Glansholms Bokhandel & Antikvariat 
Livet i Bokstavslandet Arbetsbok åk 2 - Häftad
Beställningsvara, 217 kr
 Information från förlaget 

Livet i Bokstavslandet Arbetsbok åk 2

Av Lena Palovaara, Marie Trapp, Marika Nylund Ek, Tarja Alatalo, Ulf Stark

Bok-
presentation:
Livet i Bokstavslandet Arbetsbok åk 2
Författar-
presentation:
Lena Palovaara
Häftad
Beställningsvara, 217 kr

Livet i Bokstavslandet, läsläran som är kopplad till den populära tv-serien med samma namn!
Livet i Bokstavslandet är ett nytt grundläromedel för F-3 och består av en läsebok i två nivåer, en arbetsbok och en lärarhandledning för varje årskurs. För förskoleklass finns en arbetsbok och en lärarhandledning. Dessutom innehåller materialet ett digitalt introduktionsmaterial - Digital intro - med vilket läraren kan ha en gemensam genomgång med hela gruppen vid den interaktiva skrivtavlan eller med projektorn.
Materialet är utprövat i klass, testat av lärargrupper och granskat av läsforskare.

Läs mer
Pedagogiska tankar och upplägg
Livet i Bokstavslandet är ett grundläromedel för åk F-3 med läseböcker, arbetsböcker, lärarhandledningar och ett digitalt material för interaktiva skrivtavlor och projektorer. Livet i Bokstavslandet tar fasta på modern läs- och skrivforskning och utgår från Lgr11.
Materialet för förskoleklass bygger på Bornholmsmodellen med uppgifter och tips på språkövningar och lekar där barnen tränar och stimulerar sin språkliga medvetenhet inför läsinlärningen.
I åk 1 jobbar man med en kombinerad metod för läsinlärning, men med betoning på ljudmetoden.
Eftersom eleverna kommer till åk 1 med stor spridning när det gäller läskunnighet, så finns Livet i Bokstavslandets läslära på två nivåer. På så sätt får alla elever en gemensam läsupplevelse, då de läser samma berättelse, men det ger också läraren möjlighet att individualisera läsundervisningen. Läseboken innehåller också sju faktatexter som knyter an till tv-programmens och böckernas teman. Tanken med dessa är att eleverna redan från start ska få träna sig i att läsa olika typer av texter. Detta följs upp i åk 2 och 3. Eftersom faktatexterna är lite svårare än läslärans texter, får även elever som läser med visst flyt en utmaning. Faktatexterna passar också att läsas högt för de elever som ännu inte nått så långt i sin läsutveckling.
I åk 2 är upplägget detsamma som i åk 1 med en läsebok på två nivåer. Förutom den spännande berättelsen av Ulf Stark, finns olika typer av texter utifrån Lgr11: berättande, poetiska, beskrivande, förklarande och instruerande.
KOMPONENTER OCH ARBETSGÅNG
FÖRSKOLEKLASS
1 - TV
För förskoleklass startar äventyret i Bokstavslandet med att eleverna tittar på ett tv-avsnitt.
2 - Digital intro
Därefter har pedagogen genomgång med hela gruppen med hjälp av Digital Intro. Vid den interaktiva skrivtavlan/projektorn tränar eleverna under lärarens ledning på bl.a. ljudanalys, ljudsegmentering och rim och förbereder på så sätt för uppgifterna i Arbetsboken.
Digital Intro innehåller laborationer med språkets byggstenar, både för F-klass och åk 1, vilket gör det möjligt att anpassa undervisningen efter barnens nivå.
3 - Arbetsbok
Nästa moment är arbetsboken, som bygger på Bornholmsmodellen. Tyngdpunkten ligger på övningar som stimulerar barnens språkliga medvetenhet inför läsinlärningen.
4 - Lärarhandledning
Här finns tips på språkövningar och språklekar samt många fina kopieringsunderlag i färg.
ÅRSKURS 1
1 - TV

Även Livet i Bokstavslandet för åk 1 har sin utgångspunkt i tv-programmen.
2 - Digital intro
Läraren samlar klassen för genomgång vid den interaktiva skrivtavlan/projektorn med Digital Intro. Här förbereds eleverna för den egna läsningen och uppgifterna i arbetsboken.
Digital intro innehåller laborationer med språkets byggstenar, både för F-klass och åk 1, vilket gör det möjligt att anpassa undervisningen efter barnens nivå.
3 - Läsebok
Efter det gemensamma arbetet läser eleverna i sina läseböcker på två nivåer.
- Nivå grön är för de barn som är på väg att knäcka läskoden.
- Nivå röd har mer text och är för de elever som har knäckt läskoden och läser ljudstridig stavning.
Böckerna består av 16 kapitel och följer samma teman och bokstavsgång som de 16 tv-programmen.
De sista kapitlen består av faktatexter som knyter an till bokens teman. De här texterna är tänkta för elever som läser med visst flyt, men kan också läsas gemensamt och/eller högt för att eleverna redan från start ska få möta olika typer av texter.
4 - Arbetsbok
Eleverna jobbar i arbetsboken.
Till varje avsnitt/kapitel finns övningar som tränar de aktuella bokstäverna och bokstavsljuden, grammatik/språk- och ordkunskap, samt läförståelseuppgifter med inferensfrågor.
5 - Lärarhandledning
Lärarhandledningen för åk 1 innehåller tips för arbetet med den interaktiva skrivtavlan, läseböckerna och arbetsboken. Här finns också diagnoser, underlag för textsamtal och kopieringsunderlag.
ÅRSKURS 2
1-TV

Årskurs 2 har också sin utgångspunkt i tv-programmen.
2 - Digital intro
Läraren samlar klassen för genomgång vid den interaktiva skrivtavlan/projektorn med Digital Intro. Här förbereds eleverna för den egna läsningen och uppgifterna i arbetsboken.
3 - Läsebok
Eleverna läser i sina läseböcker på två nivåer. Böckerna har samma innehåll och samma bilder, men nivå grön har inte lika mycket text som nivå röd.
Böckerna består av åtta kapitel som är indelade i A-kapitel och B-kapitel. I A-kapitlen läser eleverna berättelsen om Ami, Bruno, Coco och Dani och deras kompisar. B-kapitlen består av olika typer av texter utifrån Lgr11: berättande, poetiska, beskrivande, förklarande och instruerande. Varje B-test knyter an till kapitlets A-text.
4 - Arbetsbok
Eleverna jobbar i arbetsboken som innehåller samma språkmoment som tv-avsnitten: ljudstridig stavning, dubbla konsonanter, vokaler och konsonanter m. fl. Här finns också uppgifter där eleverna får träna på att känna igen och själva skriva de olika texttyperna som de läst i läseboken, samt övningar som tränar läsförståelsestrategier.
5 - Lärarhandledning
Handledning till de språkliga momenten i arbetsboken, konkreta tips och modellektioner till arbetet med läsförståelse, läs- och skrivstrategier med utgångspunkt i läsebokens texter. Lärarhandledningen innehåller också kopieringsunderlag till kartläggningar.
ÅRSKURS 3
Åk 3 utkommer våren 2017. Här "knyter vi ihop säcken" och ger eleverna förutsättningar att utveckla förmågor och kunskaper i ämnet svenska motsvarande kunskapskraven för åk 3 i Lgr11.

Om författarna
ULF STARK har skrivit läseböckerna - härliga och humoristiska berättelser om figurerna från tv-programmen. Han är en av Sveriges främsta barnboksförfattare med en lång produktion bakom sig; Klassikern Vi läser och barnböcker som Kan du vissla Johanna? och Min vän Percy, Buffalo Bill och jag.
TARJA ALATALO är pedagogisk granskare för Livet i Bokstavslandet och har även skrivit lärarhandledningen till åk 1. Tarja forskar inom området läs- och skrivundervisning i grundskolans tidigare årskurser. Hennes doktorsavhandling heter Skicklig läs- och skrivundervisning i åk 1- 3: om lärares möjligheter och hinder.
LENA PALOVAARA är författare till lärarhandledningen för förskoleklass. Lena är utbildad lärare för de lägre åren och arbetar i förskoleklass.
MARIE TRAPP har skrivit arbetsboken och lärarhandledningen för åk 2 tillsammans med Marika Nylund Ek. Marie är speciallärare i Släbro skola i Nyköping och välkänd för de flesta genom att hon skrivit studiehandledningen till En läsande klass. 2013 fick hon Svenska Akademiens svensklärarpris.
MARIKA NYLUND EK arbetar som förstelärare i Bryngelstorpsskolan, Nyköping. Marika driver studiecirklar och bloggar om läs- och skrivundervisning.

Utgåvor

Häftad
Förlag: Liber
Lagerstatus: Beställningsvara
Utgivningsdatum: 20160902
9789147119899

Bok: 278108

Anmäl textfel

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Aktuella recensioner

En mörk anklagelseskrift

Recension: En annan Doktor Glas av Malin Lindroth

Inte den bladvändare jag väntat mig

Recension: Rädslans labyrint av Anna Jansson

En episk släktsaga

Recension: Sveasagorna av Linus de Faire

En i bästa mening realistisk roman

Recension: Pizzeria Roma av Elin Persson

Nu framträder de ömmaste orden

Recension: Förbindelsen : Marie-Antoinette och Axel von Fersen av Kristina Ekero Eriksson

Ett viktigt vittnesmål

Recension: Bortgift mot min vilja av Hanna Saadi

Spännande som en thriller

Recension: Sanning, lögn och konsekvens av Maria Adolfsson

Bläddervänligt om världens hästraser

Recension: Fakta om hästar och ponnyer : Lär dig allt om världens hästraser av Kritika Gupta

Zelenskyj och den ryska propagandan

Recension: Spelaren : Volodymyr Zelenskyj och kriget i Ukraina av Simon Shuster

Kan vi lära av historien?

Recension: En tid för krig : Europas väg mot storkonflikt 1939 och 2022 av Wilhelm Agrell
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.4.2