Ingenbarnsland av Eija Hetekivi Olsson - LitteraturMagazinet

 Glansholms Bokhandel & Antikvariat 
Ingenbarnsland - Pocket
Finns i lager, 73 kr
 Recensioner 

LitteraturMagazinets recension av Ingenbarnsland, Eija Hetekivi Olsson

En brinnande hunger efter ett annat liv

Ingenbarnsland är en förstklassig debut, värd att hyllas, diskuteras och jämföras med allehanda storheter "
Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4
Miira är ursinnig. På tafsande män, rasistiska lärare, rika snobbar och orättvisor. Med en stolthet som en indianhövdings och en tickande bomb av hårdpackad underlägsenhet i bröstet forsar hon fram längs Gårdstens grå husfasader. Miira är född till sopa, med amalgamfyllningar i framtänderna, skitjobb och noppriga sunkkläder. Men Miira vill större, spränga gränser, bli konstnär elle...
LitteraturMagazinets recensent: Anna-Maria Carnhede
 Redaktionell presentation 
Bok-
presentation:
Ingenbarnsland
Författar-
presentation:
Eija Hetekivi Olsson
Utg.år: 2011
Pocket
Finns i lager, 73 kr

Ingenbarnsland

Boken handlar om Miira i finneklassen i en förort utanför Göteborg på 1980-talet. Trots att hon är född i Sverige ses hon som invandrare och måste läsa svenska som andraspråk i skolan. Men Miira vill bli något annat än trappstädare när hon blir stor och väljer särskild matte när alla andra väljer allmän.

"Ingenbarnsland" är Eija Hetekivi Olsson debutbok. 

Författaren är själv uppvuxen i Gårdsten och Bergsjön och har jobbat som just trappstädare och på restaurang. Så småningom läste hon in gymnasiet på komvux och blev lärare.

Text: LitteraturMagazinet 2019
 Information från förlaget 

Ingenbarnsland

Av Eija Hetekivi Olsson

Bok-
presentation:
Ingenbarnsland
Författar-
presentation:
Eija Hetekivi Olsson
Utg.år: 2011
Pocket
Finns i lager, 73 kr
Uppläsare: Eija Hetekivi Olsson

Hon bankade skiten ur honom. Satt gränsle över hans rygg och skrek: ”SAATANAN SIKA”, djävulens svin. Hennes armar roterade som små propellrar och piskade mot hans rakade skalle så att fläsket därunder korvade sig. Ilskan inom henne kom ut i kaskader och flätorna flaxade vilt omkring och i vägen… Skoldagen var slut. De andra i klassen stod strösslade här och där. De glodde och gapade, som gäddorna pappa dängde ihjäl med kniven om somrarna.

Gårdarna är klädda i asfalt, höghusen är av betong och ansiktena hårda som sten. Stället heter Gårdsten. I taggbuskarna finns pantburkar, på gatorna fimpar. Tonåringarna hänger på det halvtomma torget och i trappuppgångarna. Mammas mopp målar råa åttor i snabb takt, våning för våning, sveper runt fyllot som säckat till sömns, hugger mot hörnen och listerna. I taken syns tändarbrända prickar, på väggarna och fönstren snorloskor, snusprillor och sparkmärken.
Ungpundarna kan karate. De har knivar. Papperskorgen på skolgården brinner. Miira håller i en trimmad tändare. Hon sparkar till Vera, som sparkar tillbaka. Skrattar så att tårarna rinner.

Miira är inte som de andra tjejerna i finneklassen. Hon väjer inte för konflikter, vägrar låta någon bestämma över sig och väljer särskild matte när de andra väljer allmän. Hon tänker inte bli trappstädare, utan statsminister eller hjärnkirurg. Miira är född i Sverige. Trots det ses hon som invandrare och måste läsa svenska som andraspråk i skolan.

Eija Hetekivi Olssons omtumlande debut Ingenbarnsland utspelar sig i Gårdsten och Bergsjön på 80-talet. Som en svetslåga skildrar romanen det Sverige som växte fram efter folkhemsåren.

Utgåvor

Inbunden
Förlag: Norstedts
Lagerstatus: Definitivt slut

Gårdarna är klädda i asfalt, höghusen är av betong och ansiktena hårda som sten. Stället heter Gårdsten. I taggbuskarna finns pantburkar, på gatorna fimpar. Tonåringarna hänger på det halvtomma torget och i trappuppgångarna. Mammas mopp målar råa åttor i snabb takt, våning för våning, sveper runt fyllot som säckat till sömns, hugger mot hörnen och listerna. I taken syns tändarbrända prickar, på väggarna och fönstren snorloskor, snusprillor och sparkmärken.

Ungpundarna kan karate. De har knivar. Papperskorgen på skolgården brinner. Miira håller i en trimmad tändare. Hon sparkar till Vera, som sparkar tillbaka. Skrattar så att tårarna rinner.

Miira är inte som de andra tjejerna i finneklassen. Hon väjer inte för konflikter, vägrar låta någon bestämma över sig och väljer särskild matte när de andra väljer allmän. Hon tänker inte bli trappstädare, utan statsminister eller hjärnkirurg. Miira är född i Sverige. Trots det ses hon som invandrare och måste läsa svenska som andraspråk i skolan.

Eija Hetekivi Olssons omtumlande debut "Ingenbarnsland" utspelar sig i Gårdsten och Bergsjön på 80-talet. Som en svetslåga skildrar romanen det Sverige som växte fram efter folkhemsåren.

Hon bankade skiten ur honom. Satt gränsle över hans rygg och skrek: ”SAATANAN SIKA”, djävulens svin. Hennes armar roterade som små propellrar och piskade mot hans rakade skalle så att fläsket därunder korvade sig. Ilskan inom henne kom ut i kaskader och flätorna flaxade vilt omkring och i vägen… Skoldagen var slut. De andra i klassen stod strösslade här och där. De glodde och gapade, som gäddorna pappa dängde ihjäl med kniven om somrarna.

Gårdarna är klädda i asfalt, höghusen är av betong och ansiktena hårda som sten. Stället heter Gårdsten. I taggbuskarna finns pantburkar, på gatorna fimpar. Tonåringarna hänger på det halvtomma torget och i trappuppgångarna. Mammas mopp målar råa åttor i snabb takt, våning för våning, sveper runt fyllot som säckat till sömns, hugger mot hörnen och listerna. I taken syns tändarbrända prickar, på väggarna och fönstren snorloskor, snusprillor och sparkmärken.
Ungpundarna kan karate. De har knivar. Papperskorgen på skolgården brinner. Miira håller i en trimmad tändare. Hon sparkar till Vera, som sparkar tillbaka. Skrattar så att tårarna rinner.

Miira är inte som de andra tjejerna i finneklassen. Hon väjer inte för konflikter, vägrar låta någon bestämma över sig och väljer särskild matte när de andra väljer allmän. Hon tänker inte bli trappstädare, utan statsminister eller hjärnkirurg. Miira är född i Sverige. Trots det ses hon som invandrare och måste läsa svenska som andraspråk i skolan.

Eija Hetekivi Olssons omtumlande debut Ingenbarnsland utspelar sig i Gårdsten och Bergsjön på 80-talet. Som en svetslåga skildrar romanen det Sverige som växte fram efter folkhemsåren.

Utgivningsdatum: 20111230
9789113038544

Pocket
Förlag: Norstedts
Lagerstatus: Definitivt slut

Hon bankade skiten ur honom. Satt gränsle över hans rygg och skrek: ”SAATANAN SIKA”, djävulens svin. Hennes armar roterade som små propellrar och piskade mot hans rakade skalle så att fläsket därunder korvade sig. Ilskan inom henne kom ut i kaskader och flätorna flaxade vilt omkring och i vägen… Skoldagen var slut. De andra i klassen stod strösslade här och där. De glodde och gapade, som gäddorna pappa dängde ihjäl med kniven om somrarna.

Gårdarna är klädda i asfalt, höghusen är av betong och ansiktena hårda som sten. Stället heter Gårdsten. I taggbuskarna finns pantburkar, på gatorna fimpar. Tonåringarna hänger på det halvtomma torget och i trappuppgångarna. Mammas mopp målar råa åttor i snabb takt, våning för våning, sveper runt fyllot som säckat till sömns, hugger mot hörnen och listerna. I taken syns tändarbrända prickar, på väggarna och fönstren snorloskor, snusprillor och sparkmärken.
Ungpundarna kan karate. De har knivar. Papperskorgen på skolgården brinner. Miira håller i en trimmad tändare. Hon sparkar till Vera, som sparkar tillbaka. Skrattar så att tårarna rinner.

Miira är inte som de andra tjejerna i finneklassen. Hon väjer inte för konflikter, vägrar låta någon bestämma över sig och väljer särskild matte när de andra väljer allmän. Hon tänker inte bli trappstädare, utan statsminister eller hjärnkirurg. Miira är född i Sverige. Trots det ses hon som invandrare och måste läsa svenska som andraspråk i skolan.

Eija Hetekivi Olssons omtumlande debut Ingenbarnsland utspelar sig i Gårdsten och Bergsjön på 80-talet. Som en svetslåga skildrar romanen det Sverige som växte fram efter folkhemsåren.

Utgivningsdatum: 20121008
9789113047744

Häftad
Förlag: Norstedts
Lagerstatus: Avvaktar tilltrycksbeslut
Utgivningsdatum: 20150317
9789113070018

Pocket
Förlag: Norstedts
Lagerstatus: Finns i lager
Utgivningsdatum: 20160819
9789113075495

MP3-fil
Förlag: Norstedts
Lagerstatus: Finns i lager
Utgivningsdatum: 20170523
9789113081663

Bok: 179677

Anmäl textfel

 Författarporträtt 

Eija Hetekivi Olsson

"Jag skriver för livet" skriver Eija Hetekivi Olsson själv när hon presenterar sin debutbok "Ingenbarnsland". Den mycket uppmärksammade debutboken utkom i december 2011 och utspelar sig i Gårdsten och Bergsjön där författaren själv växte upp.

 Författarporträtt 

Eija Hetekivi Olsson

"Jag skriver för livet" skriver Eija Hetekivi Olsson själv när hon presenterar sin debutbok "Ingenbarnsland". Den mycket uppmärksammade debutboken utkom i december 2011 och utspelar sig i Gårdsten och Bergsjön där författaren själv växte upp.

Utgivning

Miira

av Eija Hetekivi Olsson
Inbunden, Finns i lager, 271 kr
Pocket, Finns i lager, 73 kr

Fuck skolan : niorna i förorterna om skolan och skolpolitiken

av Eija Hetekivi Olsson
?Dom som bränner i skolan vill berätta något viktigt, fast ingen ...
Häftad, Finns i lager, 82 kr

Ingenbarnsland

av Eija Hetekivi Olsson
Boken handlar om Miira i finneklassen i en förort utanför Göteborg på 1980-talet. Trots att hon är född i Sverige ses hon som invandrare och måste läsa svenska som andraspråk i skolan. Men Miira vill bli något annat än trappstädare när hon blir stor och väljer särskild matte när alla andra väljer allmän.
Pocket, Finns i lager, 73 kr

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Aktuella recensioner

Träffsäker intrig av framgångsrik författarduo

Recension: En högre rättvisa av Michael Hjort

En bok att längta tillbaka till

Recension: Pachinko av Min Jin Lee

Inkännande med brett register

Recension: Kläderna av Inger Edelfeldt

Dubbel skräckupplevelse i mäktig klassiker

Recension: Cthulhu vaknar av H. P. Lovecraft

Härligt rymdäventyr

Recension: Rymdpiloterna och kapten Zenoks onda önskan av Magnus Ljunggren

Bland änglar, demoner och människodjur

Recension: Namnbrunnen : sagor av Inger Edelfeldt

Drömmen om värme

Recension: Så jävla kallt av Lova Lakso

Antigone i ny skepnad

Recension: Vår älskade av Kamila Shamsie

Mörk ungdomsskildring med ljusglimtar

Recension: Vill inte, vill av Per Nilsson

Bekännelser och betraktelser

Recension: Konsten att dö av Inger Edelfeldt
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB