”Jag kastar ut det jag skriver villkorslöst" - Intervju - LitteraturMagazinet

 Intervju 
”Jag kastar ut det jag skriver villkorslöst"
Foto: Hanna Modigh Glansholm
Bok-
presentation:
Mamman och havet
Författar-
presentation:
Sara Stridsberg
Medealand och andra pjäser
Sara Stridsberg
Inbunden
260 kr
Drömfakulteten: - tillägg till sexualteorin
Sara Stridsberg
Pocket
73 kr
Darling River
Sara Stridsberg
Pocket
66 kr

Sara Stridsberg ger ut sin första barnbok

”Jag kastar ut det jag skriver villkorslöst"

Mellan manuskrivandet för teatern och arbetet med romanen om mentalsjukhuset Beckomberga har Sara Stridsberg börjat skriva barnböcker.
Den första,”Mamman och havet”, kommer i dagarna och "Pappan och stjärnan" nästa år.
– Barn har inte samma gräns mellan fantasi och verklighet som vuxna, säger hon.

Små barn vill ständigt vara i sina föräldrars närhet. Samtidigt känner de flesta föräldrar ibland ett sug efter lite egen tid, lite frihet.
Om detta handlar Sara Stridsbergs första barnbok, ”Mamman och havet” som kommer ut i dagarna.

– Det brukar ju sägas att barn är väldigt konservativa. Helst vill de att föräldrarna ska sluta jobba och vara hemma hela tiden och aldrig läsa tidningen och bara vara med sina barn, säger Sara Stridsberg som själv har två barn i förskoleåldern.

Mamman i ”Mamman och havet” vill läsa tidningen i fred och rymmer från sina två badkarsbadande barn genom att dyka ner i toaletten och försvinna genom avloppssystemet. Det äldsta barnet ger sig genast av för att leta rätt på henne. Det blir ett äventyr via rörledningar och reningsverk.
– När jag skriver ser jag en slags bilder framför mig, ganska fragmentariska, som skärvor från en trasig spegel, säger Sara Stridsberg.

Sagan om mamman som rymmer hittade hon på för flera år sedan när hon badade badkar med äldsta sonen, i dag 6 år.
– Vi badade jämt när han var liten. Jag tycker inte att det är så roligt att leka men jag är ganska bra på att berätta sagor, säger Sara Stridsberg.

Sagan om mamman som rymmer berättades om och om igen i badkaret och fick nya detaljer för varje gång. Mamman ”fick mer och mer bajs i håret” som Sara Stridsberg uttrycker det. Sonen tyckte att det var hysteriskt roligt.
– Det är någonting med bajs som barn älskar under en särskild tid.

En dag fick hon lust att skriva ner sagan. Men den nedtecknade texten blev inte riktigt så kletig och jordisk som det berättade originalet.
– Jag gjorde den mer finstämd, säger Sara Stridsberg och visar ett utdrag ur boken med illustatören Anna-Clara Tidholms lite drömska bilder.

Det absoluta dödsvillkoret är inskrivet i det, att vi inte för alltid kan hålla fast den vi älskar"

– Det var förlaget som föreslog att hon skulle göra bilderna. Jag är glad att det blev just hon! Det finns en melankoli i hennes bilder som är underbar, säger Sara Stridsberg.
– Jag blev rörd och tagen när jag fick se vad hon hade gjort. Det finns en fullständig hjälplöshet i barnen samtidigt som de är viljestarka och fria.

Enligt Sara Stridsberg är konflikten mellan barnets närhetslängtan och den vuxnes frihetstörst både olöslig och evig – och båda sidor ryms också inom oss alla.
– Det absoluta dödsvillkoret är inskrivet i det, att vi inte för alltid kan hålla fast den vi älskar, säger hon.

Trots det stillsamt sorgliga upplägget slutar ”Mamman och havet” lyckligt ur barnets perspektiv. Mamman återfinns med sin tidning på en söderhavsö och hon lovar i slutändan att aldrig mer läsa några tidningar.
– Barnböcker måste väl sluta lyckligt? säger Sara Stridsberg som redan har skrivit en andra barnbok som heter ”Pappan och stjärnan” och som utkommer nästa år – även den illustrerad av Anna-Clara Tidholm.

Vad är största skillnaden mellan att skriva för vuxna och för barn tycker du?
– Barnens värld är mycket mer öppen och de har inte samma gräns mellan fantasi och verklighet som vuxna. När du skriver för vuxna måste du hela tidenförhålla dig till kravet på realism och trovärdighet och sedan överskrida dessa krav. Det är roligt att det inte finns samma motstånd mot det gränsöverskridande när du skriver för barn, säger Sara Stridsberg.

Hon – som även skrivit mycket för teatern bland annat ”Valerie Jean Solanas ska bli president i Amerika” och ”Medealand” för Dramaten – ser också likheter mellan arbetet med en bilderbok och manusskrivandet. Någon annan är med och påverkar slutresultatet, en regissör, en illustratör. Och författaren måste släppa kontrollen.
– Skriver man en roman kan man på ett annat sätt ha fullständig kontroll själv, säger hon.

Är du nervös för hur ”Mamman och havet” ska tas emot?
– Nej, jag tänker inte så mycket på det. Jag tycker mest att det ska bli roligt att visa mina barn den.
– Jag tänker sällan på publiken. Jag kan fortfarande bli förvånad om jag ser en av mina böcker hemma hos någon. Jag kastar ut det jag skriver villkorslöst, det är lite som att skicka flaskpost. Man vet inte vem som tar emot den, säger hon. 


Profil: Hanna Modigh Glansholm

17 augusti 2012
 

Anmäl textfel

Kommentar av Niklas

Fint Sara! Ibland tänker jag "varför är man vuxen". Vuxenlivet är bara jobba, sova, dö. Men sedan tänkte jag att de vuxna behövs för att barnen ska kunna vara barn. Det är min tröst i ekorrhjulet som är livet. Kom att tänka på det nu.

5 februari 2013
litteraturmagazinet.article_140815.comments
 Sara skriver om Beckomberga 

Parallellt med barnböckerna och manusskrivandet jobbar Sara Stridsberg med en vuxenroman om mentalsjukhuset Beckomberga som öppnade sin första avdelning 1932 och lades ner 1995.

I sitt sommarprogram i P1 sommaren 2011 läste Sara Stridsberg ett utdrag ur den kommande boken och berättade att hennes egen pappa varit intagen på mentalsjukhuset under en tid. Hon beskriver boken som "en vuxenroman med en självbiografisk skärva". 

Mer än så vill hon inte säga så länge boken inte är färdig.

Utgivningen är planerad till september 2013.

 Författarporträtt 

Sara Stridsberg

Hon debuterade 2004 med boken "Happy Sally", en fantasi om simmardrottningen Sally Bauer. Två år senare kom "Drömfakulteten" som blev Augustnominerad och som Sara Stridsberg vann Nordiska Rådets litteraturpris för. Hon har dessutom Augustnominerad för "Darling river" (2010) och vunnit tidningen VI:s litteraturpris för sitt författarskap.

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Recensioner barnböcker

Lättläst x 4

Recension: Zenobia av Morten Dürr

Underbara bilder i mystisk skola

Recension: Mystiska skolan. Spöksången av Katarina Genar

Mamma fyller år

Recension: Konrad och kalaset av Åsa Mendel-Hartvig

Trubbel i sagoskogen

Recension: Sagan om den underbara familjen Kanin och Farbror Elände av Jonna Björnstjerna

Vänder inte kappan efter vinden

Recension: Ellen, dellen- av Maria Gripe

Smart och dramatiskt i Asptjärns nya bok

Recension: Wursten och veganen av Åsa Asptjärn

Interaktiv bilderbok med fordon

Recension: Hitta olikheterna : Snabba fordon av Violet Peto

Tidlös vänskapsskildring

Recension: Nattpappan av Maria Gripe

Talmannens hämnd

Recension: Talmannens hämnd av Martin Widmark , Petter Lidbeck

Försynt om utanförskap

Recension: Sahar som inte syns av Anna Platt

Tragikomiskt och skruvat

Recension: Tvillingarna Thornthwaites olycksaliga återkomst av Gareth P. Jones

Somrig rysare att avnjuta med glass en solig dag på stranden

Recension: Fyr 137 av Ingelin Angerborn

En oerhört fin spökhistoria om vänskap

Recension: Spökflickan av Katarina Genar

Högt tempo i Elsie Petréns nya deckare

Recension: Döden i Skuggmyra av Elsie Petrén

Rolig anarkism för barn

Recension: Vår megastora fuskbyggda trädkoja med 65 våningar av Andy Griffiths

Sympatiskt om barndomens känslor

Recension: Bruno 3000. Klubben av Åsa Anderberg Strollo

Ingenting är omöjligt i fantasin

Recension: Bättre än världens bästa bok av Jonas Karner

Poetiskt om växande

Recension: Det börjar med ett frö av Laura Knowles

Bort, hem och tillbaka igen

Recension: Tidsmaskinen av Nils Andersson

När livet återvänder

Recension: Huset som vaknade av Martin Widmark

”Då drömmer jag en dröm och så försvinner jag”

Recension: Allt är precis som vanligt av Kristina Murray-Brodin

Ninna får ett syskon

Recension: Ninna och syskongrodden av Matilda Ruta

”Det är väl klart att du måste ha kalas”

Recension: Min bästa väns kalas av Kristina Murray-Brodin

En bok om en hjulande mormor

Recension: Tant Vildas magi av Emma Holmgren

Vardagsrealistisk skildring av den där veckan innan barnbidraget

Recension: Veckan före barnbidraget av Elin Johansson

En stilfull lektion i empati

Recension: Veckan före barnbidraget av Elin Johansson

En flod som leder både till drömmar och verklighet

Recension: En flod av Marc Martin

En talande bok utan ord

Recension: Simbassängen av Ji Hyeon Lee

En saga om schizofreni

Recension: Flickan, mamman och demonerna av Suzanne Osten

Barnfantasy med syskonkärlek i fokus

Recension: Nyckeln till Hinsides av Albin Alvtegen
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB