Söker du efter "Dödligt arv" av Donna Leon? Du kan sluta leta. Våra experter i antikvariat hjälper dig eftersöka boken - utan extra kostnad - och den levereras direkt hem i brevlådan.
Dödligt arv
Av Donna Leon

Bok- presentation: |
Dödligt arv |
Författar- presentation: |
Donna Leon |
![]() |
Originaltitel: | Wilful Behaviour |
Italiensk fascism, en konsthärva och två obehagliga mord. I Donna Leons elfte bok på svenska får den oerhört populäre kommissarie Brunetti ett svårlöst mordfall som tar sin början i andra världskriget.
En av hustrun Paolas studenter, Claudia Leonardo, söker upp Brunetti för en hypotetisk fråga: Kan en dömd person få upprättelse i efterhand, långt efter dennes död?
Claudia är både vacker och intelligent så Brunetti blir smickrad och nyfiken. Hon är förtegen om sin familj och sitt förflutna men Brunetti får reda på tillräckligt för att börja nysta. Mannen hon syftar på var en konsthandlare som under andra världskriget köpte konst av de familjer som var tvungna att fly från fascismens Italien. Dessa hade inte mycket annat att välja på än hans ockerpriser. Efter kriget ställdes han inför rätta men fick ett lägligt sammanbrott och hamnade på mentalsjukhus istället för i fängelse.
Brunetti ser dock ingen lösning på fallet och därmed var historien avslutad för hans del - tills Claudia hittas brutalt knivmördad i sin lägenhet.
I jakten på mördaren kommer Brunetti i kontakt med en kvinna, Hedi Jacobs, som Claudia kallat mormor trots att de inte hade några biologiska band. När kommissarien öppnar dörren till den inpyrda lägenheten kan han knappt tro sina ögon. Den gamla kvinnan har en konstsamling värdig vilket museum som helst. Konst för miljoner. En samling värd att döda för? Den frågan blir uppenbar när singora Jacobs inte långt senare ligger död på golvet i sin lägenhet.
Utgåvor
Italiensk fascism, en konsthärva och två obehagliga mord i en ny Brunetti-deckare.
En ung, vacker och intelligent kvinna, söker upp kommissarie Brunetti och ställer en fråga på vilken han inte har något svar. Strax därefter hittas kvinnan knivmördad i sin lägenhet. Kommissarien inleder en undersökning som leder honom tillbaka till andra världskriget och fascismens Italien, en period som lämnat bestående sår hos befolkningen, sår som brutalt rivs upp av Brunettis undersökning.
Italiensk fascism, en konsthärva och två obehagliga mord.
I Donna Leons elfte bok på svenska får den oerhört populäre kommissarie Brunetti ett svårlöst mordfall som tar sin början i andra världskriget.
En av hustrun Paolas studenter, Claudia Leonardo, söker upp Brunetti för en hypotetisk fråga: Kan en dömd person få upprättelse i efterhand, långt efter dennes död?
Claudia är både vacker och intelligent så Brunetti blir smickrad och nyfiken. Hon är förtegen om sin familj och sitt förflutna men Brunetti får reda på tillräckligt för att börja nysta. Mannen hon syftar på var en konsthandlare som under andra världskriget köpte konst av de familjer som var tvungna att fly från fascismens Italien. Dessa hade inte mycket annat att välja på än hans ockerpriser. Efter kriget ställdes han inför rätta men fick ett lägligt sammanbrott och hamnade på mentalsjukhus istället för i fängelse.
Brunetti ser dock ingen lösning på fallet och därmed var historien avslutad för hans del - tills Claudia hittas brutalt knivmördad i sin lägenhet.
I jakten på mördaren kommer Brunetti i kontakt med en kvinna, Hedi Jacobs, som Claudia kallat mormor trots att de inte hade några biologiska band. När kommissarien öppnar dörren till den inpyrda lägenheten kan han knappt tro sina ögon. Den gamla kvinnan har en konstsamling värdig vilket museum som helst. Konst för miljoner. En samling värd att döda för? Den frågan blir uppenbar när singora Jacobs inte långt senare ligger död på golvet i sin lägenhet.
Italiensk fascism, en konsthärva och två obehagligamord
En ung kvinna, Claudia Leonardo, söker upp kommissarie Brunetti för en hypotetisk fråga: Kan en dömd person bli benådad och få upprättelse långt efter dennes död? Den unga kvinnans skönhet och intelligens gör intryck på Brunetti men eftersom det inte är så mycket han kan göra åt saken faller händelsen i glömska. Tills Claudia hittas brutalt knivmördad. Plötsligt har Brunetti personlig koppling till ett gåtfullt mordfall.
Utredningen leder honom bakåt i tiden till andra världskriget och Mussolinis dagar. En tid som skapade stora sår i den italienska folksjälen och ett hat som fortfarande brinner. Det märker kommissarien på den ilska och sorg som hans frågor väcker. Och inte minst när han bli varse vem Claudias släkting var. Kommissarien är övertygad om att det är denne mans mörka arv som orsakat Claudias död. Men den här gången verkar Brunettis intuition och samlade erfarenheter inte räcka till då han är på väg precis förbi målet.
Donna Leon lyckas väva ihop italiensk historia, en dramatisk konsthärva och en obehaglig mordintrig med Venedigs strålande kultur och väldoftande matkonst. Serien om kommissarie Brunetti är en succé runt om i världen, utom i Italien där den inte ges ut eftersom Donna Leon vill fortsätta leva ett anonymt liv.
Italiensk fascism, en konsthärva och två obehagligamord
IDonna Leons elfte bok på svenska får den oerhört populäre kommissarie Brunetti ett svårlöst mordfall som tar sin början i andra världskriget.
En av hustrun Paolas studenter, Claudia Leonardo, söker upp Brunetti för en hypotetisk fråga: Kan en dömd person få upprättelse i efterhand, långt efter dennes död?
Claudia är både vacker och intelligent så Brunetti blir smickrad och nyfiken. Hon är förtegen om sin familj och sitt förflutna men Brunetti får reda på tillräckligt för att börja nysta. Mannen hon syftar på var en konsthandlare som under andra världskriget köpte konst av de familjer som var tvungna att fly från fascismens Italien. Dessa hade inte mycket annat att välja på än hans ockerpriser. Efter kriget ställdes han inför rätta men fick ett lägligt sammanbrott och hamnade på mentalsjukhus istället för i fängelse.
Brunetti ser dock ingen lösning på fallet och därmed var historien avslutad för hans del tills Claudia hittas brutalt knivmördad i sin lägenhet.
I jakten på mördaren kommer Brunetti i kontakt med en kvinna, Hedi Jacobs, som Claudia kallat mormor trots att de inte hade några biologiska band. När kommissarien öppnar dörren till den inpyrda lägenheten kan han knappt tro sina ögon. Den gamla kvinnan har en konstsamling värdig vilket museum som helst. Konst för miljoner. En samling värd att döda för? Den frågan blir uppenbar när singora Jacobs inte långt senare ligger död på golvet i sin lägenhet.
Undersökningen som följer blir emotionell för Brunetti eftersom han, liksom alla italienare, har ett komplicerat förhållande till Mussolini och kriget. De åren splittrade familjer och att såren fortfarande är infekterade märker kommissarien på den ilska och sorg hans frågor väcker. Trots att Brunetti till sist har kartlagt hela konsthärvan är Claudias mördare fortfarande okänd.
Men när kommissarien gör ett återbesök på hennes arbetsplats inser han att den manlige chefen var alldeles för intresserad av den unga kvinnan, särskilt för en gift man. Något som hans fru till slut hade insett. Det visar sig att Claudia bara var en i raden av unga kvinnor som hennes man hade åtrått. Claudia föll inte offer för girighet utan för en försmådd hustrus vrede.
Donna Leon har bott i Kina, Schweiz, Iran och Saudiarabien och arbetat som lärare. Men hon förälskade sig i Venedig och har bott där i många år. Serien om kommissarie Brunetti är en succé runt om i världen, utom i Italien där den inte ges ut eftersom Donna Leon vill fortsätta leva ett anonymt liv.
Bok: 15441
Anmäl textfel