men fortfarande har det aldrig hänt att en kvinna fått priset två år i rad. Jag kan förstå att det in början av förra seklet var ovanligt med kvinnliga litteraturpristagare, men att det under detta seklet fortfarande händer så sällan att en kvinna för priset handlar om helt andra saker än litterär kvalitet. Ebba Witt-Brattström kallar det ”sexistiska fördomar” och jag är beredd att hålla med. Det handlar inte om att kvinnor som är sämre än sina manliga kollegor skulle kvoteras in, utan om att begåvade författare som råkar vara kvinnor, allt för ofta förbises. Det kan omöjligen vara så att vita (och vithåriga) män från Europa skriver bättre, viktigare och mer allmännyttig litteratur än författare av andra kön och annat ursprung. Det är en både imperialistisk och dammig syn på litteratur som fortfarande verkar härska tyvärr.


Kanske handlar det om att kvinnor inte anses vara banbrytande på samma sätt som män, utan bara följa i deras fotspår genom att skildra kvinnors upplevelser av sådant som redan berättats.  Även om det nu skulle vara så,  måste det kunna ses som banbrytande och inte bara ett efterföljande av manliga kollegor. Tydligt blir det att Toni Morrison prisats då hon skrivit om sådant som tidigare inte uppmärksammats och att hon därför räknas till de ”vägröjare” som Akademien velat prisa. Motiveringen till hennes utnämnande lyder: ”som genom en romankonst präglad av en visionär kraft och poetisk pregnans levandegör en väsentlig sida av amerikansk verklighet”.


Egentligen är det väl ändå bra att priset inte ges till kvinnor för att de är kvinnor, utan för att de är författare utöver det vanliga. Frågan kvarstår ändå. Varför är de inte fler? Visserligen har tre kvinnor fått priset under 90-talet (Gordimer, Morrison, Szymborska) och lika många under 00-talet (Lessing, Müller, Jelinek) vilket betyder hälften av de kvinnliga pristagarna hittills.


Mest kritiserad var utan tvekan Elfriede Jelinek. Hennes böcker tar upp en sexism som är så naturlig att vi inte ens reflekterar över, men det har uppfattats som att hon ägnar sig åt porngrafi eller våldsromantik istället för att kritisera det. Kan vi lita på att författaren verkligen står på de godas sida? Hade reaktionen blivit densamma om författaren varit man? Ingen kan självklart svara på den frågan, men jag kan inte låta bli att dra paralleller till 2010 års pristagare Mario Vargas Llosa, vars ämnesval inte sällan känns väldigt kontroversiella. Båda skriver om makt och sex, men den första har kritiserats mer än den andra.

Blir det en kvinna i år? Kanske. Troligare är det dock att det bir en man, för chansen är knappast 50/50 i det litterära landskap vi befinner oss i just nu.
 


Taggar: #Nobelpriset
5 oktober 2013
Kommentar av Henrik Elstad

Mycket intressant inlägg! Jag känner nu hur nobelfrossan börjar ta tag i mig...

7 oktober 2013
Redaktionens kommentar av Linda Odén

Tyvärr blir det nästan alltid så att frossan övergår i besvikelse sisådär 1 minuter över ett. Förhoppningsvis inte detta år... Sedan ska sägas att i princip alla böcker jag läst av Nobelpristagare är läsvärda, så lite koll har de ju våra aderton.

7 oktober 2013
Skriv svar
litteraturmagazinet.blogentry_201088.comments
 

I det tysta

Ibland räcker tiden inte till och det är därför det varit så tyst här den senaste tiden. Vill ni läsa vidare hälsar jag gamla och nya läsare tillbaka till min gamla blogg där jag smyger igång när tid och energi finns.

 

Tack för den här tiden!


Kommentera
 

Bokgeografi Frankrike

Bok-
presentation:
No och jag
Författar-
presentation:
Delphine de Vigan
Pocket
Finns i lager, 62 kr

Bokgeografi Frankrike

Första omgången av Bokgeografi här på Litteraturmagazinet handlar om ett riktigt favoritland för min del, nämligen Frankrike. Trots att jag inte kan ett ord franska är jag definitivt frankofil.


Taggar: #Bokgeografi #boktips
Kommentera /Visa 8 kommentarer
 

Bokgeografi startar på tisdag

Bokgeografi startar på tisdag

Varje tisdag tänker jag presentera ett nytt land, eller en storstad genom att skriva om böcker som anknyter tlll dessa platser"

Jag väcker min gamla bloggserie Bokgeografi till liv, för att på så sätt sprida tips om böcker och författare från lite fler länder än Sverige, Storbritannien och USA, som annars dominerar min läsning. Varje tisdag tänker jag presentera ett nytt land, eller en storstad genom att skriva om böcker som anknyter tlll dessa platser. Det vore väldigt roligt om ni också tipsar om läsvärda böcker i en kommentar eller ett blogginlägg.


Taggar: #Bokgeografi
Kommentera /Visa 2 kommentarer
 

Vad formar din identitet?

Vad formar din identitet?

När det väl blev dags att läsa Levys bok under en litteraturkurs var den helt borta"

En gång för många år sedan var jag på en stor bokhandel i London och köpte där Fruit of the lemon av Andrea Levy. Den var en av alla böcker jag läst som jag verkligen ville läsa med en gång. Trots detta stod den oläst i hyllan till december 2013.


Avdelning: Skönlitteratur Taggar: #Läst 2013 #recension
Kommentera /Visa 1 kommentarer
 

Bok-
presentation:
Why Be Happy When You Could Be Normal?
Författar-
presentation:
Jeanette Winterson

Drottningen av börjor

Jag vill så gärna hinna läsa alla böcker jag vill läsa, men självklart gör jag inte det. Min nuvarande taktik är dessutom riktigt, riktigt dålig.


Taggar: #Läser just nu #listor #läskaos
Kommentera /Visa 3 kommentarer
 

Bok-
presentation:
Den bästa dagen är en dag av törst
Författar-
presentation:
Jessica Kolterjahn
Utg.år: 2013

Bokbloggarnas litteraturpris

Jag är med i juryn som utser årets mottagare av Bokbloggarnas litteraturpris. Innan januari är slut har jag därför några böcker att läsa.


Avdelning: Skönlitteratur Taggar: #bokbloggar #litteraturpris
Kommentera
 

Bok-
presentation:
En halv gul sol
Författar-
presentation:
Chimamanda Ngozi Adichie

En favoritbok blir film del 2

Det är snart dags för den 37e upplagan av Göteborgs Internationella Filmfestival och där visas en film som baseras på en av mina absoluta favoritböcker. I samband med festivalen besöker författaren Chimamanda Ngozi Adichie Göteborg.


Taggar: #Chiwetel Ejiofor #film #Thandie Newton #Göteborgs Internationella Filmfestival
Kommentera /Visa 1 kommentarer
 

Bok-
presentation:
A Long Way Down
Författar-
presentation:
Nick Hornby

En favoritbok blir film

En nyårsafton träffas fyra trasiga figurer på Topper’s Houses tak i London. De är alla där av samma anledning -att ta sitt liv. Istället för att hoppa hittar de en annorlunda gemenskap medan de delar en pizza. De fortsätter att träffas och långsamt, långsamt börjar vi förstå varför de inte såg någon annan utväg än att hoppa från skyskrapans tak den där nyårsnatten.

A long way down av Nick Hornby är en riktigt bra bok som är vansinnigt rolig och väldigt hemsk på samma gång. I den får vi träffa B-kändisen Martin som på ytan har allt, eller i alla fall hade allt, Maureen som offrar allt för sin handikappade son Matty, men som inte orkar mer, JJ, den coola amerikanen och Jess, en ung tjej med rejäla familjeproblem.

Martin hittar en artikeln där det står att det behövs ungefär 90 dagar för någon som vill ta livet av sig att hitta tillbaka till livet och de fyra lovar varandra att ge livet en chans precis så länge. Vill de fortfarande dö när de 90 dagarna har gått är det fritt fram, men tills dess ska de stötta varandra.

Jag älskar sättet som Hornby blandar skämt och allvar. Han låter oss verkligen lära känna självmordskandidaterna och självklart vill jag inte förlora någon av dem. De vill inte heller förlora varandra, men inte alltid leva.  Det här är en av mina absoluta favoritböcker av honom och näst efter High Fidelity det bästa han skrivit. Precis som High Fidelity ska A long way down bli film. Tyvärr är det Pierce Brosnan som ska spela Martin, det känns minst sagt sådär, men det här kan ändå bli en riktig höjdare.

Jag ser alltså mer än gärna filmen, men frågan är om jag inte ska läsa boken en gång till först. Eller så läser jag den efter jag sett filmen. Kanske är det bästa egentligen.


Taggar: #film
Kommentera /Visa 1 kommentarer
 

Äntligen!

Först blev jag lite trött när jag på vårterminens första dag fick veta att jag inte längre skulle ha den ena av mina sexor i engelska längre, utan i svenska. En ny kurs bara sådär och ett nationellt prov om bara några veckor. Sedan började det bubbla i mig av glädje, för hjälp vad kul det är att undervisa i svenska.


Taggar: #läsning #glädje #läraryrket
Kommentera /Visa 1 kommentarer
 

Bok-
presentation:
Mannen utan hjärta
Författar-
presentation:
Åsa Träff
Inbunden
Finns i lager, 284 kr
Pocket
Finns i lager, 69 kr

En trio deckare

I slutet av förra året läste jag i rask takt tre deckare. Det får bli ett gemensamt inlägg om dem.


Avdelning: Spänning Taggar: #deckare #Läst 2013
Kommentera
 

Läsutmaningar 2014

Ett nytt läsår har börjat. Det här är mina läsplaner för 2014.


Taggar: #Boktolvan #läsutmaningar #Bokbloggarutmaningen #Författarfemman
Kommentera /Visa 2 kommentarer
 

Bok-
presentation:
Åren i Paris
Författar-
presentation:
Paula McLain
Utg.år: 2013

En sista sammanställning

Snart ska jag lämna läsåret 2013, men här kommer en sista sammanställning.


Taggar: #Bäst 2013 #Läst 2013 #boklistor
Kommentera /Visa 1 kommentarer
 

Om att utmana sina bekvämlighetszoner

Det där med genrer är lurigt. Egentligen skulle det kanske vara epik, dramatik och lyrik eller varför inte fiktion och fakta. Jag har valt att dela upp de genrer jag läst på ett lite annat sätt.


Taggar: #Läsning #Lässtatistik #Läst 2013
Kommentera /Visa 2 kommentarer
 

Nu tar e-böckerna över

Ett gammalt blogginlägg från 2009 om min skepsis inför e-böcker användes i en universitetskurs och jag insåg hur mycket min inställning till detta smidiga format förändrats. Snart är 50% av de böcker jag läser e-böcker.


Taggar: #Läsning #Lässtatistik #Läst 2013
Kommentera /Visa 7 kommentarer
 

2014 blir ett bättre år

2014 blir ett bättre år

Som helhet har 2013 varit något av ett mediokert år. Jag hoppas och tror på ett bättre 2014. Ett gott nytt år önskar jag er!


Taggar: #Läsning #Lässtatistik #Läst 2013 #Läst 2012
Kommentera
 

Vem var Joss Moody?

På årets näst sista dag läste jag ut en av de vackraste böcker jag läst under hela 2013. Den bubblar strax utanför årets topplista och är skriven av en författare jag gärna återvänder till.


Avdelning: Skönlitteratur Taggar: #Läst 2013 #recension #genus #adoption
Kommentera /Visa 1 kommentarer
 

Män, kvinnor eller både och...

Jag älskar statistik och diagram när det handlar om läsning. Därför kommer jag de närmaste dagarna att presentera en hel del statistik. Jag börjar med den enklaste sammanställningen som handlar om kön.


Taggar: #Läsning #Lässtatistik #Läst 2013
Kommentera /Visa 1 kommentarer
ANNONS

Sök i bloggen

 

Läser just nu

Nyckeln

av Mats Strandberg
Det har gått drygt en månad sedan tragedin i Engelsfors gymnasium...

Kvinnan i svart

av Susan Hill
Arthur Kipps är en ung advokat som har rest norr om London till E...

Inget allvarligt

av Justine Lévy
"Rökning dödar. Visst. Det gör livet också." Louise och Adrien ha...

Favoritböcker

Norwegian wood

av Haruki Murakami
Toru hör en skramlig version av beatleslåten Norweg...

Den allvarsamma leken

av Hjalmar Söderberg
Arvid och Lydia träffas som unga, under en tid då k...

Mina drömmars stad

av Per Anders Fogelström
Året är 1860 då Henning kommer till staden ha...

Den hemliga historien

av Donna Tartt
Den hemliga historien har sålts i över fem miljoner...

Presidentens hustru

av Curtis Sittenfeld
När Alice möter den festglade Charlie faller hon till sin egen fö...

Busters öron

av Maria Ernestam
Eva har i alla år vårdat sina rosor, medveten om att relationer t...

Den dagen kastanjerna slår ut är jag långt härifrån

av Bodil Malmsten
''Tack och lov för Bodil Malmsten! /.../ Nu kommer hennes första ...

Åren i Paris

av Paula McLain
Hadley är 29 när hon möter den åtta år yngre Ernest Hemingway. De...

Sommarljus

av Jón Kalman Stefánsson
Vinnare av det stora isländska litteraturpriset 2005, nominerad t...

Molnfri bombnatt

av Vibeke Olsson
En skildring av tiden kring och under andra världskriget ...

Mannen och pojken

av Tony Parsons
Harry Silver är mannen som har allt: en vacker hustru, en underba...

Okänt offer

av Tana French
När poliskommissarie Cassie Maddox kallas till en mordplats upptä...

Artighetsreglerna

av Amor Towles
Nyårsafton 1937 i New York. På en jazzbar lär Katey och hennes vä...

När gud var en kanin

av Sarah Winman
Den här prisbelönta, bästsäljande romanen berättar historien om e...

Vill läsa

Stadsfjäril : Barcelona noir

av Malin Roca Ahlgren
Barcelona har två världar. En vacker, som turisterna känner och ä...

När kejsaren var gudomlig

av Julie Otsuka
Året är 1942. En kvinna stannar till utanför postkontoret i Berke...

Spring så fort du kan

av Sofia Nordin
"Det var feberns fel att jag hamnade här. I en glänta i skogen, m...

Silverpojken

av Kristina Ohlsson
En mystisk pojke i kortbyxor smyger omkring i snön, men lämnar in...

Min pappa Ann-Christine

av Ester Roxberg
År 2010 kommer 58-årige prästen och trebarnspappan Åke Roxberg ut...

Den blinde mannens trädgård

av Nadeem Aslam
När den unge läkarstudenten Jeo ska ta sig över gränsen till Afgh...

Imorgon är allt som vanligt

av Lina Stoltz
Lillan, eller Lilian som hon egentligen heter, har en mamma som i...

Halvblodsblues

av Esi Edugyan
Vännerna Sid och Chip har 1939 tagit sig från Baltimore till Berl...

Låt vargarna komma

av Carol Rifka Brunt
Låt vargarna komma är en gripande roman om att både finna och för...

Godnattsagor för barn som dricker

av Marjaneh Bakhtiari
Marjaneh Bakhtiari är tillbaka med en lysande roman om människorn...

Något att hålla fast vid

av Alexander Maksik
Under den bländande solen på en grekisk semesterö erbjuder den un...

Steglitsan

av Donna Tartt
En ung pojke i New York City, Theo Decker, överlever mirakulöst e...

Läst 2014

Konsten att ha sjukt låga förväntningar

av Åsa Asptjärn
I en sanslöst uppfriskande debut med lika delar skratt och svärta...

Vårt gemensamma liv

av Anna Schulze
Cecilia är fast besluten av lyckas som reklamare. Ted har bara h...

Why Be Happy When You Could Be Normal?

av Jeanette Winterson
Presents the story of an adopted child, and the thwarted giantess...

Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Chefredaktör: Hanna Modigh Glansholm (tjänstledig)
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.LittMag 2.15.7.onlyNewEditons