Recension av Bättre än världens bästa bok, Jonas Karner: Ingenting är omöjligt i fantasin - LitteraturMagazinet

 LitteraturMagazinet recenserar 
Ingenting är omöjligt i fantasin
Foto: Lennart Sjöberg

LitteraturMagazinets recension av Bättre än världens bästa bok, Jonas Karner

Ingenting är omöjligt i fantasin

Det är något speciellt med böcker som gör att läsaren verkligen bjuds in i en ny värld och välkomnas där"
Betyg: 3 Betyg: 3 Betyg: 3 Betyg: 3 Betyg: 3
Bok-
presentation:
Bättre än världens bästa bok
Författar-
presentation:
Jonas Karner

Marc Eastmond (text) och Jonas Karner (illustration) är båda verksamma i Göteborg och debuterar nu tillsammans med den rimmade bilderboken ”Bättre än världens bästa bok”, en bok om fantasins kraft som tar med läsarna på ett fartfyllt äventyr.

Loppan vill att pappa ska berätta en godnattsaga innan hon ska somna. Men hon vill inte att han ska läsa någon bok, hon vet ju redan hur alla slutar. Istället ber hon honom att själv hitta på en saga. Och äntligen får Loppan höra om ett riktigt, riktigt fantastiskt äventyr…

Snarare än ett mästerverk av text och bild i symbios är ”Bättre än världens bästa bok” faktiskt lite tvärtom. Den är småknarrig och krånglig och rimmen flyter inte alldeles enkelt ur den högläsande munnen. Det den däremot gör är att inspirera och välkomna. Både barn och medläsande vuxen får i ”Bättre än världens bästa bok” ta del av en rolig lek med ord, och en tankeväckande lek med verklighet. Och det är denna lek med verkligheten, denna uppmuntran att använda den egna fantasin istället för att förlita sig på böckernas värld, som gör boken så bra.

Det är något speciellt med böcker som gör att läsaren verkligen bjuds in i en ny värld och välkomnas där. ”Bättre än världens bästa bok” kan stå lutad mot sängbordet och tyckas enkel att glömma bort. Men sen träffar det svaga ljuset från nattlampans sken precis rätt och boken lyses upp och blir ofrånkomlig. En prinskrona, en krok istället för hand, trollkarlsstjärnor och en diamant skymtar och lockar. Eastmond och Karner jobbar ständigt med just detta, att bjuda in läsaren. Boken är till och med tillägnad till just ”dig”.

Det är alltså inte berättelsen i sig som tilltalar med ”Bättre än världens bästa bok”. Det är inte utförandet som glänser. Det är allt det andra som skiner, den bakomliggande tanken. Vi vet ju redan att böckernas värld nästintill är oändlig, men Eastmond och Karner påminner oss om att det är vår fantasi som skapar böckerna, och att fantasin faktiskt inte har någon begränsning alls.

Eastmond och Karner belyser möjligheterna som finns vid sagoberättande och nattande, de där som ofta dolts bakom en vardagsrutin och föräldrar med blytunga ögonlock. Det är enkelt att alltid läsa samma bok, eller kanske till och med ge barnet en surfplatta att roa sig med en stund. Eastmond och Karner uppmuntrar oss att, efter att vi läst ”Bättre än världens bästa bok”, utmana vanorna och skapa en egen berättelse. De utmanar oss att, åtminstone då och då, ge plats åt vår fantasi.

”Bättre än världens bästa bok” är en uppmuntran till både barn och vuxen att skapa någonting tillsammans. Det är en bok till ”dig”, direkt riktad till både barn och medläsande vuxen.

Profil: Anna Bjurström

Mottagen: 22 mars 2017

 
litteraturmagazinet.article_482986.comments

Anmäl textfel

ANNONS

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Recensioner barnböcker

Högt tempo i Elsie Petréns nya deckare

Recension: Döden i Skuggmyra av Elsie Petrén

Rolig anarkism för barn

Recension: Vår megastora fuskbyggda trädkoja med 65 våningar av Andy Griffiths

Sympatiskt om barndomens känslor

Recension: Bruno 3000. Klubben av Åsa Anderberg Strollo

Ingenting är omöjligt i fantasin

Recension: Bättre än världens bästa bok av Jonas Karner

Poetiskt om växande

Recension: Det börjar med ett frö av Laura Knowles

Bort, hem och tillbaka igen

Recension: Tidsmaskinen av Nils Andersson

När livet återvänder

Recension: Huset som vaknade av Martin Widmark

”Då drömmer jag en dröm och så försvinner jag”

Recension: Allt är precis som vanligt av Kristina Murray-Brodin

Ninna får ett syskon

Recension: Ninna och syskongrodden av Matilda Ruta

”Det är väl klart att du måste ha kalas”

Recension: Min bästa väns kalas av Kristina Murray-Brodin

En bok om en hjulande mormor

Recension: Tant Vildas magi av Emma Holmgren

Vardagsrealistisk skildring av den där veckan innan barnbidraget

Recension: Veckan före barnbidraget av Elin Johansson

En stilfull lektion i empati

Recension: Veckan före barnbidraget av Elin Johansson

En flod som leder både till drömmar och verklighet

Recension: En flod av Marc Martin

En talande bok utan ord

Recension: Simbassängen av Ji Hyeon Lee

En saga om schizofreni

Recension: Flickan, mamman och demonerna av Suzanne Osten

Barnfantasy med syskonkärlek i fokus

Recension: Nyckeln till Hinsides av Albin Alvtegen

Härlig fantasy för barn som briljerar med både enkelhet och gråskalor

Recension: I monstrens rike: De förhäxade barnen av Johanna Strömqvist

Könstillhörighet som ämne i två nya böcker för unga

Recension: Om jag var din tjej och George av Meredith Russo och Alex Gino

I Guds sköna värld

Recension: Leta och peka Bibeln av Julia Stone

Ett gosigt monster att ta till sitt hjärta

Recension: Monstret i natten av Mats Strandberg

En vingklippt historia

Recension: Fåglarna och vi av Joar Tiberg

Världar och folk som möts, i skogen och i staden

Recension: Hallahem - Sveket vid sjön av Susanne Trydal

Monsterskolan i serieformat övertygar inte

Recension: Välkommen till Skogsbingelskolan av Mårten Melin

Zkräck, zpänning, zombier

Recension: Zombiefeber av Kristina Ohlsson

Händelserik berättelse om äventyr och uppfinningar

Recension: Mino och Micke - Mörka bergens hemlighet av Kjell Thorsson

Charmigt om sökandet efter en cool morbror

Recension: Noa får en liten morbror av Louella Bergman

Fantasifull men medioker barnboksdebut

Recension: Odjuret vaknar av Ola Lindholm

Ensamt monster söker vän!

Recension: Det ensamma monstret av Chris Judge

Feminism i populärversion

Recension: Feminism pågår av Elin Lindell
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Chefredaktör: Hanna Modigh Glansholm (tjänstledig)
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.LittMag 2.15.7.onlyNewEditons