"Serier borde ta mer plats i skolan" - LitteraturMagazinet

 LitteraturMagazinet Debatt 
"Serier borde ta mer plats i skolan"
Foto: Egmont

Replik: Egmont bemöter kritiken

"Serier borde ta mer plats i skolan"

Elin Lucassi varnar, i en debattartikel i LitteraturMagazinet, lärare för att använda Egmonts utbildningsmaterial som baseras på serier.  Elin Lucassi lanserar sin egen modell och tycker uppenbarligen att det viktigaste är VAD man läser, inte ATT man läser. För varför ska man annars utesluta den möjlighet som Egmont idag erbjuder skolor med att använda serier i undervisningen? Det undrar Jonas Lidheimer, ansvarig för Egmonts satsning "Serier i undervisningen".

Det är glädjande att Elin Lucassi, i sin debattartikel i LitteraturMagazinet den 17 februari 2014, drar en lans för att använda serier i skolan. Däremot verkar Lucassi ha någonting emot just de serier som ges ut av Egmont. I hennes debattartikel varvas svepande argument, där Egmont liknas vid både Coca Cola och Swedish Match, och Lucassi menar att Egmonts utbildningssatsning riskerar att bli ett ”Kalle Anka-projekt”.

Vi avstår från att bemöta dessa fyndiga formuleringar och försöker istället bena ut vad Lucassis kritik mot Egmonts projekt "Serier i undervisningen" egentligen består av.

Argumentationen går i huvudsak ut på att Egmont skulle pracka på lärare att använda Kalle Anka i skolan i syfte att tjäna så mycket pengar som möjligt. Det hade räckt om Elin Lucassi hade ansträngt sig bara en aning mer för att ta reda på syftet med Egmonts skolsatsning. Då hade hon förstått att "Serier i undervisningen" handlar om att slå ett slag för hela seriegenren och visa på den potential det finns i att använda serier som ett pedagogiskt material för att öka läslusten bland eleverna.

Med "Serier i undervisningen" vill vi erbjuda en bred plattform med pedagogiska verktyg (som har utvecklats av lärare) till alla skolor som är intresserade av att arbeta med serier i klassrummet. Vi har sedan starten varit tydliga med att det material som finns idag ska kompletteras med fler lärarhandledningar, kopplade till serier av olika slag, och för olika årskurser. Vi är dessutom öppna för att tillgängliggöra material från andra förlag.

Att avfärda vår satsning BARA för att vi är en kommersiell aktör handlar antingen om ett medvetet debattgrepp eller om ren okunskap. Vi har aldrig försökt dölja att Egmont är avsändare för detta projekt. Att ta betalt för seriematerialet är nödvändigt för att kunna fortsätta investera i nytt handledningsmaterial och priset vi tar täcker endast en del av våra kostnader för tryck och distribution. För att göra tröskeln så låg som möjligt har vi dessutom inledningsvis skickat ut hela klassuppsättningar med gratis seriealbum till över 100 intresserade skolor.

Lucassi lanserar sin egen modell och föreslår att istället för att använda Egmonts material så ska lärarna själva skapa ett undervisningsupplägg med uppbackning av bildlärare. Ambitionen är god men problemet är att ett sådant upplägg varken leder till en ökad användning av serier i skolan, eller för den delen, främjar ett bredare serieutbud. Utan snarare tvärtom. Så länge det enbart hänger på enskilda lärare, oftast serieentusiaster, att på eget bevåg undervisa med hjälp av serier, ja då lär serierna fortsätta att lysa med sin frånvaro i klassrummen.

Det är också därför vi har skapat en modell där lärarna erbjuds professionella handledningar som de kan luta sig mot och använda direkt i sin undervisning. En modell som är anpassad för alla intresserade lärare, oavsett förkunskaper.

Vi gör denna satsning som en långsiktig investering i serieformatet. Men först och främst gör vi det för att bidra till att öka läslusten bland skolbarn. Med ökad läslust följer fler läsare. Av både böcker, serier och tidningar.

Det är något som gagnar alla förlag, författare och kreatörer. Och inte minst samhället i stort.

Elin Lucassi, du är varmt välkommen att höra av dig till oss för att diskutera användning av serier i undervisningen. Kanske vill du till och med följa med och hälsa på i en skola, prata med de lärare och inte minst de elever som funnit stor användning och glädje av vårt undervisningsmaterial? Vi delar ju uppenbarligen åsikten att serier borde ta större plats i skolan.

Jonas Lidheimer, ansvarig för "Serier i undervisningen" på Egmont


Läs även:


26 februari 2014
 

Anmäl textfel

litteraturmagazinet.article_220434.comments
 Om debattören 

Jonas Lidheimer är ansvarig för Egmonts satsning "Serier i undervisningen".

Så här skriver Egmont på webbplasten där projektet presenteras: "Syftet med detta initiativ är att främja användningen av serier som pedagogiskt verktyg i den svenska skolundervisningen. Med ett högkvalitativt, skolanpassat och lättillgängligt undervisningsmaterial vill Egmont underlätta för de skolor, lärare och pedagoger som vill arbeta med serier som läromedel."

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet recenserar

En kärlekshistoria på flykt

Recension: Exit väst av Mohsin Hamid

Litterär vinst på ekonomisk förlust

Recension: Jag har inte råd : Sorrow nr 5 av Marcus Stenberg

Lättläst x 4

Recension: Zenobia av Morten Dürr

Vackert om ett mörkt förflutet

Recension: Vid glömskans rand av Sergej Lebedev

Underbara bilder i mystisk skola

Recension: Mystiska skolan. Spöksången av Katarina Genar
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB