Ingenbarnsland av Eija Hetekivi Olsson - LitteraturMagazinet

 Glansholms Bokhandel & Antikvariat 

Söker du efter "Ingenbarnsland" av Eija Hetekivi Olsson? Du kan sluta leta. Våra experter i antikvariat hjälper dig eftersöka boken - utan extra kostnad - och den levereras direkt hem i brevlådan.

 Recensioner 

LitteraturMagazinets recension av Ingenbarnsland, Eija Hetekivi Olsson

En brinnande hunger efter ett annat liv

Ingenbarnsland är en förstklassig debut, värd att hyllas, diskuteras och jämföras med allehanda storheter "
Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4
Miira är ursinnig. På tafsande män, rasistiska lärare, rika snobbar och orättvisor. Med en stolthet som en indianhövdings och en tickande bomb av hårdpackad underlägsenhet i bröstet forsar hon fram längs Gårdstens grå husfasader. Miira är född till sopa, med amalgamfyllningar i framtänderna, skitjobb och noppriga sunkkläder. Men Miira vill större, spränga gränser, bli konstnär elle...
LitteraturMagazinets recensent: Anna-Maria Carnhede
 Redaktionell presentation 
Bok-
presentation:
Ingenbarnsland
Författar-
presentation:
Eija Hetekivi Olsson
Utg.år: 2011

Ingenbarnsland

Boken handlar om Miira i finneklassen i en förort utanför Göteborg på 1980-talet. Trots att hon är född i Sverige ses hon som invandrare och måste läsa svenska som andraspråk i skolan. Men Miira vill bli något annat än trappstädare när hon blir stor och väljer särskild matte när alla andra väljer allmän.

"Ingenbarnsland" är Eija Hetekivi Olsson debutbok. 

Författaren är själv uppvuxen i Gårdsten och Bergsjön och har jobbat som just trappstädare och på restaurang. Så småningom läste hon in gymnasiet på komvux och blev lärare.

Text: LitteraturMagazinet 2019
 Information från förlaget 

Ingenbarnsland

Av Eija Hetekivi Olsson

Bok-
presentation:
Ingenbarnsland
Författar-
presentation:
Eija Hetekivi Olsson
Utg.år: 2011
Uppläsare: Eija Hetekivi Olsson

Hon bankade skiten ur honom. Satt gränsle över hans rygg och skrek: ”SAATANAN SIKA”, djävulens svin. Hennes armar roterade som små propellrar och piskade mot hans rakade skalle så att fläsket därunder korvade sig. Ilskan inom henne kom ut i kaskader och flätorna flaxade vilt omkring och i vägen… Skoldagen var slut. De andra i klassen stod strösslade här och där. De glodde och gapade, som gäddorna pappa dängde ihjäl med kniven om somrarna.

Gårdarna är klädda i asfalt, höghusen är av betong och ansiktena hårda som sten. Stället heter Gårdsten. I taggbuskarna finns pantburkar, på gatorna fimpar. Tonåringarna hänger på det halvtomma torget och i trappuppgångarna. Mammas mopp målar råa åttor i snabb takt, våning för våning, sveper runt fyllot som säckat till sömns, hugger mot hörnen och listerna. I taken syns tändarbrända prickar, på väggarna och fönstren snorloskor, snusprillor och sparkmärken.
Ungpundarna kan karate. De har knivar. Papperskorgen på skolgården brinner. Miira håller i en trimmad tändare. Hon sparkar till Vera, som sparkar tillbaka. Skrattar så att tårarna rinner.

Miira är inte som de andra tjejerna i finneklassen. Hon väjer inte för konflikter, vägrar låta någon bestämma över sig och väljer särskild matte när de andra väljer allmän. Hon tänker inte bli trappstädare, utan statsminister eller hjärnkirurg. Miira är född i Sverige. Trots det ses hon som invandrare och måste läsa svenska som andraspråk i skolan.

Eija Hetekivi Olssons omtumlande debut Ingenbarnsland utspelar sig i Gårdsten och Bergsjön på 80-talet. Som en svetslåga skildrar romanen det Sverige som växte fram efter folkhemsåren.

Utgåvor

Inbunden
Förlag: Norstedts
Lagerstatus: Definitivt slut

Gårdarna är klädda i asfalt, höghusen är av betong och ansiktena hårda som sten. Stället heter Gårdsten. I taggbuskarna finns pantburkar, på gatorna fimpar. Tonåringarna hänger på det halvtomma torget och i trappuppgångarna. Mammas mopp målar råa åttor i snabb takt, våning för våning, sveper runt fyllot som säckat till sömns, hugger mot hörnen och listerna. I taken syns tändarbrända prickar, på väggarna och fönstren snorloskor, snusprillor och sparkmärken.

Ungpundarna kan karate. De har knivar. Papperskorgen på skolgården brinner. Miira håller i en trimmad tändare. Hon sparkar till Vera, som sparkar tillbaka. Skrattar så att tårarna rinner.

Miira är inte som de andra tjejerna i finneklassen. Hon väjer inte för konflikter, vägrar låta någon bestämma över sig och väljer särskild matte när de andra väljer allmän. Hon tänker inte bli trappstädare, utan statsminister eller hjärnkirurg. Miira är född i Sverige. Trots det ses hon som invandrare och måste läsa svenska som andraspråk i skolan.

Eija Hetekivi Olssons omtumlande debut "Ingenbarnsland" utspelar sig i Gårdsten och Bergsjön på 80-talet. Som en svetslåga skildrar romanen det Sverige som växte fram efter folkhemsåren.

Hon bankade skiten ur honom. Satt gränsle över hans rygg och skrek: ”SAATANAN SIKA”, djävulens svin. Hennes armar roterade som små propellrar och piskade mot hans rakade skalle så att fläsket därunder korvade sig. Ilskan inom henne kom ut i kaskader och flätorna flaxade vilt omkring och i vägen… Skoldagen var slut. De andra i klassen stod strösslade här och där. De glodde och gapade, som gäddorna pappa dängde ihjäl med kniven om somrarna.

Gårdarna är klädda i asfalt, höghusen är av betong och ansiktena hårda som sten. Stället heter Gårdsten. I taggbuskarna finns pantburkar, på gatorna fimpar. Tonåringarna hänger på det halvtomma torget och i trappuppgångarna. Mammas mopp målar råa åttor i snabb takt, våning för våning, sveper runt fyllot som säckat till sömns, hugger mot hörnen och listerna. I taken syns tändarbrända prickar, på väggarna och fönstren snorloskor, snusprillor och sparkmärken.
Ungpundarna kan karate. De har knivar. Papperskorgen på skolgården brinner. Miira håller i en trimmad tändare. Hon sparkar till Vera, som sparkar tillbaka. Skrattar så att tårarna rinner.

Miira är inte som de andra tjejerna i finneklassen. Hon väjer inte för konflikter, vägrar låta någon bestämma över sig och väljer särskild matte när de andra väljer allmän. Hon tänker inte bli trappstädare, utan statsminister eller hjärnkirurg. Miira är född i Sverige. Trots det ses hon som invandrare och måste läsa svenska som andraspråk i skolan.

Eija Hetekivi Olssons omtumlande debut Ingenbarnsland utspelar sig i Gårdsten och Bergsjön på 80-talet. Som en svetslåga skildrar romanen det Sverige som växte fram efter folkhemsåren.

Utgivningsdatum: 20111230
9789113038544

Pocket
Förlag: Norstedts
Lagerstatus: Definitivt slut

Hon bankade skiten ur honom. Satt gränsle över hans rygg och skrek: ”SAATANAN SIKA”, djävulens svin. Hennes armar roterade som små propellrar och piskade mot hans rakade skalle så att fläsket därunder korvade sig. Ilskan inom henne kom ut i kaskader och flätorna flaxade vilt omkring och i vägen… Skoldagen var slut. De andra i klassen stod strösslade här och där. De glodde och gapade, som gäddorna pappa dängde ihjäl med kniven om somrarna.

Gårdarna är klädda i asfalt, höghusen är av betong och ansiktena hårda som sten. Stället heter Gårdsten. I taggbuskarna finns pantburkar, på gatorna fimpar. Tonåringarna hänger på det halvtomma torget och i trappuppgångarna. Mammas mopp målar råa åttor i snabb takt, våning för våning, sveper runt fyllot som säckat till sömns, hugger mot hörnen och listerna. I taken syns tändarbrända prickar, på väggarna och fönstren snorloskor, snusprillor och sparkmärken.
Ungpundarna kan karate. De har knivar. Papperskorgen på skolgården brinner. Miira håller i en trimmad tändare. Hon sparkar till Vera, som sparkar tillbaka. Skrattar så att tårarna rinner.

Miira är inte som de andra tjejerna i finneklassen. Hon väjer inte för konflikter, vägrar låta någon bestämma över sig och väljer särskild matte när de andra väljer allmän. Hon tänker inte bli trappstädare, utan statsminister eller hjärnkirurg. Miira är född i Sverige. Trots det ses hon som invandrare och måste läsa svenska som andraspråk i skolan.

Eija Hetekivi Olssons omtumlande debut Ingenbarnsland utspelar sig i Gårdsten och Bergsjön på 80-talet. Som en svetslåga skildrar romanen det Sverige som växte fram efter folkhemsåren.

Utgivningsdatum: 20121008
9789113047744

Häftad
Förlag: Norstedts
Lagerstatus: Avvaktar tilltrycksbeslut
Utgivningsdatum: 20150317
9789113070018

Pocket
Förlag: Norstedts
Lagerstatus: Definitivt slut
Utgivningsdatum: 20160819
9789113075495

MP3-fil
Förlag: Norstedts
Lagerstatus: Finns i lager
Utgivningsdatum: 20170523
9789113081663

Bok: 179677
 Artiklar 

Nu är nomineringarna klara

Zlatan-boken kan vinna Augustpriset

”Jag är Zlatan Ibrahimovic” kan få Augustpriset 2012 i kategorin Årets svenska fackbok. Det stod klart när årets nominerade böcker till Augustpriset presenterades den 22 oktober 2012.

Bland de nominerade skönlitterära verken finns bland annat Eija Hetekivi Olssons ”Ingenbarnsland” och Göran Rosenbergs "Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz”.

Vinnarna tillkännages under Augustgalan den 26 november.

Läs mer ...
En debutbok skriven i vredesmod

Eija Hetekivi Olsson skriver om orättvisor och segregation

En debutbok skriven i vredesmod

Eija Hetekivi Olsson är en av de mest uppmärksammade debutanterna just nu. Hennes bok "Ingenbarnsland" är bland annat veckans mest recenserade bok – både på bloggar och i gammalmedia.

Boken tar upp frågor om orättvisor utifrån klass och social bakgrundI.

I en intervju i Sveriges Radio säger Eija Hetekivi Olsson att hon ”blir galen av ilska” och ”snart detonerar” när hon tänker på hur barn som är födda i Sverige behandlas sämre bara för att deras föräldrar är födda i ett annat land.

Läs mer ...

Anmäl textfel

 Författarporträtt 

Eija Hetekivi Olsson

"Jag skriver för livet" skriver Eija Hetekivi Olsson själv när hon presenterar sin debutbok "Ingenbarnsland". Den mycket uppmärksammade debutboken utkom i december 2011 och utspelar sig i Gårdsten och Bergsjön där författaren själv växte upp.

 Författarporträtt 

Eija Hetekivi Olsson

"Jag skriver för livet" skriver Eija Hetekivi Olsson själv när hon presenterar sin debutbok "Ingenbarnsland". Den mycket uppmärksammade debutboken utkom i december 2011 och utspelar sig i Gårdsten och Bergsjön där författaren själv växte upp.

Utgivning

Miira

av Eija Hetekivi Olsson
Inbunden, Finns i lager, 271 kr
Pocket, Finns i lager, 73 kr

Fuck skolan : niorna i förorterna om skolan och skolpolitiken

av Eija Hetekivi Olsson
?Dom som bränner i skolan vill berätta något viktigt, fast ingen ...
Häftad, Finns i lager, 82 kr

Ingenbarnsland

av Eija Hetekivi Olsson
Boken handlar om Miira i finneklassen i en förort utanför Göteborg på 1980-talet. Trots att hon är född i Sverige ses hon som invandrare och måste läsa svenska som andraspråk i skolan. Men Miira vill bli något annat än trappstädare när hon blir stor och väljer särskild matte när alla andra väljer allmän.

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Aktuella recensioner

Kristoffer Bark - lite blekare än Maria Wern

Recension: Dotter saknad av Anna Jansson

Hur var Förintelsen möjlig?

Recension: Varför kunde det ske? : det finns många förklaringar till Förintelsen av Barbro Eberan

En Mann för vår tid

Recension: Fyra noveller : Tonio Kröger ; Tristan ; Döden i Venedig ; Mario och trollkarlen av Thomas Mann

En nessersk feelgood

Recension: Halvmördaren : Krönika över Adalbert Hanzon i nutid och dåtid författad av honom själv av Håkan Nesser

Från Sargassohavet och tillbaka igen

Recension: Ålevangeliet : Berättelsen om världens mest gåtfulla fisk av Patrik Svensson

Humor och inlevelseförmåga i läsvärd roman

Recension: Vissla i mörker av Emma Healey

Samma typ av annorlunda böcker

Recension: Det slutna sällskapet av Elizabeth Klehfoth

Förändring på gott och ont

Recension: Systerklockorna av Lars Mytting

Fjorton karameller som ingen är den andra lik

Recension: Leka vuxen av Marica Källner

Betydligt mer än ännu en bilderbok om döden

Recension: Den långa resan av Sofia Hedman
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB