"Jag är förvånad över reaktionen från Egmont" - LitteraturMagazinet

 LitteraturMagazinet Debatt 

Slutreplik: Debatten om serier i skolan

"Jag är förvånad över reaktionen från Egmont"

Mitt debattinlägg kring serier i skolan har väckt reaktioner. Det som förvånar mig är att jag får en replik från just Jonas Lidheimer på Egmont. Det är ju trots allt skolan och lärarna som får mest däng i debattinlägget. Var är de kränkta pedagogerna?

I mitt debattinlägg skriver jag att Egmont utan tvekan följer alla regler. Jag tar upp deras hemsida och kallar den ambitiös. Men jag skriver framförallt om att man från skolans sida inte kan låta sig nöja med enbart detta material, hur bra det än är. Att tolka det som att jag skulle ha någonting emot serier som ges ut av Egmont blir bara löjligt. Jag vidhåller att ett krav man kan ställa på skolan är att den ska vända sig till fler aktörer och presentera ett brett utbud för eleverna – oavsett om det gäller ämne, genre eller arbetssätt.

Min huvudpoäng är att skolan inte får glömma att behandla serier i svenskundervisningen på samma sätt som exempelvis romaner och nyhetstexter – nämligen obundet, nyanserat och kritiskt

Det breda utbud, som skolan presenterar för elever, kunde absolut innehålla mer serier – och det FINNS material om man anstränger sig en smula. Jag slår ännu en gång ett slag för bildlärarkollegan samt adderar världens bästa resurs SKOLBIBLIOTEKARIEN! Hen har både materialet, informationssökningskompetensen och källkritikskunskaperna. Så sätt igång nu. Ta in serierna i undervisningen!

Det är bra att Egmont reagerar men var är de lärare som jobbar med ett differentierat serieutbud i sina klassrum? Var är de förbannade rektorerna som driver en skolverksamhet som genomsyras av saklighet och allsidighet i alla genrer? Jag skulle älska att få bli motbevisad i det här fallet.


Läs även:


Profil: Elin Lucassi

26 februari 2014
 

Anmäl textfel

Kommentar av Melinda Galaczy

De finns. Skulle man kunna tänka sig att lärare är trötta på att överbevisa diverse debattörer i olika skolfrågor?

Jag håller med dig på princip samtliga punkter. Ett problem, ett enormt problem i sammanhanget, är dock att väldigt få rektorer ger sina lärare möjlighet till ämnesspecifik fortbildning, svenskämnet i detta fall.

Konstruktivt hade också varit om man till exempel i Litteraturmagazinet kunde delge goda exempel på hur man använder serie(-romaner i mitt fall)i sin undervisning. För det är nog det som behövs om vi ska få fler att se fördelarna. Läs The Walking Dead (handledning finns). Läs Maus, Persepolis, Lou!, Game of Thrones, Röde Orm. Listan är lång. För lång om man inte har kännedom om var man ska börja.

28 februari 2014
Kommentar av Elin

Samt ser till att ha skolbibliotekarier på plats! Då har man en person som faktiskt har i uppdrag att hålla ett uppdaterat bestånd kopplat till läroplanen, som kan samarbeta med pedagogerna.

LItteraturmagazinet kan absolut tipsa om bra serier . Det är faktiskt en av de genrer vi jobbar mest med (klicka på serie-avdelningen här ovanför).

Och TACK för det fantastiska arbete bla du gör för att koppla serierna till kursmålen.

28 februari 2014
Kommentar av Elin

Gällande tex Persepolis finns en grym handledning, som är tänkt till filmen men funkar bra även till boken, att hämta på Svenska Filminstitutet. DIn egen handledning till Walking Dead är också fantastisk (och fri).

Men som du skriver, det gäller att veta var man ska leta. Och som jag skriver, skolbiblioteket vet.

28 februari 2014
Skriv svar
litteraturmagazinet.article_220453.comments

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet recenserar

En kärlekshistoria på flykt

Recension: Exit väst av Mohsin Hamid

Litterär vinst på ekonomisk förlust

Recension: Jag har inte råd : Sorrow nr 5 av Marcus Stenberg

Lättläst x 4

Recension: Zenobia av Morten Dürr

Vackert om ett mörkt förflutet

Recension: Vid glömskans rand av Sergej Lebedev

Underbara bilder i mystisk skola

Recension: Mystiska skolan. Spöksången av Katarina Genar
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB