![]() Utbildningsvetenskap för förskolan - Inbunden
Finns i lager,
531 kr
|
Utbildningsvetenskap för förskolan
Av Bim Riddersporre, Sven Persson

Bok- presentation: |
Utbildningsvetenskap för förskolan |
Författar- presentation: |
Bim Riddersporre |
Inbunden
Finns i lager,
531 kr
|
Utbildningsvetenskap för förskolan följer förändringen av förskolan, från att vara en social och omsorgsinriktad verksamhet till att bli en del av utbildningssystemet. Den tar ett samlat grepp om vad utbildningsvetenskap kan bestå av och belyser frågor som: Hur påverkas verksamheten och dess personal av att förskolan nu fått en reviderad läroplan och blivit en egen skolform? Hur kan ett reflekterande utbildningsvetenskapligt synsätt ge stöd åt pedagogers arbete och därmed åt barns lärande i förskolan?
Boken och är indelad i tre större sektioner:
Perspektiv på förskola och barndom
Lärande, demokrati och ämnesdidaktik
Styrning och villkor
Efter en genomgång av förskolans utveckling och barndomens historiska framväxt följer ett flertal ämnesdidaktiska kapitel om demokrati, lek och språk, tidiga möten med skrift, naturvetenskap, matematik, historia och estetik. Avslutningsvis behandlas ledarskapets betydelse, arbetet kring dokumentation och bedömning samt förskolans fysiska miljö.
Utbildningsvetenskap för förskolan är främst avsedd för studerande på förskollärarutbildningen och för fortbildning av förskollärare. Den riktar sig även till rektorer och förskolechefer.
Sven Persson är professor i pedagogik vid Lärarutbildningen samt vetenskaplig ledare vid Centrum för professionsstudier, Malmö högskola. Bim Riddersporre är fil dr i psykologi, universitetslektor i utbildningsvetenskap samt prodekan vid Lärarutbildningen, Malmö högskola. Båda fackredaktörerna är, liksom flertalet av kapitelförfattarna, verksamma inom Lärarutbildningens forskningsmiljö Barndom, Lärande och Ämnesdidaktik vid samma högskola.
Utgåvor
Utbildningsvetenskap för förskolan följer förändringen av förskolan, från att vara en social och omsorgsinriktad verksamhet till att bli en del av utbildningssystemet. Den tar ett samlat grepp om vad utbildningsvetenskap kan bestå av och belyser frågor som: Hur påverkas verksamheten och dess personal av att förskolan nu fått en reviderad läroplan och blivit en egen skolform? Hur kan ett...
Utbildningsvetenskap för förskolan följer förändringen av förskolan, från att vara en social och omsorgsinriktad verksamhet till att bli en del av utbildningssystemet. Den tar ett samlat grepp om vad utbildningsvetenskap kan bestå av och belyser frågor som: Hur påverkas verksamheten och dess personal av att förskolan nu fått en reviderad läroplan och blivit en egen skolform? Hur kan ett reflekterande utbildningsvetenskapligt synsätt ge stöd åt pedagogers arbete och därmed åt barns lärande i förskolan?
Boken och är indelad i tre större sektioner:
Perspektiv på förskola och barndom
Lärande, demokrati och ämnesdidaktik
Styrning och villkor
Efter en genomgång av förskolans utveckling och barndomens historiska framväxt följer ett flertal ämnesdidaktiska kapitel om demokrati, lek och språk, tidiga möten med skrift, naturvetenskap, matematik, historia och estetik. Avslutningsvis behandlas ledarskapets betydelse, arbetet kring dokumentation och bedömning samt förskolans fysiska miljö.
Utbildningsvetenskap för förskolan är främst avsedd för studerande på förskollärarutbildningen och för fortbildning av förskollärare. Den riktar sig även till rektorer och förskolechefer.
Bok: 95803
Anmäl textfel