![]() Käket & Moralen: Teatersällskapet Proteus/Mercurius från studentteater till länsteater - Häftad
Finns i lager,
100 kr
|
Käket & Moralen: Teatersällskapet Proteus/Mercurius från studentteater till länsteater
Av Sara Granath
Bok- presentation: |
Käket & Moralen: Teatersällskapet Proteus/Mercurius från studentteater till länsteater |
Författar- presentation: |
Sara Granath |
Häftad
Finns i lager,
100 kr
|
Den franske sociologen Pierre Bourdieu använder begreppet kulturfält för att karaktärisera arenan, där aktörer och institutioner slåss om den korrekta definitionen av, i detta fall, bra teater. Sara Granaths främsta mål är att hitta och sammanställa de olika faktorer som bidrar till den förändrade legitimiteten för Proteus/Mercurius inom den svenska teaterfältetet. Genom att placera sig själv inom detta område, försöker hon studera hur Proteus/Mercurius bana skiljer sig i förhållande till andra teatergrupper som utgör den fria teaterrörelsen från mitten av sextiotalet och framåt.
Proteus/Mercurius skilde sig från många andra grupper vid denna tidpunkt då vänsterorienterade politiska grupper var vanliga. De hade också en klart definierad ledare och regissör, när lagarbete var ordet för dagen. När andra grupper skrev sina egna pjäser, specialiserade sig Proteus/Mercurius på klassiker som Shakespeare, Marivaux, Strindberg, Holberg och så vidare. Det verkar vara en fråga om timing - Proteus/Mercurius var aldrig i mittfåran av teatergrupper. Men på avstånd framträder flera likheter mellan Proteus/Mercurius och andra grupper. En av anledningarna till Proteus/Mercurius förändrade legitimitet tycks vara att olika typer av symboliskt kapital såsom utbildning och sociala relationer visade sig vara värdefulla vid olika tidpunkter.
När grupperna, tack vare generösa statliga bidrag, svämmade över på marknaden, blev faktorer såsom statligt utbildade skådespelare viktigare. Och även om Proteus/Mercurius lyckades utgöra grunden för en ny regional teater, blev traditionen att använda amatörer eller studenter som skådespelare i produktioner en alltmer negativ faktor. Sara Granath konstaterar dock att Proteus/Mercurius, under alla år, ändå behöll sitt ursprungliga mål att interagera med publiken på nya och annorlunda sätt, ofta på platser som normalt inte används för teater. Den mest uppskattade delen av gruppens arbete var alltid utomhusföreställningar på sommaren, vilket nådde målgrupper utanför den vanliga gruppen av teaterbesökarna. Detsamma gällde för föreställningar för särskilda grupper, såsom improvisationer med sjuksköterskor och Nalle Puh för mentalt handikappade barn. Även om Proteus/Mercurius inte nådde varaktig berömmelse inom området, mötte gruppen en hel del mycket uppskattande publik.
Utgåvor
Sara Granaths akademiska avhandling syftar till att studera utvecklingen av en fri teatergrupp i södra Sverige. Denna grupp, som här kallas Proteus/Mercurius, började som en resande teatersällskap med amatörer, och härrör från Lunds studentteater 1985, och fastställdes slutligen som regional teater i Skaraborgs län 1988. Gruppens ledare Ulf Gran blev chef för den nya teatern.
Bok: 163167
Anmäl textfel