Barnböcker som får en att gråta

Bok-
presentation:
Bröderna Lejonhjärta
Författar-
presentation:
Astrid Lindgren
Förlag: Rabén & Sjögren
Bok-
presentation:
Kan du vissla Johanna
Författar-
presentation:
Ulf Stark
Illustrationer: Anna Höglund
Förlag: Lilla Piratförlaget

Igår kväll läste jag Kan du vissla Johanna för barnen. Ja, ni vet den där boken av Ulf Stark som blivit en film som visas varje jul. Den boken är lättsam och lättläst, man skuttar snabbt mellan händelserna, den byggs upp och utstrålar en gemytlig humoristisk stämning.

Sen kommer slutet. Jag fick kämpa för att hålla tillbaka tårarna och behålla rösten stabil. Jag fick jobba dubbla skift med sväljningar och blinka intensivt med mina ögonlock. Och det gick. Jag lyckades - läsupplevelsen behövde inte sänkas för ungarna på grund av att deras mamma behövde fulgrina.

Det är inte första som gången detta händer när jag läser för barnen. Och när det hänt förr kan jag inte riktigt påstå att jag lyckades hålla tillbaka. Jag tänker nu på (vilket ni kanske kunde ana): Astrid Lindgren. Barngråtböckernas moder. 

Jag minns när jag läste Bröderna Lejonhjärta för ungarna för ungefär ett och ett halvt år sen. Jag hade aldrig läst den förut, och aldrig har någon läst den för mig heller, så jag hade bara sett filmen. Och visst är filmen sorglig även den, men... det är -ingenting- i jämfört med boken. Fy vad jag grät. Varannan sida satt jag med snorfyllt svalg och försökte gurgla mig igenom passager. Som när Jonathan dör i början. Jag blir gråtmildare än Eric Camden när jag tänker på det.

Jösses! Hon beskriver till och med hur det rinner blod ur Jonathans mun! Dock är det vackert beskrivet. Vackert! Små pojkar dör, slåss med drakar, blir svikna och handikappade och tar självmord. Och hon lyckas ändå göra detta till en vacker historia om mod, kärlek och sann skönhet. Låg oss säga så här: inte för att jag har tvivlat på Astrid Lindgrens storhet, men efter att ha läst Bröderna Lejonhjärta undrar jag nästan om hon var stor nog. 

Sen har vi Allra käraste syster. En betydligt kortare bok med spännande och välfyllda illustrationer av Hans Arnold. Men ack så sorglig. Jag vet inte om jag någonsin lyckats läsa den där sista raden på sidan när den nyfunna systern berättar vad som kommer hända: "När Salikons rosor vissnar, då är jag död". 

Ni undrar kanske hur barnen reagerar när jag sitter där och bölar. Ni kan vara lugna. De brukar fråga varför jag gråter, och när jag säger att det är boken så väntar de bara lugnt till jag kan fortsätta. De verkar förstående och inte besvärade. Och så kanske ni även undrar om jag verkligen vill läsa såna här böcker när jag... ja. Gråter. Det gör jag. Jag gillar verkligen att läsa såna böcker. 

Men nu är jag nyfiken. Utöver ovan nämnda titlar, vilka är de sorgligaste barnböcker ni har varit med om?

7 september 2012
 
Kommentar av Emma Kreü

"Adjö herr Muffin" av Ulf Nilsson. Då rann tårarna.

17 september 2012
Kommentar av Sonja

Tack för alla kommentarer, jag läser dem allihopa! Keep 'em comin!

9 september 2012
Kommentar av Brittmarie

En helt underbar bok om saknad, längtan och kärlek är Henning Mankells "Katten som älskade regn" Jag tror inte jag skulle klara att läsa den högt över huvud taget. Tårarna bara rinner...

Jag ser nu att den getts ut i nyutgåva med fina teckningar alldeles nyligen. Jag rekommenderar den verkligen.

8 september 2012
Kommentar av Henrik Elstad

Vi har en bok hemma, Den dagen av Viveka Sjögren, den handlar om en fågelfamilj som måste fly när några flugsnappare kastar ut dem och tar över holken. Dottern gillar den sorgliga boken och varje gång är det med en klump i halsen som jag läser om familjen på flykt mot ett ovisst öde. Det har också lett till bra samtal med barnen om krig, att fly från sitt land osv. Annars håller jag med om Kan du vissla Johanna, som är höjdpunkten på julafton vad gäller TV-utbud, skratt och gråt varje år...

7 september 2012
Kommentar av Ulla

Eric Linklater "det blåser på månen"!

När Guldpuman dör...

Åh herregud, vem kan då hindra tårarna att rinna...

25 september 2012
Kommentar av Mimmi

Inte sorgligaste men mest gripande:

- Dockan som kunde önska av Rumer Godden. En underbar julsaga av en författare som borde vara mycket mer känd än hon är. Ingen kan som hon balansera på gränsen till det sentimentala sockerträsket utan att någonsin trilla i.

- Åsneprinsen av M Jean Craig. Om att bli älskad för den man är och inte den man synes vara. Jag får en klump i halsen bara jag tänker på den.

- Och så förstås Sagan om den lilla farbrorn som så många andra också nämner.

9 september 2012
Kommentar av Ingela

Utan tvekan Barbro Lindgrens Sagan om den lilla farbrorn!!!

8 september 2012
Kommentar av Ulla

Astrid Lindgrens "Märit" (ingår i Kajsa Kavat)!

Kan det finnas något sorgligare än berättelsen om torparflickan Märit, som gav sitt liv för att rädda den enda människa som hade viat henne en smula vänlighet?

"Om man nästan aldrig får en karamell, så är en ask full av sockerpullor en himmelens härlighet."

Slutraderna om hur snart hon glömdes, av barnen i klassen och i hemmet i torparstugan, är näst intill outhärdliga.

25 september 2012
Kommentar av Elisabet Eriksson

Dunderklumpen! Beppe Wolgers och Per Åhlin....

8 september 2012
Osignerad kommentar

Åh, många fina böcker har redan nämts! En ganska ny bok som båda mina barn tycker är superfin men också väldigt sorglig (och det är inte i alla stunder den passar) är Linda Skugges "Godnatt min katt" med underbara och finstämda bilder till av Kristina Digman. Boken är för barn i åldern 3-6 år ungefär, men även äldre barn kan nog tycka att den är fin!

9 september 2012
Kommentar av Hanna Bergeå

Åh, många fina böcker har redan nämts! En ganska ny bok som båda mina barn tycker är superfin men också väldigt sorglig (och det är inte i alla stunder den passar) är Linda Skugges "Godnatt min katt" med underbara och finstämda bilder till av Kristina Digman. Boken är för barn i åldern 3-6 år ungefär, men även äldre barn kan nog tycka att den är fin!

9 september 2012
Skriv svar
Kommentar av Agneta Adeen

Ilon Wiklands "Den långa resan"- outhärdlig och fantastisk.

Nattbarn av Inger Edelfeldt. Bröderna Lejonhjärta förstås.

En favorit som jag inte ens kan läsa högt är "Edward Tulanes fantastiska resa" av Bagram Ibatouline. Den har dessutom alldelses fantastiska bilder! Den boken borde finnas i varje hem!

8 september 2012
Kommentar av Kerstin i Sylte

Fick hitta på ett annat slut på Bröderna Lejonhjärta, annars hade vi aldrig blivit klara med den. Fick gråt i halsen vid många tillfälle, men slutet klarade jag bara inte utan att storgrina.

11 september 2012
Kommentar av Hanna Modigh Glansholm

Jag känner igen mig så mycket! Det är olidligt svårt att hålla tillbaka när det börjar komma. Ett till tips för gråt och tjock hals är "Adjö herr Muffin" av Ulf Nilsson... Rapportera om du fixar den!

7 september 2012
Kommentar av Thomas Falk

Jag slog själv nyss gråt-rekord i högläsning-för-barnen-genren när jag läste ut en av Guus Kuijers böcker om den 11 åriga flickan Polleke. Jag körde helfast i läsningen och satt bara och svalde och snörvlade en lång stund. Jag fick samma tålmodiga och lugna bemötande från barnen som du beskriver. De väntade tryggt på att jag skulle läsa vidare.

7 september 2012
Kommentar av Kajsa S

Draken med de röda ögonen och en novell ur Kajsa Kavat-boken om en mobbad flicka som kanske hette Märit (båda av Astrid Lindgren) tyckte jag var så hemskt sorgliga. Sagan om den lilla lilla gumman av Elsa Beskow. Den fräcka kråkan av Ulf Nilsson. Likaså sagan om den lilla farbrorn som många andra nämnt. Och för lite äldre barn: Regnbågen har bara åtta färger och -min absoluta favorit- Janne min vän av Peter Pohl.

16 september 2012
Kommentar av Anna Berg

Spring! Fanny, spring! Det är en ruskigt sorglig och fin bok om kärleken mellan en pojke och hans hund Fanny som man blir varm i hjärtat av och gråter floder av... Jag har läst den i en årskurs två och gråtit en massa, nu jobbar jag bara på högstadiet och har fått lägga undan den... Mina egna barn är för små än, men jag ser fram emot att plocka fram den när det är dags! Den har varit svår att få tag på länge, men finns nu billigt, ett verkligt tips!

8 september 2012
Osignerad kommentar

"Vem ska trösta knyttet?" Då kommer tårarna.

9 september 2012
Kommentar av Ulrika Jannert Kallenberg

"Vem ska trösta knyttet?" Då kommer tårarna.

9 september 2012
Osignerad kommentar

"Kensukes rike" av Michael Morpurgo fantastisk spännande, vacker och vansinnigt sorglig

8 september 2012
Kommentar av Rebecka Waldén

Sagan om den lilla fabrorn av Barbro Lindgren! Jag har lätt för att gråta och min pappa är likadan. Jag minns att han ofta fick harkla sig och svälja vid högläsningen om kvällarna när vi var små...

8 september 2012
litteraturmagazinet.blogentry_142972.comments
 

Just nu läser jag Heberlein

Jag hörde talas om Ann Heberlein första gången häromåret när hon var med i en intervju med Lasse Johansson i P1. Det var en väldigt obekväm intervju måste jag säga, där Johansson klappade Heberlein på huvudet och försöker "sätta dit" henne gång på gång. Jag tycker att ni ska lyssna på den, det går ratt göra här

Jag har aldrig läst någon av böckerna som de diskuterar i den intervjun, men just nu håller jag på att läsa "Det var inte mitt fel - om konsten att ta ansvar" som jag fick av en vän (jag tog det inte som en hint!). 

Just nu är jag bara inne på första kapitlet, men hon har redan hunnit ta med exempel på där förskjutningar i ansvar sker, hur denna förskjutning förminskar individerna och gör dem svagare än deras potential. Den har även tagit upp nya modeuttrycket för detta årtioende: Kränkthet. Och varför hon tror att det har blivit så, och vad en kränkning egentligen är (och detta är teoretiskt uttryckt, och inte uttryckt som faktum). 

Jag tycker hittills att boken har varit peppande. Vi HAR ett ansvar, och det ansvaret är bland det mest fantastiska vi har. Det kan ses som en börda (och gör nog ofta det?), men det borde kanske vara mer rättvist, konstruktivt och givande att se det som en gåva?

 

Sonja Abrahamsson - 9 september 2012

 
Kommentar av Tina S

Begreppet "ansvar" är en social moralisk konstruktion som bara har en innebörd i samspelet mellan människor. Djuren har aldrig något ansvar oavsett vilka grymheter som förekommer där, och på samma sätt saknar människan helt ansvar om man lägger undan sina moraliska glasögon.

9 september 2012
Redaktionens kommentar av Sonja

Hon tar upp resonemanget kring det med i boken!

9 september 2012
Skriv svar
Kommentar av reza

vi måste oppskatta alla författarna som skriver böcker och offrar deras tid för oss att ska läsa böcker.

14 september 2012
Kommentar av Emma Kreü

Jag gillar henne (och gav "En liten bok om ondska" till min mor i julklapp, hon tog inte helelr illa upp :-)), men den här har jag inte läst, värt att undersöka.

10 september 2012
litteraturmagazinet.blogentry_143045.comments
 

Vad känner ni inför riktigt snuskiga böcker?

Shades of grey är en snackis världen över just nu, och detta eftersom boken tydligen är snuskig, många kallar den till och med för "porr". 

Jag har inget minne om huruvida den ska vara bra eller dålig - det enda jag har hört är att den är snuskig, att den innehåller våldsamt sex, att den innehåller en oskuld (?) och nån slags masterlord av S/M. 

Jag avskyr snuskiga böcker. Helst vill jag inte att det ens ska vara romantik i en bok. Jag tycker sånt är skitstörande, det grumlar handlingen, gör den irriterande och många gånger även väldigt ointressant.

Och kanske är det därför som jag uppskattar historia, biografier och faktaböcker så mycket? 

Men just snuskiga böcker. Böcker som vältrar sig i sex och förförelse och passion och otrohet och intriger. Jag orkar inte. Det är inte det att jag tycker att det är skandalöst och att såna saker inte borde få skrivas, jag tycker att såna saker borde få skrivas, jag tycker bara att det för min egen del är helt ointressant. Sex är så jävla tråkigt och överskattat i allmänhet.  

Hur ställer ni er till snusk i böcker? (och nu menar jag inte bara shades of grey)

Sonja Abrahamsson - 14 augusti 2012

 
Kommentar av Malin Carlsson

Håller verkligen med!!! Man blir bara så sjukt trött på allt j-a tjat om sex!

14 augusti 2012
Kommentar av Tina S

Det beror lite på sammanhanget. Sex, "snusk", kan ju vara en viktig del av människors relationer och en monumental ingrediens i människors känslor för varandra. En bok som skildrar mänskliga relationer kan i vissa situationer inte alls bli begriplig om inte sex/snusk ingår som en del av berättelsen.

14 augusti 2012
Redaktionens kommentar av Sonja

Jag håller med.

14 augusti 2012
Skriv svar
Kommentar av bokplats.wordpress.com

Det är ju som att säga att det är jättetråkigt när idrott förekommer i några rader i en bok. Sex – precis som bl.a. idrott, dans och musik – är tämligen normaliserat i våra liv och därför kan jag inte förstå varför detta ens är uppe för diskussion. Kanske behövs en sex som tematik i en bok för att levandegöra karaktärerna, eller för att beskriva hur en karaktär är. Man får väl ändå förutsätta att karaktärerna ska fungera som människor, och för människor är sex livsgivande och livsviktigt. Sen att vi alla har olika preferenser är ofrånkomligt.

14 augusti 2012
Redaktionens kommentar av Sonja

Hej bokplats på wordpress!

Som jag skrev i inlägget så tycker jag att det ska skrivas om sex. Men just böcker som har sex som genomgående tema (och inte bara som inslag) tycker jag, personligen, inte om att läsa. Så det jag menar är inte att jag vill arrangera ett stort bokbål på torget med böcker som inte överensstämmer med min smak. Det jag undrar är bara - vad tycker ni?

14 augusti 2012
Kommentar av bokplats.wordpress.com

Jag förstår vad du menar. Jag anser egentligen bara att det är en icke-fråga. Sen får du ju räkna med att folk tycker tvärtom mot vad du gör. Jag skrev vad jag tyckte, dvs svaret på din fråga.

14 augusti 2012
Kommentar av Sonja

Att fråga vad folk tycker om litteratur som har sex som genomgående tema är som att fråga vad folk tycker om litteratur med deckarmysterium som genomgående tema. Man är fri att både tycka annorlunda än mig och tycka att frågan är dum, och jag tackar för svar.

14 augusti 2012
Skriv svar
Kommentar av Åsa

Skrivet sex är bättre än porr. Alla är så snygga i mitt huvud.

17 augusti 2012
Kommentar av Kåkå

Sex - JA!; romantiskt dravel - naeee ...

14 augusti 2012
litteraturmagazinet.blogentry_140440.comments
 

Det finns en manlig motsvarighet till chock litt!

Tack vare en kommentar från Sarah Utas, bibliotekarie och bokrecensent, har jag fått reda på att det finns en manlig motsvarighet till chick lit - lad lit. 

Jag skär ut och klistrar in från Wiki: 

"Lad lit, en litteraturgenre som skildrar män i 20- och 30-årsåldern. Oftast är böckerna skrivna av män. Karaktärerna är ofta män som är rädda att binda sig i förhållanden."

Visst låter det banbrytande tråkigt? Visst låter det som något som, efter en stund, skulle gå att liknas med kinesisk vattentortyr? Jag tycker att chick lit verkar jättetråkigt - men visst verkar lad lit ungefär 100 snäpp tråkigare?

Usch vad tråkigt lad lit verkar. Måste gå från datorn ett tag för att inte somna när jag tänker på det.

Sonja Abrahamsson - 5 juni 2012

 
litteraturmagazinet.blogentry_130207.comments
 

En chicklitbrud som super och ligger är ingen chicklitbrud

Jag läste Emma Kreüs krönika om chicklit-kvinnor. Hon tycker att de är neurotiska mähän och önskar lite mer jävlar anamma. Min erfarenhet av chicklit begränsar sig till att jag har sett Bridget Jones på tv, så jag vet egentligen inte mycket om hur hjältinnorna framställs.

Kreüs beskriver i alla fall hjältinnorna som neurotiska och mentalt bräckliga.

Och till sist detta stycke:

"För vore det inte roligt att läsa om en kvinnlig hjältinna som drog världen över, bekämpade onda skurkar, drack mer sprit än en normal parkbänksA-lagare och ständigt hade tjusiga karlar som kröp ner i hennes säng när hon än vände ryggen till?"

Jag tänker... vad är det här? Är det Strindberg som återvänt från de döda? Och dyker männen bara upp när hon vänder ryggen till?

Alltid alla detta grimaserande över "kvinnliga beteenden" och att ha vad man kallar för  "manliga beteenden" som en sundare och mer intressant utgångspunkt.

Och skulle det ens kunna kallas för chicklit om böckerna drogs mer åt handlingskraft och jävlar anamma-hållet? Jag menar, det finns ju massor av litteratur som innehåller kvinnliga huvudkaraktärer som har de egenskaperna. Ta bara Unni Drougges böcker om karaktären Berit Hård och finns det ingen som heter typ Anne Holt?

Grejen är att böcker skrivna om Berit Hård och Anne Holt knappast läggs inom genren chicklit. Böcker som har lite hårdare språk och lite mer mångfacetterade karaktärer verkar helt enkelt inte höra hemma i den genren. 

Som jag uppfattar det är chicklit nån form av förstärkning och nästan karikatyr utav en kvinna i sin könsroll, precis som actionhjältar och gangsters är detsamma av den manliga sidan. Den ena sidan har ett överdrivet rikt känsloliv, medan den andra sidan är typ helt känslomässigt avslagen.

Så problemet är väl egentligen inte att chicklitkaraktärerna är neurotiska. Problemet är väl att genren kallas chicklit eftersom den handlar om kvinnor och vänder sig mot kvinnor, medan det inte finns någon manlig motsvarighet. Det är för att manliga motsvarigheter anses vara någon slags "naturlig standard" och "självklarhet". 

Se andra ord som till exempel: "tjejband", "tjejfotboll", "kvinnlig läkare", med mera.

 

 

Sonja Abrahamsson - 16 maj 2012

 
Kommentar av Simon

Väl rutet!

16 maj 2012
Kommentar av Sarah Utas, bibliotekarie och bokrecensent

Det finns en motsvarande genre för män, även kallad ladlit, där protagonisterna ägnar sig mer åt introspektivt granskande av sitt känsloliv och relationer. Exempel på böcker är exempelvis Tony Parsons böcker "Mannen och pojken", Nick Hornbys "High fidelity".

31 maj 2012
Kommentar av Emma Kreü

...eller det otroligt obehagliga ordet "tjejsamla", som får mig att kräkas lite i munnen varje gång jag hör det.

17 maj 2012
litteraturmagazinet.blogentry_128751.comments
 

Unge Stalin ett mästervärk indeed!

Var ute på bokhandeln och lallade omkring när jag stötte ihop med ett bokomslag som jag sett så mången gånger förr när jag suttit och kommunistsurfat. 

Uppsala Nya Tidning - you got it right!!

Unge Stalin (eller ska vi säga.. Stilin?)  ser ut som värsta ärkehipstern! Håret är helt overkligt, sånt quiff har inte ens Cimon Lundberg och då har han ändå tillgång till dagens moderna plattänger och hårfönar.

Åh unge Stalin. I wish you could make my hair come true!

Sonja Abrahamsson - 10 maj 2012

 
litteraturmagazinet.blogentry_128427.comments
 
Bok-
presentation:
Darling river
Författar-
presentation:
Sara Stridsberg
Förlag: Albert Bonniers förlag

Säg en bok ni läst som var riktigt dålig

De flesta har sina favoritböcker, och de flesta har också några böcker som de minns med avsky. 

Berätta gärna om ett riktigt dåligt läsminne! 

En av de sämsta böcker jag läst är Darling river av Sara Stridsberg. Darling river är någon slags spinoff på Vladimir Nabokovs Lolita och jag tyckte väl att man skulle kunna lämna Lolita ifred, inte våldta henne ytterligare så att säga.

Stridsberg gjorde många tappra försök till vacker, filosofisk och djup symbolism i sin bok, men det blev bara fattigt och fånigt tycker jag. Några av de vanligaste återkommande "symbolerna" var fjäril och snö. Varje gång fjäril eller snö kom upp i texten så tänkte man NÄMEN VAD FAN i äkta Jakob Eklund-anda.

Och så försökte hon uttrycka sig så smutsigt som möjligt hela tiden. Jag vet inte hur många gånger hon använde ordet "träck", kanske 100 gånger?

Men eloge ska man ge till Stridsberg för att hon faktiskt KAN skriva i alla fall. Det blev inte så bra denna gång (i min mening) men hon har gåvan så att säga. 

Det har inte Kristin Ómarsdóttir som har skrivit boken Här. Här snackar vi en författare som skriver som om hon är en lobotomerad på starka lugnande tabletter. Dessutom använder hon ord som "kissemjau" i stället för katt emellanåt, kanske för att variera sitt språk, jag vet inte, det är hur som helst fullständigt oförlåtligt på det sätt hon gör det.

Boken handlar om hur några soldater kommer till en stuga och dödar alla utom en tjej. Innan kapitlet ens är klart sitter man och undrar varför de inte sköt henne också. Och sig själva. Vilket dom kanske gör innan boken är slut, jag vet inte, jag läste den aldrig färdigt.

Sonja Abrahamsson - 13 april 2012

 
Kommentar av Emma Kreü

Underbart att du tar upp det har amnet, det ar bra att varna varandra om riktigt daliga bocker, sa att de slipper odsla sin tid och sitt liv pa dem! Och jag har ett exempel pa en bok som faktiskt ar sa dalig att jag far hjartklappning av ilska bara jag tanker pa den och jag funderar pa om forlaggaren som gav ut den faktistk var just lobotomerad! Mojligtvis bara galen, det ar ocksa ett alternativ. Rrrrr, bara jag tanker pa det! *andas kontrollerat* Vad skrapet heter? "Catwalk" av Georgina Newbery. Jag ar ganska nojd med min avrattning av boken som finns har;

http://www.litteraturmagazinet.se/georgina-newbery/catwalk/recension/varsta-smorja-jag-last

14 april 2012
Kommentar av Bruce

”Molnen går inte att kartlägga”

ur Darling River av Sara Stridsberg

Men, molnen går bättre att kartlägga än den kritik du riktar mot Sara Stridsbergs mästerverk.

2 maj 2012
Redaktionens kommentar av Sonja

Jag vet att många med en annan smak gillar hennes böcker! Bra det, då blev de inte utgivna av misstag!

8 maj 2012
Skriv svar
litteraturmagazinet.blogentry_126376.comments
 

Barnen måste läsa sån SKIT!

Jag läste krönikan av Johan Unenge här på LM där han snackar om hur viktigt det är att barn får stöd och uppmuntran i sin läsning. 

Jag ska berätta en sak. Jag lärde mig att läsa tidigt. Jag tyckte att språk var jätteintressant och det har jag egentligen alltid tyckt. När jag började ettan kunde jag redan läsa och skriva. Så klart att det fanns rum för förbättring, men det svåraste hade jag redan fixat mig igenom.

Men vad fick jag göra, när denna magiska plats kallad första klass öppnade sina glimrande dörrar för mig?

Jo jag fick läsa om en tråkig jävla unge som hette Tor, hans hund vad-fan-den-nu-hette (Karo?) och deras "familjeäventyr", som, helt allvaligt, var så tråkiga att jag fick mjältbrand där jag satt.

Men inte nog med det. Jag fick lyssna när klasskamrater, som ännu inte lärt sig läsa, satt och stapplade sig igenom skiten. 

SÅ DÖDAR MAN LÄSLUST HOS ETT BARN FÖR MÅNGA ÅR FRAMÅT!!!

Som tur var så tröttnade jag aldrig på att skriva. Där låg väl min frihet, antar jag.

När man fixar läsböcker till barn i skolan så förstår jag inte varför dom måste få slätstruken, lam dynga. Där kan jag se en klar förbättring ifall man vill behålla läslusten hos så många barn som möjligt. En annan klar förbättring vore om barn som redan kan läsa kan få slippa tortyren att höra kamraterna stamma fram bokstäver i en evighet.

Sonja Abrahamsson - 21 mars 2012

 
Kommentar av Eskil Edmar

Du får skriva en sådan skolbok som inte dödar läslusten

16 juni 2012
Kommentar av Annica

Hejsan,

Men oj vad mycket lesna minnen. Tur att det ser annorlunda ut i skolorna idag. Hos oss har vi nivåanpassade läseböcker och tillgång till ett skolbibliotek. Vi läser så det sprutar och har jättekul!

28 mars 2012
Kommentar av Annica

Hm...ledsna ska det förstås stå.

28 mars 2012
Kommentar av T

"skolorna idag" är extremt segregerade och ojämna, vissa skolor "Jättebra" - andra skolor "inte så bra" - och eleverna? med dem spelar vi Fia med knuff.

28 mars 2012
Kommentar av AL

T: Skillnad mellan skolor. Ja, men vänta. Litteraturintresset kan vi väcka tidigare än så, och vi föräldrar har så mycket större möjlighet att hålla lågan brinnande än vad skolan har. Tänk vad vi kan ge våra barn. En skattkista som aldrig tar slut och ovärderlig stunder tillsammans.

29 mars 2012
Osignerad kommentar

AL: Mina syskon är jätteglada på att läsa för att dom ska förstå de spel dom spelar. Men det är ett förbannat fiasko att skolan inte kan åstadkomma det vi betalar dem att göra.

17 juni 2012
Skriv svar
Kommentar av Åsa

Just nu kan jag meddela att Sveriges förstaklassare ljudar sig igenom Moa och Mille. En storartad uppvisning i varenda fördom som finns, varenda en ska tydligen bankas in i ungarna tillsammans med språket. Vi har småkillarna som slpr rekort i nakna tjejer i omklädningsrummet, det är tjejen i sjal som är sötare utan och som inte får gå på fest. De vanligast förekommande orden i de första kapitlen: Ful samt dum.

Fy fan.

22 mars 2012
Kommentar av Mona

Jag har också ett barn som nu på andra året tvingas traggla Moa och Mille. Språkmässigt ligger orden på rätt nivå -men innehållet är katastrofalt dåligt.Och som sagt alla dessa fördomar - bedrövliga-

17 april 2012
Skriv svar
Kommentar av Simona Roble

Hej, Sonja!

Det förvånade mig mycket att du och dina klasskamrater fick "Vill du läsa" som första läsebok i skolan. Jag - som är ungefär dubbelt så gammal som du (53) och följaktligen började skolan i mitten av det glada sextiotalet - lärde mig läsa med hjälp av bland annat denna bok. Vid fyra års ålder.

Jag fick sedan till min stora glädje börja skolan ett år tidigare än "normalt", men redan då var denna läsebok sedan flera år tillbaka utbytt mot en (i mitt tycke) tråkigare bok, med den befallande titeln "Nu ska vi läsa". Även denna hade jag dock redan stiftat bekantskap med, tack vare min tre år äldre bror. Till all lycka hade vi begåvats med en förstående mor, som redan före skolstarten försåg oss med diverse böcker av skiftande slag och även läste högt för oss dagligen – långt efter att vi själva var läskunniga. Vid sex års ålder, när mina ett år äldre klasskamrater kämpade med ABC och ljudning, var jag alltså redan en litteraturälskare av stora mått.

Och det fanns ingen chans i världen att deras tragglande skulle ha kunnat döda mitt läsintresse!

Tack och lov hade jag en klok "fröken" som LÄT mig få vara "duktig” och utnyttjade mitt läs- och kunskapsmässiga försprång genom att låta mig gå omkring i klassrummet och hjälpa mina kamrater med uppgifter av olika slag. På så sätt tilläts även jag finna glädje i lektionerna och uppleva utveckling och tillväxt.

Åratal senare, på högstadiet, fick jag problem med en skolleda som skulle komma att stå sig under resten av min ”ordinarie” skoltid - d.v.s. tills gymnasiet var slut och studentmössan tagits på, utan tillstymmelse till ljusnande framtid i sikte.

Min upplevelse av det hela var, att på lågstadiet blev man stimulerad, omhuldad, peppad – det skulle vara kul att lära och ”morötterna” var många. På mellanstadiet var det lite mer allvar, men där hade jag turen att få en ung ”magister” som insåg värdet av att förgylla skoldagarna med olika sorters kreativ verksamhet. Vi uppmuntrades att ägna oss åt teater, sång och musik, att rita och måla m.m. Men på högstadiet var det ”piskan” som gällde. Visst fanns det fina, kloka och kompetenta lärare där också, men alldeles för många var de som tycktes anse att tonåringar var ett pack som skulle bemötas med sarkasmer och hårda nypor. Det fanns inte längre någon anledning att det skulle finnas en glädje i lärandet, vi skulle ju snart vara vuxna och det var fanimej på tiden att vi lärde oss att livet inte är en lek. Vi skulle in i fållan.

MEN jag tappade aldrig min lust att LÄSA. Och kan du gissa vad jag tror det beror på?

Jo, såhär är det: Du skriver i din presentation att för dig är det fakta, biografier och teoriböcker som gäller. Gott så, jag gillar också sådant. Men för mig är skönlitteraturen alls inte något slags ”hittepå” utan substans och relevans - den är ett sätt att såväl koppla av från verkligheten som att få en större förståelse för densamma. För även i ”lättare” genrer såsom deckare, skräck, kärleksromaner och SF finns gott om utrymme för till exempel samhälls- och samtidsskildringar, historiska inslag, insyn i andra kulturer, globala frågor, levnadsteckningar, (om än i fiktiv form) samt dilemmafrågor och existentiella funderingar.

Eftersom författare gärna tar chansen att – i skönlitterärt förpackad form - dela med sig av sina egna livserfarenheter, kunskaper inom diverse intresseområden, ideologiska och allmänmänskliga tankegångar et.c., får jag möjlighet att vidga mina vyer och min förståelse för andras liv och världar.

Och som en liten bonus får jag också en större förståelse för mig själv.

1 april 2012
Osignerad kommentar

Instämmer!

15 juni 2012
Kommentar av Saga

Som tur var låg jag på sjukhus när de andra lärde sig läsa i skolan, jag låg där i över en termin och kom hem med högre läshastighet och läsförståelse än de som varit utsatta för pedagogisk hjälp.

Detta var på 50-talet.

25 mars 2012
Kommentar av Roland

Jag har svårt att tro att en redan befintlig läslust "dödas" av att höra andra kämpa med stavelsena. Det kan snarare gagna den försigkomna, som kan träna på korrekturläsning under tiden. Du kunde ju också ha smugit med en biologibok bakom bänklocket: mjältbrand smittar inte via trumhinnorna. Valet av lämplig litteratur för nybörjarna kan inte vara lätt. Bäst vore väl att fortsätta låta de enfaldiga stackarna traggla om Tor och ge den sjuåriga läsareliten tillgång till skolbiblioteket, eller varför inte Universitetsbiblioteket direkt? (Fan! nu fick jag tarmvred!)

26 mars 2012
Osignerad kommentar

j.....t dumt svar!

28 mars 2012
Kommentar av Klara

Roland: för det är ju självklart sjuåringens fel om hon inte upprätthåller den egna läslusten trots dålig undervisning i skolan. Dessutom bör alla barn som går i skolan ha tillgång till skolbibliotek, oavsett läsnivå, eftersom det - om något - främjar läslusten och lusten att lära, så jag förstår inte vad det är du verkar ha emot bibliotek.

15 juni 2012
Osignerad kommentar

Håller med Klara om Rolands svar men vill också slå ett slag för vanliga folkbibliotek. Skolan/skolbibliotek har trots allt ett uppodrag: att lära ut. Till folkbiblioteket kan barnen känna sig välkomna och sedda för den de är, de kan vara sig själva utan att hela tiden behöva prestera. Desutom anser jag att barnen själva är kapabla att välja vad de vill läsas. Det är när vi vuxna ska lägga oss i och komma med pekpinnar som det blir fel. När jag och en kursare skrev vår magister uppsats om barn och läsning blev vi mörkrädda gällande attityden bland pedagogerna på en skola där vi intervjuade barnen. Attityden bland pedagogerna vara att de inte fick läsa faktalitteratur för nöjes skull utan de skulle läsa "riktiga böcker" dvs skönlitteratur.

19 november 2012
Skriv svar
Kommentar av C arl-Johan Löfmarck

Jag var oxå tidig med läsning och en hittade jag HC Anderssons samlade i bokhyllan när jag låg sjuk. Jag valde ut den kortaste historien och stavade mig igenom den, 1½ sida. Jag fattade inte riktigt så jag frågade barnflickan vad en butteljals är. Sen fattade och inga lärare i världen har lyckats stoppa den f.d. nästan femårige killen från att läsa. Buteljhalsen hette historien.

28 mars 2012
Kommentar av Klassläraren

Men...man kan väl inte referera till läsinlärning för ca 20 år sen när man ska skriva om dagens läsinlärning? Eller var inlägget menat att beskriva hur det kunde gå till för några decennier sedan?

Jag arbetar som lärare i klass 1 och jag har aldrig, under mina år i yrket, stött på något liknande det Sonja beskriver.

15 juni 2012
Kommentar av brinca

Sonja, det du berättar är precis vad jag gick igenom på 1940-talet. Trodde att pedagogiken hade kommit längre än så. Men det har den nog fast inte överallt. Själv använde jag LTG-metoden på 70-talet när jag var klasslärare. En fri pedagogik. Men min läslust dog ändå aldrig! Jag tog igen läsningen hemma, i min morfars bibliotek...

21 mars 2012
Kommentar av Lillian

Skolan ska inte bara slå sig för bröstet och skylla brister i kunskaper på föräldrarna! Mina barns lust att läsa och skriva har många gånger hindrats av just skolan, det ska vara fina bokstäver hit och punkter dit och det roliga skrivandet har de gjort på fritiden då de skrivit brev i massor, "böcker" osv osv Det har producerats i MASSOR!! På fritiden kommer friheten att skriva som man vill och läsa det man vill, om de så må vara Bamse. Vet inte hur skolan kan fånga upp denna lust men nåt borde de kunna hitta på!

21 mars 2012
Kommentar av Jessica

Mina barn har också läseböckerna om Tor, så det är inte alls något förlegat material som vissa har gett uttryck för i sina kommentarer. Och min mellandotter som älskar att läsa och som började med det långt innan hon började i förskoleklass, har haft jätteroligt i skolan i tre år nu, trots det! Hon har fått andra uppgifter kring texten, tillgång till alla böcker hon själv vill läsa (bibliotek och bokbuss, ni vet...), plus att hon har (av egen fri vilja) har kunnat stödja och hjälpa klasskamrater som haft det lite trögare med läsningen. Så visst fungerar det i skolan idag!!!

18 juni 2012
Kommentar av Maria

Jag läste flytande vid fyra års ålder och jag fick aldrig någon uppmuntran i läsandet i lågstadiet motsvarande de som var framåt i matte fick mer avancerade matematikböcker (är idag 35 år gammal). Men min mamma tog mig på biblioteket och läxade upp bibliotekarierna när de förvägrade mig att låna böcker jag ville låna. Hon gav mig böcker och hjälpte mig att fuska lite lagom med läsläxorna så att jag kunde ägna mig åt mer avancerad läsning istället. Jag tycker inte riktigt att ansvaret för ett barns läslust enbart kan läggas på skolan, föräldrarna har ett stooort ansvar också.

16 juni 2012
Kommentar av Astrid i skolbiblioteket, Ösbyskolan

Sonja!

Jag blir både förskräckt och förbannad när jag läser om din ilska, över lästräningen, när du gick i åk 1.

Naturligtvis var det helt fel, ja alldeles galet!

Jag kan försäkra dig till 100% att det går helt annorlunda till nu för tiden.Varje barn diagnosti-seras redan i F klass och när man börjar år 1 möts varje barn på sin nivå vad gäller läsutveckling. De flesta lärare år 1 har överhuvud taget ingen gemensam läsebok. Möjligen har man en läsebok med samma bilder i alla böcker men tre varianter på textens svårighetsgrad.

Nej, nu förtiden flödar klassrummen av härliga,roliga färggranna småböcker i alla möjliga svårighetsgrader på texten, där barnen själva får välja vilken bok man vill läsa i och ha läsläxa i.Skolbiblioteken köper in roliga,hemska,sorgliga och spännande böcker i alla svårighetsgrader. Dit strömmar barnen för att låna och läsa. Kolla in de lättlästa böckerna om Noa eller Rolf eller barnen i riddarborgen.Eller de stolliga böckerna om Elak och Pucko,böcker för de som läser nästan flytande.Bokhandlarn och biblioteken svämmar över av 100-tals boktitlar som tilltalar barn och som de läser med glädje.

Nej, glöm din förtret Sonja! Sprid inte vidare sådant som hände förr, som tyvärr kan uppfattas gälla än idag.

Idag finns ett stort urval underbara böcker,för alla som går i år 1,där man får välja bok på sin egen nivå!

30 mars 2012
Kommentar av Lärarstudenten

Dessvärre är det faktiskt så här illa i vissa klassrum än idag. Som lärarstuderande med inriktning förskoleklass- tredje klass har jag sett en del ute på fältet. Tyvärr används fortfarande stappelteknik i böckerna om Tor och Karo. Även om du har rätt i att det finns mycket fint och bra nu som inte fanns förr!

14 april 2012
Skriv svar
Osignerad kommentar

Det måste varit otroligt längesen du gick i skolan....

23 mars 2012
Osignerad kommentar

Sonja, jag håller med dig, jag har liknande erfarenheter själv. Jag gav dock inte upp, utan läste desto mera hemma, på egen hand, vad jag kom över. Konstigt nog var det lite skamfyllt också, att vara så brådmogen vad gäller läsning. Jag var flitig besökare på biblan och ibland fick jag kommentarer som "var den bra?" när jag lånat något som jag uppenbart var för liten för. Ändå kämpade jag alltid igenom mig alla böcker jag påbörjade, för jag hade läst en gång att man alltid ska det! Och jag var så lydig/korkad, så jag gjorde verkligen det! Jag läste alla bokrecensioner jag såg, var som helst! Och lånade sedan de böcker som verkade intressanta, eller om det stod att den var bra, läs den osv! Och fattade inte alltid om det var en vuxenbok eller inte :-) Men hoppas inte du blivit avskräckt från att läsa nu i alla fall! Jag håller med dig om att man kunnat göra på annat sätt i skolan, numera får inte barnen läsa högt alls på det viset.

28 mars 2012
Kommentar av Valentina

Valentina heter jag som skrev detta.

28 mars 2012
Skriv svar
Osignerad kommentar

Alla barn på lästräning!

16 juni 2012
Osignerad kommentar

Men oj Sonja, mycket har förändrats i skolan! Elever läser på sin egen utvecklingsnivå i böcker som de väljer själva. De läser heller inte för varandra utan för en vuxen som ger positiv feedback och tips.

Synd att så många tror att skolan fungerar likadant som när de själva var barn. Hela samhället förändras och utvecklas hela tiden, så också skolan. Vi har i Sverige fått både ny skollag och läroplan som vi måste känna till och följa. I dagens skola är individens utveckling viktig.

Det svåra är just att så många utropar sig till experter beträffande skolan och anser sig kunna göra det utan att reflektera över om der man säger är riktigt........ för man har ju själv gått i skolan och vet.

17 juni 2012
Osignerad kommentar

Högläsning inför klasskamrater är förlegat. Samma läsebok för alla är också förlegat. Alla får välja sin egen lästräningsbok. Jag vet att det fungerar. Alla i min klass tycker om att läsa förmodligen för att de själva får välja bok.

16 juni 2012
Kommentar av Sara

Visst kan man döda barns läslust genom att ge dem tråkiga texter att läsa. barn är olika och har olika intressen. Det borde vara alla barns rätt att få lästräningsböcker som är individuellt anpassade. En lösning stavas duktiga skolbibliotekarier.

28 mars 2012
Kommentar av morsan

Minns den där boken om Tor och Karo och den var verkligen skittråkig! Däremot tyckte jag inte alls att det var plågsamt att höra klasskamrater läsa, oavsett hur det lät. Tror nog snarare det var de som hade problem med läsningen som plågades och jag undrar hur det blev med deras läslust sen. Det är nog större risk att man dödar läslusten hos barnen som har svårigheter, än hos de som har lätt för läsningen. För de senare ser nog ofta själva till att hitta annat att läsa på fritiden.

29 mars 2012
Kommentar av Mårten

Skolan tvingar å andra sidan barnen att skriva gräsligt mycket SKIT också, det finns alla gånger risk att kväva skrivlusten på samma sätt.

21 mars 2012
Redaktionens kommentar av Sonja

Ja, det är en annan sak. Grammatiknazister som dödar skrivlusten hos utmärkta historieberättare.

21 mars 2012
Kommentar av eros grammaticus

hmmm... ordet grammatiknazist kanske funkar när man står och hatar på skolgården, men i skriven text funkar det inte, faller tillbaka på skribenten... kanske skulle varit lite mer lyhörd på svensklektionerna trots allt?

17 april 2012
Kommentar av Peter

Det är rätt klassiskt att beskriva skolans situation utifrån hur man jälv upplevde det för länge sedan. Min farmor tror t.ex att man fortfarande "plockar äpplen" på idrotten... :-)

16 juni 2012
Skriv svar
Kommentar av Anders Eriksson

Vet du Sonja vad som är så patetiskt med din inskränkta lilla analys och allt rabalder som följde i spalten, om hur mycket bättre det är nu. ... Jo det är att på den tiden läste om Tor så kunde vi lära ut läsning i Sverige. Vi var faktiskt bäst i värden på det, för det funkade.

Idag när man "gör allting 100% annorlunda" så är också resultaten tämligen mediokra. Från att varit världsbäst på läsning så ligger vi nu ungefär mitt i OECD skiktet.

Det tråkiga med skolan är att den ofta dödar intresset för det mesta den försöker att lära ut, där håller jag med dig. Däremot missar du helt poängen med läseböckerna du hade, som antagligen är helt överlägsna den färgglada smörja som lärarna delar ut idag. Hur ska vi annars förklara att vi presterar så mycket sämre idag?

18 juni 2012
litteraturmagazinet.blogentry_124695.comments
 

Träningsböcker

Idag när jag var och handlade på mitt favoritbokhak, Willys, så såg jag den här boken: 

Efter ha läst det omslaget så behöver man inte köpa boken. Jag kan se framför mig hur de försökte hitta på en fyndig titel och kom fram till att promenader är något många kan och att gå ned i vikt är något som många vill, men både titeln och illustrationen på omslaget illustrerar ganska väl vad jag gjorde.

Böcker om träning alltså. Det får mig att tänka på den där episoden av South Park när de ska göra ett projekt i skolan. Southparkkidsen super då ner en elefant med syftet att den ska ligga med en gris så att de kan ta elefant-gris-barn till skolan. "Pig and elephant DNA just won't splice" sjunger Chef då - och det är det jag tänker när det gäller att blanda litteratur med träning. 

Över huvud taget böcker som handlar om att gå till handling är för mig en paradox. För ett tag sedan gick jag till exempel till biblioteket och lånade en bok som handlar om att städa i "feng shui"-stil. Jag satte mig ned, taggad till att få ordning, och tittade på de tydliga bilderna som föreställde en kvinna som tömde kylskåpet, rensade garderoben och gjorde sig av med pappersstaplar. 

Jag kan fortfarande le för mig själv när jag tänker på hur kvinnan stod på knä och skrubbade under diskbänken. Det fick mig inte att städa på ett bättre sätt, men det fick mig däremot mer nyfiken på böcker som berör teorier kring reinkarnation - var jag slavdrivare i mitt förra liv?

Fengshuistädning genom litteratur just won't splice.

Eller hur tänker ni kring böcker om träning eller att på annat sätt gå till handling?

Sonja Abrahamsson - 19 mars 2012

 
Osignerad kommentar

För mig är det enbart ett sätt att skjuta upp det som ska göras. Men för somliga verkar det ju funka...

15 april 2012
litteraturmagazinet.blogentry_124444.comments
 

Synd att man inte får veta var den speciella stenen kommer från

Satt och läste Source field investigations av David Wilcock (det kommer en recension på den inom en överskådlig framtid), när det här stycket kom upp: 

 

Vi kan bara gissa.

Sonja Abrahamsson - 10 mars 2012

 
Kommentar av Emma Kreü

Hmm...Säffle?

12 mars 2012
litteraturmagazinet.blogentry_124056.comments
 

Bokrean 2012

Jag har inte kollat in bokrean så mycket i år. Jag har inte ens varit i stan eller i något centrum som säljer böcker så min direkta upplevelse av årets bokrea har varit på Willys som kanske inte är känd i första hand för sitt feta utbud av litteratur.

Jag såg i alla fall den här boken som jag tyckte var intressant. 

Fast i mina ögon såg den mer ut så här: 

Sonja Abrahamsson - 4 mars 2012

 
Kommentar av Tina S

Haha! Du är grym!

5 mars 2012
Osignerad kommentar

de försökte ju verkligen välja en bild där de ser så fint och trevligt ut att ha sjuka barn! men vem lurar de???

5 mars 2012
litteraturmagazinet.blogentry_123633.comments
 
Bok-
presentation:
The Source Field Investigations
Författar-
presentation:
David Wilcock
Förlag: Ej utgiven på svenska

Dags för lite gömd vetenskap och 2012-profetior!

Äntligen har den kommit! 

Ni vet kanske redan vem David Wilcock är, men vet ni inte det kan jag säga att han är en föreläsare inom, vad man nu ska kalla det, alternativ vetenskap är nog närmaste beskrivningen. Jag älskar det! Jag snubblade över honom för första gången när jag satt och youtubade om teorier kring jordens undergång 2012. Sen fastnade jag. Jag älskar teorier som berör 2012 och teorier om att historien kanske kan ha varit fullproppad av alienbesök och tidsresor och whatnot. Och eftersom allt detta är lite av Wilcocks specialiteter är det inte konstigt att jag ser fram emot att läsa hans bok.

Boken inleds så här: 

"This book is dedicated to you, the One Infinite Creator - the author of space, time, matter, energy, biology and consiousness - now reading these words in your temporary human form."

Säga och tro på vad man vill, men så här kan väl inte en långrandig och tråkig bok börja? Men om den är tråkig eller inte återstår att se förstås. Ska börja läsa den nu. 

Recension kommer så snart jag är klar. 

Sonja Abrahamsson - 23 februari 2012

 
litteraturmagazinet.blogentry_123101.comments
 

Vad satsar jag på i årets bokrea?

Snart börjar årets stora bokrea - kronan på året som jag brukar säga. 

På bokrean bygger bokhandlarna upp stora pyramider av böcker överallt i butikerna och man får oroa sig för att de anställda ska få ryggproblem. 
Ser ni någon bokhandlaranställd bära omkring på böcker på ett inte okej vis - raggarsmäll upp dem så de lär sig nån jävla gång. 

Vilka böcker kommer jag att satsa på då?

Jag är ganska intresserad av aliens och droger just nu. Kanske något om crop cirkles? Eller en bok om DMT? Annars tycker jag att Sumernas kultur är himla intressant.  Ni vet, allt deras snack om annunakis som kom till jorden och DNA-fifflade fram mänskliga slavar. Och en tolfte planet, med mera.

Jag kan faktiskt inte tänka mig något mer passande att köpa på bokrean 2012, eftersom planet nummer 12 enligt teoretiker borde återvända till vår bana i solsystemet lagom till slutet av detta år. 

Vad funderar ni på för böcker?

Sonja Abrahamsson - 21 februari 2012

 
Kommentar av Bibbi

Haha! tur att nån tänker på den som stapla de där pyramiderna!!

21 februari 2012
Osignerad kommentar

det får man se i affärn, kan bli lite allt möjligt, men svårt att inte komma hem med nåt även om man försöker :-)

21 februari 2012
litteraturmagazinet.blogentry_122898.comments
 

100 sätt att göra fel mot sina barn

Jag satt och kollade hur bokläget i Sverige ser ut i vår när mina ögon fastnade på en bok som måste vara varje barnuppfostringsexperts värsta skräckbok.

"100 filmer att se innan du blir vuxen" av Fredrik Holmberg.

Yeah, give that sugar to your little homie! Make it XXL. And while your at it - give him some popcorn and a hundred movies. And if you want, like a bonus, dress him upp in boring ugly clothes. YEAH MAKE THAT KID FAT!

Then hes ready. Ready for some LIFE. 

Sonja Abrahamsson - 16 februari 2012

 
Kommentar av Tina S

Undra vem som köper den där boken. Vem tusan identifierar sig med det där omslaget - och samtidigt är en sådan som liksom går och köper böcker om det?

17 februari 2012
Redaktionens kommentar av Sonja

det är nog nördar!

23 februari 2012
Skriv svar
Kommentar av M

lol! <3

19 februari 2012
Kommentar av Emma Kreü

Jag är skeptisk, för att citera Stefan Sauk.

18 februari 2012
litteraturmagazinet.blogentry_122696.comments
 
Bok-
presentation:
Röda rummet
Författar-
presentation:
August Strindberg
Förlag: Natur & Kultur

Look-a-likes: Strindberg och ruggugglan

När jag växte upp var jag inte direkt omgiven av bildning och "stor litteratur". Så därför tänker jag inte direkt "mmm... Röda rummet, yummi" när jag ser Strindberg på bild. Utan jag tänker "nämen se, där är den där gamla ruggugglan från The Secret of Nimh, som sprider skräck på åkern och äter upp allt som piper". 

Har ni sett The Secret of Nimh

Det är något med de där nästan insugna kinderna. Och blicken. 

Sonja Abrahamsson - 16 februari 2012

 
Kommentar av Tina S

Han liknar en säl oxå. En gråsäl. Men yummi ... nej ... :)

17 februari 2012
Kommentar av Mats i Stockholm

På pricken!

16 februari 2012
Kommentar av Ems

Jaaaaa! Brisby och nimh! Vilka minnen som vacks till liv, läskiga och sen länge glömda. Men nu när du hjälpt mig dra fram dem i ljuset så minns jag hur bra jag tyckte filmen var. Undrar om den går att få tag i...

29 februari 2012
litteraturmagazinet.blogentry_122694.comments
 

Vilda djur och Coola pappor

Jag snubblade över den här boken och blev full av skratt. Den är så stadsbaserad och världsfrånvänd. Jag ser framför mig hur folk från stan köper den här boken så att de kan sitta i sina våningar och lyssnar på fågelkvitter och björnsång.

”Äntligen får vi höra hur en sädesärla låter!” liksom. Kanske farfar Steffo, som ligger på sin dödsbädd, äntligen får höra en spelade tjäder, så att han kan dö med en tår av glädje i ögonvrån. Och kanske lilla Timmy, treåringen med infektion i höften, får hjälp att självläka när han får höra en lax plaska i vattenbrynet.
Det är synd om människan.

Här är en annan bok som jag blev full i skratt av när jag såg:

Sonja Abrahamsson - 15 januari 2012

 
Kommentar av Emma Kreü

Jag håller med Thomas, det låter som om det skulle kunna föra naturljud till ytterligare nivåer! :-)

11 februari 2012
Kommentar av Thomas Falk

Ett klart Måste ha! Jag har själv har alltid drömt om att få höra en dagmask sjunga om våren.

7 februari 2012
Kommentar av Bitte

Coola pappor? Coola mammor? Och så vi ocoola mammor och pappor?

Hahaha!!!

7 februari 2012
Kommentar av JOhanna

Säg bäää! [vilket j-a nummer är fårskrället nu då ... 143 ...]

– Bäää! sådär ja.

9 februari 2012
Kommentar av Martin Melin

Hej.

Jag hittar inte motiveringen till varför min bok fick dig full av skratt.

Mvj

9 juni 2012
litteraturmagazinet.blogentry_120970.comments


Barnböcker som får en att gråta - Hjälp den här sidan att spridas:

 
 Sveriges största litterära magasin 

Oberoende litterär tidskrift

Välkommen till LitteraturMagazinet

Hanna Modigh Glansholm

LitteraturMagazinet är en ny redaktionell tidskrift som hade premiär januari 2012. Vi är erfarna journalister och engagerade litteraturälskare som bevakar aktuell bokutgivning på heltid. Vi publicerar dagligen nya författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt.

Mer på LitteraturMagazinet:

Vill du också nå 100.000 litteraturälskande läsare? Annonsera i LitteraturMagazinet

Senaste nyheterna från Sveriges största litterära magasin

Prenumerera på LitteraturMagazinets nyhetsbrev

Inga köpta eller sponsrade texter från förlagen - bara vårt oberoende redaktionella material.

Prenumera nu!

LitteraturMagazinet är aktiva på twitter:

LitteraturMagazinets har Sveriges största facebooksida om litteratur. Gilla oss på Facebook:



Läser just nu

God natt, Alfons Åberg

Av Gunilla Bergström
När Alfons pappa sagt godnatt och släkt ljuset vill Alfons inte alls sova. Att pappa läst saga räcker inte, han vill ha vatten, vill att pappa ska leta efter farliga lejon i garderoben och hitta Alfons nalle, utan den kan han ju inte sova.

Favoritböcker

Pappa Långben

Av Jean Webster
Judy Abbott har bott på barnhem större delen av sitt liv är nu 17 år. En dag får hon veta att en person som vill förbi anonym har betalat för att ge henne en plats på college för att studera. Judy och den okände välgöraren börjar brevväxla, och genom dessa får man följa Judy från hennes ungdom till vuxenlivet.

Olösta gåtor ur mänsklighetens förflutna

Av Erich von Däniken
"Olösta gåtor ur mänsklighetens förflutna" är Erich von Däniken debut från 1968. Boken handlar Dänikens teori att utomjordingar vid upprepade tillfällen besökt jorden. Vid dessa besök ska de, tillsammans med våra primitiva förfädrar avlat fram mänskligheten vi känner idag.

The Source Field Investigations

Av David Wilcock
Över två miljoner såg David Wilcocks dokumentär där profetior och och teorier kring 2012 års eventuella händelser behandlades. Nu sammanställs de återigen men mer grundligt och mer utförligt i boken "The Source Field Investigations".

Stora Bokbytardagen den 16 maj 2013

SJ hoppar på tåget med Stora Bokbytardagen

Stora Bokbytardagen startades för fem år sedan. Sedan dess har bokbytandet blivit större för varje år. Nu ansluter sig även SJ till arrangemanget genom att uppmana sina resenärer att byta böcker under tågresan den 16 maj. Även flera författare är inbjudna till SJ:s tåg bland annat Åsa Nilsonne (bilden). "Att byta böcker ligger helt i linje med SJs inriktning på miljö och hållbarhet. Våra ombordundersökningar visar att 71 procent av våra resenärer helst läser när de åker tåg," säger Claes Salomonsson, chef för externkommunikation på SJ, i ett pressmeddelande.

Läs mer ...

Vår senaste topplista

Bästa böckerna just nu enligt LitteraturMagazinets recensenter

Missa inte LitteraturMagazinets listning av de bästa böckerna just. På vår lista finns tio nyutkomna böcker som fått femmor av våra recensenter den senaste månaden. Det är bland annat "Plats" av Pija Lindenbaum, "Den bästa dagen är en dag av törst" av Jessica Kolerjahn och "När duvorna försvann" av Sofi Oksanen.

Läs mer ...

boktoppen maj 2013

Sex säljer mer än mord

De fem mest säljande böckerna i maj 2013 handlar allihop om sex och erotik. EL James ligger fortfarande etta på boktoppen, nu med tredje boken om Christian Grey och Anastasia Steele, "Femtio nyanser av frihet". På andra plats ligger Per Olov Enquist "Liknelseboken" som pryds av en naken kvinnostjärt och handlar om ett erotiskt äventyr i författarens ungdom. Först på sjätte plats kommer en deckare, Anna Janssons "Dans på glödande kol".

Läs mer ...

Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Nyhetsbrev
Det senaste från Sveriges största litterära magasin direkt på mejlen.