Ingenbarnsland av Eija Hetekivi Olsson - LitteraturMagazinet

 Glansholms Bokhandel & Antikvariat 

Söker du efter "Ingenbarnsland" av Eija Hetekivi Olsson? Du kan sluta leta. Våra experter i antikvariat hjälper dig eftersöka boken - utan extra kostnad - och den levereras direkt hem i brevlådan.

 Recensioner 

LitteraturMagazinets recension av Ingenbarnsland, Eija Hetekivi Olsson

En brinnande hunger efter ett annat liv

Ingenbarnsland är en förstklassig debut, värd att hyllas, diskuteras och jämföras med allehanda storheter "
Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4
Miira är ursinnig. På tafsande män, rasistiska lärare, rika snobbar och orättvisor. Med en stolthet som en indianhövdings och en tickande bomb av hårdpackad underlägsenhet i bröstet forsar hon fram längs Gårdstens grå husfasader. Miira är född till sopa, med amalgamfyllningar i framtänderna, skitjobb och noppriga sunkkläder. Men Miira vill större, spränga gränser, bli konstnär elle...
LitteraturMagazinets recensent: Anna-Maria Carnhede
 Redaktionell presentation 
Bok-
presentation:
Ingenbarnsland
Författar-
presentation:
Eija Hetekivi Olsson
Utg.år: 2011

Ingenbarnsland

Boken handlar om Miira i finneklassen i en förort utanför Göteborg på 1980-talet. Trots att hon är född i Sverige ses hon som invandrare och måste läsa svenska som andraspråk i skolan. Men Miira vill bli något annat än trappstädare när hon blir stor och väljer särskild matte när alla andra väljer allmän.

"Ingenbarnsland" är Eija Hetekivi Olsson debutbok. 

Författaren är själv uppvuxen i Gårdsten och Bergsjön och har jobbat som just trappstädare och på restaurang. Så småningom läste hon in gymnasiet på komvux och blev lärare.

Text: LitteraturMagazinet 2019
 Information från förlaget 

Ingenbarnsland

Av Eija Hetekivi Olsson

Bok-
presentation:
Ingenbarnsland
Författar-
presentation:
Eija Hetekivi Olsson
Utg.år: 2011
Uppläsare: Eija Hetekivi Olsson

Hon bankade skiten ur honom. Satt gränsle över hans rygg och skrek: ”SAATANAN SIKA”, djävulens svin. Hennes armar roterade som små propellrar och piskade mot hans rakade skalle så att fläsket därunder korvade sig. Ilskan inom henne kom ut i kaskader och flätorna flaxade vilt omkring och i vägen… Skoldagen var slut. De andra i klassen stod strösslade här och där. De glodde och gapade, som gäddorna pappa dängde ihjäl med kniven om somrarna.

Gårdarna är klädda i asfalt, höghusen är av betong och ansiktena hårda som sten. Stället heter Gårdsten. I taggbuskarna finns pantburkar, på gatorna fimpar. Tonåringarna hänger på det halvtomma torget och i trappuppgångarna. Mammas mopp målar råa åttor i snabb takt, våning för våning, sveper runt fyllot som säckat till sömns, hugger mot hörnen och listerna. I taken syns tändarbrända prickar, på väggarna och fönstren snorloskor, snusprillor och sparkmärken.
Ungpundarna kan karate. De har knivar. Papperskorgen på skolgården brinner. Miira håller i en trimmad tändare. Hon sparkar till Vera, som sparkar tillbaka. Skrattar så att tårarna rinner.

Miira är inte som de andra tjejerna i finneklassen. Hon väjer inte för konflikter, vägrar låta någon bestämma över sig och väljer särskild matte när de andra väljer allmän. Hon tänker inte bli trappstädare, utan statsminister eller hjärnkirurg. Miira är född i Sverige. Trots det ses hon som invandrare och måste läsa svenska som andraspråk i skolan.

Eija Hetekivi Olssons omtumlande debut Ingenbarnsland utspelar sig i Gårdsten och Bergsjön på 80-talet. Som en svetslåga skildrar romanen det Sverige som växte fram efter folkhemsåren.

Utgåvor

Inbunden
Förlag: Norstedts
Lagerstatus: Definitivt slut

Gårdarna är klädda i asfalt, höghusen är av betong och ansiktena hårda som sten. Stället heter Gårdsten. I taggbuskarna finns pantburkar, på gatorna fimpar. Tonåringarna hänger på det halvtomma torget och i trappuppgångarna. Mammas mopp målar råa åttor i snabb takt, våning för våning, sveper runt fyllot som säckat till sömns, hugger mot hörnen och listerna. I taken syns tändarbrända prickar, på väggarna och fönstren snorloskor, snusprillor och sparkmärken.

Ungpundarna kan karate. De har knivar. Papperskorgen på skolgården brinner. Miira håller i en trimmad tändare. Hon sparkar till Vera, som sparkar tillbaka. Skrattar så att tårarna rinner.

Miira är inte som de andra tjejerna i finneklassen. Hon väjer inte för konflikter, vägrar låta någon bestämma över sig och väljer särskild matte när de andra väljer allmän. Hon tänker inte bli trappstädare, utan statsminister eller hjärnkirurg. Miira är född i Sverige. Trots det ses hon som invandrare och måste läsa svenska som andraspråk i skolan.

Eija Hetekivi Olssons omtumlande debut "Ingenbarnsland" utspelar sig i Gårdsten och Bergsjön på 80-talet. Som en svetslåga skildrar romanen det Sverige som växte fram efter folkhemsåren.

Hon bankade skiten ur honom. Satt gränsle över hans rygg och skrek: ”SAATANAN SIKA”, djävulens svin. Hennes armar roterade som små propellrar och piskade mot hans rakade skalle så att fläsket därunder korvade sig. Ilskan inom henne kom ut i kaskader och flätorna flaxade vilt omkring och i vägen… Skoldagen var slut. De andra i klassen stod strösslade här och där. De glodde och gapade, som gäddorna pappa dängde ihjäl med kniven om somrarna.

Gårdarna är klädda i asfalt, höghusen är av betong och ansiktena hårda som sten. Stället heter Gårdsten. I taggbuskarna finns pantburkar, på gatorna fimpar. Tonåringarna hänger på det halvtomma torget och i trappuppgångarna. Mammas mopp målar råa åttor i snabb takt, våning för våning, sveper runt fyllot som säckat till sömns, hugger mot hörnen och listerna. I taken syns tändarbrända prickar, på väggarna och fönstren snorloskor, snusprillor och sparkmärken.
Ungpundarna kan karate. De har knivar. Papperskorgen på skolgården brinner. Miira håller i en trimmad tändare. Hon sparkar till Vera, som sparkar tillbaka. Skrattar så att tårarna rinner.

Miira är inte som de andra tjejerna i finneklassen. Hon väjer inte för konflikter, vägrar låta någon bestämma över sig och väljer särskild matte när de andra väljer allmän. Hon tänker inte bli trappstädare, utan statsminister eller hjärnkirurg. Miira är född i Sverige. Trots det ses hon som invandrare och måste läsa svenska som andraspråk i skolan.

Eija Hetekivi Olssons omtumlande debut Ingenbarnsland utspelar sig i Gårdsten och Bergsjön på 80-talet. Som en svetslåga skildrar romanen det Sverige som växte fram efter folkhemsåren.

Utgivningsdatum: 20111230
9789113038544

Pocket
Förlag: Norstedts
Lagerstatus: Definitivt slut

Hon bankade skiten ur honom. Satt gränsle över hans rygg och skrek: ”SAATANAN SIKA”, djävulens svin. Hennes armar roterade som små propellrar och piskade mot hans rakade skalle så att fläsket därunder korvade sig. Ilskan inom henne kom ut i kaskader och flätorna flaxade vilt omkring och i vägen… Skoldagen var slut. De andra i klassen stod strösslade här och där. De glodde och gapade, som gäddorna pappa dängde ihjäl med kniven om somrarna.

Gårdarna är klädda i asfalt, höghusen är av betong och ansiktena hårda som sten. Stället heter Gårdsten. I taggbuskarna finns pantburkar, på gatorna fimpar. Tonåringarna hänger på det halvtomma torget och i trappuppgångarna. Mammas mopp målar råa åttor i snabb takt, våning för våning, sveper runt fyllot som säckat till sömns, hugger mot hörnen och listerna. I taken syns tändarbrända prickar, på väggarna och fönstren snorloskor, snusprillor och sparkmärken.
Ungpundarna kan karate. De har knivar. Papperskorgen på skolgården brinner. Miira håller i en trimmad tändare. Hon sparkar till Vera, som sparkar tillbaka. Skrattar så att tårarna rinner.

Miira är inte som de andra tjejerna i finneklassen. Hon väjer inte för konflikter, vägrar låta någon bestämma över sig och väljer särskild matte när de andra väljer allmän. Hon tänker inte bli trappstädare, utan statsminister eller hjärnkirurg. Miira är född i Sverige. Trots det ses hon som invandrare och måste läsa svenska som andraspråk i skolan.

Eija Hetekivi Olssons omtumlande debut Ingenbarnsland utspelar sig i Gårdsten och Bergsjön på 80-talet. Som en svetslåga skildrar romanen det Sverige som växte fram efter folkhemsåren.

Utgivningsdatum: 20121008
9789113047744

Häftad
Förlag: Norstedts
Lagerstatus: Avvaktar tilltrycksbeslut
Utgivningsdatum: 20150317
9789113070018

Pocket
Förlag: Norstedts
Lagerstatus: Definitivt slut
Utgivningsdatum: 20160819
9789113075495

MP3-fil
Förlag: Norstedts
Lagerstatus: Finns i lager
Utgivningsdatum: 20170523
9789113081663

Bok: 179677

Anmäl textfel

 Författarporträtt 

Eija Hetekivi Olsson

"Jag skriver för livet" skriver Eija Hetekivi Olsson själv när hon presenterar sin debutbok "Ingenbarnsland". Den mycket uppmärksammade debutboken utkom i december 2011 och utspelar sig i Gårdsten och Bergsjön där författaren själv växte upp.

 Författarporträtt 

Eija Hetekivi Olsson

"Jag skriver för livet" skriver Eija Hetekivi Olsson själv när hon presenterar sin debutbok "Ingenbarnsland". Den mycket uppmärksammade debutboken utkom i december 2011 och utspelar sig i Gårdsten och Bergsjön där författaren själv växte upp.

Utgivning

Miira

av Eija Hetekivi Olsson
Inbunden, Finns i lager, 271 kr
Pocket, Finns i lager, 73 kr

Fuck skolan : niorna i förorterna om skolan och skolpolitiken

av Eija Hetekivi Olsson
?Dom som bränner i skolan vill berätta något viktigt, fast ingen ...
Häftad, Finns i lager, 82 kr

Ingenbarnsland

av Eija Hetekivi Olsson
Boken handlar om Miira i finneklassen i en förort utanför Göteborg på 1980-talet. Trots att hon är född i Sverige ses hon som invandrare och måste läsa svenska som andraspråk i skolan. Men Miira vill bli något annat än trappstädare när hon blir stor och väljer särskild matte när alla andra väljer allmän.

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Aktuella recensioner

Avslutande del i trilogi med äkta känslor

Recension: Viktor av Katarina von Bredow

Spännande mordgåta med snygga vändningar

Recension: Låt mig vara av Clare Mackintosh

Vackert och varmt om autism

Recension: Detta är mitt liv av Rose Lagercrantz

När filosofi möter självhjälp

Recension: Filosofins tröst av Alain de Botton

Vackert rymdepos för barn

Recension: Till Vial : 8400 dagar kvar av Henrik Ståhl

Prestigelöst och öppenhjärtigt

Recension: Vi måste prata om 50 : om kärlek, kriser och livslust av Cecilia Gustavsson

Borges prövar sin världsbild, och förblir Borges

Recension: BORGES 2 (1949-1972) av Jorge Luis Borges

Mix hjälper till

Recension: Mix bygger av Malin Lilja

Om det som skrämmer allra mest

Recension: Nattsida av Hans Gunnarsson

Pi och Sally bygger en isracer

Recension: Pi och Powerbollarna : Vinterracet av Karolina Kjellberg
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB