”Jag kastar ut det jag skriver villkorslöst" - Intervju - LitteraturMagazinet

 Intervju 
”Jag kastar ut det jag skriver villkorslöst"
Foto: Hanna Modigh Glansholm
Bok-
presentation:
Mamman och havet
Författar-
presentation:
Sara Stridsberg
Medealand och andra pjäser
Sara Stridsberg
Inbunden
260 kr
Drömfakulteten: - tillägg till sexualteorin
Sara Stridsberg
Pocket
73 kr
Darling River
Sara Stridsberg
Pocket
66 kr

Sara Stridsberg ger ut sin första barnbok

”Jag kastar ut det jag skriver villkorslöst"

Mellan manuskrivandet för teatern och arbetet med romanen om mentalsjukhuset Beckomberga har Sara Stridsberg börjat skriva barnböcker.
Den första,”Mamman och havet”, kommer i dagarna och "Pappan och stjärnan" nästa år.
– Barn har inte samma gräns mellan fantasi och verklighet som vuxna, säger hon.

Små barn vill ständigt vara i sina föräldrars närhet. Samtidigt känner de flesta föräldrar ibland ett sug efter lite egen tid, lite frihet.
Om detta handlar Sara Stridsbergs första barnbok, ”Mamman och havet” som kommer ut i dagarna.

– Det brukar ju sägas att barn är väldigt konservativa. Helst vill de att föräldrarna ska sluta jobba och vara hemma hela tiden och aldrig läsa tidningen och bara vara med sina barn, säger Sara Stridsberg som själv har två barn i förskoleåldern.

Mamman i ”Mamman och havet” vill läsa tidningen i fred och rymmer från sina två badkarsbadande barn genom att dyka ner i toaletten och försvinna genom avloppssystemet. Det äldsta barnet ger sig genast av för att leta rätt på henne. Det blir ett äventyr via rörledningar och reningsverk.
– När jag skriver ser jag en slags bilder framför mig, ganska fragmentariska, som skärvor från en trasig spegel, säger Sara Stridsberg.

Sagan om mamman som rymmer hittade hon på för flera år sedan när hon badade badkar med äldsta sonen, i dag 6 år.
– Vi badade jämt när han var liten. Jag tycker inte att det är så roligt att leka men jag är ganska bra på att berätta sagor, säger Sara Stridsberg.

Sagan om mamman som rymmer berättades om och om igen i badkaret och fick nya detaljer för varje gång. Mamman ”fick mer och mer bajs i håret” som Sara Stridsberg uttrycker det. Sonen tyckte att det var hysteriskt roligt.
– Det är någonting med bajs som barn älskar under en särskild tid.

En dag fick hon lust att skriva ner sagan. Men den nedtecknade texten blev inte riktigt så kletig och jordisk som det berättade originalet.
– Jag gjorde den mer finstämd, säger Sara Stridsberg och visar ett utdrag ur boken med illustatören Anna-Clara Tidholms lite drömska bilder.

Det absoluta dödsvillkoret är inskrivet i det, att vi inte för alltid kan hålla fast den vi älskar"

– Det var förlaget som föreslog att hon skulle göra bilderna. Jag är glad att det blev just hon! Det finns en melankoli i hennes bilder som är underbar, säger Sara Stridsberg.
– Jag blev rörd och tagen när jag fick se vad hon hade gjort. Det finns en fullständig hjälplöshet i barnen samtidigt som de är viljestarka och fria.

Enligt Sara Stridsberg är konflikten mellan barnets närhetslängtan och den vuxnes frihetstörst både olöslig och evig – och båda sidor ryms också inom oss alla.
– Det absoluta dödsvillkoret är inskrivet i det, att vi inte för alltid kan hålla fast den vi älskar, säger hon.

Trots det stillsamt sorgliga upplägget slutar ”Mamman och havet” lyckligt ur barnets perspektiv. Mamman återfinns med sin tidning på en söderhavsö och hon lovar i slutändan att aldrig mer läsa några tidningar.
– Barnböcker måste väl sluta lyckligt? säger Sara Stridsberg som redan har skrivit en andra barnbok som heter ”Pappan och stjärnan” och som utkommer nästa år – även den illustrerad av Anna-Clara Tidholm.

Vad är största skillnaden mellan att skriva för vuxna och för barn tycker du?
– Barnens värld är mycket mer öppen och de har inte samma gräns mellan fantasi och verklighet som vuxna. När du skriver för vuxna måste du hela tidenförhålla dig till kravet på realism och trovärdighet och sedan överskrida dessa krav. Det är roligt att det inte finns samma motstånd mot det gränsöverskridande när du skriver för barn, säger Sara Stridsberg.

Hon – som även skrivit mycket för teatern bland annat ”Valerie Jean Solanas ska bli president i Amerika” och ”Medealand” för Dramaten – ser också likheter mellan arbetet med en bilderbok och manusskrivandet. Någon annan är med och påverkar slutresultatet, en regissör, en illustratör. Och författaren måste släppa kontrollen.
– Skriver man en roman kan man på ett annat sätt ha fullständig kontroll själv, säger hon.

Är du nervös för hur ”Mamman och havet” ska tas emot?
– Nej, jag tänker inte så mycket på det. Jag tycker mest att det ska bli roligt att visa mina barn den.
– Jag tänker sällan på publiken. Jag kan fortfarande bli förvånad om jag ser en av mina böcker hemma hos någon. Jag kastar ut det jag skriver villkorslöst, det är lite som att skicka flaskpost. Man vet inte vem som tar emot den, säger hon. 


Profil: Hanna Modigh Glansholm

17 augusti 2012
 

Anmäl textfel

 Sara skriver om Beckomberga 

Parallellt med barnböckerna och manusskrivandet jobbar Sara Stridsberg med en vuxenroman om mentalsjukhuset Beckomberga som öppnade sin första avdelning 1932 och lades ner 1995.

I sitt sommarprogram i P1 sommaren 2011 läste Sara Stridsberg ett utdrag ur den kommande boken och berättade att hennes egen pappa varit intagen på mentalsjukhuset under en tid. Hon beskriver boken som "en vuxenroman med en självbiografisk skärva". 

Mer än så vill hon inte säga så länge boken inte är färdig.

Utgivningen är planerad till september 2013.

 Författarporträtt 

Sara Stridsberg

Hon debuterade 2004 med boken "Happy Sally", en fantasi om simmardrottningen Sally Bauer. Två år senare kom "Drömfakulteten" som blev Augustnominerad och som Sara Stridsberg vann Nordiska Rådets litteraturpris för. Hon har dessutom Augustnominerad för "Darling river" (2010) och vunnit tidningen VI:s litteraturpris för sitt författarskap.

Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Recensioner barnböcker

Betydligt mer än ännu en bilderbok om döden

Recension: Den långa resan av Sofia Hedman

Isol visar ingen nåd

Recension: Hur ska det gå för Toribio? av Isol

Fin realism för små och lite större

Recension: Var bor djuren? - Var, hur, varför? av Anne Möller

Lagom rolig berättelse med störande inslag

Recension: Wade Bradford av Dinosaurien på 13:e våningen

Krakel Spektakel och många andra

Recension: Dinkeli dunkeli doja : rim och ramsor av Lennart Hellsing av Lennart Hellsing

Godnattsaga med pedagogiska inslag

Recension: Tuff tuff tut tut av Emma Garcia

Fin historia med tunga ämnen

Recension: Fjädrar av Jacqueline Woodson

Mix hjälper till

Recension: Mix bygger av Malin Lilja

”Vi leker att du är en bebis.”

Recension: Allan och Mike: Vi leker att jag är din pappa av Tora von Platen

Pi och Sally bygger en isracer

Recension: Pi och Powerbollarna : Vinterracet av Karolina Kjellberg

Vad finns i parken?

Recension: Titta parken! av Åsa Mendel-Hartvig

Vackert rymdepos för barn

Recension: Till Vial : 8400 dagar kvar av Henrik Ståhl

Härligt rymdäventyr

Recension: Rymdpiloterna och kapten Zenoks onda önskan av Magnus Ljunggren

En sömnig promenad genom staden

Recension: Om kvällen av Akiko Miyakoshi

En dag på förskolan

Recension: Allan och Mike: Vi leker att jag är din pappa av Tora von Platen

Mysig skräck för nybörjarläsare

Recension: Mystiska skolan. Charlie, Charlie, är du där? av Katarina Genar

Jakten på botemedel

Recension: Ylvania. De stulna skuggornas tid av Ylva Hällen

Underbar historia om människor och böcker

Recension: Flickan som ville rädda böckerna av Klaus Hagerup

Ett färgsprakande överraskningskalas

Recension: Grattis, Svea Fors! av Ebba Berg

Lyckan att vara ett bokbarn

Recension: Bokbarnet av Sam Winston

Lagom spännande sommarlovsbok

Recension: Balthasar Bruns detektivbyrå. Mysteriet med den försvunna katten av I. V. Steinman

Siri, vanlig men ovanlig

Recension: Siri, rymlingen och smugglargropen av Katarina de Verdier

Finstämt om drömmarnas kraft

Recension: När vi blundar av Lotta Olsson

Bland ilska och andra känslor

Recension: Varför är mamman arg? av Kristina Murray-Brodin

Färgglada fakta

Recension: På jobbet : Byggaren av Ando Twin

Spänning och humor i klassiskt fantasyäventyr

Recension: Mörkret över Aerwiar : Wingfeather Bok ett av Andrew Peterson

Bullbak, en barn- och vuxensak!

Recension: Vi bakar bullar av Sarah Vegna

Portalfantasy på hal is

Recension: Isporten. Mörkt vatten av Jonna Berggren

Tomten och hans renar på vers

Recension: Natten före julafton av Clement C Moore

Kärleksförklaring till det lilla barnet

Recension: Aldrig har jag sett av Lena Sjöberg
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB